خود آموز خود اندیشی (۸۹۱)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

خوشا وقت شوریدگان غمش

اگر زخم بینند و گر مرهمش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه عاشق جماعت،

شوریده بودن از غم معشوق است.

فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند

و یا بر زخمشان مرهم بنهد.

حافظ

طبیب عشق، مسیحادم است و مشفق، لیک

چو درد در تو نـبیند کـه را دوا بـکـند؟

معنی تحت اللفظی:

طبیب عشق،

طبیب چیره دستی است.

مشکل او این است که قادر به دیدن درد نیست.

حافظ

در این بیت غزل،

به تخریب دیالک تیک درمان و درد و دیالک تیک طبیب و بیمار می پردازد،

که از فرم های تعمیم دیالک تیک وسیله و هدف اند.

بدین طریق

درد عشق، درد بی درمانی تلقی می شود

و

طبیب عشق، طبیب بی لیاقتی.

حافظ

گفتـم:

«صنـم پرست مشو با صمد نشین.»

گفتا:

«به کوی عشق، هم این و هم آن کنند.»

حافظ

در این بیت غزل،

به شیوه یکسان انگاری وسعت بیشتری می بخشد

و

دیالک تیک صمد و صنم

را

تار و مار می سازد

که

یکی از فرم های توسعه و تعمیم دیالک تیک خیر و شر است.

بدین طریق فرقی میان خداپرستی و بت پرستی نمی ماند، حق و باطل یکی می نمایند.

کسانی که حافظ را آزاد اندیش نامیده اند،

فریب این لفاظی های او را خورده اند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ت) تعمید جوانان

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • تعمید جوانان به تأسیسات جامعتی در جمهوری آلمان دموکراتیک برای حمایت از آموزش و پرورش سیاسی ـ ایده ئولوژیکی و تربیت جوانان در کلاس هشتم اطلاق می شد.

۲

  • تعمید جوانان بر مبنای قانون اساسی سوسیالیستی و قانون جوانان جمهوری آلمان دموکراتیک صورت می گرفت.

۳

  • در تعمید جوانان، کلیه دختران و پسران ۱۴ ساله می توانستند شرکت داشته باشند.

۴

  • شرکت در تعمید جوانان، داوطلبانه بوده است.

۵

  • تعمید جوانان با سنتی از سنن طبقه کارگر المان و توسعه فراتر آن در پیوند بوده است.

۶

  • در کانون تعمید جوانان، سوگندی قرار دارد که جوانان در جشن تعمید بر زبان می رانند.

۷

  • محتوای سوگند جوانان در جشن تعمید جوانان از نکات زیر تشکیل می یابد:

الف

  • سوگند به برسمیت شناسی میهن سوسیالیستی

ب

  • سوگند به برسمیت شناسی دوستی با اتحاد جماهیر شوروی

پ

  • سوگند به برسمیت شناسی انترناسیونالیسم (خواهری ـ برادری بین المللی) پرولتری

۸

  • در تدارک مراسم سوگند در جشن تعمید جوانان، اقدامات همه جانبه، جالب و پویای جوانان، تحت رهبری اکتیو و خود مسئول شخصیت های متعالی از کلیه عرصه های حیات جامعتی و قبل از همه از طبقه کارگر و از امور آموزشی ـ پرورشی سوسیالیستی، از کلکتیو جوانان به لحاظ سیاسی سازمان یافته عضو سازمان جوانان آزاد آلمان (اف دی ید) صورت می گرفتند.

۹

  • کل کار سیاسی ـ ایده ئولوژیکی در روند تدارک تعمید جوانان به طور ارگانیک در روند واحد آموزش و پرورش و تربیت سوسیالیستی جوانان مدارس تنظیم می شد.

۱۰

  • حامل تعمید جوانان زحمتکشان تحت رهبری طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی آن بوده است.

۱۱

  • تدارک تعمید جوانان بنا بر مصوبات مربوط به جوانان صورت می گرفت.

۱۲

  • در تعمید جوانان کلیه قوای جامعتی، به ویژه مدارس پلی تکنیکی عالی، والدین، سازمان جوانان آزاد آلمان (اف دی ید) و کارخانجات سوسیالیستی همکاری تنگاتنگی داشته اند.

پایان

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۷)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

مردان برخلاف زنان،

صادقانه سخن می‌گویند، لکنت زبان ندارند و درباره آن چه شنیده‌اند وراجی نمی‌کنند.

دکتر رویا

در این فرمایش

به مقایسه زنان و نران انتزاعی می پردازدو

ولی تعریف مفاهیمی را که در این مقایسه به کار می برد، نمی داند.

این عیب مشترک بخش اعظم سکنه جنقوری است.

زنان

در قاموس دکتر رویا

صداقت ندارند،

لکنت زبان دارند،

و

اهل وراجی اند.

در مقایسه با زنان،

نران تحفه نطنز،

افراد صادقی اند، فاقد لکنت زبانند و بری از وراجی اند.

ما یک روز پای منبر سیدعلی (مرد مردان جنقوری) نشستیم.

پس از یک ساعت پامنبری بودن

دریافتیم که موعظه سید علی فاقد اندیشه به درد بخوری بوده است.

یعنی

وراجی محض بوده است.

روشنفکران جنقوری

وقتی می خواهند راجع به مسئله ای ابراز نظر کنند،

یک اسعت روده درازی توخالی و چه بسا تکراری می کنند.

یعنی

خرافه ای را بارها در فرم های مختلف تکرار می کنند.

یعنی

اهل وراجی اند و نه اهل خوداندیشی.

هنر و شق القمر خیلی از روشنفکران و سیاستمداران

ازبر کردن خرافات این و آن و تحویل دادن اسکولاستیکی آنها به همنوعان است.

مگر این وراجی نیست.

۹۹ درصد نقدهای ادبی و هنری این جماعت

چیزی جز وراجی نیست.

اینهمه قصیده یک میلیون بیتی که نران جنقوری در طول تاریخ سروده اند،

مگر متشکل از افکارند؟

مگر وراجی توخالی و تکراری نیستند؟

بشریت

بر سر دو راهی زیر ایستاده است:

یا فراگیری مشقتبار تعریف مفاهیم و تمرین تفکر مفهومی (مارکسیسم)

و

یا پرت و پلابافی.

نران و زنان مورد نظر دکاتر

نران و زنان دور و بر خودش هستند.

صفات و مشخصات این نران و زنان را نمی توان تعمیم داد وهمه را شبیه آنان محسوب داشت.

نرانی که ما می شناسیم

برای خام و خر و گرم و نرم کردن زنان

از دادن وعده های سرخرمن پرهیزی ندارند.

