ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی


﴿ثُمَّ أَفِيضُوا مِنْ حَيْثُ أَفَاضَ النَّاسُ وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
[ البقرة: ۱۹۹]

و از خدا آمرزش بخواهيد كه آمرزنده و مهربان است.

مسلمانان

باید از خدا طلب عفو کنند.

سؤال این بود که دلیل این اصرار کریم بر طلب عفو چیست؟

طلب عفو و التماس و زاری بندگان به چه درد کریم برده دار می خورد؟

الله

در قرآن کریم

عالی ترین اوتوریته و مقام است.

ما در جامعه بشری با دو نوع اوتوریته سر و کار داشته ایم و داریم:

۱

اوتوریته برخوردار

مثلا

ارباب برده دار

ارباب فئودال

ارباب سرمایه دار

۲

اوتوریته خیرخواه و خودخواسته (داوطلب)

مثلا

مادر و پدر

عمه و خاله

عمو و دایی

مادر بزرگ و پدر بزرگ

رهبر حزب توده

رفیق حزبی

روشنگر علمی و انقلابی

الله، انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره

اوتوریته های روبنایی ـ ایده ئولوژیکی نظامات جامعتی برده داری و فئودالی اند.

الله

در تحلیل نهایی

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی عالی ترین سران جوامع برده داری و فئودالی است.

انبیاء، ائمه، اولیا، فقها و غیره

نیز

دیلماج ها و مأمورین و نمایندگان الله هستند

که

در رابطه ناگسستنی تنگارتنگی با اعضای طبقات حاکمه برده دار و فئودال قرار دارند

و

چه بسا

جز و عضو طبقات حاکمه مربوطه اند.

به همین دلیل

الله

در قران کریم

همه صفات مثبت و منفی اربابان برده دار و فئودال را دارد.

کیف کردن از ذلت زیر دستان

مثلا

از طلب عفو و بخشش و التماس و تضرع و زاری آنها

از

مشخصات مهم اربابان برده دار و فئودال است

که

الله

به عنوان انعکاس انتزاعی ـ آسمانی آنها دارد.

ادامه دارد.