فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توصیف (۱)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

۱

  • توصیف به تبیین منظم و سیستماتیک واقعیات امور مادی و یا فکری به کمک وسایل فکری ـ زبانی اطلاق می شود.

۲

  • توصیف هر واقعیت امر و یا توصیف داده های ادراک حسی، آزمایش، مشاهده و غیره قاعدتا نقطه آغازین کردوکار معرفت علمی را تشکیل می دهد.

۳

  • توصیف، همواره سیستم های معینی از سمبل های زبانی را به خدمت می گیرد:
  • سمبل های زبان طبیعی، سمبل های زبان علائم خاص، ارقام، گرافیک و غیره را.

حد و مرز توصیف

  • توصیف ـ به مثابه روش شناخت علمی ـ قادر به انجام وظایف معرفتی زیر است:

۱

  • توصیف ـ در بهترین حالت ـ می تواند تصویر نسبتا دقیقی از واقعیت امر مورد نظر ترسیم کند.

۲

  • توصیف اما نمی تواند از نشان دادن چگونگی ساخت واقعیت امر پا فراتر نهد.

۳

  • توصیف نمی تواند به ارائه دلیل چند و چون واقعیت امر مورد نظر نایل آید.

۴

  • توصیف عمدتا فقط نمود (ظاهر) واقعیت امر مربوطه را مورد توجه قرار می دهد.
  • ولی نمی تواند به ماهیت آن نفوذ کند و علل و دلایل وجودی آن را توضیح دهد.

  • مراجعه کنید به دیالک تیک پدیده و ماهیت

پدیده

(نمود، ظاهر، ضد دیالک تیکی ماهیت)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11557

پایان

ماهیت

(جامعه شناسی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8227

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8226

۵

  • از این رو می توان توصیف را به مثابه اولین و ساده ترین مرحله شناخت علمی محسوب داشت.

۶

  • و لذا سوبژکت شناسنده باید برای شناخت ماهیت چیزها، پدیده ها و سیستم ها توضیح و تئوری را به عنوان مکمل به خدمت گیرد.

  • مراجعه کنید به توضیح، دیالک تیک پراتیک و تئوری

پراتیک

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11454

نظریه (تئوری)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3738

۷

  • در حالیکه بخش اعظم علوم طبیعی دیری است که راه گذار از توصیف به توضیح را پیدا کرده اند، علوم جامعتی تنها با کشف ماتریالیسم تاریخی قادر به این امر مهم گشته اند.

ادامه دارد.

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ» (۱۸)

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

تدینی

وقتی «یک» میهن باشد و «دو» ملت،

تازه معلوم می‌شود

در نبود میهن همۀ حقوق دیگر، حتی حق زنده ماندن، پوچ می‌شود؛

چنان‌که بی‌میهنی نسلی از یهودیان را خاکستر کرد.

تدینی

از

مفهوم من درآوردی میهن

برای «توضیح» آنتی سمیتیسم در طول تاریخ

سوء استفاده دلبخواهی می کند.

این چیزی جز عوامفریبی نیست.

خلق یهود

بی وطن که نبوده اند.

خلق یهود

از وطن و زادگاه خود رانده شده و سلب مالکیت شده است.

خلق یهود

نه تنها اراضی کشت و کار و مساکن و معابد خود را از دست داده اند،

بلکه حتی اجازه خرید زمین و کشت و کار نداشته اند.

تنها آلترناتیوی که برای خلق یهود باقی مانده،

سکونت در شهرها و انجام کارهایی بوده که مسیحیان به لحاظ شرعی مجاز به انجامش نبوده اند.

مثلا

صرافی، رباخواری و غیره.

همین ستم در ایران بر سر خلق زرتشت هم رفته است.

زرتشتیان مجبور شده اند در خرابات، در حواشی شهرها سکونت کنند و از طریق می فروشی و خودفروشی امرار معاش کنند.

این لکه ننگی بر پیشانی مسلمانان ایران است که باید به تیغ تیز انتقاد مارکسیستی

بسته شود.

مفاهیم مغ و مغبچه و می فروش و ساقی و ساغر و غیره در لاطائلات حافظ و غیره

باید مورد تحلیل سرسختانه و بی رحمانه قرار گیرند.

تدینی

چنان وانمود می کند که انگار خلق یهود ملتی بی میهن بوده و به همین دلیل حق زنده ماندن نداشته و سرگردان شده است.

تدینی

سلب مالکیت بر وسایل تولید را با فقدان مالکیت بر وسایل تولید جایگزین می سازد.

این چیزی جز تحریف حقایق تاریخی نیست.

سؤال این است که تدینی اصلا کیست؟

تدینی

بهتر است همان اهمیتی که چپ‌ها برای «میهن فلسطینیان» قائلند،

برای نفس میهن هم قائل باشند،

و هر گونه میهن‌دوستی را با عناوین «شووینیسم»، «فاشیسم» و «نژادپرستی» تضعیف نکنند.

تدینی

بیگانه با تعریف مفاهیم است.

مثل آخوندی بالای منبر رفته است و به اندرز باران کردن چپ کذایی پرداخته است.

چپی که دیوارش از همه کوتاهتر است و هر علیل و ذلیلی می تواند آستین بالا بزند و از ان بالا برود و رجز بخواند.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۲)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿فَإِنِ انتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۲]

و اگر باز ايستادند، خدا آمرزنده و مهربان است.

این آیه بدان معنی است که مسلمانان جنگ طلب نیستند.

فقط در صورتی وارد جنگ می شوند که مورد حمله مشرکین قرار گرفته باشند.

اگر مشرکین در حین جنگ، تصمیم عوض کنند، مسلمانان باید دست از جنگ بردارند.

جنگ طلبی فوندامنتالیسم اسلامی شیعی و سنی (حزب الله و طالبان و داعش و القاعده و حماس و غیره)

مغایر با این آیه قرآن کریم است.

﴿وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ۖ فَإِنِ انتَهَوْا فَلَا عُدْوَانَ إِلَّا عَلَى الظَّالِمِينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۳]

با آنها بجنگيد تا ديگر فتنه‌اى نباشد و دين تنها دين خدا شود.

ولى اگر از آيين خويش دست برداشتند، تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست.

در این آیه قرآن کریم

هدف از جنگ مسلمانان بر ضد مشرکین

تئوریزه و تعیین می شود:

هدف نفی شرک (فتنه) و اثبات اسلام است.

منظور کریم این است که اگر مشرکین اسلام را بپذیرند، یعنی تن به بردگی دردهند،

باید به جنگ پایان داده شود.

در این آیه مفهوم ظلم (ستم) تعریف فقهی می شود:

ظالم از دید قرآن کریم

کسی است که مشرک است.

یعنی به خدای اسلام ایمان ندارد.

این تعریف فقهی از ظلم،

کمترین ربطی به بیداد (یعنی استثمار و زورگیری) ندارد.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۵)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

شب و روز در بند زر بود و سیم

زر و سیم در بند مرد لئیم

معنی تحت اللفظی:

مرد خسیس فکر و ذکری جز سیم و زر نداشت.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک زرپرستی

را

به شکل دیالک تیک در بند زر بودن انسان و در بند انسان بودن زر بسط و تعمیم می دهد.

