فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۷)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

تئوری علمی ترقی در فلسفه مارکسیستی

ادامه

پ

ترقی در جامعه بشری

۱

  • معیار اصلی ترقی در جامعه بشری را توسعه نیروهای مولده تشکیل می دهد.

۲

  • زیرا در تحلیل نهائی، این نیروهای مولده اند که کلیه عرصه های دیگر زندگی اجتماعی مردم را تعیین می کنند.

۳

  • با تمایز روزافزون جامعه بشری، سازمان نیروهای مولده رفته رفته اهمیت بزرگتری کسب می کند.

۴

  • سازمان نیروهای مولده باید امروز به مثابه عنصر مهم خود نیروهای مولده در نظر گرفته شود.

۵

  • سطح توسعه نیروهای مولده، خود معیار مهمی برای پیشرفت هر جامعه است.

ت

ترقی در عرصه تفکر بشری

۱

  • درعرصه تفکر بشری، به ویژه در عرصه علم، ترقی خود را در تشکیل وسایل کمکی همه جانبه فکری جدید برای تسلط بر جهان خارجی عینی ـ واقعی نمودار می سازد.

۲

  • در این روند، بسیاری از عرصه های حیات فکری خودقانونمندی (خودمختاری) نسبی کسب می کنند.

۳

  • پیشرفت آنها را دیگر نمی توان به طورمستقیم و بی واسطه در سهمی که آنها برای ترقی نیروهای مولده ادا می کنند، اندازه گرفت.

۴

  • همه رشته های علوم چنان توسعه می یابند که نتایج جدید حاصله، همواره نتایج سابق را به درجه موارد خاص و زیرحقایق تنزل می دهند.

(اصطلاح «زیرحقیقت»

را

به تقلید از اصطلاح ریاضی «زیرمجموعه» می سازیم.

مترجم)

۵

  • برای کشف این که از دو تئوری کدامیک نشانگر پیشرفت واقعی اند، می توان از این معیار استفاده کرد.

۶

  • آنگاه تئوری پیشرفته تر باید تئوری قبلی را به مثابه موردی خاص که بیانگر زیرحقیقتی است، در برگیرد و تئوری قبلی تنها بتواند پاسخگوی بخشی از مسئله ای باشد که تئوری بعدی قادر به حل تمام و کمال آن است.

۷

  • به طورکلی می توان به زبان سیبرنتیکی گفت که جریان معرفتی چنان است که انسان ها همواره به مدل فکری درونی بهتری از جهان عینی ـ واقعی خارج دست می یابند.

۸

  • عام ترین جنبه هر توسعه بالنده را قانون اساسی دیالک تیک ماتریالیستی موسوم به قانون نفی نفی منعکس می کند.

  • مراجعه کنید به قوانین دیالک تیک ماتریالیستی، قانون نفی نفی

نفی نفی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3784

ادامه دارد.

درنگی در فرمایشات مهوش موسوی رضی الله عنه

میم حجری

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12584

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12587

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12591

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12597

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12598

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12602

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12604

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12614

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12619

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12623

۱۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12631

۱۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12636

۱۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12640

۱۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12643

۱۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12648

۱۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12653

۱۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12655

۱۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12657

۱۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12665

۲۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12669

۲۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12676

۲۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12679

۲۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12688

۲۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12698

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برنامه گوتا (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

برنامه گوتا

۱

  • برنامه گوتا، برنامه حزب سوسیالیستی ـ کارگری آلمان بوده است.

۲

  • برنامه گوتا در ۲۵ ماه مه سال ۱۸۷۵ در کنگره وحدت حزب سوسیال ـ دموکرات کارگری به تصویب رسیده است.

  • مراجعه کنید به حزب ایزناخ

حزب ایزناخ (ایزه ناخ)

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10918

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10925

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10936

پایان

۳

  • در این کنگره حزب ایزناخ با انجمن کارگری عمومی آلمان به وحدت رسیده است.

۴

  • برنامه گوتا رسما تا تصویب برنامه ارفورت در سال ۱۸۹۱ اعتبار داشته است.

  • مراجعه کنید به برنامه ارفورت

برنامه ارفورت

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11244

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/11249

پایان

۵

  • برنامه گوتا ماهیتا مبتنی بر ایده ئولوژی لاسالیانیسم بود.

  • مراجعه کنید به لاسالیانیسم

۶

  • برنامه گوتا در تضاد با الزامات مبارزه طبقاتی قرار داشته است.

۷

  • مشخصه برنامه گوتا پناه بردن به کلمات قصار دموکراتیکی مبتذل بوده است.

۸

  • برنامه گوتا در مقایسه با برنامه ایزناخ، گامی به عقب بوده است.

۹

  • از این رو، فریدریش انگلس و قبل از همه کارل مارکس طرح برنامه گوتا را مورد انتقاد اصولی قرار داده اند.

۱۰

  • مارکس و انگلس خطاهای طرح برنامه گوتا را بیرحمانه کشف و افشا کرده اند و ضمنا به توسعه فراتر تئوری کمونیسم علمی مبادرت ورزیده اند.

۱۱

  • در برنامه گوتا، از اعلام آماج مبارزه رهایی بخش پرولتری به مثابه تسخیر قدرت سیاسی پرهیز به عمل آمده بود و در عوض، به این تصور دامن زده شده بود که گویا طبقه کارگر با تأسیس تعاونی های تولیدی به کمک دولت، می تواند به استثمار پایان دهد.

۱۲

  • برنامه گوتا بدین طریق خصلت طبقاتی دولت فئودالی ـ بورژوایی استثمارگران را ماستمالی کرده بود.