صادق ترین نر جنقوری

امام زمان جماران بود که همه چیز مجانی می داد

و

در عوض

خاوران و زجر و شکنجه و آزار داد و مرد و رفت.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۹۲)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿هُوَ الَّذِي يُصَوِّرُكُمْ فِي الْأَرْحَامِ كَيْفَ يَشَاءُ ۚ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
[ آل عمران: ۶]

اوست كه شما را در رحم مادران به هر سان كه خواسته باشد مى‌نگارد.

نيست خدايى جز او كه پيروزمند و حكيم است.

کریم در این آیه،

یکی دیگر از کردوکارهای الله را تشریح می کند.

احتمالا

دلیل تفاوت صوری انسانها و جانوران را پرسیده اند و این پاسخ کریم به پرسش مطروحه است:

الله

به نطفه در رحم مادران فرم دلبخواه می بخشد.

در فلسفه ارسطو،

فرم

خدا ست.

در قاموس ارسطو

همه چیز در آغاز، بی فرم اند

و

پس از گرفتن فرم

هویت مشخص کسب می کنند.

غافل از اینکه تعیین کننده فرم، محتوا ست و نه خدا.

در دیالک تیک فرم و محتوا

نقش تعیین کننده از ان محتوا ست.

مارکس برای درک بهتر این روند

مفهوم ساختار را به مفهوم فرم ترجیح می دهد:

ساختار هر چیز

وابسته به نحوه پیوست اجزای آن است.

مثلا تفاوت فرمال و صوری سندان و پتک و چکش و طشت و دشنه و چرخ خیاطی

در انحای مختلف ترکیب اتم های آهن است و بس.

محتوای همه آنها از اتم های آهن تشکیل می یابد.

۲

نيست خدايى جز او كه پيروزمند و حكيم است.

کریم

بار دیگر

به وحدانیت الله و پیروزمندی و حکمت او اشاره می کند.

حتما می خواهد به صورتگری نطفه ها توسط الله دلیل آورد.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۳۲۱)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2024/02/blog-post_601.html

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۶)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

زن قادر است با سنگدلی و تمسخر مرد را دیوانه کند و احساس ناراحتی وجدان هم نداشته باشد.

چون هر وقت که به تو نگاه کند، به خودش می‌گوید:

من جان این مرد را به لبش می‌رسانم،

اما بعد با عشق خودم دوباره زنده اش می‌کنم..

داستایفسکی

زن باید بیمار روانی و سادیست باشد و چنین خیالاتی به سرخود خطور دهد.

نر = زن

هم از لحاظ های مثبت و انسانی

و

هم از لحاظ های منفی و ضد انسانی.

داستایفسکی

بسان دکتر رویا

زنان دور و بر خود را کلیت و عامیت می بخشد و به حساب همه زنان جهان می گذارد.

زن انتزاعی وجود ندارد.

هیچ چیز انتزاعی وجود ندارد.

فقط

زن مشخص و متعلق به طبقه اجتماعی معین وجود دارد:

هم فرح پهلوی

زن است

هم مریم رجوی

هم مریم رجبی

و

هم مریم فیروز

هر گردی، گردو نیست.

دیالک تیک مجرد و مشخص را هرگز فراموش نباید کرد

مجردات فقط در ذهن افراد وجود دارند.

در خارج از ذهن

فقط چیزهای مشخص وجود دارند.

ادامه دارد.

خودآموز خوداندیشی (بخش هشتاد و نهم)

شین میم شین

نه اندیشه مادرزاد وجود دارد

و

نه اندیشیدن مادرزادی.

اندیشیدن

را

باید مثل هرعلم،

در روندی دشوار فراگرفت.

شیخ سعدی

(۱۱۸۴ ـ ۱۲۸۳ و یا ۱۲۹۱)

(دکتر حسین رزمجو: بوستان سعدی)

۸۸۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13850

۸۸۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13857

۸۸۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13862

پایان باب دوم

در احسان

باب سوم

باب عشق و شور و مستی

۸۸۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13866

۸۸۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13871

۸۸۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13874

۸۸۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13886

۸۸۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13891

۸۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13895

۸۹۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13899

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۹۰)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

خوشا وقت شوریدگان غمش

اگر زخم بینند و گر مرهمش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه عاشق جماعت،

شوریده بودن از غم معشوق است.

فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند

و یا بر زخمشان مرهم بنهد.

سعدی و حافظ و عرفان به طور کلی

به دلایل مختلف به این تبهکاری تئوریک (نظری) مبادرت می ورزند و راه را برای تبهکاری ها و جنایات عملی هموار می سازند.

آنچه به ظاهر انسانی و انقلابی جلوه می کند،

در واقع ضد انسانی و ارتجاعی است.

توانگر و گدا، آزادی و اسارت در خارج از تخیل شاعر، وجود عینی ـ واقعی دارند

و

انکار این تضادهای دیالک تیکی

به معنی عوامفریبی و به نیت حفظ و تحکیم وضع موجود است.

حافظ

شیر در بادیه عـشـق تو روباه شود

آه از این راه که در وی خطری نیست که نیست

معنی تحت اللفظی:

عشق تو سبب استحاله شیر به روباه می شود.

در راه عشق، از خطری خبری نیست.

حافظ

در این بیت غزل،

به انکار دیالک تیک شیر و روباه می پردازد که یکی دیگر از فرم های تعمیم دیالک تیک فراز و فرود (طبقه حاکمه و توده) است.

ما این شیوه کار حافظ را یکسان انگاری می نامیم.

حافظ

همه اضداد هستی را یکسان قلمداد می کند،

تا در نهایت، اختلافات چرکین طبقاتی را سرپوش نهد و وضع موجود را قابل تحمل سازد.

حافظ که با گرایشات ضد فئودالی و پانته ئیستی عرفان در زمان خود در نبرد بی آتش بس قرار دارد،

جنبه های خردستیز آن را بیشرمانه ترویج و توسعه می دهد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حفظ جوانان (مراقبت از جوانان)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • حفظ جوانان به اقداماتی اطلاق می شد که برای حفظ جوانان در جمهوری آلمان دموکراتیک از تأثیرات زیانبار وارده بر توسعه سیاسی، اخلاقی، فکری و فیزیکی جوانان صورت می گرفت.

۲

  • این اقدامات در قانون جوانان و مقررات مربوط به مراقبت از جوانان تعیین شده بودند.

۳

  • اقدامات زیر به ویژه به حفظ جوانان مربوط بوده اند:

الف

  • ممنوعیت تولیدوسایل مبتذل و کثیف و استفاده از آنها.

ب

  • ممنوعیت مشروبات الکلی برای کودکان و جوانان زیر ۱۶ سال

پ

  • ممنوعیت حضور جوانان در مراکز خوشگذرانی عمومی

پایان

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۹۱)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

﴿إِنَّ اللَّهَ لَا يَخْفَىٰ عَلَيْهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ﴾
[ آل عمران: ۵]

هيچ چيز در زمين و آسمان بر خدا پوشيده نيست.

