قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۳۰)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ ۚ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ ۚ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ﴾
[ البقرة: ۲۰۶]

و چون به او گويند كه از خدا بترس، خودخواهى‌اش او را به گناه كشاند.

جهنم، آن آرامگاه بد، او را بس باشد.

فرد مورد نظر کریم در این آیه

همان فرد متظاهر به مسلمان بودن و عملا خرابکار است.

چنین کسی هشدار مسلمانان را جدی نمی گیرد و مرتکب گناه می شود.

یعنی از فرامین الهی سرپیچی می کند.

دلیل این نافرمانی، خودخواهی او ست.

چنین کسی از دید کریم باید اهل دوزخ باشد.

کریم در این آیه،

دلیل ارتکاب گناه را نه در جامعه و مناسبات جامعتی، بلکه در اتیک و اخلاق افراد می جوید.

در خودخواهی افراد می جوید.

مثال:

اگر کسی گرسنه است و برای رفع گرسنگی، نانی را از نانوایی می دزدد و مرنکب گناه می شود، دلیلش را باید در مناسبات تولیدی مبتنی بر نابرابری و مالکیت خصوصی بر وسایل تولید دانست.

راه حل کریم برای فقر،

گدایی گرسنگان و بخشش اغنیا ست و نه دزدی و زورگیری.

دزدی و زورگیری

در قاموس کریم نشانه خودخواهی است.

به این دلیل که او حاضر به شکستن غرور و عزت انسانی خود و گدایی نمی شود.

کریم

جنین کسی را اهل دوزخ می داند.

می توان گفت که اسلام برای معضلات جامعتی راه حل ریشه ای و رادیکال ندارد.

انسانیت انسانی و عزت انسانی

برای اسلام و طبقه حاکمه برده دار و بعد فئودال و سرمایه دار

سانترال نیست.

انسانیت انسانی و عزت انسانی

باید تابع منافع طبقات حاکمه باشد.

در غیر این صورت، کسی تن به کار درنمی دهد و چرخ تولید مایحتاج مادی از گردش بازمی ماند و جامعه مضمحل می گردد.

به لحاظ نظری

کریم

خودخواهی را در مقابل خداخواهی (طبقه حاکمه خواهی) قرار می دهد.

بی دلیل نیست که کریم، خودخواهی را از صفات شیطانی قلمداد خواهد کرد.

شیطان هم از فرط خودخواهی، حاضر به سجده بر حوا و آدم نمی شود.

دلیل شیطان این بوده که حوا و آدم منشاء خاکی دارند و او منشاء آتشین دارد.

کریم

اینجا

با تیر واحدی در ان واحد، سه نشان می زند:

هم

خودخواهی را صفتی شیطانی جا می زند.

هم

آیین زرتشت را به چالش می کشد که آتش را یعنی منشاء شیطان را مقدس می داند

و

هم

خاک فروتن و خاکسار را بر آتش بلند پرواز برتر می داند.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۳۱)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

پس از بردن و گرد کردن چو مور

بخور، پیش از آن که ات خورد کرم گور.

معنی تحت اللفظی:

وقتی مثل مورچه بریدی و بردی و ذخیره کردی،

قبل از اینکه کرم گور تو را بخورد، بخور.

سعدی

خیال می کند که مورچه ها برگ می خورند.

از این خبرها نیست.

مورچه ها

برگ ها را برای تولید قارچ مورد استفاده قرار می دهند.

قارچ ها را مورچه ها هم می خورند و هم از قارچ ها پنی سیلین می گیرند و بیضه ها و دالان های تو در توی لانه خود را ضد عفونی می کنند.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک جزء و کل

و

دیالک تیک لحظه و روند

را

به شکل دیالک تیک بردن و گرد کردن مسخ و مثله و مخدوش می کند و از آن دیالک تیک همه چیز و هیچ می سازد.

دیالک تیک بردن و گرد کردن،

خود به معنی توسعه و تعمیم دیالک تیک تجزیه و ترکیب است.

آنچه ظاهرا مقبول و معقول به نظر می رسد،

در واقع بر مسخ روند تولید ثروت اجتماعی استوار شده است.

سعدی

مراحلی از تولید

را

عمده می کند، تا مراحل ماقبل را از دیده ها پنهان کند.

حتی مور،

برخلاف ادعای سعدی،

نعمات مادی مورد نیاز خود را تولید می کند.

بردن و گرد کردن آنها فقط مراحلی از روند بغرنج تولید را تشکیل می دهند.

مور برگهای درختان را در قطعات معینی می برد، با مواد آنتی باکتریال ضدعفونی می کند، راه های حمل و نقل را نشانه گذاری شیمیائی می کند، درجه حرارت و رطوبت محل نگهداری نعمات مادی را تنظیم می کند، بر پایه مواد معینی به پرورش قارچ مبادرت می ورزد که برای تغذیه بچه هایش لازم دارد.

سعدی

با ساده کردن روندها به تحریف حقایق می پردازد.

سعدی فکر می کند که نعمات مادی و فکری

حاضر و آماده و خدادادی اند

و

موجود زنده از جانور تا انسان

فقط باید ببرد و گرد کند و بخورد.

انسان زیر قلم سعدی و حافظ

به موجودی انگل و مفتخور تنزل می یابد.

سعدی

در دیالک تیک لحظه و روند،

لحظه را عمده و مطلق می کند.

او لحظه پایانی روند تولید را مطلق می کند،

لحظه چیدن میوه ها از سوی باغبان را و بردن آنها به قصر شاه را.

هدف سعدی پنهان کردن کار کمرشکن مخاطره آمیز باغبان در سرما و گرما ست.

سعدی مبارزه باغبان علیه آفات نباتی و حیوانی را، آبیاری، مراقبت و پرستاری مداوم از باغ و درختان را نادیده می گیرد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تولید (۳)

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین

وجود انسان ها

۱

  • وجود انسان ها و تولید مثل آنها ـ به طورکلی ـ شرط لازم برای تولید محسوب می شود.

۲

  • تراکم جمعیت و افزایش آن، توسعه جامعتی را تحت تأثیرقرار می دهد.

۳

  • توسعه نیروهای مولده در کشوری با تراکم نازلتر جمعیت، در مقایسه با کشوری با تراکم بالاتر جمعیت کندتر است.

۴

  • اما تراکم و کثرت جمعیت تحت همه شرایط و در همه زمان ها به تسریع توسعه تولید منجر نمی شود.

۵

  • تراکم و کثرت جمعیت تنها امکان توسعه تولید را فراهم می آورد.

  • مراجعه کنید به دیالک تیک امکان و واقعیت

امکان

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8956

واقعیت

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4582

پایان

واقعیت

(جامعه شناسی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8282

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8281

۶

  • جامه عمل پوشاندن به این امکان، (گذار از امکان به واقعیت، گذار از بالقوه به بالفعل) وابسته به عوامل زیر است:

الف

  • اولا وابسته به این است که که آیا سطح توسعه موجود علم و تکنیک)، توسعه توفانی نیروهای مولده را مجاز می دارد و یا نه؟

ب

  • ثانیا وابسته به این است که آیا فرم اجتماعی تولید علاقه مندی مولدین (و در جامعه طبقاتی، علاقه مندی مالکین وسایل تولید) را به توسعه تولید برمی انگیزد و یا نه؟

۷

  • روند تولید ـ ماهیتا ـ از سوئی به معنی از آن خود کردن طبیعت توسط انسان ها و تغییر آن برطبق اهداف خویش است.

۸

  • روند تولید ـ ماهیتا ـ از سوی دیگر به معنی تشکیل مناسبات جامعتی ئی است که انسان ها در چارچوب آن زندگی می کنند و مناسبات زندگی انسانها را تشکیل می دهد.

۹

  • در به کار افتادن همزمان کار و وسایل تولید، انسان ها از طریق تأثیرگذاری بر همدیگر، یعنی از طریق برقراری مناسبات جامعتی معینی با یکدیگر، به تولید نعمات مادی موفق می شوند.