۱۳

  • برنامه گوتا ضمنا با خطاهای دیگر، مثلا با تصویب ردیه لاسالیانیستی سیاست وحدت (وحدت میان دو جریان کارگری در آلمان)، با اهمیت وحدت دو جریان موجود در جنبش کارگری آلمان انطباق نداشت.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۶)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

تئوری علمی ترقی در فلسفه مارکسیستی

ادامه

۹

  • برای هر کدام از عرصه های بزرگ جهان مادی (طبیعت آلی و غیرآلی، جامعه و تفکر) معیارهای عینی ترقی خودویژه ای وجود دارد.

الف

ترقی در طبیعت غیرآلی (غیر ارگانیکی، معدنی)

۱

  • در طبیعت غیرآلی معیار ترقی ضمنا در دو جنبه زیر است:

الف

  • اولا در تشکیل هیئت ها ست.

  • مثلا در تشکیل گلوله های دوار گازی به جای توده گازی آشفته و در هم برهم است.

ب

  • ثانیا در غنی تر شدن ساختار مربوطه است.

۲

  • برای توضیح این استغنای ساختار در اطلاعتئوری معیارهای ترقی معینی وجود دارد.

  • مراجعه کنید به اطلاعتئوری

۳

  • تشکیل پیوندهای (روابط) شیمیائی بغرنج، شالوده لازم برای گذار از ماده بی جان به ماده جاندار بوده است.

ب

ترقی در طبیعت آلی (ارگانیکی)

۱

  • در جهان موجودات زنده، مهمترین معیار ترقی عبارت است از گذار به خود تنظیمگری

۲

  • درجهان ارگانیسم ها (اندام ها) هرچه پا فراتر می نهیم، به همان اندازه این سیستم خود تنظیمگری و خود سازماندهی متمایزتر می شود.

  • مراجعه کنید به ارگانیسم

ارگانیسم

(اندام)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8086

۳

  • معیارهای عینی قابل اندازه گیری پیشرفت در جهان آلی (ارگانیکی) به شرح زیر اند:

الف

  • استقلال دم افزون در مقابل اختلالات وارده از خارج

ب

  • ثبات اراده درونی در مقابل تأثیرات جهان خارج

پ

  • تقسیم کار در درون مجتمعات سلولی

ت

  • تقسیم کار در درون ارگانیسم های چند سلولی

ث

  • تشکیل مراکز دریافت، ذخیره و حلاجی اطلاعات (مغز)

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۶۹)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوازدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

به لطفی که دیده است پیل دمان

نیارد همی حمله بر پیلبان

معنی تحت اللفظی:

دلیل حمله نکردن فیل به فیلبان،

محبت او را تجربه کردن است.

ادامه

اما رابطه بنده و بنده دار، غلام و خواجه، رعیت و ارباب، نوکر و آقا، کنیز و کدبانو

رابطه ای یکطرفه است.

رابطه یکطرفه اصلا رابطه نیست.

وابستگی است.

یکی وابسته دیگری است

و

او

نیروی جسمی و روحی او را مثل زالو می مکد.

به تحقیر او می پردازد و او را از ابتدائی ترین حقوق انسانی محروم می کند.

اما

میان فیل و فیلبان، درخت و انسان، علف و گوسفند رابطه متقابل و متقابلا مفید برقرار است.

ساده کردن روابط بغرنج و نتیجه گیری های دلبخواهی از آنها

نه نشانه خردمندی و واقع بینی سعدی، بلکه دلیل جانبداری طبقاتی و ایدئولوژیکی او از طبقات انگل و استثمارگر است و نتیجه ای جز عوامفریبی، بدآموزی و تحریف حقایق اجتماعی ندارد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) استراتژی گلوبال (تمام ارضی) (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۵

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) یکی از استراتژی های رستاوراسیون (عنگلاب) و اگرسیون (تجاوزگری) است.

۶

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) در تضاد با حقوق ملل و صلح جهانی است.

۷

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) در برگیرنده متدهای زیر است که خیال می کنند که به مدد آنها می توان ریسک (مخاطره) امحای خود در جنگ اتمی را و تناسب قوای نظامی در مقیاس بین المللی به نفع سوسیالیسم را دور زد:

الف

۱

  • متد تلاش به نفوذ در کشورهای دیگر

۲

  • متد تلاش به نرم کردن کشورهای دیگر با وسایل اقتصادی، ایده ئولوژیکی ـ سیاسی مرتبط با آمادگی مداوم به تحریک نظامی و تحقق بخشیدن بدان.

۳

  • از این متدها، در جایی استفاده می شود که امپریالیسم با وحدت مستحکم کشورهای سوسیالیستی مواجه می شود.

ب

  • سوء استفاده از تضادهای طبقاتی شدت یافته و سوء استفاده از موضع نوسان آمیز نیروهای ارتجاعی در بورژوازی ملی برای توطئه ضد انقلابی و براندازانه در دولت هایی که به رهایش ملی دست یافته اند.

پ

۱

  • دامن زدن به «جنگ های به لحاظ منطقه ای محدود با تسلیحات غیر اتمی (کنونسیونال) برای سرنگونی حکومت های مستقل مترقی.

۲

  • نمونه وار در زمینه این متد، مداخله مستقیم ایالات متحده امریکا مثلا در ویتنام و حمله اسرائیل در ماه ژوئیه سال ۱۹۶۷ به دول عربی (جنگ وکالتی) بوده اند.