کریم

به طرز خستگی ناپذیری

وقوف مطلق الله بر همه چیز هستی

را

یادآور می شود.

سؤال

قبل از همه

این است که چرا و به چه دلیل؟

هدف کریم

هراس افکندن در دل مسلمین است

تا

فرامین الهی را اجرا کنند و دست از پا خطا نکنند.

بدین طریق

هارمونی جامعتی

بی نیاز از کنترل دولتی

حفظ می شود.

دیالک تهدید و تطمیع

سبب می شود که هر کس پاسبان خود نیز باشد.

سؤال دیگر این است

که

الله چگونه از همه چیز هستی باخبر می شود؟

برای جواب دادن به این سؤال باید پرسید:

الله

چیست؟

الله

یک مفهوم است.

مثل درخت که یک مفهوم است.

مفهوم درخت که فقط در ذهن بشر وجود دارد،

نتیجه تجرید سرو و صنوبر و غیره است.

مفهوم الله

هم

نتیجه تجرید اعضای طبقات حاکمه است.

اصل درخت

سرو و صنوبر و غیره اند

و

اصل الله

اعضای طبقات حاکمه اند.

اکنون باید پرسید:

اعضای طبقات حاکمه،

مثلا شاهان و شیخان

چگونه از همه چیز و همه کس در جامعه و جهان باخبر می شوند؟

در ایران باستان

از چشم و گوش شاه در جامعه سخن می رفت.

محمد رضا شاه هم ساواک را چشم و گوش خود می دانست.

ساواک الله

را

ملائکه

تشکیل می دهند که بالای سر تک تک افراد ایستاده اند و نامه اعمالش را می نویسند و به الله گزارش می دهند.

اگر لازم شد، افراد را شکنجه می دهند و حتی اعدام می کنند.

آسمان

آیینه زمین است.

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۵)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

مراجعی که سرطان داشت بعد ازجدایی ازهمسرش به من گفت:

با زنی ازدواج کردم که دوست داشتم

ولی سرطان بینهایت لذت بخشتر بود.

حداقل مجبورنبودم وانمود کنم که سرطان را دوست دارم،

زیرا به آرامی مرا میکشد.

حداقل سرطان درسکوت اینکار را انجام داد.

سرطان سعی نکرد من را ورشکست کند و فرزندانم را بگیرد

تو هم حتما حدیثی از شوپنهاور و نیچه و فورید و فیلیپس تحویلش دادی و کیف پولش را سبکتر ساختی.

این حرف های حریف سرطانی را باید تجزیه و تحلیل مارکسیستی کرد:

۱

با زنی ازدواج کردم که دوست داشتم

ولی سرطان بینهایت لذت بخشتر بود.

کسی که به تنهایی به قاضی (مطب رویا) رود، حق به جانب به خانه برمی گردد.

حریف ادعا می کند که عاشق زنی بوده و با او ازدواج کرده است.

حریف اصلا از خود نمی پرسد که آیا زن هم عاشق او بوده و یا نبوده است؟

بدبختی عشق بر خلاف دوستی

در یکطرفه بودن عشق است.

عشق

وابستگی است و محکوم به شکست است.

دوستی اما دو طرفه است.

یعنی رابطه است.

دوستی

مبتنی بر منافع مشترک دو طرف است.

۲

حداقل مجبورنبودم وانمود کنم که سرطان را دوست دارم،

زیرا به آرامی مرا میکشد.

حریف

حرف زدن بلد نیست و پرت و پلا تحویل دکتر رویا می دهد:

دلیل عشق حریف به سرطان،

شنیدنی است:

چون سرطان به آرامی او را می کشد،

حریف مجبور به وانمود کردن علاقه اش بدان نیست.

من ـ زور حریف این است که معشوقه اش او را به ناآرامی می کشد.

حریف اگر شعور داشت،

می دانست که کسب و کار معشوقه و معشوق، دیالک تیکی از خشم و ناز است.

ضمنا

ناز وابسته به راز است.

دیالک تیک نیاز ـ راز ـ ناز

از

دیالک تیک های محمد زهری است:

عاشق

اهل نیاز است

و

معشوق

اهل راز و ناز است.

ضمنا

اگر عاشق سن پدر معشوقه را داشته باشد،

خشم معشوقه می تواند چنان شدت یابد که در خانه از کاسه و بشقاب و گلدان و فنجان اثری باقی نماند و همسایگان از جنگ و جدال عاشق و معشوق به ستوه آیند.

بر این اختلافات روزمره، عذاب های روحی و روانی عاشق هم اضافه می شود.

معشوق ناراضی

حوایج نفسانی ارضا نشده خود

را

با گرفتن معشوق های دیگر بر طرف می کند و عاشق کذایی را چه بسا عمدا و علنا زجر می دهد.

عاشق بدبخت

در این صورت

دستخوش بحران زناشویی می شود:

نه می تواند جدا شود و نه می تواند به همزیستی ادامه دهد.

۳

حداقل سرطان درسکوت اینکار را انجام داد.


اکنون صحت تحلیل ما آشکار می گردد:

منظور حریف

جنگ و جدال و داد و بیداد روزمره است.

۴

سرطان سعی نکرد من را ورشکست کند و فرزندانم را بگیرد

دلیل ورشکستگی حریف

یا

مهریه سنگین معشوقه بوده

و

یا

بحران روحی و روانی عاشق

و

یا

هر دو.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۸۹)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

خوشا وقت شوریدگان غمش

اگر زخم بینند و گر مرهمش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه عاشق جماعت،

شوریده بودن از غم معشوق است.

فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند

و یا بر زخمشان مرهم بنهد.

«عاشق»

به نظر سعدی،

مشغله ای جز غم «معشوق» در سر ندارد

و

این اشتغال فکری

او را چنان از خود بی خود کرده، که زخم و مرهم ازدست معشوق و هر قلدر دیگر یکسان جلوه می کند.

عشق

واقعا هم چنین است:

عشق

عاشق را لال و کور و کر و خر می کند

و

از تمیز «هر» از «بر» عاجز می سازد.

صم بکم و عمی فهم لایعقلون

عاشق (سوبژکت) از فرط بی هوشی و خودباختگی،

زخم و مرهم (اوبژکت شناخت)

را

اصلا احساس نمی کند.

نتیجه نهائی این می شود که در دیالک تیک معشوق و عاشق، در دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت، عاشق (سوبژکت) در معشوق (اوبژکت) مضمحل و ذوب می شود،

آن سان که عاشق، یعنی سوبژکت قدر قدرت

در نهایت بی هوشی، بی نیازی و بی اعتنائی،

جز معشوق، یعنی اوبژکت کذائی چیزی نمی بیند.