۱۰

  • تولید شرایط هستی و شرایط زندگی مادی نیز علت توسعه تولید محسوب می شود.

۱۱

  • انسان در روند تولید به عیب و نقص و محدودیت ابزارهای تولید خود پی می برد و با ایجاد تکنیک تازه تر و بهتر به رفع آنها مبادرت می ورزد.

۱۲

  • از این رو هر ابزار تازه تولید، هر تکنولوژی عالی تر، نتیجه حل تضاد هماره تازه زاد میان عوامل زیر است:

الف

  • نتیجه حل تضاد میان نیازمندی های مولدین به ابزارهای تولیدی کاملتر است.

ب

  • نتیجه حل تضاد میان محدودیت نسبی و یا «مقاومت» اشیای مورد نظر و قوای طبیعی است که در تولید مورد استفاده قرار می گیرند.

۱۳

  • ما اینجا ـ ماهیتا ـ با تضادهای هماره تازه زاد میان جامعه و طبیعت سروکار پیدا می کنیم.
  • تضادهائی که از طریق توسعه نیروهای مولده حل می شوند.

۱۴

  • سطح توسعه نیروهای مولده هم تعیین کننده میزان تسلط انسان بر طبیعت است و هم تعیین کننده خصلت مناسبات تولیدی است.

  • مراجعه کنید به نیروهای مولده، مناسبات تولیدی

۱۵

  • در حال حاضر انقلاب علمی و فنی به تحول تولید منجر می شود.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سازمان بین المللی خبرنگاران (ژورنالیست ها) (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۹

  • سازمان بین المللی خبرنگاران به بسیج خبرنگاران دموکرات برای شرکت در اکسیون های (عملیات، مثلا تظاهرات و غیره) مشترک جهت نیل به آماج های زیر مبادرت می ورزد:

الف

  • برای پشتیبانی از مبارزات خلق ها در راه کسب استقلال (خودمختاری) ملی

ب

  • برای مبارزه بر ضد استعمار و استعمار نو (کلونیالیسم و نئوکلونیالیسم)

پ

  • برای مبارزه بر ضد امپریالیسم

۱۰

  • عالی ترین ارگان سازمان بین المللی خبرنگاران را کنگره تشکیل می دهد که هر ۴ سال یکبار تشکیل جلسه می دهد و به انتخاب کمیته اجرائی و ریاست آن، یعنی رئیس و معاونان و دبیر کل آن می پردازد.

۱۱

  • کمیته اجرائی سازمان بین المللی خبرنگاران حداقل یکبار در سال تشکیل جلسه می دهد.

۱۲

  • ضمنا دبیریت کلی سازمان بین المللی خبرنگاران تحت رهبری دبیر کل به رهبری کردوکار سازمان بین المللی خبرنگاران می پردازد.

۱۳

  • سازمان بین المللی خبرنگاران برای حمایت از خبرنگاران پیشرفته (مترقی) جهان به تأسیس صندوق همبستگی بین المللی اقدام کرده است.

۱۵

  • کمک همبستگی مشخص به خبرنگاران کشورهای آسیایی، افریقایی و امریکای لاتین ضمنا به صورت اموزش و پرورش آنان در دانشگاه های مجارستان، چکوسلواکی و جمهوری المان دموکراتیک و در مراکز آموزشی ـ پرورشی آنها در قاهره صورت می گیرد.

۱۶

  • سازمان بین المللی خبرنگاران حاوی اتحادیه های ملی، گروه های سازمان بین المللی خبرنگاران و اعضای منفرد است.

۱۷

  • اتحادیه خبرنگاران جمهوری آلمان دموکراتیک در ماه سپتامبر سال ۱۹۴۹ عضو سازمان بین المللی خبرنگاران شده است

  • مراجعه کنید به اتحادیه خبرنگاران جمهوری آلمان دموکراتیک

۱۸

  • به پیشنهاد انجمن خبرنگاران دموکرات، هفتمین کنگره سازمان بین المللی خبرنگاران در سال ۱۹۷۱ در هاوانا (کوبا) تصویب کرد که ۸ ماه سپتامبر هر ساله به عنوان «روز رزم خبرنگاران بر ضد امپریالیسم و کلونیالیسم و در همبستگی با کلیه خبرنگارانی که تحت تعقیب ارتجاع قرار دارند» قلمداد شود.

۱۹

  • سازمان بین المللی خبرنگاران به انتشار مجله ای تحت عنوان «خبرنگار دموکرات»، بولتن و اسناد، کتب، مقالات و غیره مبادرت می ورزد.

پایان

خودآموز خوداندیشی (بخش هشتاد و سوم)

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی)

۸۲۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13539

۸۲۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13541

۸۲۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13544

۸۲۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13551

۸۲۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13558

۸۲۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13565

۸۲۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13572

۸۲۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13576

۸۲۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13581

۸۳۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13584

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۸)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_93.html

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۹)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَمِنَ النَّاسِ مَن يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾
[ البقرة: ۲۰۴]

در اين دنيا كسى است از مردم كه خدا را به درستى اعتقاد خويش گواه مى‌گيرد و تو را سخنش درباره زندگى اين دنيا به شگفت مى‌دارد، در حالى كه كينه‌توزترين دشمنان است.

محتوای این آیه

را

دیالک تیک پدیده و ماهیت

(دیالک تیک ظاهر و باطن)

تشکیل می دهد:

منظور کریم افرادی است که ادعای مسلمانی می کنند، ولی در واقع بدترین دشمن مسلمانانند.

دیالک تیک پدیده و ماهیت

یکی از مهم ترین دیالک تیک های فلسفه مارکسیستی است.

دیالک تیک پدیده و ماهیت

با

دیالک تیک فرم و محتوا

عمیقا خویشاوند است:

ماهیت = جنبه تعیین کننده محتوا

پدیده = جنبه تعیین کننده فرم.

مثال:

ماهیت نمک طعام را مولکول های سدیم کلرید تشکیل می دهند.

اگر این مولکول ها نباشند، نمک طعام، دیگر نمی تواند نمک طعام باشد.

در حالیکه محتوای نمک طعام را علاوه بر آنها، عناصر دیگری از قبیل مس و آهن و سرب و کلسیوم و پتاسیوم و سیلیسیوم و غیره تشکیل می دهند.

﴿وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ﴾
[ البقرة: ۲۰۵]

چون از نزد تو بازگردد، در زمين فساد كند و كشتزارها و دامها را نابود سازد، و خدا فساد را دوست ندارد.

منظور کریم این است که فرد متظاهر به مسلمانی و دوستی،

ماهیت ضد اسلامی و خصمانه خود را دور از چشم آنها

با تخریب مزارع و مراتع و دام ها آشکار می سازد.

کریم در این آیه برای توضیح محتوای فکری آیه قبلی،

دیالک تیک مهم دیگری را آموزش می دهد:

کریم

دیالک تیک تئوری و پراتیک

را

به شکل دیالک تیک حرف و عمل بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن پراتیک (عمل) می داند.

در فلسفه کریم:

معیار عینی و علمی و تجربی برای تعیین ماهیت و ذات و باطن افراد،

نه حرف و سخن و سوگند و ادعای آنها، بلکه اعمال آنها ست.

دیالک تیک تئوری و پراتیک

یکی از مهمترین دیالک تیک های فلسفه مارکسیستی است.

کسانی که به تحقیر خرکی اسلام می پردازند،

بیسوادند و از محتوای فلسفی قرآن خبر ندارند.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۳۰)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

بخیل توانگر به دینار و سیم

طلسمی است بالای گنجی مقیم

معنی تحت اللفظی:

خسیس پولدار مثل طلسمی بر سر گنجی است.

سعدی

در این بیت شعر،

توانگری را که حاضر حیف و میل نباشد، بخیل می نامد و به طلسمی بالای گنجی از سیم و زر تشبیه می کند.

این به معنی صدور حکم مصادره اموال توانگرانی است که حاضر به حیف و میل ثروت خویش نیستند.

سعدی

با چپ نمائی هائی از این دست است که محبوبیت توده ای کسب می کند.