۳

  • اسرائیل به مثابه مأمور امپریالیسم جهانی به «وکالت» از طرف آن به استراتژی گلوبال (تمام ارضی) خدمت کرد.

۴

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) تبیین خود را به لحاظ نظامی در انواع مختلف توسل به قهر برای نیل به آماج هایش می یابد.

۵

  • این انواع مختلف توسل به قهر مبتنی بر این اصل اند که باید قوای نظامی لازم برای جامه عمل پوشاندن به عملیات تجاوزگرانه ایالات متحده امریکا از هر نوع و وسایل و قوای نظامی لازم آماده و قابل استفاده باشند.

۶

  • قدرت های امپریالیستی اصلی در تلاش تدارک ارتش های خود بر طبق آماج های استراتژی گلوبال (تمام ارضی) اند.

۷

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) با مقاومت سرسختانه خلق ها مواجه می شود.

۸

  • ایالات متحده امریکا با استراتژی گلوبال (تمام ارضی) در تضاد آشتی ناپذیر با توسعه جامعتی قانونمند، اکثریت خلق های جهان و بشریت قرار دارد.

۹

  • موفقیت های موقتی حاصله در چارچوب استراتژی گلوبال (تمام ارضی) نمی توانند مبارزه ضد امپریالیستی خلق ها و پیشرفت جامعتی را متوقف سازند، ولی به طرز مستمری صلح جهانی را به خطر می اندازند.

۱۰

  • دول سوسیالیستی برای مقابله با استراتژی گلوبال (تمام ارضی) از قوت سیاسی، اقتصادی و نظامی رشدیابنده و وحدت خود و سیاست همزیستی مسالمت آمیز خود بهره برمی گیرند و در راه نیل به تشنج زدایی و خلع سلاح مبارزه می کنند.

پایان

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۵)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

تئوری علمی ترقی در فلسفه مارکسیستی

۱

  • در دوران کنونی (دوران گذار از سرمایه داری به سوسیالیسم) حامل ایده پیشرفت اجتماعی طبقه کارگر است.

۲

  • تنها از طبقه کارگر می توان انتظار تئوری علمی ترقی (پیشرفت) را داشت.

۳

  • تئوری علمی ترقی در ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی عرضه می شود که تعمیم علمی نتایج زیر است:

الف

  • تعمیم علمی نتایج علوم طبیعی است.

ب

  • تعمیم علمی نتایج علوم جامعتی است.

پ

  • تعمیم علمی نتایج پراتیک انقلابی طبقه کارگر است.

۴

  • ترقی و ارتجاع در توسعه ماده، به مثابه گشتاورهای توسعه، در رابطه ای دیالک تیکی با هم قرار دارند، رابطه ای که به وسیله خود توسعه مشروط می شود.

(این بدان معنی است

که

ما

با دیالک تیک ترقی و ارتجاع (دیالک تیک پیشرفت و پسرفت) سر و کار داریم.

مترجم)

۵

  • در توسعه ماده کیهانی و غیرآلی (معدنی) سمت مترقی و یا ارتجاعی مشخص وجود ندارد.

۶

  • توسعه ماده کیهانی و غیرآلی عمدتا از وحدت دیالک تیکی روندهای زیر تشکیل می یابد:

الف

  • روندهائی که در طی آنها از ساختارهای ساده تر ساختارهای بغرنج ترکیب می یابند.

۱

  • مثلا تشکیل اتم های هلیوم از اتم های هیدروژن

۲

  • تشکیل ستاره ها

ب

  • روندهائی که در طی آنها در نتیجه تجزیه ساختارهای بغرنج، ساختارهای ساده تر پدید می آیند

(به عبارت دیگر

روندهائی که از گردنه دیالک تیک تجزیه و ترکیب می گذرند.

مترجم)

۷

  • در ماده آلی به سبب وجود گشتاوری بالنده در توسعه ماده، همواره سمت مترقی روشن توسعه ای وجود دارد که در هر مرحله منفرد خود حاوی ارتجاعی است:

  • انگلس آن را به مثابه قانون اساسی توسعه بالنده در این عرصه می نامد و می نویسد:

  • «هر پیشرفتی در توسعه ارگانیکی، همزمان یک پسرفت است، که در آن توسعه یکسویه تثبیت می شود و امکان توسعه در جهات بیشمار دیگرامکان ناپذیر می گردد.»

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۶۴)

۸

  • این قانون توسعه ارگانیکی در مورد جامعه بشری اعتبار عام خود را از دست می دهد.

الف

  • زیرا توسعه جامعه بشری به شکل تحقق یکی از امکانات بیشمار صورت نمی گیرد، بلکه تنها در سمت ممکنه ای، که به وسیله توسعه و تکامل نیروهای مولده تعیین می شود، جریان می یابد.

ب

  • هر فرماسیون اجتماعی در مقایسه با فرماسیون قبلی حاکی از ترقی تاریخی ئی است که ضمنا رابطه ترقی و ارتجاع اینجا محدود بدان است که ترقی در توسعه نیروهای مولده می تواند ارتجاع در عرصه های دیگر حیات اجتماعی را به دنبال آورد.

پ

  • مثلا گذار مترقیانه از جامعه اشتراکی اولیه به برده داری، به طور کلی به معنی پسرفت از نظر موقعیت اجتماعی اکثریت عظیم اعضای جامعه بوده که به افراد فاقد حقوق (برده) بدل می شوند و به استثمار اقلیتی معدود محکوم می گردند.

ادامه دارد.

درنگی در فرمایشات مهوش موسوی رضی الله عنه (۲۴)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_38.html

پایان

ادامه دارد.