او اکنون در نهایت بی خبری حتی از خویشتن خویش،

در نهایت جهل خود خواسته و خود ساخته،

اوبژکت را در عالم خیال، به طور سوبژکتیو و به میل خویش نفی و انکار می کند.

بدین طریق، دیالک تیک اوبژکت ـ سوبژکت فرو می پاشد و تنها سوبژکت بی خبر از خود می ماند و جهانی، که محتوائی جز معشوق ندارد:

حافظ

گدای کوی تو از هشت خلد مستغنی است

اسیر عشق تو از هر دو عالم آزاد اسـت.

معنی تحت اللفظی:

عاشق

بی خیال باغات هشتگانه بهشت و بی اعتنا به دنیا و عقبا ست.

حافظ

در این بیت غزل،

از سوئی

دو قطب تضادمند دیالک تیک توانگر و گدا

را

یکسان می داند

و

از سوی دیگر

دو قطب تضادمند دیالک تیک آزادی و اسارت

را

در هم ذوب و یکی می کند.

در نتیجه هر دو دیالک تیک یاد شده، خصلت دیالک تیکی خود را از دست می دهند.

دیالک تیک را اما هرگز نمی توان به دلخواه خود

تار و مار ساخت.

دیالک تیک در هستی مادی وجود عینی و مستقل از انسان دارد.

دیالک تیک تخریب ناپذیر و لایزال است.

از کوچکترین ذرات تا بزرگترین کاینات

زیر سلطه بلامنازع دیالک تیک است.

به زور شعر نمی توان دیالک تیک توانگر و گدا را که یکی از اشکال تعمیم دیالک تیک طبقه حاکمه و توده است، نفی و انکار کرد.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۳۲۰)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2024/02/blog-post_531.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۰

  • نکات زیر از قوانین اساسی مربوط به جوانان اند:

الف

  • تکیه حزب سوسیالیستی متحده آلمان در اجرای سیاست جوانان خود به سازمان جوانان آزاد آلمان (اف دی ید) به مثابه مددکار و رزرو (نیروی ذخیره) خویش

ب

  • پیوند حزب با کلیه رفقای جوانان آزاد آلمان (اف دی ید)

پ

  • نمایندگی اکتیو سیاست جوانان حزب در سازمان جوانان

۱۱

  • علاوه بر آن، سیاست سوسیالیستی پیگیر جوانان، مستلزم شرکت دادن کلیه نیروهای جامعتی مسئول در عمل مشترک منظم در راه تربیت سوسیالیستی جوانان است.
  • ضمنا طبقه کارگر در تربیت نسل جدید، مسئولیت خاصی به عهده دارد.

۱۲

  • نسل جوان، جزئی از جامعه سوسیالیستی است که منافع و آرزوهای اساسی جوانان وابسته به توسعه کلی آن است.

۱۳

  • از این رو، حزب سوسیالیستی متحده آلمان در سیاست جوانان خود بر آن است که وظایفی که جوانان باید به عهده بگیرند، باید از وظایفی که کل جامعه به عهده می گیرد، استخراج شوند.

۱۴

  • در این زمینه، جوانان سهم خاص خود را در راه انجام وظایف کلی جامعتی ادا می کنند و در روند کار، فرم ها و متدهای (اسالیب، روش های) خاص خود را توسعه می دهند.

۱۵

  • از انجا که ساختمان سوسیالیسم، کار مشترک همه انسان های سالمند و جوان است، جوانان باید به طور اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) سهم خاص خود را با کار هر روزه و با فراگیری هرچه بهتر و با زندگی فرهنگمند به تقویت میهن سوسیالیستی خویش ادا کنند، مصمم و حاضر به حراست و حفظ جمهوری آلمان دموکراتیک باشند و به تکلیف خود به مثابه انترناسیونالیست های سوسیالیستی جامه عمل بپوشانند.

۱۶

  • تصمیمات مهم در حیات جمهوری آلمان دموکراتیک همیشه با این اقدام در پیوند بوده اند که حزب سوسیالیستی متحده آلمان به طور بلاواسطه و یا اندکی بعد از اتخاذ آنها به استخراج وظایف جوانان و سازمان جوانان بپردازد.

۱۷

  • حزب سوسیالیستی متحده آلمان در پیوند تنگاتنگ با تشکیل پلنوم حزب، اجلاس کمیته مرکزی حزب و اجلاس پارلمان سازمان جوانان آزاد آلمان و غیره، اسناد مربوط به سیاست جوانان را تصویب می کند.

۱۸

  • این اسناد به مثابه انعکاس سیاست سوسیالیستی جوانان، راهنمایی و قطب نمایی برای کلیه قوای جامعتی در جمهوری آلمان دموکراتیک محسوب می شوند.

۱۹

  • ارگان های دولتی و سازمان ها و نهادهای جامعتی بر مبنای این اسناد اقدامات خاص خود را در رابطه با کار با جوانان بنا بر مسئولیت خود تعیین می کنند.

۲۰

  • مراجعه کنید به قانون جوانان جمهوری آلمان دموکراتیک، کمیسیون های جوانان و ورزش حزب سوسیالیستی متحده آلمان

قانون جوانان آلمان دموکراتیک

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13848

پایان

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۴)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

شواهد نشون میدهد

مردان ثروتمند در جذب زنان ، بهتر از مردان جذاب هستند!

در واقع زنان عاشق شما نیستند بلکه عاشق منافعشان و کارهایی که شما برایشان انجام می دهید هستند !

مرد جذابی که قادر به برآورده ساختن نیازهای تمام نشدنی زنان نباشد

به زودی طرد وترک خواهد شد.

دکتر رویا

نران را بر اساس مال و جمال

طبقه بندی می کند:

مردان ثروتمند

مردان جذاب

این جور طبقه بندی ها بند تنبانی اند.

نه ارزش عقلی دارند و نه ارزش علمی

ضمنا

کدام شواهد و در کجا؟

میلیون ها زن زحمتکش

بدون کمترین انتظاهری از همسر

در نهایت قناعت و رضایت و ذلت

زندگی می کنند.

زنان مورد نظر دکتر رویا

زنان دور و برش هستند.

زنتصور و زنتصویر دکتر رویا

تصور و تصویر بورژوایی از زنان

است

و

در مورد میلیون ها زن زحمتکش در شهر و روستا

صدق نمی کند.

درخواست ها و انتظارات زنان زحمتکش از همسرشان

چه بسا برای فرزندان شان و برای اداره اقتصاد خانواده است

و نه برای حیف و میل خرکی.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۸۸)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

خوشا وقت شوریدگان غمش

اگر زخم بینند و گر مرهمش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه عاشق جماعت،

شوریده بودن از غم معشوق است.

فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند

و یا بر زخمشان مرهم بنهد.

