خود آموز خود اندیشی (۶۷۵)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

یکی

روبهی دید، بی دست و پای

فروماند در لطف و صنع خدای

که چون زندگانی به سر می برد؟

بدین دست و پای، از کجا می خورد؟

معنی تحت اللفظی:

شخصی روباه بی دست و پایی را دید و از خود پرسید:

این حیوان بی دست و پا چگونه زنده می ماند.

به عبارت بهتر،

خدا روزی آن را چگونه در اختیارش قرار می دهد؟

ادامه

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک وسیله و هدف

را

به شکل دیالک تیک دست و پا و شکار ورزی بسط و تعمیم می دهد و این سؤال منطقی را مطرح می سازد که روباه بی دست و پا (بی وسیله تولید) چگونه می تواند تولید کند (شکار کند).

۲

درین بود، درویش شوریده رنگ

که شیری در آمد، شغالی به چنگ

شغال نگونبخت را شیر خورد

بماند آنچه، روباه از آن سیر خورد

معنی تحت اللفظی:

در این اثنا،

شیری پیدا شد که شغالی را شکار کرده بود.

شعال را شیر خورد

و

بازمانده آن را روباه شل خورد.

سعدی در این دو بیت شعر، برای پاسخ به سؤال خود، دیالک تیک طبقه حاکمه و توده

را

به شکل دیالک تیک شیر و روباه بسط و تعمیم می دهد.

انتخاب شیر، به مثابه سلطان جانوران، نه تصادفی است و نه نسنجیده.

سعدی عمدا حیوان لاشخوری را برنمی گزیند.

سعدی می خواهد بعدا شیر را با خدا جایگزین سازد.

از این رو ست که نمی تواند از حیوان دیگری استفاده کند.

هدف سعدی،

مثل همیشه،

دو شقه کردن خودسرانه دیالک تیک تولید و مصرف، دور انداختن تولید و مطلق کردن مصرف و تخریب دیالک تیک یاد شده است.

موجود زنده

در جامعه ـ فلسفه سعدی

باید مصرف کننده محض باشد.

سعدی

مولد نمی شناسد.

سعدی

فقط و فقط انگل می شناسد و هر وقت به طبقه بندی جامعه زمان خود می پردازد،

باب اول را به طبقه انگل اشراف بنده دار، فئودال و دربار اختصاص می دهد و باب دوم را به طبقه انگل دراویش و گدایان.

اگر هم واقعیت عینی سمج و سرسخت مجبورش کند،

وظیفه باغبان و رعیت را چیدن و آوردن میوه و غله از بستان و کشتزار سلاطین و خوانین می داند.

همین و بس.

روباه شل

نمی تواند، اگر دست و پا ندارد، کله اش را به کار اندازد و استراتژی و تاکتیک شگفت انگیز رایج میان جانوران را برای شکار و زنده ماندن توسعه دهد.

رزق و روزی روباه شل را باید عاملی خارجی در اختیارش بگذارد.

اگر به سعدی گفته شود که شیر روزی خود را تولید (شکار) کرده است،

هزار و یک ترفند و دلیل می آورد که شغالی که شیر شکار کرده، در واقع شکار نکرده، بلکه قضا در روز الست بر پیشانی شغال نوشته که در فلانجا و فلان ساعت طعمه شیر شود.

چگونه می توان ادعای سعدی رد و یا اثبات کرد؟

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تز

Ist möglicherweise ein Bild von Text

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

گئورگ کلاوس

(۱۹۱۲ ـ ۱۹۷۴)

استاد دانشگاه، فیلسوف و شطرنجباز آلمانی

عضو حزب کمونیست آلمان

دو سال محبوس در زندان نورنبرگ و سه سال در اردوگاه داخائو

رئیس بخش فلسفه در آکادمی علوم آلمان دموکراتیک

متخصص سیبرنتیک

۱

  • تز به معنی ادعا، قضیه، برهان است.

۲

  • تز به حکمی اطلاق می شود که حقیقی بودنش ادعا می شود و وظیفه اش این است که به نحو عملا مؤثری از مجموعه بغرنجی از احکام، جنبه ماهوی موجود را نشان دهد.

۳

  • بنابرین، تز نه تنها حقیقی بودن را در نظر دارد، بلکه در وهله اول می خواهد که مؤثر واقع شود.

۴

  • و لذا تفاوت میان تز و برهان باید در عرصه عملی آموزه احکام جستجو شود.

۵

  • ضد دیالک تیکی تز را آنتی تز می نامند.

۶

  • نتیجه حل تضاد میان تز و آنتی تز را سنتز می نامند.

۷

  • مثال ساده عبارت است از تخم مرغ.

۸

  • زرده و سفیده تخم مرغ را می توان تز نامید و نطفه موجود در آن را آنتی تز.

۹

  • نتیجه حل این تضاد، ضمن نفی دیالک تیکی تز و آنتی تز را سنتز تشکیل می دهد، که جوجه است.

پایان

سخنانی از روزا لوکزمبورگ (۳)

Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text „Alles Gute zum Geburtstag, Rosa. の Der Kampf geht weiter! Rosa Luxemburg 5.3.1871 www.unsere-zeit.de DKP“

روزا لوکزمبورگ

(۱۸۷۱ ـ ۱۹۱۹)

۷

می خواهم از فراز دیوارها فریاد برآورم:

این روز پرشکوه را پاس دارید.

فراموش نکنید.

حتی اگر سرتان خیلی شلوغ باشد و مجال سر خاراندن نداشته باشید،

سر بلند کنید

و

نگاهی

به

اقیانوس آبی خاموش آسمان

و

ابرهای سیمین غول آسای شناور در آن

بیندازید.

به هوا دقت کنید که از نفس عاشقانه نرگس ها

سرشار و سنگین است

و

زلال و جلالی را به تماشا بنشینید که بر این روز روشن گسترده است.