سعدی طبقه به اصطلاح «توانگر» را به سه دسته تقسیم می کند:

دسته اول

توانگرانی که به پیروی از تئوری «بخور ـ بپاش» سعدی،

گرد می آورند، می خورند، می پوشند و می بخشند و لذا هم لذت دنیوینصیبشان می شود و هم سعادت اخروی.

دسته دوم

توانگرانی اند که به پیروی بی چون و چرا از قانون دیالک تیکی داد و ستد،

تن به داد بی ستد نمی دهند.

(به فقرا چیزی نمی دهند.)

سعدی

این دسته را «توانگران گدا»، فرومایه، لئیم و خسیس می نامد، که نه لذت دنیوی نصیبشان می شود و نه اجر اخروی.

این بخش از توانگران به طبقه متوسط (بورژوازی نوپا) تعلق دارد،

که گورکنان بالقوه فئودالیسم محسوب می شود و در معرض حمله ایدئولوژیکی مداوم سعدی قرار دارد.

دسته سوم

توانگرانی اند که به تئوری احسان سعدی وقعی نمی نهند و ثروت خود را چال می کنند تا اگر مصیبتی ناگهانی پیش آمد، که در جامعه فئودالی احتمالش کم نیست، به فقر و فاقه دچار نشوند.

سعدی

در این حکایت،

دسته سوم توانگران را در نظر دارد.

چون سعدی مفاهیم خود را جامه مشخص نمی پوشاند، نمی توان پایگاه طبقاتی این بخش از توانگران را تعیین کرد.

این بخش می تواند از افراد منفردی تشکیل یابد و نقش تولیدی خاصی به عهده نداشته باشد.

سعدی

آنها را لئیم می نامد و مورد حمله قرار می دهد.

این حق طبیعی هر کسی است که ثروت خود را به کسی ندهد و هر چه دلش می خواهد با آن بکند.

ولی سعدی به حقوق طبیعی انسانها تره هم خرد نمی کند.

بنظر او توانگر باید گداپرور باشد و گر نه باید دارائی او را تصاحب کرد و میان گدایان «دانشمند»، «روشن نهاد» و «بد» و «آزمند» و «رودار» پخش کرد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه مفهومی

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

۱

· توسعه مفهومی به تغییر مفاهیم اطلاق می شود که کلا به انعکاس هر چه دقیقتر اوبژکت های مورد نظر می انجامد.

۲

  • توسعه مفهومی قبل از همه یا وابسته به توسعه خود اوبژکت منعکس شونده است و یا وابسته به پیشرفت شناخت انسانی است.

۳

  • مثال:

الف

  • مفهوم «دموکراسی» به برکت وجود و توسعه دموکراسی سوسیالیستی غنی تر شده است.
  • چیزی که قبل از پیدایش دول سوسیالیستی در اجزاء آن قابل پیش بینی نبود.

ب

  • مثال برای توسعه مفهومی که قبل از همه وابسته به پیشرفت شناخت انسانی است، عبارت است از مفهوم اتم.

  • مراجعه کنید به اتم.

اتم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7772

پایان

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۵)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_62.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ف) فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۹

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت بنا بر محتوای وظایف خویش خواهان مطالبات زیر است:

الف

  • خواهان وحدت کلیه سازمان های مقاومت آنتی فاشیستی است.

ب

  • خواهان همکاری با سازمان های ملی و بین المللی رزمندگان سابق است که در راه صلح و دوستی خلق ها مبارزه می کنند.

۱۰

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت دارای نقش مشاورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است.

۱۱

  • عالی ترین ارگان فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت را کنگره آن تشکیل می دهد که هر ۴ سال یکبار برگزار می گردد.

۱۲

  • محل فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت شهر وین اطریش است.

۱۳

  • کمیته مبارزان مقاومت آنتی فاشیستی در جمهوری آلمان دموکراتیک که از مؤسسان فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت بوده است، در کلیه ارگان های آن (ریاست، دفتر سیاسی، شورای عمومی) نماینده دارد.

۱۴

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت ناشر مجله ای تحت عنوان «مبارزان مقاومت» است.

پایان

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۱)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُم مِّنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ ۚ وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ ۚ وَلَا تُقَاتِلُوهُمْ عِندَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ حَتَّىٰ يُقَاتِلُوكُمْ فِيهِ ۖ فَإِن قَاتَلُوكُمْ فَاقْتُلُوهُمْ ۗ كَذَٰلِكَ جَزَاءُ الْكَافِرِينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۱]

هر جا كه آنها را بيابيد بكشيد و از آنجا كه شما را رانده‌اند، برانيدشان، كه فتنه از قتل بدتر است.

و در مسجدالحرام با آنها مجنگيد، مگر آنكه با شما بجنگند.

و چون با شما جنگيدند بكشيدشان، كه اين است پاداش كافران.

تفاوت مسیحیت با اسلام در همین آیه آشکار می گردد:

مسیحیت

مؤمنین را به صلح، دوستی، آشتی و تسلیم در مقابل دشمن دعوت می کند.

اسلام

به مقابله به مثل فرا می خواند.

به سیلی در مقابل سیلی و به شمشیر در مقابل شمشیر.

اگر شما را بکشند، شما هم انها را بکشید.

اگر شما را از شهر مکه برانند، شما هم انها را از شهر مکه برانید.

در خود مسجد الحرام جنگ نکنید.

مگر اینکه انها جنگ کنند.

کافرین را باید کشت.

دلیل این تفاوت رفتاری میان مسیحیت و اسلام این است

که

مسیحیت

ایده ئولوژی توده برده است

و

اسلام

هم ایده ئولوژی طبقه حاکمه برده دار است و هم ایده ئولوژی توده برده.

توده برده

باید اهل تسلیم در مقابل برده داران باشد.

طبقه حاکمه برده دار

اما

باید اهل تحکم و ترور و تحمیل مناسبات برده داری باشد.

اسلام

دیالک تیک شرع و شمشیر است.

مسیحیت اما شرع محض است.

ادامه دارد.

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ» (۱۷)

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

تدینی

تاریخ

موهوم بودن مفاهیم و نگرش‌های جهان‌میهن و ضدمیهنی

را

نشان داده است.
کسی که می‌خواهد بهروزی، رفاه و حقوق مردم یک کشور را تأمین کند،

اول باید درک کند

واحد بهروزی میهن

است

ــ نه اینکه میهن را «برساختی» تصادفی، الله‌بختکی، ارتجاعی و بی‌اهمیت جلوه دهد و در عوض تا می‌تواند گسل‌های درون مرز را تحریک کند.

تدینی

البته ریشۀ این نگرش طمع است؛

تدینی

ادعای ضد و نقیض خود را فوری فراموش می کند و به در و دیوار می زند.

اگر داشتن میهن پیش شرط بهروزی و رفاه و حقوق است،

چرا باید تحریک تجزیه طلبی و خودمختاری ملی و قومی و نژادی و مذهبی و غیره کردوکاری منفی باشد و مبتنی بر طمع باشد و نه ناشی از عقل و فهم و فراست و خیرخواهی؟

هدف تدینی

انتقاد از چپ کذایی به هر قیمت است و نه جست و جوی حقیقت.