در دل شب (۴) (بخش آخر)

کیتی هندرسون

برگردان

میم حجری

کارگران

در قطارها و ماشین های پست،

نامه ها و بسته ها را طبقه بندی می کنند

تا فردا هر کس نامه و بسته خود را به موقع دریافت کند.

بچه کوچولو

در دل شب بیدار شده است.

مامانش

او را بغل کرده و در اتاق به راه افتاده است.

مادر

هم

صدای رفت و آمد قطار

را

می شنود

هم

میو میوی گربه ها

را

و

هم

صدای مرغ شب

را

و

زمزمه می کند:

ما

من و تو

هر دو بیدار شده ایم.

ما

من و تو

هر دو اکنون هر دو چشم مان را می بندیم.

در دل شب.

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) استراتژی گلوبال (تمام ارضی) (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) به مفهوم جمع بندی گری برای مشخص سازی تلاش ها و تشبثات ایالات متحده امریکا و دیگر قدرت های امپریالیستی در زمنیه رویارویی (چالش) طبقاتی با سوسیالیسم اطلاق می شود.

۲

  • آماج های قدرت های امپریالیستی از مواضع تدافعی تاریخی به شرح زیرند:

الف

  • جلوگیری از پیشرفت نیروهای انقلابی

ب

  • حفظ مواضع کنونی امپریالیسم

پ

  • حتی الامکان، تسخیر مجدد مواضع از دست رفته

ت

  • تغییر تناسب قوا در مقیاس بین المللی به نفع امپریالیسم

  • مراجعه کنید به تناسب قوا در مقیاس بین المللی

۳

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) برای رسیدن به این آماج ها، در جهات استراتژیکی بیشمار زیر مؤثر می افتد.

الف

  • اولین آماج حمله استراتژیکی اصلی را سیستم سوسیالیستی جهانی تشکیل می دهد.

  • مراجعه کنید به سیستم سوسیالیستی جهانی

ب

  • دومین آماج حمله استراتژیکی را جنبش های رهایی بخش ملی و دولت های حاصل از پیروزی این جنبش ها تشکیل می دهند.

  • مراجعه کنید به جنبش رهایی بخش ملی

پ

  • سومین آماج حمله استراتژیکی در خود ارودگاه دول امپریالیستی صورت می گیرد تا مواضع قدرت انحصاری ـ دولتی تحکیم شوند و جنبش های دموکراتیک در کشورهای امپریالیستی سرکوب گردند

۴

  • استراتژی گلوبال (تمام ارضی) قبل از همه مبتنی بر دعوی محافل حاکمه ایالات متحده امریکا در برخورد با خلق ها در هر گوشه کره زمین است که در صدد حفظ حق خودمختاری خویش و یا در مبارزه برای کسب خودمختاری خویش اند.
  • این استراتژی گلوبال امپریالیسم امریکا در سال ۱۹۶۵ توسط جانسون، رئیس جمهوری آمریکا اعلام شده است.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برابری (مساوات) (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۱

  • برای اولین بار، طبقه کارگر بوده که با مارکسیسم ـ لنینیسم به مطالبه برابری، محتوای علمی بخشیده است.

۱۲

  • در سوسیالیسم، برابری انسانها در رابطه با مالکیت بر وسایل تولید و در رابطه با حقوق سیاسی و دولتی ـ شهروندی جامه عمل می پوشد.
  • البته به لحاظ تقسیم نعمات مادی هنوز نه به طور کامل که در اصل «مزد برابر به ازای کار برابر» تبیین می یابد.

۱۳

  • اما از آنجا که انسان ها در سوسیالیسم به لحاظ مهارت ها و استعدادهای شخصی و شرایط زندگی و غیره تفاوت هایی دارند، در تقسیم نعمات مادی هنوز نابرابری هایی وجود دارد.

۱۴

  • این نابرابری ها با رشد هر چه بیشتر نیروهای مولده از بین می روند و در کمونیسم، که وفور نعمات مادی و فکری پدید می آید، همه انسان ها می توانند بنا بر حوابج عقلایی خود زندگی کنند.

۱۵

  • فلسفه امپریالیستی مخالف اندیشه برابری است.

۱۶

  • فلسفه امپریالیستی بدین طریق، منکر سنن بورژوایی ـ دموکراتیک نیز است.

۱۷

  • رد و تحریف مبارزه در راه تشکیل فرماسیون اقتصادی ئی که به طرز قانونمندانه ای برابری اجتماعی حقیقی انسان ها را پدید می آورد، در انواع مختلف تئوری امپریالیستی نخبگان تبیین می یابد.

  • مراجعه کنید به تئوری نخبگان

تئوری نخبگان

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10972

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3469

پایان

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۲۳)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_95.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۴)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

۷

اوسوالد اشپنگلر

(۱۸۸۰ ـ ۱۹۳۶)

تاریخفیلسوف

فرهنگمورخ

نویسنده ارتجاعی آلمان

از تدارک بینندگان فکری ناسیونال ـ سوسیالیسم

مؤلف کتاب «اضمحلال غرب» و آثار دیگر

توینبی و بورکناو تحت تأثیر او قرار داشته اند.

· نتیجه حاصل از این موضعگیری، پسیمیسم اجتماعی ـ تاریخی (بد بینی اجتماعی ـ تاریخی) است که راه نجات را در پناه بردن به عرصه سوبژکتیو «من» خویش می داند.