در تئوری شناخت سعدی و به ویژه حافظ

همه چیز هستی

در مه غلیظی از ابهام فرو می رود،

همه چیز هستی

غیرقابل شناسائی تلقی می شود،

ندانمگرائی (اگنوستیسیسم)

یکه و تنها بر تخت زرین می نشیند

و

در برهوت خردستیزی (ایراسیونالیسم)

انسان

(سوبژکت خلع سلاح شده و بی عقل و تدبیر و هوش) نادانی و ناتوانی خود را بر گلدسته های رفیع جهان

به گوش جهانیان می رساند.

مقوله «عشق»،

مثل خیلی از چیزها،

در فلسفه سعدی و حافظ آلت دست قرار داده می شود و مثل «دختری معصوم» مورد هتک حرمت و تجاوز هر رهگذر هرزه قرار می گیرد.

بدین طریق،

مفهوم «عشق»

به رسواترین، آبرو باخته ترین و مظلومترین مفاهیم بدل می شود،

محتوا و هویت خود را از دست می دهد

و

هر شاعر دریده ای

به سلیقه و سیاق خود آن را به تخت می کشد و مورد تجاوز دلبخواه قرار می دهد.

مفهوم «عشق»

ازهویت ماهوی خویش تهی می شود، مثل انسانی که از شخصیت و حیثیت و هویت خویش تهی شود.

مفهوم «عشق»

باید در فلسفه علمی اعاده حیثیت یابد و آن باشد که هست:

سربلند و برابر حقوق با همه مفاهیم راسیونال دیگر.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تئوری نخبگان (۳) (بخش آخر)

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شینا

۲

مبانی تئوری نخبگان در ایده ئولوژی امپریالیسم

۱

  • تئوری های نخبگان در ایده ئولوژی امپریالیسم متکی بر عوامل زیرینند:

الف

تأملات راسیستی

  • با تئوری نخبگان مبتنی بر تأملات راسیستی در آثار نیچه و چمبرلن و در فاشیسم برخورد می کنیم.

ب

طبیعت انتزاعی انسانی

  • با تئوری نخبگان مبتنی بر طبیعت انتزاعی انسانی در آثار ترایچکه، ماکس وبر، یاسپرس، پاپ پیوس دوازدهم برخورد می کنیم.

پ

عوامل پسیکولوژیکی

  • با تئوری نخبگان مبتنی بر عوامل پسیکولوژیکی در آثار له بو، موسکا، پارتو، اورتگا ی گاسه برخورد می کنیم.

ت

استدلالات تکنیسیسم

  • با تئوری نخبگان مبتنی بر استدلالات تکنیسیسم در آثار بورهام و دارندورف مواجه می شویم.

ث

نقش رهبری روشنفکران

  • با تئوری نخبگان مبتنی بر نقش رهبری روشنفکران در عصر حاضر در آثار ارنست بلوخ، فیشر و کولاکوفسکی برخورد می کنیم.

۲

  • پس از بی اعتبار و رسوا شدن تئوری نخبگان فاشیستی در فرم راسیستی آن، بعد از شکست امپریالیسم آلمان در جنگ جهانی دوم، در روند نوزائی امپریالیسم و میلیتاریسم آلمان، طرح هائی از تئوری نخبگان به ویژه در زر ورق مذهبی روحانیت سیاسی و نئونازیسم وارد صحنه شدند.

۳

  • اصل اجتماعی نخبه ـ توده که مورد استفاده تئوری نخبگان قرار می گیرد و خود مفاهیم «نخبه» و «توده» ـ بدون استثنا ـ بر پایه های سوبژکتیو استوار شده اند.

۴

  • تئوری نخبگان، وجود قوانین جامعتی عینی را منکر می شود و تقدم وجود جامعتی بر شعور جامعتی را نمی پذیرد.

(یعنی

جهان بینی اش

در

عرصه جامعه بشری

ایدئآلیستی است.

مترجم)

۵

  • تئوری نخبگان، حقایق امور زیر را زیر پا می نهد:

الف

  • اولا این حقیقت امر را که شیوه تولید نعمات مادی تعیین کننده خصلت جامعه و توسعه آن است.

ب

  • ثانیا این حقیقت امر را که مولدان بی واسطه نعمات مادی، حاملین تعیین کننده توسعه جامعتی و به طور کلی بانی و موجد کلیه حوادث مهم تاریخی اند.

  • مراجعه کنید به شخصیت.

شخصیت

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3794

پایان

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۳)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

مرد ها همه چیز را میفهمند و میشناسند به غیر از زنانشان را.

البته این به نفع زنان است

وگرنه یا هیچ ازدواجی صورت نمیگرفت و یا همه ی ازدواج ها به جدایی ختم میشد.

جمله اول معیوب است.

ویرایش:
مرد ها همه چیز را به غیر از زنان شان، میفهمند و میشناسند.

منظور دکتر رویا از مردان و زنان کیانند؟

زنان و مردان انتزاعی وجود ندارند.

منظور او نران و زنان دور و بر خویش است

و

نه زنان و مردان مولد و زحمتکش.

اولا

همه چیز را

حتی خود خدا نمی فهمد و نمی شناسد،

چه رسد به نران انگل و عیاش و علاف و آشغال که به عوض مغز اندیشنده

در کله خود شلغم دارند.

ثانیا

خریت نران

چرا باید به نفع زنان باشد.

پرهیز خلایق از ازدواج خرکی و یا طلاق

چرا باید فاجعه باشد؟

وقتی شاه در رفت، جمعیت کشور ۳۰ میلیون نفر بود

در این ۴۴ سال

شده ۸۴ میلیون نفر.

چند سال دیگر نفت و گاز و گوز ته خواهد کشید.

جنقوریان باید نان بخور و نمیر را از طربق دریوزگی و بندگی در آورند.

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۹۰)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

سوره آل عمران

﴿مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ ۗ وَاللَّهُ عَزِيزٌ ذُو انتِقَامٍ﴾
[ آل عمران: ۴ ]

براى هدايت مردم فرستاد و فرقان را نازل كرد.

براى آنان كه به آيات خدا ايمان نمى‌آورند عذابى سخت مهياست،

و

خدا

پيروزمند و انتقام گيرنده است.

۱

براى هدايت مردم فرستاد

انشای کریم

شبیه انشای جنقوریان، درب و داغان است:

در این جمله

معلوم نیست که کی فرستاده است و چه چیزی فرستاده است؟

یعنی

نه از فاعل خبری هست و نه از مفعول.

۲

براى هدايت مردم فرستاد و فرقان را نازل كرد.

معنی تحت اللفظی فرقان:

فرق گذارنده میان حق (حقیقت) و باطل

منظور کریم

احتمالا

این است که الله قبل از قرآن و انجیل و تورات،

کتاب مقدس دیگری به نام فرقان برای هدایت بشر نازل کرده است.