۲

طمع برای جلب هوادار:

چپ نو

با تعریف انواع شکاف و اقلیت و با متضاد نشان دادن منافع شهروندان، دنبال جبران شکست ایده‌های اقتصادی‌اش است.

چپ نوی کذایی

جریانی حریص و طماع است.

چرا و به چه دلیل؟

چون دنبال جبران شکست ایده های اقتصادی اش است.

تدینی

بیگانه با ساده ترین مفاهیم مثلا طمع است.

تمایل به جبران شکست ایده های اقتصادی که به معنی طمع نیست.

طمع

اصلا

چیست؟

طمع

یعنی زیاده خواهی.

مثلا کوتاه آمدن کسی در مقابل زورگیری و دادن کتش به او.

زورگیر اگر شلوراش را هم بخواهد،

بدان معنی است که فقط زورگیر نیست، طمعکار هم است.

سؤال

اکنون این است که ایده های اقتصادی چپ نو چه بوده اند که شکست خورده اند؟

اصلا

من ـ‌ زور تدینی از چپ نو چیست؟

مگر چپ نو به قدرت رسیده بوده و جامعه سوسیالیستی ساخته بوده تا شکست بخورد؟

ضمنا

با

عمده کردن حق کسب خودمختاری خلق ها

مگر شکست ایده های اقتصادی کذایی چپ کذایی نو جبران می شوند؟

۳
فرد تا وقتی سلامتی دارد متوجه نیست چه نعمت بزرگی دارد.

خیلی ممنون از اینهمه فضایل.

این حرف های تدینی آدمی را به یاد خرافات دهاتی ها می اندازد:

خلایق خر وقتی قدر نعمتی را می دانند که آن نعمت را از دست داده باشند.

تدینی

این خریت خلایق خر

را

تعمیم می بخشد و شامل حال هر فرد جا می زند.

اما من ـ زور؟

۴

وقتی «یک» میهن باشد و «دو» ملت،

تازه معلوم می‌شود

در نبود میهن همۀ حقوق دیگر، حتی حق زنده ماندن، پوچ می‌شود؛

چنان‌که بی‌میهنی نسلی از یهودیان را خاکستر کرد.

عجب.

تدینی معنی ملت را هم نمی داند.

او احتمالا میهن را هم چیزی جغرافیایی (خاکی، سرحدی) تصور می کند.

۱

ملت

به

فرم ساختاری و فرم توسعه جامعه بشری

اطلاق می شود

که به عنوان همبود حیات اقتصادی، سرزمینی، زبانی و فرهنگی پدید می آید و محتوای آن توسط روابط طبقاتی درونی جامعه تعیین می شود.

به عبارت دیگر

میان ملت و روابط طبقاتی

رابطه دیالک تیک فرم و محتوا برقرار است.

۲

ملت بورژوائی مبتنی بر عوامل زیر است:

الف

مبتنی بر مناسبات تولیدی سرمایه داری است.

ب

مبتنی بر استثمار توده های مردم و بویژه بر طبقه کارگر است.

پ

مبتنی بر ستم بر توده های مردم و بویژه بر طبقه کارگر است.

۳

ملت بورژوائی به سبب وجود تضادها و مبارزات طبقاتی، چند شقه است.

یعنی همبود منسجم و واحدی نیست.

و لذا «هر ملت مدرن از دو ملت تشکیل یافته است.»

۴

ملت سوسیالیستی مبتنی بر عوامل زیر است:

الف

مبتنی بر مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است.

ب

مبتنی بر روابط ناشی از مالکیت جامعتی بر وسایل تولید است.

روابطی که مبتنی بر همیاری و حمایت متقابل سیاسی و اخلاقی طبقات آشتی پذیر (دوست) و اقشار متحد آشتی پذیر (دوست) اند.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۲۰)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ﴾
[ البقرة: ۱۹۰]

با كسانى كه با شما جنگ مى‌كنند، در راه خدا بجنگيد و تعدى مكنيد.

زيرا خدا تعدى‌كنندگان را دوست ندارد.

اگر محتوای این چند آیه سوره بقره را با یکدیگر مورد مقایسه قرار دهیم،

متوجه بی ربطی آیات به یکدیگر می شویم.

آیات قرآن کریم

شبیه ابیات دیوان حافظ است.

بین ابیات غزلیات حافظ هم ارتباط معنوی و مضمونی وجود ندارد.

هر بیتی، مثل هر خانه ای

ساختار دربسته خاص خود را دارد.

کریم در آیات قبلی راجع به روزه و رمضان و سکس با زنان و غیره فرمان صادر کرده است

و

اکنون

راجع به جنگ فرمان صادر می کند.

کریم در این آیه حد و مرزی برای قتل و غارت تعیین می کند.

قتل و غارت را تجویز می کند

ولی حد و مرزی برای آن تعیین می کند.

مثلا

کشتار زنان و کودکان و نوجوانان را مجاز نمی دارد.

ما اکنون با نوعی وسعت نظر در آیات قرآن مواجه می شویم.

وسعت نظری که بعدها در ابیات سعدی مواجه خواهیم شد:

اندازه نگهدار که اندازه نکو ست.

کودکان بزرگ خواهند شد و بردگان خوبی خواهند بود و منبع هزاران درهم و دینار خواهند بود.

زنان بچه خواهند زایید و حوایج غریزی مسلمانان خر پول را ارضا خواهند کرد.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۴)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

یکی زهره خرج کردن نداشت

زر اش بود و یارای خوردن نداشت

معنی تحت اللفظی:

حریفی پول داشت، ولی جرئت خرج کردنش را نداشت.

نه خوردی که خاطر بر آسایدش

نه دادی که فردا به کار آیدش

معنی تحت اللفظی:

حریف خسیس

نه خرید و خورد تا به آسایش خاطر برسد

و

نه به این و آن داد تا اجر اخروی ببرد.

سعدی

در این بیت شعر،

برای توصیف بیشتر قهرمان منفی قصه اش،

دیالک تیک ریاضت و لذت

را

به شکل دیالک تیک دنیا و آخرت بسط و تعمیم می دهد:

او نه می خورد که اجر غریزی کسب کند:

غریزه تغذیه را ارضا کند و لذت دنیوی ببرد،

نه می بخشد که اجر اخروی و لذت ابدی نصیبش شود.

شیوه ایدئال زندگی که سعدی برای طبقه به اصطلاح «توانگر» پیشنهاد می کند، در همین بیت شعر خود را به وضوح تمام آشکار می سازد.

ما بدان نام تئوری بخور ـ بپاش داده ایم.

گلستان

(ص ۱۸۷)

توانگرا، چو دل و دست کامرانت هست

بخور، ببخش، که دنیا و آخرت بردی

معنی تحت اللفظی:

جماعت ثروتمند باید بخورد و به فقرا بدهد تا هم از لذات دنیوری برخوردار شود و هم از لذات اخروی.

سعدی

برای توده مولد و زحمتکش و فقیر

تئوری دیگری

را

سرهمبندی کرده است که ما بدان نام تئوری تسلیم و قناعت و رضا داده ایم.

گلستان

(ص ۱۸۷)

مکن، ز گردش گیتی شکایت ای درویش!

که تیره بختی، اگر هم بر این نسق مردی

معنی تحت اللفظی:

ای فقیر از فقر و فاقه شکایت مکن

تو در هر صورت بدبختی

هم بازنده در دنیایی و هم بازنده در عقبا.