چون چنین روزی، هرگز، آری هرگز تکرار نخواهد شد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر (۳)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۱

  • پس از آنکه تلاش بلشویک ها در راه هدایت مسالمت امیز انقلاب بورژوایی ـ دموکراتیکی به انقلاب سوسیالیستی ناکام ماند (لنین، «تزهای آوریل») و حاکمیت دوگانه پایان یافت (در ماه ژوئیه سال ۱۹۱۷)، حزب بلشویک به قیام مسلحانه مبادرت ورزیدند.

۱۲

  • به ویژه وقتی که محافل نظامی رژیم تزاریستی سابق (به عنوان مثال، ژنرال کورنیلوف) در موافقت با حکومت به اصطلاح موقت (کرنسکی) بر ضد دستاوردهای دموکراتیکی دست به کودتا زدند.

۱۳

  • پس از شکست کودتای کورنیلوف، بلشویک ها در ارگان قدرت جدید التشکیل (شوراها) به کسب اکثریت نایل آمدند.

۱۴

  • حکومت به اصطلاح موقت ایزوله شد.

۱۵

  • طبقه کارگر، دهقانان، محافل ترقی خواه روشنفکریت و بخش اعظم ارتش، خواهان تحول بنیادی در جامعه شدند.

۱۶

  • امپریالیست های خارجی نیز نتوانستند مانع این تحول بنیادی شوند.

۱۷

  • انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر در ۲۴ ماه اکتبر سال ۱۹۱۷ (۷ ماه نوامبر) تحت رهبری حزب بلشویک (حزب کمونیست اتحاد شوروی) با قیام مسلحانه کارگران، سربازان و ملاحان در پطروگراد به سرنگونی حکومت موقت روسیه منجر شد.

۱۸

  • قیام کنندگان تحت رهبری کمیته نظامی انقلابی قرار داشتند که که در شوراهای پطروگراد تأسیس یافته بود.

۱۹

  • کمیته نظامی انقلابی پطروگراد تحت رهبری مستقیم ولادیمیر لنین بود.

۲۰

  • در ۷ ماه نوامبر سال ۱۹۱۷، قیام مسلحانه در پطروگراد پیروز شد و حکومت موقت سرنگون شد.

۲۱

  • با شلیک ناو آورورا (شفق سرخ) در شب ۸ ماه نوامبر، کاخ زمستانی که محل اجلاس حکومت موقت بود، مورد حمله قرار گرفت و اعضای دولت موقت بازداشت شدند.

۲۲

  • در ۸ ماه نوامبر سال ۱۹۱۷، کنگره یازدهم شوراهای روسیه، تسخیر قدرت سیاسی توسط شوراهای نمایندگی. کارگران، دهقانان و سربازان را اعلام کرد.

ادامه دارد.

سخنانی از روزا لوکزمبورگ (۲)

Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text „Alles Gute zum Geburtstag, Rosa. の Der Kampf geht weiter! Rosa Luxemburg 5.3.1871 www.unsere-zeit.de DKP“

روزا لوکزمبورگ

(۱۸۷۱ ـ ۱۹۱۹)

۶

هنر

بر خلاف کلیه نظرات مدرسی استه تیکی و فلسفی

نه

چیزی تجملی

است

و

نه

ایجاد احساس زیبایی، شادی، شعف و امثالهم

در ارواح زیبا.

هنر

فرم تاریخی مهم رابطه جامعتی انسان ها با همدیگر

است.

هنر

شبیه زبان است.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۲۵)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_66.html

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۷۳۴)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

یکی

روبهی دید، بی دست و پای

فروماند در لطف و صنع خدای

که چون زندگانی به سر می برد؟

بدین دست و پای، از کجا می خورد؟

معنی تحت اللفظی:

شخصی روباه بی دست و پایی را دید و از خود پرسید:

این حیوان بی دست و پا چگونه زنده می ماند.

به عبارت بهتر،

خدا روزی آن را چگونه در اختیارش قرار می دهد؟

ادامه

تنها دلیلی که می توان برای شناخت افزار دیالک تیکی سعدی یافت،

عینیت خود دیالک تیک و انعکاس خودپوی آن در ضمیر شفاف شاعر شیراز است.

احتمالا

خود سعدی

به شناخت افزار خود وقوف تئوریک نداشته است

و

از این رو ست

که

ما آن را دیالک تیک خودپو می نامیم.

ولی این حقیقت امر تغییری در ماهیت قضیه نمی دهد.

سعدی

را

می توان و باید بنیانگذار شناخت افزار دیالک تیکی،

به معنی واقعی کلمه

نامید.

مفاهیم «لطف» و «صنع»، که سعدی در این بیت شعر به کار می برد، حاکی از این واقعیت امر است،

که او طبیعت را نه به وسیله طبیعت، بلکه به وسیله ماورای طبیعت (خدا) توضیح می دهد.

این به قول فریدریش انگلس،

یکی از ویژگی های اصلی طرز تفکر فئودالی در قرون وسطی بوده است،

که در جامعه ایران و اکثر نقاط جهان همچنان باقی مانده است.

انسان ها برای توضیح پدیده های طبیعی و جامعتی،

به جای بررسی علل طبیعی و جامعتی درونی و برونی پیدایش آنها،

به جای توجه به دیالک تیک سیستم و محیط،

با سهل انگاری،

دست به دامن نیروهای ماورای طبیعی می شوند.

سعدی

به سبب سطح نازل علم پزشکی و ژنتیک در آن زمان،

با مفهوم «صنع»

بی دست و پائی روباه

را

به گردن خدا می اندازد و او را مسئول علیلی روباه قلمداد می کند.

سعدی

با مفهوم «لطف»،

از سوی دیگر،

به ارسال روزی روباه می اندیشد و از گرسنگی نمردنش را نیز نه در طبیعت، بلکه در عامل ماورای طبیعی (خدا) می جوید.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر (۲)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۶

  • انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، شروع دوره نوینی در تاریخ بشری بود:
  • شروع دوره درهم شکستن کاپیتالیسم و استقرار سوسیالیسم.