آنچه به ظاهر، هومانیستی جلوه می کند، در واقع ضد بورژوایی، ارتجاعی و آنتی هومانیستی و پیشرفت ستیز است.

اولا هیچ کس حق ندارد، ثروتی را که کسی با زحمت فکری و جسمی خویش تولید کرده است، از او بگیرد و برای او در رابطه با نحوه برخورد به ثروت خویش تعیین تکلیف کند.

همانطور که کسی حق ندارد، برای سعدی در زمینه نحوه برخورد به کتب منثور و منظوم خود تکلیف تعیین کند و کتب او را به زور مورد مصادره قرار دهد.

جامعه تنها ثروت کسانی را در پله معینی از توسعه جامعتی مصادره می کند، که ثروت خود را نه به برکت کار خویش، بلکه از طریق غارت و چپاول مستقیم و غیرمستقیم اموال دیگران و یا حاصل کار و نیروی کار توده مولد و زحمتکش کسب کرده اند.

با مفاهیم خسیس و بخیل و غیره نمی توان واقعیت عینی را از دیده ها پنهان کرد.

پولپرستی و بعدها کالاپرستی، همانند بت پرستی و خداپرستی و شاهپرستی علل عینی و ذهنی، اجتماعی ـ اقتصادی و معرفتی دارند.

با تقبیح و تمجید از چیزی نمی توان به تغییر آن چیز نایل آمد.

اگر پولپرستی زشت است،

به همان دلیل زشت است که پرستش اشیاء، به طورکلی زشت است.

به همان دلیل زشت است که انسان را با خود بیگانه می کند، استقلال عمل و اندیشه را از او سلب می کند، انسانیت انسان را از او می گیرد،

خرد انسانی را،

شناخت و شعور انسانی را

تار و مار و بی اعتبار می سازد.

انسان دیری است که به برکت کار و در روند کار جهان جمادات و نباتات و جانوران را ترک گفته است،

نه برای اینکه به پرستش اشیاء برگردد، بلکه برای اینکه اشیاء را بشناسد، قانونمندی های آنها را کشف کند و برای بهبود زندگی مادی و فکری خویش به خدمت گیرد.

اما انسان با پرستش «دینار و سیم» در واقع نیروی کار خود را می پرستد،

نیروی کاری را می پرستد که در کالاها تبلور یافته است،

سیم و زر نیز هم خود کالا هستند و هم معادل کالاها.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تولید (۲)

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین

شرایط طبیعی تولید

  • شرایط طبیعی تولید را عوامل زیرین تشکیل می دهند:

الف

غنای طبیعی مربوط به مواد غذائی

  • غنای طبیعی مربوط به مواد غذائی به شرح زیرند:

۱

  • حاصلخیزی اراضی کشت

۲

  • ماهی مندی آبها

۳

  • شکار

۴

  • میوه جات و امثالهم.

ب

غنای طبیعی مربوط به وسایل کار

  • غنای طبیعی مربوط به وسایل کار به شرح زیرند:

۱

  • آبشارها.

۲

  • رودخانه های قابل کشتیرانی.

۳

  • مواد خام طبیعی برای تهیه وسایل کار از قبیل مواد زیر:

الف

  • چوب

ب

  • سنگ آهن

پ

  • ذغال سنگ

ت

  • نفت و امثالهم.

۴

  • به قول کلاسیک های مارکسیسم، «غنای طبیعی مربوط به مواد غذائی در اوایل تشکیل فرهنگ بشری، نقش مهمی به عهده داشته است و غنای طبیعی مربوط به وسایل کار در مراحل توسعه یافته تر فرهنگ بشری اهمیت عظیمی کسب می کند»

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۵۳۵)

۵

  • درمرحله معینی از توسعه جامعتی، غنای طبیعی مربوط به مواد غذائی به سدی در راه توسعه تولید و در نتیجه به سدی در راه توسعه جامعه بدل می شود.

  • زیرا این امر انگیزه استفاده از وسایل و متدهای نوین برای مبارزه با طبیعت را از بین می برد.

۶

  • میزان استفاده از شرایط طبیعی تولید به سطح توسعه نیروهای مولده جامعه وابسته است.

۷

  • از این رو مسئله مناسب بودن و یا نامناسب بودن شرایط طبیعی موجود در کشوری مفروض و در زمانی معین برای توسعه تولید، باید همواره به طور تاریخی ـ مشخص مورد بررسی قرار گیرد.

۸

  • اما نه فقط سطح توسعه نیروهای مولده، بلکه علاوه بر آن خصلت مناسبات تولیدی نیز تأثیر معینی بر میزان و نوع استفاده از شرایط طبیعی تولید اعمال می کند.

  • مراجعه کنید به نیروهای مولده، مناسبات تولیدی

۹

  • از این رو، به قول کلاسیک های مارکسیسم، مثلا حاصلخیزی زمین «مشخصه طبیعی صرفی، آن سان که بتوان تصور کرد، محسوب نمی شود.

  • زیرا حاصلخیزی زمین با مناسبات اجتماعی مربوطه در پیوندی تنگاتنگ قرار دارد.

  • قطعه زمینی می تواند زمین حاصلخیزی برای کشت گندم باشد، ولی قیمت گندم در بازار می تواند سبب شود که دهقان آن را به چمن مصنوعی مبدل کند و بی حاصلش سازد.»

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۴، ص ۱۷۲)

۱۰

  • شرایط طبیعی تولید آنقدر برای توسعه تولید و در نتیجه برای توسعه جامعه اهمیت دارند، که سبب می شود که «کیفیت کاری واحدی در کشورهای مختلف، میزان متفاوتی از نیازهای جامعه را برطرف سازد و در شرایط مشابه، زمان کار لازم در آن کشورها با هم فرق داشته باشد.»

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۵۳۷)

۱۱

  • بنابرین، شرایط طبیعی تولید نه تنها شرایط همیشه ضرور برای تولیدند، بلکه علاوه بر آن تأثیر کم و بیش مثبتی بر توسعه تولید اعمال می کنند.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۸)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿أُولَٰئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِّمَّا كَسَبُوا ۚ وَاللَّهُ سَرِيعُ الْحِسَابِ﴾
[ البقرة: ۲۰۲]

اينان از آنچه خواسته‌اند، بهره‌مند مى‌شوند و خدا به سرعت به حساب هر كس مى‌رسد.

اینان

(که جویای سعادت دنیا و آخرتند و در پی خوشبختی هر دو سرایند)

از دسترنج خود بهره‌مند خواهند شد

(و برابر کوششی که برای دنیا می‌ورزند و تکاپوئی که در راه آخرت از خود نشان می‌دهند، در هر دو جهان از کرده‌ی خود سود می‌برند و سعادت دنیا و عقبا نصیبشان خواهد گردید)،

و خدا سریع‌الحساب است

(و به اعمال همگان آشنا است و هر چه زودتر پاداش و پادافره بندگان را خواهد داد.)

در این آیه قران کریم

همانطور که ذکرش گذشت،

دعوت کریم به رعایت دیالک تیک مادی و معنوی، لذت دنیوی و اخروی تبیین می یابد و تأکید و تصریح می شود.

اسلام

دین یکسونگری نیست.

اسلام نه طرفدار لذت دنیوی محض است و نه طرفدار ریاضت دنیوی محض.

اسلام

مبلغ دیالک تیک لذت دنیوی و سعادت اخروی است.

﴿۞ وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَّعْدُودَاتٍ ۚ فَمَن تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَن تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ ۚ لِمَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ﴾
[ البقرة: ۲۰۳]

خداوند را در روزهايى چند ياد كنيد، و هر كه در دو روز شتاب كند، مرتكب گناهى نشده است.

هر پرهيزگارى هم كه تأخير كند گناهى نكرده است.

از خدا بترسيد و بدانيد كه همگان به پيشگاه وى گِرد مى‌آييد.

منظور کریم مراسم حج است.

منظور کریم از «گرد آمدن به پیشگاه خدا»

محشور شدن در روز محشر در مقابل خدا ست.