سعدی برای طبقه به اصطلاح «درویش» نه لذت دنیوی قائل می شود

و

نه سعادت اخروی.

او نمی تواند مثل جانشین بلافصلش دست و دلباز باشد و بهشت را جای گناهکاران بداند.

این بر خلاف قانون دیالک تیکی داد و ستد خواهد بود.

خدای سعدی نمی تواند این قانون جهانشمول را زیر پا بگذارد و درویش «بی بضاعت» را به بهشت راه دهد.

ادامه دارد.

توسعه (تکامل)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13504

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13508

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13513

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13517

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13522

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13527

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13533

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13540

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13543

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13549

پایان

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه (تکامل) (۱۰) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

مفهوم «توسعه» از نقطه نظر سیبرنتیک

ادامه

۲۸

  • گرایش عمومی توسعه بالنده فقط در مورد سیستم های مادی محدود و عرصه های محدود در کاینات مصداق دارد.
  • استفاده از آنها در مورد جهان لایتناهی به مثابه کل مجاز نیست.

۲۹

  • توسعه کاینات وجود ندارد، آنچه وجود دارد توسعه در کاینات است.

۳۰

  • توسعه طبیعی ماده از فرم های ساده تا ساختارهای بغرنج جهان جانوران و تا پیدایش انسان و جامعه کنونی به طور علمی و بی کم و کاست تضمین شده است و مورد قبول همگان قرار دارد.
  • اگرچه هنوز در زمینه برخی از مسائل مربوط به پیدایش حیات و در مورد برخی مسائل منفرد مربوط به تاریخ پیدایش انسان ابهاماتی وجود دارند.

۳۱

  • حتی نمایندگان فلسفه بورژوائی معاصر نمی توانند با توجه به کوهی از اسناد و مدارک، اندیشه توسعه را منکر شوند.

۳۲

  • تنها کاری که از دست آنها بر می آید، این است که با تفسیر نادرست برخی از نتایج حاصل ازعلوم طبیعی مدرن، آغاز و پایانی برای توسعه در کاینات سرهم بندی کنند:

الف

  • جا به جائی قرمز

ب

  • مرگ گرمائی کاینات و امثالهم.

۳۳

  • اینگونه تئوری ها اما در تضاد آشکار با خود علوم طبیعی قرار دارند.

۳۴

  • برای اینکه این تئوری ها آخر سر به پذیرش افسانه آفرینش می رسند و راه را برای خرافه های مذهبی باز می کنند.

  • مراجعه کنید به تغییر، دیالک تیک، وحدت و مبارزه «اضداد»، کیفیت و کمیت، نفی نفی، اوولوسیونیسم

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ف) فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت به سازمانی بین المللی اطلاق می شود که در سوم ماه ژوئیه سال ۱۹۵۱ در شهر وین اطریش تأسیس یافته است و متعلق به ۵۵ سازمان ملی بوده است.

۲

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت، نماینده ملیون ها تن از مبارزان مقاومت و پارتیزان ها و میهن پرستان بوده است که در راه رهایش کشور خود از چنگ فاشیسم شرکت داشته اند.

۳

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت نماینده کماکان نمایندگان و مبارزان و زندانیان و کسانی بوده است که تحت تعقیب فاشیسم بوده اند و بازماندگان آنها بوده است.

۴

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت نقش اکتیوی در راه رسیدن به اهداف زیر داشته است:

الف

  • در راه صلح و پیشرفت و امنیت خلق ها

ب

  • در راه به رسمیت شناسی واقعیت های سیاسی و اقلیمی پدید آمده در اروپا در نتیجه جنگ جهانی دوم

۵

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت به مبارزه در راه رسیدن به اهداف زیر می پردازد:

الف

  • در راه آزادی و عزت انسانی

ب

  • بر ضد فرم های مختلف فاشیسم، راسیسم، روانشیسم (انتقامجویی) و تجاوزگری

۶

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت به حفظ میراث و یاد قهرمانان مقاومت آنتی فاشیستی پیشبرد می بخشد و به پژوهش تاریخ مقاومت انتی فاشیستی مدد می رساند.

۷

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت از مبارزه انجمن های آنتی فاشیستی در کشورهای کاپیتالیستی در راه به رسمیت شناسی کامل حقوق مبارزان مقاومت سابق و قربانیان فاشیسم و کمک اجتماعی و طبی به آنان حمایت به عمل می آورد.

۸

  • فدراسیون بین المللی مبارزان مقاومت به افشای تبهکاری ها و جنایات فاشیسم مدد می رساند و خواهان مجازات سرسختانه کسانی است که دستان شان به جنایت بر ضد خلق ها و بشریت آلوده اند.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۴)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_78.html

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۱۹)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَن تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِن ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰ ۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾
[ البقرة: ۱۸۹]

از تو درباره هلالهاى ماه مى‌پرسند، بگو:

براى آن است كه مردم وقت كارهاى خويش و زمان حجّ را بشناسند.

و پسنديده نيست كه از پشت خانه‌ها به آنها داخل شويد، ولى پسنديده راه كسانى است كه پروا مى‌كنند و از درها به خانه‌ها درآييد و از خدا بترسيد تا رستگار شويد.

در این آیه،

به پرسشی راجع به تحول صوری و فرمال ماه پاسخ داده می شود.

یکی از ترفندهای حضرت محمد این بوده که خود را بیسواد جا زده است.

فونکسیون او در طوطی وشی بوده است.

او پاسخ کریم به پرسش بندگان را مو به مو تکرار می کند.

در این آیه

طبیعت

(تحول فرمال ماه)

بسته به ماوراء الطبیعه (خواست خدا) توضیح داده می شود.

خدا

تحولات فرمال ماه را صورت می بخشد تا خلایق به زمان شناسی نایل آیند.

کاری که به عهده ساعت است:

دانستن وقت کارهای خود و حج.

عجب پرت و پلایی.

مگر مسلمانان شب ها به عوض استراحت

به کار و حج می پردازند؟

این نشانگر آن است که حضرت محمد گاهی کم می آورد.

اندرز و حکم دیگر کریم این است که خلایق باید از در وارد خانه شوند و نه از دیوار.

احتمالا

منظور کریم این بوده که دزدی نکنند.

چون معمولا دزدها کلید در خانه ها را ندارند و از دیوار وارد خانه ها می شوند.

دزدی هم گه گناه است.

ادامه دارد.

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ» (۱۶)

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

تدینی

تاریخ

موهوم بودن مفاهیم و نگرش‌های جهان‌میهن و ضدمیهنی

را

نشان داده است.
کسی که می‌خواهد بهروزی، رفاه و حقوق مردم یک کشور را تأمین کند،

اول باید درک کند

واحد بهروزی میهن

است

ــ نه اینکه میهن را «برساختی» تصادفی، الله‌بختکی، ارتجاعی و بی‌اهمیت جلوه دهد و در عوض تا می‌تواند گسل‌های درون مرز را تحریک کند.

برای تحلیل این خرافه تدینی باید آن را تجزیه کرد:

۱

کسی که می‌خواهد بهروزی، رفاه و حقوق مردم یک کشور را تأمین کند،

اول باید درک کند

واحد بهروزی میهن

است

معنی تحت اللفظی:

پیش شرط بهروزی و رفاه و حقوق (برخورداری از حقوق) داشتن میهن است.