۷

  • بلشویسم که از تل آتش سه انقلاب گذشته بود و گنجیه عظیمی از تجارب عملی و دانش تجربی نظری (تئوریکی) گرد آورده بود، به سرمشقی در استراتژی و تاکتیک جنبش بین المللی کارگری انقلابی تبدیل شد.

۸

  • جنبش بین المللی کارگری تحت تأثیر انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، رشد نوینی کسب کرد و به مرحله کیفیتا نوینی اعتلا یافت.

۹

  • حزب بلشویکی با اتکا بر وحدت کارگران و دهقانان به انجام اقدامات زیر نایل آمد:

الف

  • به وحدت جنبش دموکراتیکی با تحول سوسیالیستی جامعه

ب

  • به وحدت جنبش دموکراتیکی با مبارزه طبقه کارگر در راه سرنگونی بورژوازی

پ

  • به وحدت جنبش دموکراتیکی با مبارزه انقلابی دهقانان بر ضد زمینداران

ت

  • به وحدت جنبش دموکراتیکی با جنبش رهایی بخش ملی در راه برابرحقوقی خلق ها

ج

  • به وحدت جنبش دموکراتیکی با مطالبه صلح طلبانه کل خلق

۱۰

  • حزب بلشویکی بدین طریق، ضمن انجام وظایف سوسیالیستی اساسی به انجام وظایف دموکراتیکی نیز نایل آمد.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۷۳)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

یکی

روبهی دید، بی دست و پای

فروماند در لطف و صنع خدای

که چون زندگانی به سر می برد؟

بدین دست و پای، از کجا می خورد؟

معنی تحت اللفظی:

شخصی روباه بی دست و پایی را دید و از خود پرسید:

این حیوان بی دست و پا چگونه زنده می ماند.

به عبارت بهتر،

خدا روزی آن را چگونه در اختیارش قرار می دهد؟

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک خدا

را

به شکل دیالک تیک صنع و لطف بسط و تعمیم می دهد.

خدای سعدی

انعکاس آسمانی ـ انتزاعی تمام عیار دیالک تیک طبقات استثمارگر و توده تحت استثمار در جامعه طبقاتی است.

خدای سعدی

انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک طبقه اشراف بنده دار، فئودال و دربار و توده مولد و زحمتکش است.

خدای سعدی

انعکاس آسمانی ـ انتزاعی دیالک تیک شر مطلق و خیرمطلق است.

خدای تضادمند در خویشتن خویش

از

سوئی

روباه را از دست و پا محروم می آفریند

و

از

سوی دیگر

تغذیه اش می کند و از مرگ نجات می دهد.

خدای سعدی

دیالک تیک حکمت و رحمت است:

به حکمتی و به مصلحتی

روباه را بی دست و پا می آفریند

و

به رحمتی

روزی اش را می رساند و از مرگ نجاتش می دهد.

اینکه سعدی، در اعماق قرون وسطی،

به راحتی آب خوردن،

شناخت افزار دیالک تیکی را توسعه و تعمیم می دهد، تحسین برانگیز است

و

هشتصد سال بعد هر خواننده شعورمند را دچار حیرت می سازد.

صحبت از درستی و نادرستی افکار سعدی نیست.

صحبت از این حقیقت امر است،

که چگونه فقیه و فیلسوفی به چنین پایه ای از تیزبینی، درایت و نبوغ می رسد.

شناخت افزار دیالک تیکی

قله تفکر بشری را تشکیل می دهد

و

با نام هگل و مارکس و انگلس در قرن نوزدهم گره خورده است.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترکیب (سنتز) (۲) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

شرط لازم برای صحت هر سنتز فکری

۱

  • سنتز فکری باید چیزهائی را به هم پیوند دهد که در جهان واقعی به مثابه کل واحدی وجود دارند، یعنی وحدتی را با هم تشکیل می دهند.

۲

  • به قول کلاسیک های مارکسیسم، «تفکر خالی از خطا می تواند تنها آن دسته از عناصر ذهن و ضمیر را به هم پیوند دهد و وحدتی را به وجود آورد که در آنها و یا در تصاویر اولیه آنها، این وحدت از قبل وجود داشته است.

۳

  • اگر کسی از طریق سنتز برس کفش با پستانداران، بخواهد وحدتی (کل واحدی) را به وجود آورد، باید عمری به عبث در انتظار پستاندار شدن برس کفش بنشیند.»
  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۹)

  • در دیالک تیک هگل، مفهوم سنتز به معنی وحدت عالی تر تز و آنتی تز به کار می رود.

  • به معنی نفی نفی تز به کار می رود.

  • مراجعه کنید به آنالیز (تجزیه وتحلیل)، نفی، نفی نفی، تز، آنتی تز

آنالیز

(تجزیه و تحلیل)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9070

پایان

سخنانی از روزا لوکزمبورگ (۱)

Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text „Alles Gute zum Geburtstag, Rosa. の Der Kampf geht weiter! Rosa Luxemburg 5.3.1871 www.unsere-zeit.de DKP“

روزا لوکزمبورگ

(۱۸۷۱ ـ ۱۹۱۹)
نماینده مهم جنبش کارگری اروپا و انترناسیونالیسم کارگری
تئوریسین مارکسیست سوسیال ـ دموکراسی لهستان و آلمان
مبارز ضد جنگ و ضد میلیتاریسم
در مخالفت با طرفداری حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان از جنگ جهانی اول (۱۹۱۴) همراه با کارل لیبکنشت به تأسیس «گروه بین المللی» همت گماشت که ازآن «انجمن اسپارتاکوس» سر برکشید.
مؤلف مقالات و تحلیل های بیشمار در روزنامه خلق لایپزیگ
ناشر روزنامه «پرچم سرخ» در انقلاب نوامبر
از مؤسسین حزب کمونیست آلمان (۱۹۱۸ ـ ۱۹۱۹)
تدوین کننده برنامه حزب
پس از سرکوب قیام اسپارتاکیست ها در سال ۱۹۱۹ همراه با کارل لیبکنشت بوسیله عناصر فاشیست ترور شد.
آثار او در زمینه سوسیالیسم، همبستگی طبقه کارگر، آنتی میلیتاریسم و مخالفت با جنگ از اعتبار جهانی برخوردارند.
آثار:
منشاء ماه مه
رفرم یا انقلاب
حقوق انتخاباتی زنان و مبارزه طبقاتی
انجمن اسپارتاکوس چه می خواهد؟
برنامه و اوضاع سیاسی کنونی
انقلاب روسیه
اقتصاد چیست؟
دین از دیدگاه روزا لوکزمبورگ
نامه به سونیا لیبکنشت
مجموعه آثار (۵ جلدی) (۱۹۷۰)
مجموعه نامه ها (۶ جلدی) (۱۹۸۳ ـ ۱۹۹۳)
راجع به تئوری خودپوئی (۱۹۷۰)