در ایران پس از پیروزی عنگلاب اسلامی

یک گروه تروریستی به نام گروه فرقان پا به صحته گذاشت.

منظور آنان هم احتمالا معنی تحت اللفظی فرقان بود:

فرقان

نام گروه شبه نظامی مخالف جمهوری اسلامی بود که در اردیبهشت ۱۳۵۸ در صحنه سیاسی ایران ظهور کرد.

این گروه

طرفدار جامعه بی‌طبقه توحیدی شریعتی بود

بنابراین مخالف قشر روحانیت شیعه و اقشار اجتماعی دیگر نظیر بازاریان ثروتمند و سیاست‌مداران لیبرال و دین‌ناباروران کمونیست بود.

رهبر این گروه اکبر گودرزی در ۱۸ دی ۱۳۵۸ دستگیر شد و ۳ خرداد ۱۳۵۹ به‌همراه شش نفر از طرفدارانش تیرباران شد.

آنها از ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸، تا زمان دستگیری

۱۹ ترور سیاسی انجام داده بودند.

۳

براى آنان كه به آيات خدا ايمان نمى‌آورند عذابى سخت مهياست

مگر قرار نبود که ایمان به آیات الهی

اختیاری باشد.

مگر لا اکراه فی الدین

ادعا نشده است؟

عذاب دیگر برای چیست؟

۴

و

خدا

پيروزمند و انتقام گيرنده است.

در این جمله این آیه کریم

از دیالک تیک خلق و خدا پرده برمی افتد:

خدا

دشمن هر دگر اندیشی است.

دشمنی که پیشایپش مظفر است و سودایی جز انتقام از دگراندیش در سر ندارد.

ماهیت طبقاتی الله

در این جمله این ایه

آشکار می گردد:

الله

انعکاس انتزاعی ـ آسمانی اشراف برده دار است

که

دشمن هر آزاده خودمختاری اند.

بشر را فقط به عنوان اوبژکت (بنده و غلام و کنیز و رهی)

قبول دارند

و

نه به عنوان آدم

و

نه به عنوان سوبژکت.

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۲)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه


دختران از مرد ۲۵ ساله توقع حقوق و رفاه مردی با ۲۵ سال سابقه کاری میخواهند، بعد از ازدواج انتظار دارند خانواده و دوستان خود را فراموش و خانواده و دوستان و بستگان زن را بعنوان دوست و خانواده خود بپذیری.

درهنگام عقد سندی امضاکنی که تاپایان عمرت به او بدهکار مالی شوی

این متن دکتر رویا

به لحاظ انشایی (ادبی) معیوب است.

ویرایش:

دختران از مردی ۲۵ ساله

توقع حقوق و رفاه مردی با ۲۵ سال سابقه کاری را دارند.

بعد از ازدواج انتظار دارند

که شوهرشان خانواده و دوستان خود را فراموش و خانواده و دوستان و بستگان او را به عنوان دوست و خانواده خود بپذیرد. هنگام عقد نیز سندی امضاکند

که تا پایان عمرش به او بدهکار بماند.

این متن دکتر رویا

به لحاظ نظری نیز سطحی و ساده لوحانه و غیر علمی و غیر واقعی و غیر عقلی است.

دکتر جنقوری

تنها مشخصه ای که ندارد، کنجکاوی و ژرف اندیشی است.

او

اصلا از خود نمی پرسد که علت این خواست ها و انتظارات چیست؟

راستی علل این معلول ها چیست؟

ضعف بینشی دکتر رویا این است

که

از جنقوری خبر ندارد:

در جنقوری قحط «مرد» و شوهر است.

شوهر حکم کیمیا دارد.

فکر و ذکر و هم و غم دخترانی با مدارک لیسانس و فوق لیسانس و دکترا و حتی شاغل

این است که پس از کار

هر روز عصر

در مراکز معینی گرد می آیند و دنبال شوهر پولداری همسن پدر خود می گردند

تا خانه نشین شوند و راحت زندگی کنند.

غرض خیلی از اینها از سفر به فرنگستان هم شوهر مسن همسن پدر جویی است.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۸۸۷)

Bild

شین میم شین

بوستان

باب سوم

در عشق و مستی و شو

مقدمه

بخش اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۸)

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

خوشا وقت شوریدگان غمش

اگر زخم بینند و گر مرهمش

معنی تحت اللفظی:

مشخصه عاشق جماعت،

شوریده بودن از غم معشوق است.

فرق هم نمی کند که معشوق به آنان زخم بزند

و یا بر زخمشان مرهم بنهد.

سعدی

عملا

دیالک تیک سوبژکت ـ اوبژکت و دیالک تیک انسان و عشق (اوبژکت و موضوع شناخت)

را

به شکل دیالک تیک همه کاره و هیچکاره بسط و تعمیم می دهد و فاتحه ای بر دیالک تیک های یاد شده را می خواند.

چون دیالک تیک هرگز و به هیچوجه

عضو هیچکاره نمی پذیرد.

سعدی

سوبژکت (انسان عاشق) را مطلق و همه کاره تلقی می کند و اوبژکت را به درجه هیچ و پوک تنزل می دهد.

بدین طریق، آنچه که محتوای شناخت را تشکیل می دهد، (یعنی اوبژکت شناخت، یعنی عشق)

دور انداخته می شود

و

عامل شناخت (یعنی سوبژکت شناسنده)

عمده و مطلق می شود.

کسانی که مطلق کردن بی چون و چرای «مشیت الهی» کسب و کارشان بوده است،

کسانی که همه چیز را از خرد تا کلان،

تحت سلطه بی چون و چرای «مشیت الهی» قرار داده اند

و

در «اختیار» را به روی انسان (سوبژکت) به کلی بسته اند،

در عرصه شناخت (در تئوری شناخت خویش)،

همان سوبژکت هیچکاره را به درجه خود کامه ای همه کاره ارتقاء می دهند

و

واقعیت عینی را با چیزی موهوم جایگزین می سازند.

همه این تشبثات به ظاهر معصومانه و بی غرضانه

با منافع فئودالیسم موبه مو انطباق دارند.