بگذارید مثال مشخص بزنیم:

بنا بر جامعه شناسی میهنی تدینی، خلق های کشورهایی از قبیل ایران و اسپانیا و فرانسه و امریکا و کانادا و استرالیا و ترکیه و سوریه و روسیه و جمهوری خلق چین و غیره باید به کشورک های میهنی (قومی، ملی، مذهبی) تقسیم شوند.

مثال:

در این کشورها خودمختاری خلق های فارس و ترک و عرب و کرد و بلوچ و مهاجر و بومی و غیره تشکیل یابند.

در این صورت هر کدام از خلق های مربوطه بهروز و مرفه و حقوق مند خواهند گشت.

این همان شق القمری است که در بالکان صورت گرفته است.

آیا سکنه این کشورک های خودمختار

بهروزتر و مرفه تر و حقوقمندتر از قبل گشته اند؟

آیا جزو مستعمرات امپریالیسم نگشته اند؟

اتفاقا

خلق های این کشورها هم همین را می خواهند:

ترک های ایران

نه تنها قصد تجزیه از ایران، بلکه قصد پیوستن به آذربایجان و ترکیه و ترکمنستان و اویغورستان و غیره را و تشکیل ترکستان بزرگ را دارند.

کردها هم به همین سان.

عرب ها هم به همین سان.

حالا چه باید کرد؟

قاعدتا

در قاموس تدینی همه جای جهان باید بالکانیزه شود.

۲

نه اینکه میهن را «برساختی» تصادفی، الله‌بختکی، ارتجاعی و بی‌اهمیت جلوه دهد و در عوض تا می‌تواند گسل‌های درون مرز را تحریک کند.

معنی تحت اللفظی:

میهن را نباید دستکم گرفت و تجزیه واحدهای میهنی را تحریک کرد.

باورکردنش دشوار است.

همان تدینی

که
پیش شرط بهروزی و رفاه و حقوق (برخورداری از حقوق) را داشتن میهن،

اعلام کرده است،

اکنون ساز مخالف می زند و نهی از تحریک تشکیل میهن می کند.

سؤال این است که من ـ زور تدینی از این نعل وارونه زدن ها چیست؟

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۳)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

یکی زهره خرج کردن نداشت

زر اش بود و یارای خوردن نداشت

معنی تحت اللفظی:

حریفی پول داشت، ولی جرئت خرج کردنش را نداشت.

سعدی

در این بیت شعر،

برای توصیف قهرمان منفی قصه اش،

دیالک تیک داشتن و نخوردن را به خدمت می گیرد.

آنچه که سعدی در نظر نمی گیرد، دیالک تیک علت و معلول است.

او نمی خواهد به این پرسش بیندیشد که چرا انسانی زهره خرج کردن و یارای خوردن را از دست می دهد؟

این حالت روانی معلول کدام مناسبات اجتماعی ـ اقتصادی است؟

هراس انسان علیرغم داشتن زر از چیست؟

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه (تکامل) (۹)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

مفهوم «توسعه» از نقطه نظر سیبرنتیک

ادامه

۱۶

  • این امر به سبب خصلت سیستم مولتی ثابت است که می تواند برای مدتی، رابطه این و یا آن زیرسیستم را با کل سیستم قطع کند تا بتواند نسبت به محیط، رفتاری تقریبا مستقل داشته باشد.

(مفهوم «زیرسیستم»

را

ما به تقلید از مفهوم ریاضی «زیرمجموعه» می سازیم.

مترجم)

۱۷

  • اگرسیستم های سیبرنتیکی زنده، چنان سازمان یافته بودند، که کلیه زیرسیستم های آنها در هر لحظه و از هر نظر در تأثیر متقابل بغرنج و ماهوی با یکدیگر قرار داشته باشند، آنگاه انطباق کل سیستم با محیط عملا غیر ممکن می گردید.

  • چرا که در غیر این صورت هر تغییر شرایط محیط ایجاب می کرد که مجموعه عوامل متغیر سیستم بر اساس ارزش های جدید تنظیم شوند.

۱۸

  • برای انجام این کار مدت زمان تخمینی موجود در رابطه با تکامل از ساده ترین موجودات به انسان، یعنی دو و نیم میلیارد سال، کفایت نمی کرد.

۱۹

  • سیستم مولتی ثابت که برای مدتی با توجه به پیوندهای معین به زیرسیستم های نسبتا مستقل تجزیه می شود، محیطی را در مقابل خود دارد که خود فاقد شبکه به هم پیوسته منسجم از تأثیرات متقابل است و زیرسیستم های آن کاملا مستقل از یکدیگر عمل می کنند.

۲۰

  • از این رو ست که سیستم مولتی ثابت می تواند بخشی از وظایف تطبیق را به عهده یکی از زیرسیستم های خود واگذار کند، تا آن در استقلال نسبی از کل سیستم، وظیفه اش را به انجام رساند.

۲۱

  • اگر زیرسیستم های (S1) و (S2) سیستم سیبرنتیکی معینی، خود را مستقل از یکدیگر با زیرسیستم های محیط (U1) و (U2) و ... انطباق دهند، آنگاه میزان زمان لازم برای انطباق ده به توان چند برابر تقلیل خواهد یافت، اگر این انطباق با سیستم دیگری غیرممکن باشد.

۲۲

  • ابتدائی ترین موجودات زنده می توانند خود را با محیط تنها به کمک استراتژی هائی تطبیق دهند که در ژن های خود پیشاپیش به صورت برنامه ریزی شده وجود دارند.

۲۳

  • چنین برنامه هائی می توانند، ثبات پویای سیستم های خود تنظیمگر را تنها در مقابل طبقه نسبتا ثابتی از اختلالات ناشی از محیط زیست تضمین کنند.

۲۴

  • مشخصه بارز موجودات عالی تر عبارت از این است که آنها توانائی آموختن را کسب کرده اند.

۲۵

  • توارث، انتقال آموخته های نسل های پیشین را به نسل های بعدی امکان پذیر نمی سازد، بلکه به انتقال استراتژی آموختن اکتفا می ورزد.

۲۶

  • فقط سیستم های خود تنظیمگر پویائی که تئوری سیبرنتیکی را فرا می گیرند، قادر به توضیح همه جانبه مکانیسم تکامل موجودات اند.

۲۷

  • روند بی پایان تحول (توسعه) ماده در کاینات، وحدت دیالک تیکی ئی است ازخطوط «صعودی» و «سقوطی» و از روندهای با برگشت و بی برگشت (دوطرفه و یکطرفه)

  • مراجعه کنید به کیهان شناسی

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۱۸)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُم بَيْنَكُم بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِّنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنتُمْ تَعْلَمُونَ﴾
[ البقرة: 188]

اموال يكديگر را به ناشايست مخوريد و آن را به رشوت به حاكمان مدهيد تا بدان سبب اموال گروهى ديگر را به ناحق بخوريد. و شما خود مى‌دانيد.

معنی تحت اللفظی:

غصب مال یکدیگر و رشوه دادن به حاکم شرع به نیت تصاحب مال یکدیگر

ممنوع و معصیت است.

این آیه وقتی نازل می شود که مسلمانان به غصب اموال همدیگر مبادرت می ورزند.