برگردان

شین میم شین

۱

زندگی همین است

و

به همین زندگی

باید

علیرغم همه معضلات و مشکلات

با شهامت، امیدواری و لبخند

تن در داد.

۲

سود حاصله در بورس ها ترقی می کند و پرولتاریا، سقوط.

۳

همگویی

امتیاز ما ست.

اگر مسئله ای داشته باشیم که با همگویی قابل حل نباشد،

در آن صورت، همه چیز بیهوده خواهد بود.

۴

حقیقت پرستان

نباید از دروغ صرفنظر کنند.

۵

سعی کن، آدم بمانی.

آدم بودن

اصل مسئله است.

آدم بودن،

یعنی

محکم بودن

روشن بودن

و

سر حال بودن.

آره.

سر حال بودن،

علیرغم همه معضلات و مشکلات.

گریه و زاری

کسب و کار ضعفا ست.

ادامه دارد.

سرماخوردگی (۳)

سرماخوردگی

دکتر میم او بروکر

برگردان

شین میم شین

پیشگفتار

ادامه

علاوه بر این،

همین بیماری به اصطلاح سرماخوردگی، هزاران ساعت کارکنان را از حضور در محل کار باز می دارد و صدمات اقتصادی عظیمی به اقتصاد ملی جامعه می زند.

صدمات مالی وارده بر بیمه سلامتی هم به دلیل همین بیماری ها

چشمگیر است.

مسئله این است

که

نه فقط علمای پزشکی، بلکه کسانی که سرما می خورند و زکام می گیرند،

به این نتیجه رسیده اند، که چاره ای برای این بیماری ها وجود ندارد.

خلایق

راهی برای پیشگیری از این بیماری ها نمی شناسند

و

چه بسا به تعدیل کم و بیش آنها قناعت می ورزند.

در حالیکه پیشگیری از این بیماری ها، امکان پذیر است.

فقط باید علل بروز این بیماری ها را کشف کرد.

دلیل افزایش این بیماری ها و عدم موفقیت در پیشگیری از آنها،

این است

که

علل آنها کشف نشده اند

و

خلایق خیال می کنند که علت سرماخوردگی، سردی هوا ست.

اما اگر کشف شود، که دلایل حقیقی ضعف آدمیان چیست که به سردی هوا و عوامل دیگر

با سرماخوردگی و زکام واکنش نشان می دهند،

در ان صورت حل مسئله آسان می گردد.

در این کتاب

علل واقعی این بیماری ها نشان داده می شوند.

از این معارف می توان اقدامات پیشگیرانه از این بیماری ها را استخراج کرد

و

دریافت که هر کدام از این بیماری ها چگونه قابل معالجه اند و زنجیر ابتلای مکرر به این بیماری ها چگونه قابل گسست اند.

به امید اینکه از فواید عظیم این معارف در رابطه با پیشگیری از این بیماری ها

هم افراد منفرد، هم اقتصاد و هم سازمان بیمه سلامتی برخوردار گردند.

پایان

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، اولین انقلاب سوسیالیستی پیروزمند در تاریخ بشری بوده است.

(البته اگر کمون پاریس را در نظر نگیریم.

مترجم)

۲

  • انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر با کل توسعه جامعتی، یعنی با تشدید خارق العاده تضادهای اجتماعی در دوران (دوره. مترجم) امپریالیسم تدارک دیده شده بود.

  • مراجعه کنید به امپریالیسم

امپریالیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8909

پایان

(اصطلاح «دوران امپریالیسم» درست و دقیق نیست.

امپریالیسم

فرماسیون اقتصادی نیست

تا دورانی به نامش وجود داشته باشد.

امپریالیسم، مرحله ای از فرماسیون اقتصادی کاپیتالیستی است.

از این رو، باید از دوره امپریالیسم سخن گفته شود.

مراجعه کنید به دوران.

مترجم)

۳

  • انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، نتیجه مبارزه طبقه کارگر و متحدینش در روسیه تزاریستی بود که تحت رهبری حزب مارکسیستی ـ لنینیستی بلشویک پیروز شد.

۴

  • با پیروزی انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، در یک ششم کره زمین، مسئله قدرت به نفع پرولتاریا حل شد و دولتی کارگری ـ دهقانی تشکیل یافت.

۵

  • با پیروزی انقلاب سوسیالیستی کبیر اکتبر، جهان به دو سیستم اجتماعی متضاد تقسیم بندی شد و مبارزه میان ایندو سیستم اجتماعی متضاد از این به بعد، به نقطه چرخشی (دوران، کانون) مبارزه طبقاتی در مقیاس بین المللی مبدل شد.

(منظور از نقطه چرخشی و یا دوران،

نقطه ای است که مبارزه طبقاتی در مقیاس جهانی،

حول آن می چرخد.

یعنی

سرنوشت مبارزه طبقاتی در مقیاس جهانی

وابسته به مبارزه بین ایندو سیستم اجتماعی بوده است.

به همین دلیل

شکست اتحاد جماهیر شوروی،

تأثیر منفی عظیمی در مبارزه طبقاتی در مقیاس جهانی

باقی گذاشته است.