بدین طریق،

از سوئی

نقش تاریخ ساز انسان مورد انکار قرار می گیرد و سرنوشت جامعه و تاریخ به اراده نیروهای ماورای اجتماعی و ماورای طبیعی

(خدا، قضا، قدر، چرخ، سپهر، فلک، ملک، گردون ....) محول می شود،

زمینه فکری برای «رضا به داده دادن» فراهم می آید و از انسان بنده وغلام و نوکر و کنیز و کلفتی بی هویت و سرسپرده و فرمانبر باقی می ماند

و

از سوی دیگر،

در عرصه شناخت، موضوع شناخت (اوبژکت) که محتوای آن را تشکیل می دهد،

با چیزی موهوم جایگزین می شود

و

انسان شناسنده (سوبژکت)

به عرش اعلا برده می شود و همه کاره اعلام می گردد، که بنا بر میل خویش، بنا بر تخیلات و نیازهای مبهم و نا شناخته و کور خویش،

تعریف دلبخواه، غیرواقعی و سوبژکتیو از اوبژکتی نامعین و چه بسا موهوم به نام عشق ارائه می دهد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تئوری نخبگان (۲)

پروفسور دکتر گونتر هیدن

برگردان

شین میم شین

خوزه اورتگا گاسه

(۱۸۸۳ ـ ۱۹۵۵)

فیلسوف، جامعه شناس، نویسنده اسپانیائی

آثار:

تشکیل و تلاشی ملت

ایده نسل

شورش توده ها

۱۱

  • دیکتاتوری بورژوازی انحصاری در دولت های امپریالیستی، تئوری نخبگان را به مثابه حاکمیت بهترین ها، صلاحیت دارترین ها، اشرافیت فکری و اشرافیت شخصیتی قلمداد و تمجید می کنند.

۱۲

  • تئوری نخبگان هر عمل انقلابی از سوی توده های خلق را «هجوم اقوام وحشی»، «شورش کور»، «اعمال بیهوده و غیرطبیعی» و «گناه کبیره» نام می دهد.

  • (خوزه اورتگا گاسه)

۱۳

  • در تئوری نخبگان، توده ها تنها به مثابه اوبژکت سیاست نخبه ای محسوب می شوند.

۱۴

  • تئوری نخبگان در ایده ئولوژی و پراتیک فاشیسم آلمان، خود را در ضد انسانی ترین و وحشیانه ترین فرم نمایان ساخت.

۱

فرم های تئوری نخبگان در ایده ئولوژی امپریالیسم

  • تئوری های نخبگان در ایده ئولوژی امپریالیسم به فرم های مختلف زیر بروز می کنند:

الف

  • تئوری نخبگان سوسیال ـ دمکراسی راستگرا.

ب

  • تئوری نخبگان رویزیونیستی.

پ

  • تئوری نخبگان لیبرالی.

ت

  • تئوری نخبگان فاشیستی.

ث

  • تئوری نخبگان روحانیت مذهبی.

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۱)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه


فردریش نیچه میگه :

فقدان دوستی است که ازدواج های ناخوشایند ایجاد می‌کند

نه فقدان عشق.

توضیح:

منظور از عشق «love» در غرب ، گرایش جنسیه

یعنی نیچه گفته کمبود رفاقت در بین مردان و عدم شنیدن و دیدن تجارب مختلف مردانگی، باعث ازدواج بد میشه، نه کمبود گرایش های جنسی.

عشق در کجای غربستان به معنی گرایش جنسی است؟

چرا نیندیشیده حرف می زنید؟

آخر شما چه دکترهایی هستید؟

خلایق در غربستان بر خلاف خلایق در شرقستان

انضباط مفهومی دارند

و

هرگز مفهوم عشق را با مفهوم گرایش جنسی عوضی نمی گیرند.

بدبختی نیچه روانی و دیوانه

خردستیزی است.

از نیچه بپرسید:

تفاوت عشق با دوستی چیست؟

بدون درک تفاوت عشق با دوستی

نمی توان بحران زناشویی را درک کرد و توضیح داد.

فرق رفاقت با عشق و دوستی چیست؟

یک لحظه دست از طوطی وشی بردارید و بیندیشید.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان، بخش ثابتی در مجموعه سیاست حزب بوده است.

۲

  • سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان، سیاستی است که به تجزیه و تحلیل و تعیین و تعریف مقام (جایگاه) و وظایف جوانان و سازمان جوانان در مبارزه به خاطر سوسیالیسم می پردازد.

۳

  • سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان، ضمنا به استخراج مسئولیت جوانان در رابطه با حزب، دولت سوسیالیستی و سازمان ها و نهادهای جامعتی می پردازد.

۴

  • حزب سوسیالیستی متحده آلمان در سیاست جوانان خویش از رهنمودهای اساسی کلاسیک های مارکسیسم ـ لنینیسم راجع به مسئله جوانان الهام می گیرد.

۵

  • حزب سوسیالیستی متحده آلمان در سیاست جوانان خود، آموزه ها و تجارب جنبش کارگری ملی و بین المللی و قبل از همه اتحاد جماهیر شوروی را در نظر می گیرد.

۶

  • حزب سوسیالیستی متحده آلمان همواره در سیاست جوانان خود شرایط توسعه جامعتی مشخص کشور و الزامات حاصله از مبارزه طبقاتی بین المللی را در نظر می گیرد.

۷

  • هدف اصلی سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان، تربیت سوسیالیستی نوجوانان کشور، به ویژه کارگران جوان، به مثابه هسته مرکزی جوانان جمهوری آلمان دموکراتیک بر مبنای مارکسیسم ـ لنینیسم است.

۸

  • حزب سوسیالیستی متحده آلمان این هدف مرکزی را با قانون زیر پیوند می دهد:

الف

  • اعتماد کامل به جوانان

ب

  • مسئولیت دادن پیشهنگام به جوانان در کار، در یاد گیری و در زندگی روزمره

پ

  • انتقال مسئولیت با در نظر گرفتن لیاقت ها و قوای هر کدام از جوانان.

۹

  • سیاست جوانان حزب سوسیالیستی متحده آلمان نهایتا بر این مبنا آغاز به کار می کند که توسعه و تبدیل انسان های جوان به شخصیت های سوسیالیستی باید به مثابه روندی تلقی شود که کلیه جوانب زندگی جوانان را در برمی گیرد.
  • روندی که ضمنا باید همه جانبه تحت تأثیر قرار داده شود.

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۳۱۹)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2024/02/blog-post_43.html

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۲۰)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

زن مورد علاقه ی اغلب مردان

زنی است که در روز عاقل و بالغ باشد و در شب کودن و سکسی.

از کجا می دانید که زنان محبوب نران کیانند؟

منظورتان از نران کیانند؟

دور و بری های خودتان که هندوانه زیر بغل تان می چپانند تا اتلاف وقت کنند؟

همانطور که زن انتزاعی و همیشه همان وجود ندارد،

نر انتزاعی و همیشه همان هم یافت نمی شود.

دیالک تیک مجرد (انتزاعی) و مشخص

را

به خاطر بسپارید تا خطا نکنید.

هم احمدی نجات نر است و هم احمد محمود

هم سید علی نر است و هم طبری

چگون می توانید علایق و سلایق نران جهان را کشف کنید؟

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۸۹)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

سوره آل عمران

﴿الم﴾
[ آل عمران: ۱]

الف. لام. ميم.

منظور کریم از این واژه واره ها باید کشف شود.