· (نیچه و بعدها اشپنگلر)

۸

فریدریش نیچه

(۱۸۴۴ ـ ۱۹۰۰)

فیلسوف، شاعر و فیلولوگ کلاسیک آلمانی

از مؤسسین اگزیستانسیالیسم و ایراسیونالیسم (خردستیزی)

· مفهوم پیشرفت اجتماعی در این حالت روحی خاص مبتنی بر زوال محتوم، دیگر برای ایدئولوگ های امپریالیستی معنائی ندارد و در قرن بیستم (به ویژه) به آماج حملات بیرحمانه مبدل می شود.

۹

برتراند راسل

(۱۸۷۲ ـ ۱۹۷۰)

فیلسوف، ریاضی دان، منطقدان انگلیسی

مؤلف (با الفرد وایتهد) مهمترین اثر ریاضی موسوم به «اصول ریاضی»

پدر فلسفه تحلیلی

مبارز صلح و خلع سلاح

استاد دانشگاه

برنده جایزه نوبل ادبیات (۱۹۵۰)

· فلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و غیره بورژوازی امپریالیستی به مثابه ایدئولوگ های طبقه ای که دیگر مترقی نیست و به مثابه ایدئولوگ های فرماسیونی که محکوم به زوال است، ارائه تعریف علمی از مفهوم پیشرفت (ترقی) را غیر ممکن اعلام می کنند.

· (راسل، فون ویژه، تورن دایک و امثالهم)

۱۰

پیتریم الکساندرویچ سوروکین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۸)

جامعه شناس روسی ـ آمریکائی، پروفسور دانشگاه مینوسوتا و هاوارد

بانی تئوری سیکل های اجتماعی

پارسون زیر نظر او فونکسیونالیسم ساختاری را توسعه داد.

· فلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و غیره بورژوازی امپریالیستی به مثابه ایدئولوگ های طبقه ای که دیگر مترقی نیست و به مثابه ایدئولوگ های فرماسیونی که محکوم به زوال است، به نمایندگی از تئوری حرکت دایره وار تاریخی می پردازند.

· (اشپنگلر، سوروکین، توینبی و امثالهم)

۱۱

· فلاسفه، مورخان، جامعه شناسان و غیره بورژوازی امپریالیستی به مثابه ایدئولوگ های طبقه ای که دیگر مترقی نیست و به مثابه ایدئولوگ های فرماسیونی که محکوم به زوال است، به ترویج پسیمیسم (بدبینی) عرفانی و انواع گوناگون پسیمیسم های تاریخی توسل می جویند.

· (باردت، گئورگل و امثالهم)

۱۲

· ایدئولوگ های بورژوائی در چالش های خود بر ضد ایده پیشرفت اجتماعی حتی از تحریف معارف علوم طبیعی هراسی به خود راه نمی دهند تا «ثابت کنند» که نه تنها در جامعه، بلکه حتی در طبیعت توسعه بالنده (ترقی) وجود ندارد.

۱۳

کارل فریدریس فون وایتس زکر

(۱۹۱۲ ـ ۲۰۰۷)

فیزیکدان، علمفلسوف، صلح پژوه آلمانی

· ایدئولوگ های بورژوائی بر مبنای تعمیم غیرمجاز قانون اصل دوم ترمودینامیک بر کل کاینات، ادعا می کنند که در جهان تنها توسعه از عالی به پست وجود دارد.

· (فون وایتس زکر)

· مراجعه کنید به انتروپی

۱۴

· گروهی نیز ادعا می کنند که تکامل طبیعت ارگانیک (آلی) به معنی از دست دادن تدریجی «انرژی حیاتی» موجود است.

· (ویگاند)

· مراجعه کنید به ویتالیسم

ویتالیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4899

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برابری (مساوات) (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

· برابری به مناسبات جامعتی معینی اطلاق می شود که به طور تاریخی وطبقاتی مشخصا تعیین شده است.

۲

· برابری به روابط اجتماعی مبتنی بر برابرحقوقی میان طبقات اجتماعی، اقشار اجتماعی و افراد مختلف اطلاق می شود که منطبق با معاییر معینی اند.

۳

· برابری اجتماعی عام، واقعی و کامل با امحای (از بین بردن، محو) مالکیت خصوصی بر وسایل تولید، با تشکیل مالکیت جامعتی بر وسایل تولید، با شکوفایی کامل آن، با امحای کامل آنتاگونیسم های (تضادهای آشتی ناپذیر) طبقاتی، با از بین بردم طبقات اجتماعی به طور کلی و با از بین بردن تفاوت های ماهوی میان شهر و ده و میان کار فکری و کار فیزیکی، یعنی در کمونیسم که در آن، اصل «از هرکس به اندازه استعدادش و به هر کس به اندازه نیازش» حاکم است، پدید می آید.

· مراجعه کنید به سوسیالیسم و کمونیسم

۴

· کلیه اعضای جامعه در جامعه، رابطه اجتماعی ـ اقتصادی واحدی نسبت به وسایل تولید و بسته به خصلت آن، روابط واحدی نسبت به کار و تقسیم (فراورده های تولید، نعمات مادی) دارند.

۵

· تفاوت استعدادی و کردوکاری اعضای جامعه در نظام جامعتی سوسیالیستی، دیگر دلیلی بر امتیاز در زمینه دارایی و برخورداری (لذت) نیست.

۶

· با برابری اجتماعی اعضای جامعه، آزادی آنها گره می خورد.