چرا و به چه دلیل؟

به این دلیل که کسب و کار حضرت محمد و یاران رهزنی و قتل و غارت اموال دیگران بوده است.

اکنون نوبت به غصب و غارت اموال یکدیگر رسیده است.

کریم وحدت و امنیت انجمن مسلمانان را در خطر می بیند و واکنش نشان می دهد.

این هنوز چیزی نیست.

حکام شرع رشوه می گیرند و به حکام شرع رشوه داده می شود تا غصب اموال دیگران امکان پذیر گردد.
کریم باز هم وحدت و امنیت انجمن مسلمانان را در خطر می بیند و واکنش نشان می دهد.

می توان گفت که احکام الهی از منفرد و خاص و مشخص شروع می شوند و تحت عنوان معاصی (گناهان) عامیت و مجردیت (انتزاعیت) کسب می کنند.

یکی از کردوکارهای حضرت علی گذار مجدد از عام به منفرد و خاص و گذار مجدد از مجرد به مشخص بوده است.

مثال:

حضرت علی

به عنوان حافظ بیت المال حاضر به دادن پشیزی به عقیل (برادر پیر نابینای خود) نمی شود.

حتی بدتر

به عوض سیم (سکه)، سیخ ملتهب به دستش می دهد.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۲)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت بیستم

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۴ ـ ۷۵)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

یکی زهره خرج کردن نداشت

زر اش بود و یارای خوردن نداشت

نه خوردی که خاطر بر آسایدش

نه دادی که فردا به کار آیدش

شب و روز در بند زر بود وسیم

زر و سیم در بند مرد لئیم

بدانست روزی پسر در کمین

که ممسک کجا کرد زر در زمین

ز خاک اش بر آورد و بر باد داد

شنیدم که سنگی در آنجا نهاد

پدر زار و گریان همه شب نخفت

پسر بامدادان، بخندید و گفت:

زر از بهر خوردن بود، ای پدر

ز بهر نهادن، چه سنگ و چه زر

زر از سنگ خارا برون آورند

که با دوستان و عزیزان خورند

زر اندر کف مرد دنیا پرست

هنوز ای برادر به سنگ اندر است

بخیل توانگر به دینار و سیم

طلسمی است بالای گنجی مقیم

پس از بردن و گرد کردن چو مور

بخور، پیش از آن که ات خورد کرم گور.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه (تکامل) (۸)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

مفهوم «توسعه» از نقطه نظر سیبرنتیک

ادامه

۱۱

  • توسعه به پله بالاتر از دیدگاه سیبرنتیکی خاص به شرح زیر جلوه می کند:

الف

  • به مثابه تطبیق مطلوب یک سیستم ارگانیکی خودتنظیمگر با محیط پیرامون خود

ب

  • به مثابه استقلال دم افزون سطوح داخلی سیستم از اختلالات خارجی

پ

  • به مثابه استکمال مطلوب شیوه رفتار چنین سیستم هائی.

۱۲

  • از چنین نقطه نظری می توان توسعه بی واسطه حیات را به سادگی درک کرد.

۱۳

  • مفهوم «سیستم خودتنظیمگر پویا» امکانات انطباق حیات را بدون توسل به مفاهیم غایت (تله ئولوژی) توضیح می دهد.

  • مراجعه کنید به تله ئولوژی

تله ئولوژی

(هدفگزاری، تعیین هدف)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13435

۱۴

  • سیستم مافوق ثابت (اولترا ثابت) فهم انطباق سیستم های ارگانیکی سیبرنتیکی با تغییرات شرایط محیط را آسان می سازد.

۱۵

  • سیستم های مولتی ثابت همواره قادرند، امکانات تطبیق تازه تری را برای کسب خواص نوین، بدون از دست دادن خواص کهنه پدید آورند.

  • اگرچه استراتژی ئی که در جریان کشاکش با محیط به کسب خواص معین منجر شده، در تضاد با استراتژی ئی باشد، که در کسب مشخصه دیگر دخیل بوده است.

  • مراجعه کنید به مافوق ثبات (اولترا ثبات) و مولتی ثبات (چندین ثباتی)

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۲۱)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت نوزدهم

بخش پنجم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۳)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

در معرفت بر کسانی است باز

که درها ست، بر روی ایشان فراز

ببوسی، گر ات عقل و تدبیر هست،

ملکزاده را در نواخانه، دست

که روزی برون آید از شهر بند

بلندی ات بخشد، چو گردد بلند.

معنی تحت اللفظی:

در شناخت به روی کسانی باز است

که همه درها به روی شان بسته است

اگر عاقل و کاردان باشی، دست شاهزاده را در گداخانه می بوسی

ال روزی از شهر خارج شود و تاج بر سر گذارد و به تو خلعت بخشد.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک استثناء و قاعده

را

وارونه می کند.

او استثناء را قاعده و قاعده را استثناء جا می زند.

احتمال یک در صد میلیون هست که ملکزاده ای در گداخانه یافت شود.

این یک امر استثنائی است.

سعدی

برمبنای این استثناء

خواننده اشعار خود را به بوسیدن دست هر گدائی تشویق می کند،

نه از آن رو که به دیالک تیک علت و معلول واقف است، نه از آن رو که به روند و روال سقوط انسانهای شریف و مولد به قهقرای گدائی واقف است

نه از آن رو که در گدا همان زحمتکش دیروز را می بیند و لذا دستش را قابل بوسیدن می داند،

بلکه از آن رو که گدا می تواند به احتمال یک در صد میلیون شاهزاده ای باشد.

اما چرا بوسیدن دست شاهزاده نشانه عقل و تدبیر بوسنده است؟

دلیلش را سعدی در بیت بعدی خواهد گفت:

که روزی برون آید از شهر بند

بلندی ات بخشد، چو گردد بلند

این دلیل سعدی است مبنی بر نشانه عقل و تدبیر بودن بوسیدن دست هر گدا، که به احتمال یک در صد میلیون می تواند ملکزاده ای باشد.

دلیل سعدی کما فی السابق،

دلیلی پراگماتیستی است، نه هومانیستی.

دست هر گدائی را باید بوسید، به امید اینکه او شاهزاده ای باشد و فردا از گداخانه یکراست به قصر شاهی برود و به بوسنده دستش «بلندی بخشد.»

در همین بیت شعر سعدی

می توان انحراف معروف به خارجی سازی را به وضوح مشاهده کرد.

«بلندی»

در جهان بینی سعدی

غیرقابل کسب است.

«بلندی» را نمی توان به زور بازو و به برکت خرد راهگشا کسب کرد.

«بلندی» باید مثل هر چیز دیگر از سوی اربابی به بنده ای اعطا شود.

دلیل روشن خارجی سازی از سوی سعدی،

در این واقعیت امر است

که سعدی دیالک تیک تولید و مصرف را نمی شناسد.

سعدی فقط مصرف را می شناسد و فقط با انسان طفیلی، مصرف کننده و انگل آشنا ست.

تئوری احسان سعدی نیز بر این مبنا استوار شده است.

سعدی

انسان را انسانیت زدائی می کند و به لجن می کشد.