در جمله آخر (از خدا بترسيد و بدانيد كه همگان به پيشگاه وى گِرد مى‌آييد

دست حضرت محمد رو می شود.

خدا که قاعدتا نباید بگوید:

«از خدا بترسید و به پیشگاه وی گرد خواهید آمد.»

به همین دلیل می توان گفت:

قران نه کلام کریم کذایی، بلکه کلام خود حضرت محمد است.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۹)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

زر اندر کف مرد دنیا پرست

هنوز ای برادر به سنگ اندر است

معنی تحت اللفظی:

زر در دست افراد مال پرست، بسان زری است که هنوز از سنگ استخراج نشده است.

در قاموس سعدی

زر به شرطی زر است که کالا باشد و نه زر.

مثلا نان و خرما و حلوا باشد.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک وسیله و هدف

را

به شکل دیالک تیک زر و مصرف بسط و تعمیم می دهد:

زری که مصرف نشود، با زر پنهان در خارا فرقی ندارد.

این ادعای سعدی

همزمان حاوی نکات درست و نادرست است.

زر باید وسیله نیل به هدفی باشد.

در این مورد می توان با سعدی موافق بود.

اما با این ادعای او که زر فقط باید برای لذت فئودالی (خور و خواب و عیش و نوش و گردش و تفریح و قمار و غیره) صرف شود، نمی توان موافق بود.

زر باید علاوه بر وسیله تهیه نیازمندی های مادی و فکری انسانی بودن، برای بازتولید زر، برای تکثیر زر، برای به میراث گذاشتن به نسل های آتی، به عنوان ارزش پولی جامعه مورد استفاده قرار گیرد.

این جنبه ای است که سعدی و همه ایدئولوگ های فئودالی در نظر نمی گیرند.

آنها تولید را نمی شناسند.

زر آزاد از خارا را هرگز نمی توان با زر پنهان در خارا یکی تلقی کرد.

زر آزاد از خارا، به معنی شیمیائی آن با زر پنهان در خارا یکی است.

اما زر استخراج شده از خارا تفاوت کیفی با زر پنهان در خارا دارد.

زر استخراج شده از خارا

تبلور کار انسانی است و انسان در واقع همین جوهر انسانی زر را می پرستد.

زر را نمی توان مثل شن به راحتی به دست آورد.

برای تهیه یک کیلو شن کار به مراتب کمتری لازم است تا برای استخراج یک میلیگرم زر.

ارزش غول آسای زر در همین ارزش کار مفیدی است که در آن تبلور یافته است.

این در مورد هر ثروت اجتماعی دیگر نیز صدق می کند.

داروی ضد سرطان

می تواند با صرف هزاران ساعت کار آزمایشگاهی ـ تحقیقی ـ علمی تولید شود و متناسب با کار مفید تبلور یافته در آن ارزشمندتر از داروی سهل التولید خواهد بود.

زر،

چه در دست مرد دنیاپرست و چه در دست سعدی در حرف دنیاستیز

ماهیت واقعی خود را دارد،

نتیجه زحمت جسمی و فکری انسانی است، که آن را از بند صخره آزاد کرده است.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تولید (۱)

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین

۱

  • تولید به ایجاد وسایل حیاتی انسان ها و تشکیل مناسبات جامعتی مادی ئی که در چارچوب آنها، انسان ها به تولید می پردازند، اطلاق می شود.

۲

  • تولید شالوده حیات جامعتی و در تحلیل نهائی، گشتاور تعیین کننده توسعه جامعه بشری است.

۳

  • تولید همیشه در فرم های جامعتی معین تاریخی صورت می گیرد.

۴

  • تولید روندی است که در مناسبات تولیدی تاریخا تعیین گشته صورت می گیرد و به تولید و باز تولید شرایط هستی مادی و مناسبات متقابل انسان ها، یعنی فرماسیون اقتصادی جامعه بشری منجر می شود.

  • مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی

فرماسیون اقتصادی جامعه

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254

۵

  • پیش شرط های تولید جامعتی به شرح زیرند:

الف

  • وجود انسان ها

ب

  • وجود طبیعت

پ

  • به عبارت دقیقتر کار انسانی

ت

  • موضوع کار

ث

  • وسایل کار

  • مراجعه کنید به وسایل کار

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۷)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿فَإِذَا قَضَيْتُم مَّنَاسِكَكُمْ فَاذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آبَاءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْرًا ۗ فَمِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ﴾
[ البقرة: 200]

چون مناسكتان را به جاى آورديد، همچنان كه پدران خويش را ياد مى‌كرديد -حتى بيشتر از آن- خداى را ياد كنيد.

برخى از مردم مى‌گويند: اى پروردگار ما، ما را در دنيا چيزى بخش. اينان را در آخرت نصيبى نيست.

مناسک حج یا اعمال حج،

مجموعه‌ای از اعمال، اذکار و حضور در برخی جاهای شهر مکه و اطراف آن است،

حجاج باید پس از انجام مناسک حج

کریم را به یاد آورند.

درست به همان سان که پدران خود را به یاد می آورند.

حتی بیشتر.

اکنون

صحت حرف ما در بخش قبلی این تحلیل آشکار می گردد:

کریم خود را اوتوریته ای تصور و تصویر می کند.

اوتوریته پدرانه ای و نه مادرانه ای.

یکی از تفاوت های جنسیتی مسیحیت با اسلام همینجا ست.

الهیت در مسیحیت، خانواده واره است:

اب و ابن و ام

(پدر و پسر و مادر)

است.

الله

خود را در این آیه به عنوان اوتوریته خیرخواه (پدر واره) قلمداد می کند و بشریت را فرزند واره.

۲

برخى از مردم مى‌گويند:

اى پروردگار ما، ما را در دنيا چيزى بخش.

اينان را در آخرت نصيبى نيست.

کریم

در این آیه

دیالک تیک مادی و فکری

را

به شکل دیالک تیک دنیوی و اخروی بسط و تعمیم می دهد.

مسلمانان به زعم کریم، باید دیالک تیکی بیندیشند:

دیالک تیک دنیا و عقبا را طلب کنند.

اگر کسی فقط دنیا را طلب کند، توشه ای در عقبا نخواهد داشت و در روز قیامت ول معطل خواهد بود.

﴿وَمِنْهُم مَّن يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ﴾
[ البقرة: 201]

و برخى از مردم مى‌گويند:

اى پروردگار ما، ما را، هم در دنيا خيرى بخش و هم در آخرت،

و ما را از عذاب آتش نگه دار.

مسلمان ایدئال به زعم کریم

کسی است که دیالک تیکی از دنیا و آخرت را در مد نظر داشته باشد.

ضمنا

از عذاب دوزخ غافل نباشد.

اکنون معلوم می شود

که

کریم

فقط اوتوریته خیرخواه (پدرگونه) نیست.

کریم

می تواند بشر را به عذاب الیم گرفتار سازد، اگر فرامین الهی را رعایت نکند.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۷)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_59.html

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۶)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۹]

و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.

مسلمانان

باید از خدا طلب عفو کنند.

سؤال این بود که دلیل این اصرار کریم بر طلب عفو چیست؟

طلب عفو و التماس و زاری بندگان به چه درد کریم برده دار می خورد؟

الله

در قرآن کریم

عالی ترین اوتوریته و مقام است.

ما در جامعه بشری با دو نوع اوتوریته سر و کار داشته ایم و داریم:

۱

اوتوریته برخوردار

مثلا

ارباب برده دار

ارباب فئودال

ارباب سرمایه دار

۲

اوتوریته خیرخواه و خودخواسته (داوطلب)

مثلا

مادر و پدر

عمه و خاله

عمو و دایی

مادر بزرگ و پدر بزرگ

رهبر حزب توده

رفیق حزبی

روشنگر علمی و انقلابی

الله، انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره

اوتوریته های روبنایی ـ ایده ئولوژیکی نظامات جامعتی برده داری و فئودالی اند.

الله

در تحلیل نهایی

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی عالی ترین سران جوامع برده داری و فئودالی است.

انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره

نیز

دیلماج ها و مأمورین و نمایندگان الله هستند

که

در رابطه ناگسستنی تنگارتنگی با اعضای طبقات حاکمه برده دار و فئودال قرار دارند

و

چه بسا

جز و عضو طبقات حاکمه مربوطه اند.

به همین دلیل

الله

در قران کریم

همه صفات مثبت و منفی اربابان برده دار و فئودال را دارد.

کیف کردن از ذلت زیر دستان

مثلا

از طلب عفو و بخشش و التماس و تضرع و زاری آنها

از

مشخصات مهم اربابان برده دار و فئودال است

که

الله

به عنوان انعکاس انتزاعی ـ آسمانی آنها دارد.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۸)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

زر از سنگ خارا برون آورند

که با دوستان و عزیزان خورند.

معنی تحت اللفظی:

زر را از سنگ بیرون می آورند تا مواد غذایی بخرند و بخورند.

سعدی

در این بیت شعر،

زیر فشار واقعیت عینی، دیالک تیک تولید و مصرف را به شکل دیالک تیک استخراج زر و خرج زر بسط و تعمیم می دهد.

اگر چنین است، اگر زر در نتیجه کار عرقریز از سنگ خارا بیرون آورده می شود، چگونه می توان به راحتی حکم برباد دادنش را صادر کرد؟

این به معنی هیچ انگاشتن کردوکار عرقریز انسانی خواهد بود.

این به معنی یکی انگاشتن کار با آب در هاون کوبیدن خواهد بود.

مفهوم «زر»

نتیجه عمل منطقی تجرید و یا انتزاع است.

زر

فقط به معنی زری که از سنگ خارا بیرون آورده می شود، نیست.

زر

مفهومی است

که

بیانگر ثروت اجتماعی در کلیه فرم های آن است.

فیلسوفی بزرگ مانند سعدی، این حقیقت امر را بهتر از هرکسی می داند.

زر به این معنی اصلا خوردنی نیست.

سعدی مسائل را اغلب عمدا ساده می کند، تا حقیقت مزاحم را پرده پوشی کند.

زر

چه از سنگ خارا بیرون آید

و

چه از دامداری و کشاورزی و صنعت و علم و فن

نتیجه کار انسانی است.

حتی اشعار و آثار سعدی را می توان در مفهوم «زر» جا دادو

زیرا آنها نیز ثمره کارفکری و جسمی سعدی اند و جزو ثروت فکری جامعه محسوب می شوند و شکی در غیرقابل خوردن خوردن آنها نیست.

همانطور که درشکه و سطل و قابلمه و دیگ و سماور و قلم و دفتر و امثالهم قابل خوردن با دوستان و عزیزان نیستند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توضیح

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۱

  • توضیح به نسبت دادن حکمی و یا تئوری ئی بر حکم و تئوری دیگر اطلاق می شود.

۲

  • شمای ساده توضیح به شرح زیر است:

  • «اگر حکم الف درست باشد، پس حکم ب هم درست است!»

۳

  • «ب» حکمی است که توضیح داده می شود:

  • «ب» حکمی است که حقیقت آن به وسیله آزمایش، مشاهده و غیره اثبات شده است.

۴

  • اکنون باید این حکم، به لحاظ نظری (تئوریکی) اثبات شود:

الف

  • اگر الف حقیقت داشته باشد، پس این فرم توضیح خصلت یک کشف (نظری) کسب می کند.

ب

  • در غیر این صورت، اگر در باره «الف» فقط حدسیاتی وجود داشته باشند، آنگاه ما با فرضیه سازی برای توضیح «ب» سر و کار خواهیم داشت.

پ

  • از چنین فرضیه «الف» می توان انتظارات زیر را داشت:

۱

  • از چنین فرضیه «الف» طبیعتا انتظار می رود که نه فقط حکم «ب» به وسیله آن توضیح داده شود، بلکه گروهی از احکامی از این دست نیز توضیح داده شوند.

۲

  • و بعدها از فرضیه «الف» انتظار خواهد رفت که فقط تعداد کم و بیش معلومی از احکام توسط آن توضیح داده نشوند:

  • چون توضیحی که خصلت فرضیه علمی قابل استفاده و ثمربخشی را دارد، باید امکان آن را پدید آورد که حکم هنوز نامعلوم «ب» به طریق استقرائی از حکم «الف» استخراج شود.

۳

  • این وظیفه به طور کلی چنین مطرح می شود:

  • تعدادی از احکام وجود دارند که به برکت آزمایش، مشاهده و دیگر فرم های پراتیک، حقیقت شان اثبات شده است.

۴

  • آنگاه سیستم اصول بدیهی جستجو می شود که امکان استخراج همه این احکام را به طریق استنتاجی پدید آورد و علاوه بر آن پیشگوئی های علمی را نیز امکان پذیر سازد.

  • مراجعه کنید به پیشگوئی

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سازمان بین المللی خبرنگاران (ژورنالیست ها) (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • سازمان بین المللی خبرنگاران به سازمان غیر دولتی بین المللی ئی اطلاق می شود که انجمن خبرنگاران از ۹۰ کشور مختلف است.

۲

  • سازمان بین المللی خبرنگاران، سمت مشاورتی در یونسکو و شورای اجتماعی و اقتصاد سازمان ملل دارد.

۳

  • سازمان بین المللی خبرنگاران در سال ۱۹۴۶ در شهر کوپنهاگن دانمارک به ابتکار فدراسیون خبرنگاران متحد و یا آزاد از ۲۱ کشور تشکیل یافته است.

۴

  • فدراسیون خبرنگاران متحد و یا آزاد، همزمان با تشکیل سازمان بین المللی خبرنگاران، به کار خود خاتمه داد.

۵

  • محل اجلاس سازمان بین المللی خبرنگاران در شهر پراگ است.

۶

  • آماج ها و وظایف سازمان بین المللی خبرنگاران به شرح زیرند:

الف

  • حفظ صلح

ب

  • تحکیم دوستی میان خلق ها

پ

  • تشکیل تفاهم بین المللی با رساندن اخبار آزاد و دقیق و صادقانه به اطلاع افکار عمومی.

۷

  • سازمان بین المللی خبرنگاران به مبارزه بر ضد گرایشات و اقدامات زیر می پردازد:

الف

  • بر ضد کین توزی علیه خلق ها و نژادها

ب

  • بر ضد اشاعه تبلیغات جنگی و جنون جنگ طلبانه

پ

  • بر ضد هر نوعی از تبلیغات کاذب و عوامفریبانه

۸

  • سازمان بین المللی خبرنگاران در راه اهداف زیر به مبارزه برمی خیزد:

الف

  • در راه حفظ آزادی مطبوعات

ب

  • در راه جلوگیری از سوء استفاده از ژورنالیسم (خبرنگاری) توسطانحصارات و گروه های مالی

پ

  • در راه حمایت از خبرنگاران در مقابل تعقیب و تهدید

ت

  • در راه حراست از حقوق خبرنگاران

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۵)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿لَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَبْتَغُوا فَضْلًا مِّن رَّبِّكُمْ ۚ فَإِذَا أَفَضْتُم مِّنْ عَرَفَاتٍ فَاذْكُرُوا اللَّهَ عِندَ الْمَشْعَرِ الْحَرَامِ ۖ وَاذْكُرُوهُ كَمَا هَدَاكُمْ وَإِن كُنتُم مِّن قَبْلِهِ لَمِنَ الضَّالِّينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۸]

اگر به هنگام حج طالب روزى خدا باشيد، مرتكب گناهى نشده‌ايد، و چون از عرفات بازگشتيد خدا را در مشعرالحرام ياد كنيد،

از آن رو كه شما را هدايت كرده، در حالى كه پيش از آن گمراه بوده‌ايد.

مَشْعَرُالحرام (یا: مُزدَلفه)

منطقه ای وسیع بین عرفات و مِنی، در دو فرسخی مکه،

که اقامت (وقوف) در آن پس از بازگشت از عرفات، از واجبات عبادی حج است

کریم در این آیه،

تجارت حجاج در حین حج

را

مجاز می داند.