· آزادی ئی که خود را قبل از همه در تسلط بر قوانین توسعه جامعتی و استفاده از این قوانین، در تسلط رشد یابنده مستمر بر قوای طبیعی به نفع کلیه اعضای جامعه و کلیه انسان ها و در همه جانبگی توسعه استعدادهای خلاق اعضای جامعه و کلیه انسان ها نمودار می سازد.

· مراجعه کنید به آزادی

اختیار

(آزادی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7701

۷

· برابری و آزادی همدیگر را مستثنی نمی سازند.

(یعنی

آزادی و برابری

منافاتی با یکدیگر ندارند.

مترجم)

۸

· برابری و آزادی همدیگر را مشروط می سازند.

(یعنی

بدون برابری، آزادی

و

بدون آزادی، برابری

وجود ندارد.

مترجم)

۹

· برابری طلبی در مبارزات طبقات و اقشار زحمتکش و استثمار شونده همیشه نقش مهمی بازی کرده است.

۱۰

· این دال بر این است که برابری تا زمانی که توده های زحمتکش تحت استثمار و ستم قرار دارند، توهمی بیش نخواهد بود.

ادامه دارد.

درنگی در اندیشه ای (۷۷۲)

میم حجری

سخنانان بزرگان

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_88.html

ادامه دارد.

در دل شب (۳)

کیتی هندرسون

برگردان

میم حجری

در بیمارستانی

پرستارهای شبکار مشغول کارند

و

آدم خیلی خیلی پیری

چشمانش را می بندد

و

برای آخرین بار

می خوابد.

در همان بیمارستان، در طبقه دیگری،

نوزادی از مادر زاده می شود.

مادر و پدرش

نوزاد را در بغل می گیرند و خوشحالند.

در هنگامه ای که تقریبا همه آدم ها خفته اند،

زندگی این نوزاد شروع می شود.

از جلوی بیمارستان و مغازه ها و اداره های بسته در خیابان های خالی

قطاری از قیر شب می گذرد.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برابرحقوقی زنان (۲) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۷

  • ضمنا مبارزه ایده ئولوژیکی مستمر در راه غلبه بر سنن و استنباطات عقب مانده که در جوامع مبتنی بر استثمار در زمینه نقش زنان در جامعه، پدید آمده اند و مبارزه در راه جامه عمل پوشاندن به این وظبفه به مثابه امر تمامجامعتی، برای برابرحقوقی زنان از اهمیت عظیمی برخوردار است.

۸

  • برابرحقوقی زنان، کار اکتیو (مبتنی بر آگاهی) ارگان های دولتی سوسیالیستی و کلیه نیروهای جامعتی را الزامی می سازد و نمی تواند فقط توسط زنان حل شود.

۹

  • در جمهوری آلمان دموکراتیک، پیشبرد دولتی و جامعتی زنان نتیجه نهایی به لحاظ قضایی ـ حقوقی تضمین شده برابرحقوقی زنان است.

۱۰

  • دولت سوسیالیستی در چارچوب امکانات موجود، تأسیساتی را تشکیل می دهد که سازگاری وظابف زنان به مثابه شهروندان و شاغلین با تکالیف زنان به مثابه زنان و مادران را تسهیل می کنند.

۱۱

  • در جمهوری آلمان دموکراتیک حدود ۷۸ در صد دختران و زنان در سنین کاری صاحب حرفه ای اند و قانون اساسی موسوم به «دستمزد برابر برای کار برابر» شامل حال شان می شود و رفته رفته از محدودیت های سنتی حرفه های زنان پا فراتر نهاده می شود.

۱۲

  • زنان هر چه بیشتری تخصص های لازم برای انجام وظایف جامعتی و حرفه ای را کسب می کنند.

۱۳

  • مصوبات حزب سوسیالیستی متحده آلمان و تعین های قانونی بیشمار حاوی تضمین های ماهوی و مهم لازم برای آنند که زن در جامعه سوسیالیستی جمهوری آلمان دموکراتیک بتواند بدون مزاحمت و مانعی شخصیت خود را هم به نفع جامعه و هم به نفع خود شکوفا سازد.

پایان

درنگی در فرمایشات مهوش موسوی رضی الله عنه (۲۳)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_41.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۳)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

مفهوم ترقی در سرمایه داری آغازین

  • ایده ترقی اجتماعی در دوره تشکیل و تحکیم شیوه تولید سرمایه داری از قرن ۱۶ تا ۱۸ میلادی، در عصر بورژوازی نوخاسته و انقلابی از محبوب ترین و آینده نگرترین ایده ها بود و حاملین آن خوش بین ترین و انقلابی ترین ارواح آن زمان بودند.

مفهوم ترقی در امپریالیسم

۱

  • با گذار سرمایه داری مبتنی بر رقلبت آزاد به مرحله سرمایه داری انحصاری و انحصاری دولتی (امپریالیسم)، مفهوم بورژوائی پیشرفت رفته رفته محتوای انقلابی خود را از دست داد.

۲

  • امروزه تحت عنوان «ترقی» تحکیم مناسبات سرمایه داری موجود فهمیده می شود و هر پیشرفتی باید بدان ختم شود.

۳

آگوست کومته

(۱۷۹۸ ـ ۱۸۵۷)

ریاضی دان،

فیلسوف،

منتقد مذهب،

از بنیانگذاران جامعه شناسی

  • مشخصه این محافظه کاری بورژوائی عبارت است از تئوری کومته مبنی بر تضاد میان «ترقی» و «نظام»

۴

  • کومته در این تئوری نظام را برتر از ترقی تلقی می کند.