او بوسیدن هر دستی را در نواخانه توصیه می کند،

نه به دلیل اینکه فقر و ثروت معیار خوبی و بدی انسانها نیستند،

نه بدلیل اینکه همه انسانها به قول خودش «از یک گوهرند»،

بلکه به دلیل کاسبکارانه ای، که ممکن است روزی یکی از آنها شاه شود و بوسنده دست را به یاد آورد و بلندی اش ببخشد.

همه ارزش های اخلاقی و انسانی در فلسفه سعدی

به ابتذال کشیده می شوند.

هیچ چیز ارزش «درخود» (فی نفسه) و «برای خود» ندارد.

ارزش چیزها از خارج به آنها القاء می شود.

همان پیامبری که سعدی اصل وجود می نامد:

تو اصل وجود آمدی از نخست

دگر هرچه موجود شد فرع تو ست.

همان پیامبر بوسه بر پینه های دست زحمتکشان می زند، نه به خاطر آن که روزی ملکزاده شوند و بلندی اش ببخشند،

بلکه به شکرانه نانی که آن دستها تولید می کنند،

به شکرانه خانه ای که آن دستها می سازند،

به شکرانه لباسی که آن دستها می دوزند،

به شکرانه جاده ای که آن دستها می کشند و پلی که آن دستها می سازند.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸۳)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/12/blog-post_41.html

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۱۷)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيَامِ الرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَائِكُمْ ۚ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ ۗ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ ۖ فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَابْتَغُوا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ ۚ وَكُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ۖ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيَامَ إِلَى اللَّيْلِ ۚ وَلَا تُبَاشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَاكِفُونَ فِي الْمَسَاجِدِ ۗ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا ۗ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ آيَاتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ﴾
[ البقرة: ۱۸۷]

همبسترى با زنانتان در شب ماه روزه بر شما حلال شد.

آنها پوشش شمايند و شما پوشش آنهاييد.

خدا مى‌دانست كه شما به خويشتن خيانت مى‌ورزيد،

پس توبه شما را بپذيرفت و شما را عفو كرد.

اكنون با آنها همبستر شويد و آنچه را كه خدا بر شما مقرر گردانيده است انجام دهيد، و بخوريد و بياشاميد تا رشته روشن صبحدم در تاريكى شب آشكار شود.

و روزه را به شب برسانيد.

و چون در مسجد اعتكاف كنيد، با زنان همبستر مشويد.

اينها حدود فرمان خداست، بدان نزديك مشويد.

خدا آيات خود را اينچنين بيان مى‌كند، باشد كه به پرهيزگارى برسند.

۱

همبسترى با زنانتان در شب ماه روزه بر شما حلال شد.

گویا قبلا قرار بر این بود که مسلمانان در شب ماه رمضان با همسران شان

جفتگیری نکنند.

در این آیه، تجدید نظر به عمل می آید.

کسب و کار کریم همین است:

انتقاد از خود و تصحیح فرامین غلط خود.

۲

آنها پوشش شمايند و شما پوشش آنهاييد.

منظور کریم این است که زن و شوهر موجب پاکدامنی همدیگر می شوند.

یعنی سبب می شوند که هرج و مرج جنسی اشاعه نیابد.

۳

خدا مى‌دانست كه شما به خويشتن خيانت مى‌ورزيد،

پس توبه شما را بپذيرفت و شما را عفو كرد.

اكنون با آنها همبستر شويد و آنچه را كه خدا بر شما مقرر گردانيده است انجام دهيد، و بخوريد و بياشاميد تا رشته روشن صبحدم در تاريكى شب آشكار شود.

در این قسمت آیه، دلیل تجید نظر کریم تبیین می یابد.

مسلمانان فرمان الهی را زیر پا نهاده اند و در شب ماه رمضان با زنان شان جفتگیری کرده اند و بعد متنبه شده اند و توبه کرده اند.

کریم هم ارباب رئوفی است و بندگان را مورد عفو قرار داده است و ضمنا فرمان خود را لغو کرده است.

این نشانه انعطاف پذیری اسلام است.

البته کریم هم مثل اربابان دیگر ضمن تصحیح خطای خود، منت سر بندگان خود می گذارد تا آنها را وابسته تر به خود سازد و سپاسگزارتر.

۴

و روزه را به شب برسانيد.

و چون در مسجد اعتكاف كنيد، با زنان همبستر مشويد.

مگر خلایق خرند که ضمن عبادت در مسجد، آنهم در روز روشن،

حساب زنان شان را برسند؟

ضمنا مگر زنان شان وبال گردن شانند؟

۵

اينها حدود فرمان خداست، بدان نزديك مشويد.

خدا آيات خود را اينچنين بيان مى‌كند، باشد كه به پرهيزگارى برسند.

کریم بدین طریق برای بندگانش خط و مرز می کشد.

اختیار بندگان حرکت در لا به لای دیوارهای جبر است.

کریم ضمنا متد تبیین احکام خود را و نیت خود را توضیح می دهد.

هدف کریم از حد و مرز تعیین کردن، پارسایی بندگان است.

ادامه دارد.

درنگی در پژوهشی تحت عنوان «فلسطین و تناقض چپ» (۱۵)

مهدی تدینی

(۱۳۵۹)

پروژهٔ اصلی دیگر او انتقال و شرح اندیشه‌ها و نظریات ارنست نولته،

متفکر و تاریخ‌نگار آلمانی و از شاگردان مارتین هایدگر

است.

درنگی

از

میم حجری

مهدی تدینی

تاریخ

موهوم بودن مفاهیم و نگرش‌های جهان‌میهن و ضدمیهنی

را

نشان داده است.

از تدینی چه پنهان که جهان وطنی را بورژوازی امپریالیستی به عنوان الترناتیوی ارتجاعی در مقابل انترناسیونالیسم پرولتری علم کرده است.

  • جهان وطنی بورژوازی امپریالیستی
  • شدت ارتجاعی است و در خدمت دفاع از خیانت به ملت و در راستای دلیلتراشی و توجیه اتحادیه های بین المللی سرمایه انحصاری قرار دارد.
  • انحصارات آلمانی از دیرباز،
  • به بهانه اینکه دولت ملی، کهنه شده و عمرش به پایان رسیده،
  • پی ایجاد «دولت اروپائی» تحت رهبری خود بوده اند،
  • بتوانند بر ضد دول سوسیالیستی و جنبش های ضدامپریالیستی ـ دمکراتیک در کشورهای سرمایه داری،
  • موفقیت آمیزی مبارزه کنند.

  • جهان وطنی و ناسیونالیسم بورژوائی و شووینیسم دو طرف مدال واحدی اند.
  • جهان وطنی نسخه ای ارتجاعی بر ضد انترناسیونالیسم سوسیالیستی است.

علاوه بر این،

فاشیسم

هم

مبلغ انترناسیونالیسم فاشیستی است.

مثلا

فاشیست های ایرانی (پان ایرانیست ها) برای ابراز همبستگی به اوکراین می روند.

رضاشاه به عقد پیمان همبستگی با فاشیسم آلمان می پردازد و همسر و دخترانش را به زیارت عادولف می فرستد.

محمد امین

رهبر همین فلسطین و اعراب

یار غار عادولف هیتلر بوده و حتی واحد فاشیستی اس اس خاص خود را تشکیل داده بود که در بالکان و غیره بر ضد پارتیزان ها می جنگیدند.