مترجم)

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۷۲)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

یکی

روبهی دید، بی دست و پای

فروماند در لطف و صنع خدای

که چون زندگانی به سر می برد؟

بدین دست و پای، از کجا می خورد؟

درین بود، درویش شوریده رنگ

که شیری در آمد، شغالی به چنگ

شغال نگونبخت را شیر خورد

بماند آنچه، روباه از آن سیر خورد

دگر روز باز اتفاق اوفتاد

که روزی رسان قوت روزش بداد

یقین، دیده مرد، بیننده کرد

شد و تکیه بر آفریننده کرد:

کزین پس، به کنجی نشینم چو مور

که روزی نخوردند، پیلان، به زور

زنخدان فرو برد، چندی به جیب

که بخشنده، روزی فرستد ز غیب

نه بیگانه تیمار خوردش، نه دوست

چو چنگش، رگ و استخوان ماند و پوست

چو صبرش نماند، از ضعیفی و هوش

ز دیوار محرابش آمد بگوش:

برو، شیر درنده باش، ای دغل

مینداز، خود را چو روباه شل

چنان سعی کن، کز تو ماند چو شیر

چه باشی چو روبه، به وامانده سیر

چو شیر، آن که را گردنی فربه است

گر افتد چو روبه، سگ از وی به است

به چنگ آر و با دیگران نوش کن

نه بر فضله دیگران گوش کن

بخور تا توانی به بازوی خویش

که سعی ات بود در ترازوی خویش

چو مردان ببر رنج و راحت رسان

مخنث خورد دسترنج کسان

بگیر ای جوان، دست درویش پیر

نه خود را بیفکن، که دستم بگیر

خدا را بر آن بنده بخشایش است

که خلق از وجودش در آسایش است

کرم ورزد آن سر، که مغزی در او ست

که دون همتان اند، بی مغز و پوست

کسی نیک بیند به هر دو سرای

که نیکی رساند به خلق خدای.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترکیب (سنتز) (۱)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

۱

· معنی تحت اللفظی:

· سنتز به جمع بندی و پیوند دادن اطلاق می شود.

۲

· سنتز به روش شناخت و یا روش تشکیل سیستم های مادی و یا فکری اطلاق می شود که ماهیتش در پیوند دادن فکری و یا عملی عناصر منفرد و تشکیل یک کل نهفته است.

۳

· سنتز اغلب به معنی خود کل، یعنی به معنی نتیجه کردوکار ترکیبی (سنته تیکی) نیز به کار می رود.

۴

· روش ترکیبی (سنته تیکی) با روش تجزیه ـ تحلیل (آنالیتیکی) (یعنی روش ضد آن) پیوند ناگسستنی دارد.

(این بدان معنی است

که

ما با دیالک تیک آنالیز و سنتز (دیالک تیک تجزیه ـ تحلیل ـ ترکیب) سر و کار داریم.

مترجم)

۵

· سنتز ـ به مثابه روش شناخت ـ از ماهیت شناخته شده هر پدیده (که به برکت آنالیز صورت گرفته) آغاز به کار می کند.

۶

· سنتز، منفرد را به پلکان عام و مشخص را به پلکان مجرد ارتقا می دهد.

۷

· سنتز تنوع را با وحدت پیوند می دهد.

۸

· شالوده عینی لازم برای کردوکار فکری ترکیبی (سنته تیکی) به شرح زیر است:

الف

· وحدت مادی جهان

ب

· وجود عام در منفرد

پ

· وجود هویت در تفاوت

ت

· وجود وحدت در تنوع.

· مراجعه کنید به دیالک تیک وحدت و تنوع، دیالک تیک تفاوت و هویت، دیالک تیک منفرد (خاص) و عام، اصل وحدت مادی جهان

هویت

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/6245

وحدت مادی جهان

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4687

پایان

ادامه دارد.

سرماخوردگی (۲)

سرماخوردگی

دکتر میم او بروکر

برگردان

شین میم شین

پیشگفتار

ادامه

خود این حقیقت امر

که

افزایش بیماری های به اصطلاح سرماخوردگی

به موازات افزایش بیماری های تمدنی (سیویلیزاتوریکی) صورت می گیرد،

دال بر آن است

که

ابتلای انسان امروزی به بیماری های به اصطلاح سرماخوردگی و زکام

پیامد تأثیرات تمدنی است

و

عوامل علی (علتی) مشترک در کارند.

اگرچه این بیماری ها

اکثر اوقات به مرگ منجر نمی شوند،

اما موجب اختلال در زندگی افراد منفرد، خانواده و همنوعان شان می شوند.

صرفنظر از درد جانفرسا در حین بیماری و پیامدهای چه بسا دیرمان در راندمان کار،

این اختلالات

به محدودیت آزادی عمل و پلان (نقشه) و برنامه افراد منجر می شوند.

چه بسا «سرماخوردگی» ئی موجب تق و لق ماندن برنامه افراد می شود

و

خیلی از دیدارهای ضرور به دلیل همین بیماری ها امکان ناپذیر می گردند.

کسانی که مستعد سرماخوردگی هستند،

نسبت به دیگران

ناموفق می مانند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ج) جنگ دهقانی بزرگ آلمان (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۷

  • مطالبات «دوازده ماده» ای دهقانان اما فقط به عنوان شالوده ای برای موافقت با اشراف فئودال بودند.

۸

  • در مقابل این مطالبات، برنامه دیگری تحت عنوان «ماده ـ نامه»، شالوده خود نظام فئودالی را زیر علامت سؤال قرار می داد.

۹

  • این برنامه قبل از همه خواهان مطالبات زیر بود:

الف

  • لغو امتیازات اشرافی ـ تولدی ـ تباری

ب

  • لغو حقوق کاستی خاص اشراف فئودال.

۱۰

  • هر دو برنامه در بستر ایده ئولوژی مسیحی قرار داشتند.

۱۱

  • در مراحل آغازین جنگ دهقانی بزرگ آلمان، دهقانان مبارز در واحدهای رزمی منفرد موفقیت های مهمی کسب کردند.

۱۲

  • در خیلی از جاها، قدرت برای مدتی به دست خلق افتاد.