چه کسی می گوید که کریم، مارکسیست نیست؟

این آیه

معنایی جز نقش تعیین کننده قائل شدن به زیربنای اقتصادی (تولید و تهیه معاش)

در مقابل روبنای ایده ئولوژیکی (مراسم حج) ندارد.

کریم

کلکی نیست که برای در آوردن دلار از کیسه استثمارگران در مراسم حج به کار نبندد

و

ضمنا

به رونق اقتصادی (تجاری) عربستان مدد نرساند.

کریم

علاوه بر آن،

منت سر مسلمانان می گذارد که قبلا بت پرست بوده اند و اکنون کریم پرست شده اند.

کریم

مظهر بلا منازع خودپرستی است.

کریم

خودپرست مطلق است.

سؤال این است که دلیلش چیست؟

چرا باید کریم مرتب منت بر سر مسلمانان بگذارد که قبلا بت پرست، ولی آزاد بوده اند و اکنون خداپرست، ولی بنده شده اند؟

چرا و به چه دلیل

بندگی و و ابستگی

بهتر از آزادی و استقلال و سربلندی است؟

﴿ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۹]

سپس از آنجا كه ديگر مردم بازمى‌گردند، شما نيز بازگرديد و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.

مسلمانان

باید از خدا طلب عفو کنند.

سؤال این است که دلیل این اصرار کریم بر طلب عفو چیست؟

طلب عفو و التماس و زاری بندگان به چه درد کریم برده دار می خورد؟

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۷)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

پدر زار و گریان همه شب نخفت

پسر بامدادان، بخندید و گفت:

زر از بهر خوردن بود، ای پدر

ز بهر نهادن، چه سنگ و چه زر

معنی تحت اللفظی:

پدر به دلیل از دست دادن دارای اش آشفته گشت.

پسرش گفت:

پول را باید حیف و میل کرد و نه پس انداز.

سعدی در این دو بیت شعر،

دیالک تیک تولید و مصرف

را

به شکل دیالک تیک هیچ و همه چیز بسط و تعمیم می دهد.

بدین طریق،

تولید از دیده ها پنهان می ماند و مصرف یکه تاز میدان می شود.

این شیوه برخورد به ثروت اجتماعی (زر)، شیوه برخورد طبقات طفیلی، انگل و بی شعور است.

آنها در ثروت اجتماعی تنها جنبه مصرف و حیف و میل را می بینند، نه جنبه تولید و تکثیر ثروت اجتماعی و نعمات مادی را.

زر

فقط از برای خوردن نیست.

زر می تواند سرمایه اولیه باشد،

برای تأسیس کارگاهی، شرکتی، مطبی.

برای افتتاح مدرسه ای، کودکستانی، آموزشگاهی، حزبی.

برای انتشار کتابی، مجله ای، مقاله ای، شعری.

برای قابل کشت کردن زمین بایری، کشت نهالی، پرورش دامی و مرغی.

این یاوه سعدی بر خلاف نظر رئالیستی سابق او ست، که انسان بی زر را حتی از رفتن پیش محبوبش منع می کند:

تهیدست، در خوبرویان مپیچ!

که بی سیم مردم، نیرزند هیچ.

معنی تحت اللفظی:

اگر نهیدست هستی، قید زیبارویان را بزن.

ارزش افراد به اندازه دارایی آنها ست.

حالا چه باید کرد؟

وقتی زر برای خوردن باشد، چگونه می توان تهیدست نبود؟

تناقض

تار و پود فلسفه و فقه سعدی را در نوردیده است.

شاید

دلیل افراط و تفریط طلبه اش (حافظ)

همین باشد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توصیف (۳) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

توصیف و پوزیتیویسم

ادامه

۵

  • توصیف در منطق صوری مدرن، نحوه بیان سمبلیک تلقی می شود که هر فرد بر مبنای مشخصه واحدی که فقط شامل حال او می شود، به طور روشن مشخص می گردد، بدون این که نام فردی آن به معنی واقعی کلمه بر زبان آید.

۶

  • مثلا به جای نام فردی «کارل مارکس»، می توان به توصیف «مؤلف کتاب سرمایه» و به جای نام فردی مسکو به توصیف «پایتخت روسیه» پرداخت.

۷

گوتلوب فرگه

(۱۸۴۸ ـ ۱۹۲۵)

فیلسوف، ریاضی دان و منطق دان آلمانی

توسعه دهنده زبان فرمال و دلایل فرمال که بنیانی برای فن کومپیوتر و انفرماتیک کنونی اند.

برتراند راسل و لودویگ ویتگن اشتاین متأثر از او بوده اند.

آثار:

فونکسیون و مفهوم

مفهوم و شیئ

فونکسیون به چه معنی است؟

  • تئوری توصیف، برای اولین بار توسط گوتلوب فرگه و پیانو مطرح شده و عمدتا توسط برتراند راسل مورد حلاجی قرار گرفته و توسط کارناپ و کوین تکمیل شده است.

۸

رودولف کارناپ

(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)

فیلسوف و از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)

· توصیف، بخشی از منطق مدرن است که حاوی سلسله ای از مسائل منطقی و معرفتی ـ نظری است و می تواند برای حل مسائل فلسفی مفید واقع شود.

· مراجعه کنید به توضیح

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) بانک سرمایه گزاری بین المللی (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۷

  • تأمین مالی و وامی اقداماتی توسط بانک سرمایه گزاری بین المللی در زمینه تشکیل اوبژکت هایی که گروهی از اعضای بانک در تشکیل شان ذینفع اند، به شرطی صورت می گیرد که قرارداد درازمدتی و یا موافقت نامه دیگری راجع به تشکیل ان اوبژکت ها و تولید مواد مورد نظر عقد شوند.

۸

  • علاوه بر این باید قبل از همه به تنظیمات پلان اقتصادی ملی کشورهای عضو بانک توجه شود.

۹

  • کردوکار بانک سرمایه گزاری بین المللی باید به طور ارگانیک با اقداماتی در زمنیه توسعه فراتر همکاری اقتصادی سوسیالیستی و در زمینه نزدیکی و رسیدن تدریجی همه این کشورها به سطح توسعه اقتصادی یکسان کشورهای عضو شورای کمک اقتصادی متقابل تحت تضمین مؤثریت عالی با مصرف وام داده شده در رابطه باشند.

۱۰

  • بانک سرمایه گزاری بین المللی بر طبق این وظیفه گزاری اصولی بانک سرمایه گزاری بین المللی، در کار ارگان های مربوطه شورای کمک اقتصادی متقابل در زمینه مشاوره راجع به مسائل تنظبم پلان های اقتصاد ملی در عرصه سرمایه گزاری های مشترک مربوطه شرکت می ورزد.

۱۱

  • سرمایه اساسی بانک سرمایه گزاری بین المللی بالغ بر یک میلیارد روبل قابل انتقال بوده است که به صورت ارز کلکتیو (روبل قابل انتقال) و یا طلا تشکیل یافته است.

۱۲

  • سهام اعضای بانک سرمایه گزاری بین المللی در سرمایه اساسی آن بسته به حجم صادراتی هر کدام در صدور کالایی متقابل شان تعیین می شود.

۱۳

  • در زمینه اندازه سهام کشورهای عضو بانک سرمایه گزاری بین المللی، بانک های این کشورها با وکالت تام تکالیفی را با بانک سرمایه گزاری بین المللی تقبل می کنند.

۱۴

  • عالی ترین ارگان ریاست بانک سرمایه گزاری بین المللی را شورای بانک تشکیل می دهد و مجموعه اعضای شورای بانک به اجرای کردوکار بانک می پردازد.

۱۵

  • شورای بانک سرمایه گزاری بین المللی از نمایندگان کلیه کشورهای عضو آن تشکیل می یابد که توسط حکومت این کشورها نامزد شده اند.

۱۶

  • هر کشور عضو بانک سرمایه گزاری بین المللی در شورای آن، بی اعتنا به اندازه سهمش در سرمایه اساسی، رأی واحدی دارد.