۵

  • در سوسیال ـ داروینیسم ایده ترقی مورد تحریف قرار می گیرد و با قلمداد کردن قدرتمندی و موفقیت، به مثابه معیار حقانیت، به جانبداری آشکار از سرمایه داری منتهی می شود.

  • مراجعه کنید به سوسیال ـ داروینیسم

۶

  • با نیرو گرفتن جنبش کارگری از نیمه دوم قرن نوزدهم و اولین موفقیت های آن (کمون پاریس و امثالهم) این معیار به باد فراموشی سپرده می شود و جانبداری آشکار از سرمایه داری جای خود را به جانبداری پنهان و غیرمستقیم می دهد و حتی اینجا و آنجا به معایب سرمایه داری اعتراف می شود.

  • اما با ترفند و تردستی خاصی این معایب نیز به حساب طبیعت انسانی گذاشته می شوند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ب) برابرحقوقی زنان (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • برابرحقوقی زنان برای جنبش کارگری انقلابی، اصل مهم جهان بینی آن است و جزء جدایی ناپذیر مبارزه آن در راه رهایش کلیه استثمار شوندگان و ستمدیدگان است.

۲

  • برابرحقوقی زنان با مردان یکی از اصول قوانین اساسی در کلیه دولت های سوسیالیستی است.

۳

  • ماده بیستم قانون اساسی جمهوری المان دموکراتیک حاکی از این است که «زنان برابر حقوق با مردان اند و جایگاه (موضع) حقوقی مساوی در کلیه عرصه های حیات جامعتی، دولتی و شخصی دارند.
  • پیشبرد زنان به ویژه در تخصص یابی حرفه ای، وظیفه ای جامعتی و دولتی است.»

۴

  • پیش شرط برابرحقوقی زنان، امحای (از بین بردن) استثمار انسان به وسیله انسان است.

۵

  • رهایش زنان از ستم مضاعف و بی حقوقی (هم به مثابه زن و هم به مثابه استثمارشونده) مستلزم شرایط جامعتی ئی است که در آن، برای زنان، امکانات مساوی با مردان در راه شکوفاسازی کامل استعدادهای فکری و فیزیکی (جسمانی) و شرکت اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) در روند بازتولید جامعتی فراهم آید.

۶

  • تضمین این شرایط تنها در سایه حاکمیت سیاسی طبقه کارگر و مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید امکان پذیر است.

ادامه دارد.

در دل شب (۲)

کیتی هندرسون

برگردان

میم حجری

در بیستمین طبقه نانوایی

پنجره اتاقی روشن است.

در آنجا زن سپور تک و تنهایی در طول شب مشغول رفت و روب است

در حالیکه

کودکانش

در خانه خفته اند.

ستاره شناس

منتظر بوده است تا هوا تاریک شود.

اکنون

در ظلمات شب

از دوربینش به تماشای ستارگان در آسمان شب می پردازد.

در حالیکه

بقیه ادم ها خفته اند.

در نانوایی ها

نانواها

مشغول پختن نان برای روز دیگرند.

جلوی در نانوایی ها

ماشین های حمل نان ایستاده اند

و

رانندگان ماشین ها

در صدد حمل نان به فروشگاه ها هستند

تا

روز دیگر

همه نان تازه بخرند و بخورند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حق سکونت

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

حق سکونت

الف

حق سکونت، بالاعم

۱

  • حق سکونت، بالاعم به حق نانوشته ای اطلاق می شود که در اثر انجام مستمر و همگون در هر همبود (اجتماع) دولتی پدید می آید و به طور مسکوت توسط ارگان های همبود دولتی به رسمیت شناخته می شود.

۲

  • ایمان به رعایت حقوقی حق سکونت، شرط تعیین کننده ای بر اعتبار آن است.

۳

  • در حقوق دروندولتی جمهوری آلمان دموکراتیک، حق سکونت فقط نقش ناچیزی بازی می کند.

ب

حق سکونت در حقوق ملل

۱

  • حق سکونت در حقوق ملل، به هنجارهای حقوقی ـ مللی اطلاق می شود که اعتبارشان مبتنی بر مدت زمان نامعین دراز منطبق با دوام مناسبت (رابطه) حقیقی (انجام) دولت ها و به رسمیت شناسی این مناسبت (رابطه) حقیقی (انجام) توسط دولت ها به مثابه منبع حقوقی حقوق ملل، کماکان نقش واحدی بازی می کند.

۲

  • حق سکونت همان مؤثریت حقوقی ئی را دارد که حق حقوقی مللی قرارداد دارد.

۳

  • در اساسنامه دادگاه بین المللی، «حق بین المللی سکونت به مثابه سند برخورداری از حق عام و به مثابه برخورداری به رسمیت شناخته شده»، صریحا به مثابه منبع حقوقی حقوق ملل تلقی شده است.

  • مراجعه کنید به سازمان ملل متحد

پایان

خود آموز خود اندیشی (۶۶۸)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت دوازدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

به لطفی که دیده است پیل دمان

نیارد همی حمله بر پیلبان

معنی تحت اللفظی:

دلیل حمله نکردن فیل به فیلبان،

محبت او را تجربه کردن است.

سعدی

در این بیت شعر،

برای اثبات تئوری احسان، از سوئی دیالک تیک داد و ستد را به شکل دیالک تیک لطف پیلبان و ایمنی از پیل بسط و تعمیم می دهد و از سوی دیگر، دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک لطف و بهره کشی بسط و تعمیم می دهد.

آنچه سعدی در نهایت معصومیت می آموزد،

پراگماتیسم ناب است،

شیوه نوکر پروری و بنده پروری از طریق احسان است.