۱۳

  • قرارداد باغ انگور (تاکستان) (ماه اوریل سال ۱۵۲۵) نقطه عطفی در جنگ دهقانی بزرگ آلمان بود.

۱۴

  • بر ضد وعده های توخالی اشراف فئودال، دادگاهی برای تنظیم کلیه اختلافات میان دهقانان و اشراف فئودال، تشکیل یافت که به انحلال تشکل دهقانان منجر شد.

۱۵

  • این قرارداد به مرتجعین فئودال اجازه سرکوب واحدهای مجزا از هم دهقانان رزمنده را صادر کرد.

۱۶


Ist möglicherweise ein Schwarz-Weiß-Bild von Brandenburger Tor

تندیس توماس مونتسر و همسرش

در جمهوری آلمان دموکراتیک

توماس مونتسر

(۱۴۸۹ ـ ۱۵۲۵)
تئولوگ، کشیش و انقلابی پروتستانی در جنگ های دهقانی آلمان
نخست از هواداران مارتین لوتر بود
بعد بر ضد روحانیت وابسته به کلیسای کاتولیک و بر ضد نظام فئودالی به مبارزه برخاست.
مارتین لوتر به سبب تمایلات انقلابی ـ اجتماعی رادیکال او و به دلیل تئولوژی اسپیریتوئالیستی او که در آثارش بازتاب می یافت و به سبب مواعظ پبکارگرانه اش از او فاصله گرفت.
مونتسر بر خلاف مارتین لوتر، به جانبداری از جنبش قهرآمیز رهائی بخش دهقانان برخاست و به تبلیغ و ترویج ایده های انقلابی همت گماشت و در صدد ایجاد نظام اجتماعی عادلانه در منطقه خویش بر امد.
امتیازات اجتماعی را لغو کرد، معابد را منحل نمود و از آنها سرپناهی برای بی خانمانان و گرسنگان ترتیب داد.
اقدامات او در جهت متحد ساختن همه دهقانان به ثمر نرسید.
مونتسر در سال ۱۵۲۵اسیر شد، مورد شکنجه های وحشتناک قرار گرفت و در ۳۶ سالگی به دار آویخته شد.

  • نقطه اوج جنگ دهقانی بزرگ آلمان را جنبش انقلابی توده ای در توبینگن و ساکسن تشکیل می داد که با نام توماس مونتسر پیوند داشت.

۱۷

  • توماس مونتسر به پیگیرترین و قاطع ترین رهبر دهقانان انقلابی مبدل شد.

۱۸

  • پیروزی اشراف فئودال بر دهقانان توبینگن در۱۵ ماه مه سال ۱۵۲۵ در فرانکنهاوزن پایان تعیین کننده جنگ دهقانی بزرگ آلمان بود.

۱۹

  • تقریبا در همان زمان قیام دهقانان وورتنبورگ، فرانک و ارلاس در هم کوبیده شدند.

۲۰

  • توده های مبارز دهقانی به دلایل زیر می بایستی شکست بخورند:

الف

  • به دلیل فقدان رهبری واحد

ب

  • به دلیل عمل متفرقانه در اینجا و آنجا

پ

  • به دلیل فقدان رابطه کافی با توده های فقیر شهرها

ت

  • به دلیل ناپیگیری بورژوازی در حمایت از دهقانان

۲۱

  • انقلاب بورژوایی آغازین در آلمان با شکست خاتمه یافت.

۲۲

  • فئودالیسم و تفرقه فئودالی ـ دولتی (خانخانی) به جای خود باقی ماند.

۲۳

  • جنگ دهقانی بزرگ آلمان اما موفقیت های نیمبند حاصل از رفرماسیون را، استقلال بخش های بزرگی از المان از کلیسای پاپ (کاتولیک) را و موفقیت ایده ئولوژی بورژوازی آغازین را تضمین کرد.

۲۴

  • مبارزات توده های خلق لرزه بر ارکان فئودالیسم در المان افکند.

پایان

سرماخوردگی (۱)

سرماخوردگی

دکتر میم او بروکر

برگردان

شین میم شین

هر فرد متمدن

یک و یا چند بار در سال «سرما» می خورد.

البته

حتما نباید زکام و عطسه و سرفه باشد.

این کتاب معارفی را در اختیار خواننده قرار می دهد که بتواند از شر سرماخوردگی در امان بماند.

پیشگفتار

سؤال انگیز است

که علیرغم پیشرفت های چشمگیر در علم طب،

تعداد کسانی که به کرات سرما می خورند و زکام می گیرند،

رو به فزونی است.

علاوه بر این،

متد های مداوای رایج

رضایت بخش نیستند

و

توصیه های پزشکی معمول

سودی در زمینه پیشگیری از سرماخوردگی مکرر ندارند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ج) جنگ دهقانی بزرگ آلمان (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • جنگ دهقانی بزرگ آلمان، جزئی از انقلاب بورژوایی آغازین (۱۵۱۷ ـ ۱۵۲۵ و ۱۵۲۶) –و نقطه اصلی آن انقلاب در آلمان بوده است.

۲

  • وظیفه عینی جنگ دهقانی بزرگ آلمان این بود که با مبارزه مسلحانه مناسبات فئودالی را که مانعی در راه توسعه کاپیتالیستی آغازین بودند، سرنگون سازد و دولت بورژوایی ملی واحدی تأسیس کند.

۳

  • به قول فریدریش انگلس، جنگ دهقانی بزرگ آلمان، اولین نبرد تعیین کننده بزرگ «بورژوازی اروپا بر ضد فئودالیسم» بود.

