Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوازدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

به لطفی که دیده است پیل دمان

نیارد همی حمله بر پیلبان

معنی تحت اللفظی:

دلیل حمله نکردن فیل به فیلبان،

محبت او را تجربه کردن است.

سعدی

در این بیت شعر،

برای اثبات تئوری احسان، از سوئی دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک لطف پیلبان و ایمنی از پیل بسط و تعمیم می دهد و از سوی دیگر، دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک لطف و بهره کشی بسط و تعمیم می دهد.

آنچه سعدی در نهایت معصومیت می آموزد،

پراگماتیسم ناب است،

شیوه نوکر پروری و بنده پروری از طریق احسان است.

احسان

در جامعه ـ تئوری سعدی

از محتوای هومانیستی اش تهی می شود

و

به وسیله ای

برای تخریب انسانیت انسانها،

برای بنده و وابسته و گدا کردن آنها بدل می شود.

سعدی

روابط میان انسانها و جانوران اهلی

را

ساده می کند،

تا بطور پراگماتیستی نتایج مورد نظر خود را از آنها بگیرد.

برخلاف پندار باطل سعدی،

رابطه فیل با فیلبان رابطه ای دو جانبه است

و

استفاده از واژه «لطف»

نمی تواند درست باشد.

فیلبان که عاشق چشم و ابروی فیل نیست.

فیل برای او یا وسیله نقلیه است و یا وسیله امرار معاش در سیرک.

فیلبان نیز برای فیل

فراهم آورنده غذا و پرستار

(حمام کردن و شستشو دادن، تأمین بهداشت و تندرستی و تمیز نگه داشتن پوست فیل و غیره)

است.

چنین روابط متقابلا سودمند

نه تنها میان انسان و حیوان، بلکه میان گیاه و گیاه، گیاه و پرنده، گیاه و حیوان، میان انواع مختلف حیوانات و پرندگان نیز وجود دارد.

این روابط

دو جانبه اند و برای هر دو طرف مفیدند.

ادامه دارد.