۱۷

  • ارگان مجریه بانک سرمایه گزاری بین المللی را ریاست بانک تشکیل می دهد که در مقابل شورای بانک پاسخگو باید باشد.

۱۸

  • ریاست بانک سرمایه گزاری بین المللی از رئیس و سه معاون او تشکیل می یابد که توسط شورای بانک از میان شهروندان کشورهای عضو به مدت ۵ سال تعیین می شوند.

۱۹

  • وظیفه اصلی بانک سرمایه گزاری بین المللی رهبری کردوکار بانک توسط ریاست آن در مطابقت با قرارداد منعقده در دهم ماه ژوئیه سال ۱۹۷۰ راجع به تشکیل بانک سرمایه گزاری بین المللی، اساسنامه بانک و مصوبات شورای بانک بوده است.

۲۰

  • رئیس بانک سرمایه گزاری بین المللی به طور بیواسطه به رهبری کردوکار عملیاتی بانک می پردازد و ریاست بانک بر مبنای اصل رهبری منفرد در چارچوب اختیارات و حقوق مندرجه در اساسنامه و بر طبق مصوبات شورای بانک عمل می کند.

پایان

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۶)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_26.html

ادامه دارد.

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ»

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13445

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13451

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13458

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13464

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13470

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13474

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13483

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13493

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13503

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13507

۱۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13512

۱۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13519

۱۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13524

۱۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13530

۱۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13536

۱۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13545

۱۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13553

۱۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13560

۱۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13567

پایان

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ» (۱۹) (بخش آخر)

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

تدینی

بهتر است همان اهمیتی که چپ‌ها برای «میهن فلسطینیان» قائلند،

برای نفس میهن هم قائل باشند،

و هر گونه میهن‌دوستی را با عناوین «شووینیسم»، «فاشیسم» و «نژادپرستی» تضعیف نکنند

منظور تدینی

از

اهمیت قائل شدن به نفس میهن چیست؟

خلق های ساکن ایران و ترکیه و عراق و سوریه و غیره میهن دارند؟

آخر این چه میهنی است که خلق ها حق تکلم و تحصیل و تدریس به زبان مادری خود را ندارند؟

چپ مارکسیستی

کی و کجا

تحفه نطنز میهن دوستی ر ا با ناسیونالیسم و شووینیسم و فاشیسم و راسیسم «تضعیف» کرده است؟

ما تک تک این مفاهیم را ترجمه و منتشر کرده ایم.

کدام چپ کهنه و نوئی خوانده است؟

تدینی

بهتر است همزمان که از میهن فلسطینیان دفاع می‌کنند،

مراقب افکار ضدمیهنی خود هم باشند

و

دست از گسل‌سازی‌های مصنوعی بردارند

و

بپذیرند

بازی با میهن

بازی با سرنوشت

است.

این آخرین نصیحت تدینی به چپ کذایی است.

چپ کذایی در قاموس تدینی دارای افکار ضد میهنی است.

چون

در پی مطالبه حق خودمختاری برای خلق های کشور است.

چپ کذایی

در قاموس تدینی

با میهن به بازی برخاسته است و بازی با میهن به معنی بازی با سرنوشت است.

چپ کذایی

حق دارد از خودمختاری خلق فلسطین دفاع کند،

ولی حق ندارد از خودمختاری خلق آذربایجان، کرد و عرب و بلوچ و غیره دفاع کند.

چنین کاری به معنی بازی با سرنوشت خواهد بود.

راستی چرا و به چه دلیل؟

پس این تاریخ کجا ست که تدینی مرتب به رخ خواننده لاطائلات خود کشیده است؟

مگر خلق های اتحاد جماهیر شوروی و چکوسلواکی و یوگوسلاوی و غیره

سال های سال

خودمختاری نداشته اند و در صلح و صفا با خلق های دیگر نزیسته اند؟

چرا نباید خلق های فارس و ترک و کرد و بلوچ و عرب در ایران و ترکیه و عراق و سوریه و غیره واحد

از حق خودمختاری برخوردار باشند؟

فاجعه کجا ست؟

پایان

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۴)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗ ذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ﴾
[ البقرة: ۱۹۶]

و حج و عمره را برای خدا به اتمام برسانید، و اگر باز داشته شدید ( بوسیله دشمن یا بیماری وغیره) پس آنچه از قربانی فراهم شود ( ذبح کنید، و آنگاه از احرام بیرون شوید) و سرهای خود را نتراشید تا قربانی به جایگاهش برسد، و اگر کسی از شما بیمار بود، و یا ناراحتی درسر داشت.(وناچار شود در حال احرام سر خود را بتراشد) پس فدیه دهد از(قبیل: سه روز) روزه یا صدقه ( خوراک دادن به شش مسکين) یا قربانی کردن گوسفندی( که میان فقرا تقسیم شود) پس هنگامی که در امان بودید ،هر کس از عمره بهره مند گردد؛ سپس(اعمال) حج را آغاز کند، آنچه از قربانی ( برای او) میسر شد ( ذبح می کند) و هر کس نیافت سه روز در( ایام) حج و هفت روز هنگامی که باز گشتید روزه بگیرید. این ده ( روز) کامل است، این (حکم) برای کسی است که خانواده او ساکن مسجد الحرام ( = مکه و اطراف آن) نباشد، واز خدا بترسید و بدانید که خدا سخت کیفر است.

در این آیه سوره بقره

یکی از تکالیف شرعی مهم مسلمانان، یعنی حج تشریح می شود.

سؤال این است که فلسفه حج چیست؟

چرا باید مسلمانانی که استطاعت مالی دارند، در موعد معینی در مراسم حج شرکت ورزند؟

اگر به این آیه دقت کنیم، به دیالک تیک مادی و فکری برخورد می کنیم:

هدف مادی سفر حج

تعدیل تضادهای طبقاتی است:

اقلیت استثمارگر

باید بخشی از دارایی خود

را

در اختیار دیگر اعضای همبود مذهبی قرار دهد:

مثلا در اختیار زحمتکشان وسایط نقلیه

(کاروان و شترچران و ساربان و دامدار و راننده وهواپیما و غیره)

ذبح گوسفند و تقسیم گوشت آن بین مسلمانان فقیر

هم در مکه و هم در شهر و روستای خود.

هدف فکری سفر حج

تحصیل عنوان حاجی و کسب اسم و رسم.

تحکیم همبود مذهبی

از طریق گردآمدن هزاران تن در هر سال در مکه،

قرائت نماز ککلتیو و اجرای کلکتیو مراسم حج.

نقش تعیین کننده در این دیالک تیک مادی و فکری را می توان از تأکید کریم بر قربانی کردن گوسفند و غیره دریافت.

تعدیل تضادهای طبقاتی برای حفظ همبود مذهبی

در قاموس کریم الزامی است.

﴿الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فِيهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِي الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ يَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ ۚ وَاتَّقُونِ يَا أُولِي الْأَلْبَابِ﴾
[ البقرة: ۱۹۷]

حج در ماههای معلوم و معینی است، پس کسی که در این ماهها حج را (بر خود) فرض گرداند.

(باید بداند که) در حج آمیزش جنسی و گناه و جدال (روا) نیست،

و آنچه از کارهای نیک انجام دهید؛ خدا آن را می داند، و توشه بر گیرید؛

که بهترین توشه پرهیزگاری است، و ای خردمندان از من بپرهیزید.

در این آیه،

جنبه فکری فوق الذکر دیالک تیک مادی و فکری وسعت می یابد:

همه تمرکز حواس مسلمین در ایام حج باید معطوف به خدا باشد.

پرهیز از جفتگیری، جنگ و جدال، فسق و فجور

و

انجام اعمال نیک

مورد تأکید قرار می گیرند.

اعمال نیک مثلا دستگیری از مستمندان

نیز

در خدمت تعدیل تضادهای طبقاتی است.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۶)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

بدانست روزی پسر در کمین

که ممسک کجا کرد زر در زمین

ز خاک اش بر آورد و بر باد داد

شنیدم که سنگی در آنجا نهاد

معنی تحت اللفظی:

پسر مرد خسیس از محل اختفای پول توسط پدر باخبر شد.