قرآن کریم

فقط اثری فقهی نیست.

قرآن کریم

ضمنا

اثری هنری است.

نثر قرآن کریم

نثری شعرگونه است.

﴿اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ﴾
[ آل عمران: ۲]

اللّه است كه هيچ خدايى جز او نيست،

زنده است و پاينده است.

کریم در این آیه آغازین سوره آل عمران

به توصیف الله می پردازد:

کریم

در این آیه،

دیالک تیک سلب و اثبات

را

به خدمت می گیرد:

کریم

کلیه خدایان را سلب الهیت می کند تا وجود الله را اثبات کند.

کریم

به نفی معین دست می زند.

برای خدایان نفی شده، بدیل و الترناتیو بهتر عرضه می دارد.

دیالک تیک سلب و اثبات

فرمی از بسط و تعمیم دیالک تیک نفی (انکار) و اثبات

است.

کریم

ضمنا

الله

را

نه بسان اصنام چیزی جامد و بی جان، بلکه زنده و پاینده می داند.

منظور کریم از پاینده بودن خدا باید در روند تحلیل قران کشف شود.

قیوم

به معنی قائم به ذات، ورجاوند و نامیرا و مدبر است.

﴿نَزَّلَ عَلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ﴾
[ آل عمران: ۳]

اين كتاب را كه تصديق‌كننده كتابهاى پيش از آن است

به حق بر تو نازل كرد،

و

قبل از آن تورات را و انجيل را

محتوای این آیه سوره آل عمران،

راجع به کتب مقدس سه گانه است:

قرآن نه منکر کتب مقدس قبلی، بلکه تصدیق کننده آنها ست.

ما در این مورد نیز با نفی دیالک تیکی کتب مقدس سر و کار داریم:

انجیل به نفی دیالک تیکی تورات می پردازد و قرآن به نفی دیالک تیکی انحیل و تورات.

منظور از نفی دیالک تیکی

نقد و نفی و حذف جنبه های مرده و منفی و نامعاصر کهنه (تورات و انجیل)

و

حفظ و توسعه و تکامل جنبه های مثبت و حیاتمند و معاصر و مفید کهنه.

به همین دلیل

انجیل بهتر و مترقی تر و معاصرتر از تورات

و

قرآن

بهتر و مدرن تر و مترقی تر او معاصرتر ز تورات و انجیل است.

همه جا قضیه از این قرار است:

جامعه برده داری

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از کمون اولیه

و

جامعه فئودالی

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از جامعه برده داری و کمون اولیه

و

جامعه سرمایه داری

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از حوامع کمون اولیه و برده داری و فئودالی

و

جامعه سوسیالیستی

بهتر و مدرن تر و مترقی تر از همه جوامع قبلی است.

فرزند هر کس، بهتر از خود او ست.

خانه های نو

بهتر از خانه های قدیم اند

و

الی اخر.

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۱۹)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

بزرگترین لذت و خوشگذرانی در زنان بازی سیاست است .

بازی ای زیرکانه و آفت انداز!

این دو جمله دکتر رویا به لحاظ ادبی معیوبند.

ویرایش:

بزرگترین لذت و خوشی و دلخوشی زنان سیاست بازی است

که بازی زیانباری است.

منظور از سیاست چیست؟

جنقوریان

چه نر و چه زن

تنها چیزی که ازش خبر ندارند،

سیاست است.

مثلا

خود همین دکتر رویا و دکاتر محشور با او

حتی

حرفی از سیاست نمی زنند

و

از کشتار دهها میلیون نفر در طویله و منطقه کک شان حتی نمی گزد.

دکتر رویا

نمی تواند نمونه ای ذکر کند که دال بر وقوف نران و زنان به سیاست باشد.

هر کس طرفدار دکه و دکان عوامفریبی است

و

کسب و کارشان دادن فحش خواهر و مادر به همدیگر است.

خلایق

در سوسیال مدیا همدیگر

را

شکنجه می دهند.

فرق هم نمی کند که طرفدار خرکی کدام دکه و دکانی باشند.

یکی از عقل می لافد

یکی دشنام می بافد

و

مغز بینوا در بند تنبان است.

ادامه دارد.

درنگی در نگرش زنان جنقوری در سوسیال مدیا (۱۸)

درنگی

از

ربابه نون

دکتر رویا

مشاورخانواده وازدواج ، مشاور مدرسه ، دبیر ، محقق مسائل زنان ومردان ،

یه زنِ منطقی و واقع گرا که عاشق مطالعه فلسفه اگزیستانسیالیسمه

آدام فیلیپس

در تک همسری می نویسد:

همیشه شخص دیگری هست که مرا بیشتر دوست بدارد، مرا بهتر بفهمد، مرا از لحاظ جنسی بیشتر به هیجان آورد.

این بهترین توجیهی است که برای تک همسری می آوریم

و برای خیانت.

من نمی اندیشم، پس هستم.

دکتر رویا

حتی به خرافه ای که از این و آن فرنگی طوطی وش تکرار می کند،

نمی اندیشد.

در این خرافه

میان تک همسری و بی بند و باری جنسی (خیانت کذایی) علامت تساوی گذاشته می شود.

در حالیکه تعیین کننده نه دلایل سوبژکتیو فیلیپس بیسواد،

بلکه دلایل اوبژکتیو ـ سوبژکتیو (دیالک تیکی) اند.

دلایل اوبژکتیو ـ سوبژکتیو (دیالک تیکی)

چیستند؟

ضمنا

ضد تک همسری و یا مونوگامی

پولی گامی و یا چندهمسری است و نه خیانت.

ضد خیانت هم نه تک همسری

بلکه وفا از سویی و خدمت از سوی دیگر است:

دیالک تیک خدمت و خیانت

دیالک تیک وفا و جفا (خیانت)

ادامه دارد.

قرآن کریم از دیدی دیگر (بخش سوم) (۱۵۱ – ۱۸۸)

ویرایش و تحلیل

از

فریدون ابراهیمی

۱۵۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13680

۱۵۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13689

۱۵۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13693

۱۵۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13701

۱۵۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13705

۱۵۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13708

۱۵۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13713

۱۵۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13716

۱۵۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13722

۱۶۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13728

۱۶۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13733

۱۶۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13736

۱۶۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13742

۱۶۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13746

۱۶۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13755

۱۶۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13759

۱۶۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13764

۱۶۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13769

۱۶۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13775

۱۷۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13780

۱۷۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13790

۱۷۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13797

۱۷۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13803

۱۷۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13809

۱۷۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13813

۱۷۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13821

۱۷۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13825

۱۷۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13827

۱۷۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13830

۱۸۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13838

۱۸۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13845

۱۸۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13851

۱۸۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13853

۱۸۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13858

۱۸۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13863

۱۸۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13867

۱۸۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13872

۱۸۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13876

ادامه دارد.