۴

  • جنگ دهقانی بزرگ آلمان با قیام دهقانان اشتولینگ در ماه ژوئن سال ۱۵۲۴ شروع می شود و اقالیم زیر در آلمان جنوب غربی را یکی پس از دیگری در برمی گیرد:

الف

  • فرانک را

ب

  • الاس را

پ

  • بخش هایی از سوئیس را

ت

  • کشورهای آلپ را

ث

  • تورینگن را

ج

  • ساکسن را

۵

  • اثرات خارجی جنگ دهقانی بزرگ آلمان تا مناطق زیر می رسد:

الف

  • تا وستفالین

ب

  • تا بومه

پ

  • تا پروس

۶

  • برنامه «دوازده ماده» ای دهقانان، اشاعه وسیع می یابد و حاوی مطالبات زیر بوده است:

الف

  • لغو سیستم ارباب ـ رعیتی

ب

  • لغو جرایم سنگین فئودالی.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۷۱)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوازدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

برآن مرد، کند است دندان یوز

که مالد زبان بر پنیرش دو روز.

معنی تحت اللفظی:

یوزپلنگ

کسی را که به اش پنیر داده باشد، نمی درد.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک داد و ستد

و

دیالک تیک وسیله و هدف

را

به شکل دیالک تیک پنیردهی و رهائی بسط و تعمیم می دهد.

در جامعه ـ فلسفه سعدی

مقوله «احسان» ،

اغلب با مفاهیم رشوه دهی، باجدهی، چاپلوسی، نرم سازی، رام سازی، اهلی سازی و امثالهم همتراز می شود.

این کردوکار سعدی

به معنی تحریف واژه ها ست و عملی ممنوع و خطا ست.

واژه ها

نه به طور دلبخواه پدید آمده اند و نه به طور دلبخواه می توان محتوای واقعی آنها را بیرون آورد و از هر آشغال دلبخواه پر کرد.

این کار را در قرن بیستم، ایدئولوگ ها و نظریه پردازان امپریالیسم هم به وفور انجام می دهند و بدین طریق مکاتب بی محتوا و مفاهیم جعلی پا به عرصه وجود می نهند و از علمای خادم توده مولد و زحمتکش انرژی زیادی را در افشای آنها به هدر می برند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سپاه مرزبان جمهوری المان دموکراتیک

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • سپاه مرزبان بخشی از ارتش ملی خلق جمهوری المان دموکراتیک بوده است.

۲

  • سپاه مرزبان از پلیس مرزی آلمان نشئت گرفته بود.

۳

  • وظایف اصلی سپاه مرزبان، به شرح زیر بوده اند:

الف

  • تضمین سرحدات دولتی جمهوری المان دموکراتیک

ب

  • جلوگیری از ورود و خروج غیرمجاز از سرحدات کشوری

پ

  • ممانعت از تحریکات امپریالیستی در خطه دولتی جمهوری المان دموکراتیک

ت

  • ایجاد نظم و امنیت در سرحدات جمهوری المان دموکراتیک

۵

  • سپاه مرزبان جمهوری المان دموکراتیک از واحدهای نظامی مختلف تشکیل می یافته و دارای نیروی دریایی و هوایی بوده است.

پایان

ترقی

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12674

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12678

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12687

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12693

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12699

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12702

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12705

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12713

پایان

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۸) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

تئوری علمی ترقی در فلسفه مارکسیستی

ادامه

۹

  • این قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی (قانون نفی نفی) حاکی از آن است که در روند توسعه، کیفیت کهنه جای خود را به کیفیت نو می سپارد، نفی می شود و ضمنا گرایشات مترقی کیفیت کهنه در کیفیت جدید حفظ و نگهداری می شوند.

  • مراجعه کنید به دیالک تیک پیوست و گسست (دیالک تیک تداوم و شکست)

پیوست و گسست

(وصل وفصل)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11980

۲

  • در مرحله نفی نفی، برگشت ظاهری به حالت اولیه روند توسعه مورد نظر، صورت می گیرد.

۳

  • این برگشت اما در سطحی بالاتر و استغنا یافته تر به عناصر جدید مترقی انجام می یابد.

۴

  • آن سان که توسعه بالنده (به زبان تجسمی) به شکل مارپیچی جریان می یابد و به پیدایش کیفیت جدید و عالی تر منجر می شود.

  • مراجعه کنید به قوانین دیالک تیک ماتریالیستی، قانون نفی نفی

۵

  • قانونمندی های عام دیگری نیز علاوه بر قانون نفی نفی و دیگر قوانین اساسی دیالک تیک ماتریالیستی وجود دارند که بیانگر خصلت بالنده توسعه اند.

۶

  • مثلا فرم حرکت مورد نظر ماده هر چه عالی تر و بغرنجتر سازمان یافته باشد، سرعت توسعه از نازل به عالی به همان اندازه بیشتر خواهد بود.

  • مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده

۷

  • مثلا مدت زمان لازم برای تشکیل موجود زنده از طبیعت غیرآلی در مقایسه با مدت زمان لازم برای توسعه در ماده آلی، مثلا تشکیل جامعه بشری، به مراتب طولانی تر بوده است.

  • مراجعه کنید به تئوری توسعه

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برنامه گوتا (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۴

  • اما برنامه گوتا حاوی نکات مثبت مهم زیر نیز بوده است:

الف

  • درک و اعلام این نکته که مالکیت خصوصی کاپیتالیستی بر وسایل تولید، علت ستم بر پرولتاریا ست.

ب

  • برنامه گوتا خواهان «تبدیل وسایل کار به ملک همبود» (جایگزینی مالکیت خصوصی بر وسایل کار با مالکیت اجتماعی) می شود.
  • این بدان معنی است که جامعه سوسیالیستی باید امر طبقه کارگر باشد.

پ

  • حزب در برنامه گوتا، انتقاد مارکس بر طرح برنامه را در زمینه انترناسیونالیسم پرولتری به رسمیت می شناسد.

  • مراجعه کنید به انترناسیونالیسم پرولتری

انترناسیونالیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9150

انترناسیونالیسم سوسیالیستی

(خواهری ـ برادری سوسیالیستی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9083

پایان

۱۵

  • برنامه گوتا، علاوه بر این، حاوی مطالبات دموکراتیکی و اجتماعی مهم زیر بوده است:

الف

  • حق انتخابات عمومی، مساوی، مستقیم و مخفی برای همه شهروندان از سن ۲۰ سالگی.