پول ها را بیرون آورد و به این و ان داد و سنگی در آنجا نهاد.

سعدی

در این دو بیت شعر،

تیک پدر و پسر

را

به شکل دیالک تیک ممسک و محسن بسط و تعمیم می دهد.

پسر رهنمود سعدی را جامه عمل می پوشاند.

زر از زیر خاک بیرون می آورد و بر باد می دهد.

این شیوه برخورد طبقات طفیلی، انگل و بی شعور به زر است.

این جماعت زر را بر باد می دهند، چون زر را بادآورد تلقی می کنند.

آدم دلش می خواهد، واکنش سعدی را ببیند، وقتی که پسرش کتاب هایش را قبل از چاپ بردارد، سنگی به جای آنها نهد و بر باد دهد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توصیف (۲)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

توصیف و پوزیتیویسم

۱

برتراند راسل

(۱۸۷۲ ـ ۱۹۷۰)

فیلسوف

ریاضی دان

منطقدان انگلیسی

مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»

پدر فلسفه تحلیلی

مبارز صلح و خلع سلاح

استاد دانشگاه

برنده جایزه نوبل ادبیات (۱۹۵۰)

  • پوزیتیویسم وظیفه علم را توصیف صرف فاکت ها، اسناد و مدارک می داند و بدین طریق، حوزه عمل علم را بسیار تنگ می کند.

۲

  • علاوه بر این، توصیف کامل ظاهر چیزها (نمودها، پدیده ها) (آنسان که پوزیتیویسم توصیه می کند) به دلایل زیر نه امکان پذیر است و نه لازم:

الف

  • توصیف کامل ظاهر چیزها امکان پذیر نیست.

  • زیرا نمود (پدیده) دارای خواص و مشخصات متنوع بیشمار است و با پدیده های دیگر روابط بیشماری دارد که توصیف همه این ها امری بسیار دشوار خواهد بود.

ب

  • توصیف کامل ظاهر چیزها از سوی دیگر لازم نیست.

  • زیرا برای شناخت علمی و کردوکار عملی انسان ها، توصیف جزء به جزء و مو به موی خواص و مشخصات و روابط ماهوی و غیرماهوی، ضروری و تصادفی، عام و منفرد پدیده لازم نیست.

۳

  • مهم فقط شناخت جنبه ها و جوانب زیر است:

الف

  • شناخت ماهیت در پدیده (نمود)

  • مراجعه کنید به به دیالک تیک پدیده و ماهیت

ب

  • شناخت عام در منفرد (خاص)

  • مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام

منفرد، خاص، عام

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10907

پ

  • شناخت ضرورت ها و قانونمندی ها در تصادفات.

  • مراجعه کنید به دیالک تیک ضرورت و تصادف

تصادف

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12748

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12760

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12765

پایان

۴

  • توصیف تنها زمانی می تواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد که از روش ها و وسایل معرفتی علمی دیگر زیر منفصل نباشد، بلکه در وحدت با آنها صورت گیرد:

الف

  • در وحدت با توضیح باشد.

  • مراجعه کنید به توضیح

ب

  • در وحدت با فرضیه باشد.

  • مراجعه کنید به فرضیه

پ

  • در وحدت با پیش بینی و غیره باشد.

  • مراجعه کنید به پیش بینی

پیش بینی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11766

پیش بینی جامعتی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11852

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) بانک سرمایه گزاری بین المللی (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • بانک سرمایه گزاری بین المللی به سازمان میاندولتی خاص کشورهای سوسیالیستی اطلاق می شد که توسط شورای کمک اقتصادی متقابل برای دادان وام های میانمدت و درازمدت تأسیس یافته بود.

  • مراجعه کنید به شورای کمک اقتصادی متقابل

۲

  • محل اجلاس بانک سرمایه گزاری بین المللی که در دهم ماه ژوئیه سال ۱۹۷۰ تأسیس یافته بود، در شهر مسکو بود.

۳

  • وظایف بانک سرمایه گزاری بین المللی به شرح زیر بوده اند:

الف

  • تأمین مالی اقداماتی که با تقسیم سوسیالیستی بین المللی کار و تعاونی تولیدی در رابطه بوده اند.

ب

  • تأمین مالی اقداماتی که با استخراج مواد خام و مواد سوخت به نفع همه کشورهای سوسیالیستی در رابطه بوده اند.

پ

  • تأمین مالی اقداماتی که با تأسیس اوبژکت هایی در عرصه های اقتصادی دیگر در رابطه بوده اند.

ت

  • تأمین مالی اقداماتی که با توسعه اقتصادی کشورهای عضو بانک در رابطه بوده اند.

ث

  • تأمین مالی اقداماتی که با تأسیس اوبژکت هایی در راستای توسعه اقتصاد ملی در رابطه بوده اند.

۴

  • بانک سرمایه گزاری بین المللی در کردوکار خود بر مبنای استفاده مؤثر ضرور از وام داده شده، برآمدن از عهده بازپرداخت وام داده شده و احساس مسئولیت سختگیرانه در بازپرداخت وام داده شده، عمل می کرد.

۵

  • بانک سرمایه گزاری بین المللی به تأمین مالی و وامی اوبژکت هایی می پرداخت که با سطح عالی پیشرفت علمی و فنی مطابقت داشتند.

۶

  • بانک سرمایه گزاری بین المللی به تأمین مالی و وامی اوبژکت هایی می پرداخت که با تولید کالاهایی با کیفیت عالی، با هزینه نازل و با قیمت های متناسب با بازار جهانی در رابطه بوده اند.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۳)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَالْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ ۚ فَمَنِ اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَىٰ عَلَيْكُمْ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۴]

اين ماه حرام در مقابل آن ماه حرام و شكستن ماه‌هاى حرام را قصاص است.

پس هر كس بر شما تعدى كند. به همان اندازه تعدى‌اش بر او تعدى كنيد و از خدا بترسيد و بدانيد كه او با پرهيزگاران است.

منظور کریم این است که در ماه رمضان نباید عزم جنگ کرد.

ولی اگر مشرکین شروع به جنگ و تجاوز کردند، مسلمانان هم باید دست به قصاص بزنند

و

به اندازه تجاوز آنان، تجاوز کنند.

نه کمتر و نه بیشتر.

کریم در این آیه، رعایت اندازه را تقوی و پرهیزگاری می داند.

تئوری قصاص

مبتنی بر سیلی به ازای سیلی، مشت به ازای مشت است.

تفاوت مسیحیت با اسلام هم همینجا ست:

مسیحیت

سیلی بر سمت چپ صورت را با ارائه سمت راست صورت برای سیلی دوم جواب می دهد.

اسلام

اما

دین سلحشوری (میلیتانتی) است و سیلی را با سیلی جواب می دهد.

اسلام

دین تسلیم نیست.

دین مبارزه و مقاومت است.

﴿وَأَنفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ ۛ وَأَحْسِنُوا ۛ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ﴾
[ البقرة: 195]

در راه خدا انفاق كنيد و خويشتن را به دست خويش به هلاكت ميندازيد و نيكى كنيد كه خدا نيكوكاران را دوست دارد.

وقتی گفته می شود که آیات قران کریم، ربط مضمونی به یکدیگر ندارند،

به همین دلیل است:

در آیه قبلی سخن از تجاوز و قصاص بوده است

و

اکنون

دعوت به انفاق و احتیاط می شود.

احتمالا

دلیل این بی ربطی آیات به یکدیگر،

واکنش حضرت محمد به مسائل روزمره است.

مثلا

مشاهده فقر و فاقه بعضی ها و ماجراجویی بعضی های دیگر.

این کنسرواتیسم (محافظه کاری و احتیاط) اسلام انقلابی آغازین

نیز

در تضاد آشکار با توحش و ماجراجویی فوندامنتالیسم اسلامی شیعی و سنی ارتجاعی و ضد عقلی کنونی است.

ادامه دارد.