مدتی است که نوع نوینی از جهان وطنی ارتجاعی را فوندامنتالیسم اسلامی شیعی و سنی

(حزب الله، القاعده، اخوان المسلمین، داعش و حماس و عردوغان و غیره)

تبلیغ می کنند.

ضمنا

پس از شکست انقلاب اکتبر

امپریالیسم جهانی

با اشاعه خرافه معروف به نئو لیبرالیسم

سرحدات ملی ملل مختلف را بی اعتبار اعلام کرده است

و

به تجزیه دول چند ملیتی اقدام کرده است.

مثلا در عراق و بالکان و سوریه و لیبی و سومالی و سودان و غیره.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ف) فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان به اتحادیه سازمان های زنان پیشرفته اطلاق می شود.

۲

  • فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان در اول ماه دسامبر سال ۱۹۴۵ در کنگره بین المللی زنان در پاریس تأسیس یافته است.

۳

  • آماج فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان، وحدت زنان بر ضد جنگ، سرکوب و ستم و ذلت در مقیاس جهانی و «تشکیل آینده ای مبتنی بر پیشرفت، آزادی، عدالت و صلح» بوده است.

۴

  • فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان در راه نیل به آماج های زیر مبارزه می کند:

الف

  • در راه احقاق حقوق زنان و مدافعه از حقوق زنان

ب

  • در راه حمایت از کودکان

پ

  • در راه تضمین صلح

ت

  • در راه دموکراسی و استقلال ملی

ث

  • در راه دوستی و همبستگی میان زنان کلیه کشورها

۵

  • در سال ۱۹۷۰، ۱۰۷ سازمان از ۹۵ کشور عضو فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان بودند.

۶

  • عالی ترین ارگان فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان را کنگره آن تشکیل می دهد که به انتخاب شورای فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان و رئیس آن مبادرت می ورزد.

۷

  • شورای فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان به انتخاب دفتر سیاسی مبادرت می ورزد که ارگان رهبری مستمر میان اجلاسیه شورا و دبیران به عنوان ارگان مجریه فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان است.

۸

  • محل اجلاس فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان از سال ۱۹۵۱ شهر برلین بوده است.

۹

  • فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان در شورای اقتصاد و اجتماع سازمان ملل و یونسکو سمت مشاورتی دارد.

۱۰

  • فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان به انتشار مجله ای تحت عنوان «زنان جهان» به زبان های مختلف می پردازد.

۱۱

  • انجمن دموکراتیک زنان آلمان از سال ۱۹۴۸ عضو فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان است.

۱۲

  • ای. تیله (رهبر انجمن دموکراتیک زنان آلمان) از سال ۱۹۶۴، معاون رئیس فدراسیون دموکراتیک بین المللی زنان است.

پایان

خودآموز خوداندیشی (بخش هشتاد و دوم)

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی)

۸۱۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13492

۸۱۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13496

۸۱۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13500

۸۱۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13505

۸۱۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13509

۸۱۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13514

۸۱۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13518

۸۱۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13523

۸۱۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13528

۸۲۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13531

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) توسعه (تکامل) (۷)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

مفهوم «توسعه» از نقطه نظر سیبرنتیک

۱

  • از نقطه نظر سیبرنتیک ـ قبل از همه ـ توسعه جهان ارگانیسم ها، جامعه و سیستم ماشین های سیبرنتیکی جالب اند.

۲

  • فرق این سیستم های پویا با سیستم های فوق الذکر در آن است که اینها خصلت سیستم های خود تنظیمگر و خود مطلوب ساز را دارند.

۳

  • اکنون دیگر نمی توان حقیقت امر تکامل (مترادف با توسعه) موجودات را به سبب کوهی از مدارک مکشوفه در باره موجودات دوران های گذشته مورد انکار قرار داد.

۴

  • در این مورد دو سؤال بسیار مهم مطرح می شوند:

الف

  • تکامل موجودات چرا امکان پذیر است؟

ب

  • تکامل موجودات چگونه تحقق یافته است؟

۵

چارلز داروین

(۱۸۰۹ ـ ۱۸۸۲)

طبیعت پژوه انگلیسی

نظریه پرداز بزرگ در زمینه تئوری تکامل

  • چارلز داروین در اواسط قرن نوزدهم توانست به این دو سؤال جواب های عمدتا نیمه تمامی بدهد:

الف

  • در روند توارث، گونه هائی از انواع مختلف پدید می آید که بنا بر قوانین علم آمار یک وجه میانگین مطرح می شود.

ب

  • در مصاف با ناگواری های محیط زیست، انتخاب طبیعی به عمل می آید که طی آن انواع نامناسب نابود می شوند ولی انواع مناسب در امان می مانند و به طور کمی تدریجا برای خود در داربست تقسیم تصادفی انواع جا باز می کنند.

۶

  • تشکیل چنین تنوعی شباهت زیادی به استفاده از متد آزمایش و خطا دارد که نوع و یا گونه معینی به خدمت می گیرد.

۷

  • داروین در باره چند و چون دقیق توارث و تحقق موتاسیون ها (تغییر ناگهانی ژن ها) هنوز نمی توانست توضیح مستدلی بدهد.

۸

  • اما امروز، علم ژنتیک در پبوند با اطلاعتئوری قادر به توضیح نسبتا دقیق مکانیسم توارث است:
  • توارث به وسیله (DNS) صورت می گیرد.

۹

  • اطلاعات ارثی از نسلی به نسل بعدی منتقل می شوند و بنا بر جا و توالی متفاوت چهار گروه ارگانیکی تعیین می شوند.

۱۰

  • سیستمتئوری سیبرنتیکی می تواند تکامل ارگانیسم ها را به مراتب بهتر توضیح دهد.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۱۶)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ﴾
[ البقرة: ۱۸۶]

چون بندگان من درباره من از تو بپرسند، بگو كه من نزديكم و به نداى كسى كه مرا بخواند پاسخ مى‌دهم.

پس به نداى من پاسخ دهند و به من ايمان آورند تا راه راست يابند.

معنی تحت اللفظی:

خدا به بندگان نزدیک است و هر کس او را صدا بزند، جواب می دهد.

پس بندگان هم به ندای او جواب دهند و به او ایمان آورند.

تا راه راست را پیدا کنند.

رابطه بشر با خدا در قرآن، رابطه نیست.

رابطه باید دو طرفه باشد.

رابطه کذایی خدا با بشر، وابستگی است.

خدا

ارباب بنده دار است و بشر بنده و سرسپرده و وابسته او ست.

کریم ادعا می کند که به ندای بشر جواب می دهد.

کسی اما صدایی از خدا نمی شنود.

برای کریم مهم نیست.

مهم این است که بنده باید به ندای کذایی خدا لبیک گوید و به او ایمان بیاورد.

اگر ایمان بیاورد، خدا هم او را به راه راست هدایت می کند.

خدای اسلام

اهل وعده دادن است و بس.

منظورش از هدایت به راه راست هم قبول کورکورانه دعاوی کذایی او ست.

تن در دادن به بندگی است.

سلب آدمیت شدن است.

اسلام

ایده ئولوژی نظام برده داری است.

خدای اسلام

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی برده داران زمینی است.

ادامه دارد.