ب

  • تصمیمگیری راجع به جنگ و صلح توسط خلق.

پ

  • تشکیل واحد تدافعی خلقی به عوض ارتش.

ت

  • حق ائتلاف نامحدود

ث

  • قانون حراست از حیات و سلامت کارگران.

۱۶

  • اثر مارکس تحت عنوان «حاشیه نویسی بر برنامه حزب کارگری آلمان» (۱۸۴۸) پس از «مانیفست حزب کمونیست» (۱۸۴۸) و «سرمایه» (۱۸۶۸) از مهمترین اسناد تئوریکی مارکسیسم محسوب می شود.

۱۷

  • مارکس در این اثر به کلیه مسائل اساسی مرحله نوین جنبش بین المللی کارگری که با کمون پاریس افتتاح شده بود، راه حل برنامه ای عرضه می دارد و قبل از همه درس های (تعالیم، آموزه های) کمون پاریس را در شرایط مبارزه طبقاتی پرولتری بر ضد دولت نظامی پروسی ـ آلمانی به خدمت می گیرد و به کار می بندد.

۱۸

  • توده های عضو حزب سوسیال ـ دموکرات آلمان در مبارزه انقلابی بر ضد نظرات لاسالیانیستی موجود در برنامه، سیاست کارگری انقلابی در پیش می گیرند.

۱۹

  • در این مبارزه، شرایط سیاسی ـ ایده ئولوژیکی لازم برای غلبه بر برنامه گوتا، توسط برنامه نوین، یعنی برنامه مارکسیستی ارفورت پدید آورده می شود.

پایان

مردها باید قوی باشند. (۲) (بخش آخر)

ایوون کوشل

مرد مطلوب من باید مواظب سلامتی خود باشد

و

توصیه های خوب را به کار ببندد.

او باید هوادار هارمونی (هماهنگی) باشد.

خانه گریز نباشد.

دوستدار حیوانات باشد.

اهل شوخی و مزاح باشد.

مقاوم باشد.

با تفاهم باشد

و

اهل تفریح و تفنن باشد.

کنه واره نباشد.

رازآمیز باشد.

صبور

و

ماجراجو باشد.

با فرهنگ باشد.

ثروتمند و دستگیر باشد.

غافلگیر کننده باشد.

ناتورالیست (طبیعتگرا) باشد

و

قابل پرستش باشد.

حساس

و

باوفا باشد

و

ظرافت های زنانه را دریابد.

خودپو

و

دست و دل باز باشد.

بگذار

بالاخره

بیاید

و

مرا بیشتر از این منتظر نگذارد.

من آماده ام.

پایان

خودآموز خوداندیشی (بخش شصت و هفتم)

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی)

۶۶۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12627

۶۶۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12634

۶۶۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12645

۶۶۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12651

۶۶۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12664

۶۶۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12667

۶۶۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12675

۶۶۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12683

۶۶۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12701

۶۷۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12708

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۲۴)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_29.html

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۷۰)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوازدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

بدان را نوازش کن، ای نیکمرد

که سگ پاس دارد، چو نان تو خورد

معنی تحت اللفظی:

نسبت به اشرار باید مهربان بود.

برای اینکه سگ حتی کسی را که نانش دهد، گاز نمی گیرد.

سعدی

در این بیت شعر،

از سوئی

دیالک تیک بد و خوب

را

به شکل دیالک تیک انسان و سگ بسط و تعمیم می دهد و

از سوی دیگر،

دیالک تیک وسیله و هدف

را

به شکل دیالک تیک نوازش و دوست یابی،

به شکل دیالک تیک ناندهی و پاسدارپروری بسط و تعمیم می دهد.

احسان

در جامعه ـ فلسفه سعدی،

از روح هر نوعی از هومانیسم خالی است.

احسان

دامی است برای شکار همنوعان و برای اسیر و وابسته کردن آنها.

احسان

کردوکاری عمیقا پراگماتیستی و اوپورتونیستی است.

مفاهیم «بد» و «خوب»

در فرهنگ سعدی و حافظ باید اول تعریف شوند و بعد در باره نحوه رفتار با آنها تصمیم گرفته شود.

اگر منظور از بد، جلاد خلق ها باشد،

اگر مثلا چنگیزخان و دار و دسته اش

بد تلقی شوند،

چرا باید مورد نوازش قرار گیرند.

بلافاصله بعد از استعمال کلمه «بد»، اشاره کردن به سگ و یا به زن

نشانه خردستیزی سعدی است.

گربه، سگ، خر، گاو، گوسفند و امثالهم

از دیرباز خدمتگزاران بی دریغ انسان بوده اند و به همزیستی با انسان تن در داده اند و بدان خو کرده اند.

نشناختن چند و چون آنان و تحقیر و آزار بی دلیل و ابلهانه همراهان دیرین بشر

نه نشانه خردمندی، بلکه علامت نادانی و کودنی است.

ادامه دارد.

مردها باید قوی باشند. (۱)

ایوون کوشل

من هرگز در عمرم رابطه عاشقانه ای با کسی نداشته ام.

این اما بدان معنی نیست که مردی نباید برای برقراری رابطه عاشقانه با من

پیشقدم شود.

او می تواند بیاید و من او را فوری بازخواهم شناخت.

برای اینکه من می دانم که مرد مطلوبم

چگونه باید باشد.

او نباید زیبا باشد.

او اما حتما باید شجاع باشد.

تحصیلکرده باشد.

قابل اعتماد باشد

و

دوستدار کودکان باشد.

در زمینه کارهای دستی مستعد باشد.

ورزیده باشد.

مهربان باشد

و

نترس باشد.

سکسی باشد

پر شور باشد.

بالغ باشد

و

خوش صحبت باشد.

او باید عاشق حرفه اش باشد.

علاقه مند به هنر باشد.

رومانیتک باشد.

اهل خرید باشد

و

اهل پخت و پز باشد.

ادامه دارد.

درنگی در اندیشه ای (۷۷۳)

Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person und Text

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_81.html

ادامه دارد.