احسان

در جامعه ـ تئوری سعدی

از محتوای هومانیستی اش تهی می شود

و

به وسیله ای

برای تخریب انسانیت انسانها،

برای بنده و وابسته و گدا کردن آنها بدل می شود.

سعدی

روابط میان انسانها و جانوران اهلی

را

ساده می کند،

تا بطور پراگماتیستی نتایج مورد نظر خود را از آنها بگیرد.

برخلاف پندار باطل سعدی،

رابطه فیل با فیلبان رابطه ای دو جانبه است

و

استفاده از واژه «لطف»

نمی تواند درست باشد.

فیلبان که عاشق چشم و ابروی فیل نیست.

فیل برای او یا وسیله نقلیه است و یا وسیله امرار معاش در سیرک.

فیلبان نیز برای فیل

فراهم آورنده غذا و پرستار

(حمام کردن و شستشو دادن، تأمین بهداشت و تندرستی و تمیز نگه داشتن پوست فیل و غیره)

است.

چنین روابط متقابلا سودمند

نه تنها میان انسان و حیوان، بلکه میان گیاه و گیاه، گیاه و پرنده، گیاه و حیوان، میان انواع مختلف حیوانات و پرندگان نیز وجود دارد.

این روابط

دو جانبه اند و برای هر دو طرف مفیدند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سود (سود کارخانجاتی) (۳) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۴

  • میزان و توسعه سود، آغازگاهی (مبداء) برای مؤثریت جریانات اقتصادی دیگر، مثلا واریز به صندوق پاداش اند.

۱۵

  • فرم های مشخص استفاده از سود برای خود کارخانجات به شرح زیرند:

الف

  • تشکیل صندوق پاداش کارخانجات.

ب

  • تشکیل صندوق سرمایه گذاری

پ

  • تشکیل صندوق راسیونالیزاسیون (اوتوماسیون)

ت

  • بازپرداخت وام های گرفته شده

۱۶

  • سمتگیری اقتصاد مبتنی بر پلان سوسیالیستی به ویژه در راستای امور زیر است:

الف

  • در راستای تعیین دقیق قیمت ها در رابطه شان با سود حاصله

ب

  • در راستای تعیین درست و دقیق هزینه های خود کارخانجات و رابطه شان با سود حاصله به مثابه شرایط مهم برای مؤثریت کامل شان.

۱۷

  • شرط تعیین کننده این است که ارتقای سود پلان بندی شده تنها به طرق زیر میسر شود:

الف

  • از طریق ارتقای تولید

ب

  • از طریق ارتقای راندمان کار

پ

  • از طریق به ویژه کاهش هزینه ها.

۱۸

  • در هشتمین پلنوم حزب سوسیالیستی متحده آلمان تصویب شده بود که افزایش قیمت ها فقط و فقط در دست دولت باشد و توسعه قیمت کالاهای صنعتی به طور پلان بندی شده به طرز سانترال تعیین شود.

پایان

در دل شب (۱)

کیتی هندرسون

برگردان

میم حجری

وقتی

که

بچه های خیلی خیلی کوچولو در خوابند،

وقتی

که

خیلی خیلی دیر است،

وقتی

که

حتی

سگ ها

خواب می بینند

و

وقتی

که

همه اعضای خانواده هم در خوابند،

وقتی

که

درها همه بسته شده اند

و

پرده ها همه کشیده شده اند

و

چراغ مغازه ها دیگر روشن نیست،

وقتی

که

آخرین قطار رفته است

و

فقط

گربه ها بیدارند،

چون یقیه همه در خوابند،

آنگاه...

آری،

آنگاه

شیشه تمیز کن ها می آیند

و

لامپ های خیابان ها را و شیشه های ویترین مغازه ها را تمیز می کنند.

بعد

سپورها می آیند و در طول شب زباله های روز قبل را جمع می کنند و می برند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سود (سود کارخانجاتی) (۲)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۹

  • آماج هر تولید در کاپیتالیسم (فرماسیون اقتصادی سرمایه داری) منفعت است.

۱۰

  • سمتگیری اقتصاد ملی سوسیالیستی به ویژه با حسابداری اقتصادی، تولید متناسب با حوایج همگانی، ضمن ارتقای مبتنی بر پلان سود است.

  • مراجعه کنید به حسابداری اقتصادی

۱۱

  • برای اینکه ارتقای درآمد ملی و درآمد خالص جامعه سوسیالیستی، شالوده مهمی برای بهبود سطح زندگی خلق زحمتکش و برای تقویت دولت سوسیالیستی است.

  • مراجعه کنید به درآمد ملی

۱۲

  • با استفاده از اهرم اقتصادی، به ویژه با استفاده از قیمت ها، امور مالی و غیره، سود حاصله نیز بیانگر کارآیی اقتصادی کارخانجات خلقی و دیگر کارخانجات و تلاش ها و موفقیت های مشترک کردوکارهای اقتصادی آنها ست.

  • مراجعه کنید به قیمت

۱۳

  • عوامل و اقدامات زیر به تحصیل سود بالاتر منجر می شوند:

الف

  • توسعه تکنیک (فن) نو

ب

  • کاربست تکنیک نو

پ

  • ارتقای راندمان کار

ت

  • کاهش هزینه تولید

ث

  • کیفیت عالی تر فراورده ها

ج

  • تولید متناسب با حوایج و متناسب با موعد عرضه کالاها

ادامه دارد.

درنگی در فرمایشات مهوش موسوی رضی الله عنه (۲۲)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_57.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترقی (۲)

پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

مفهوم ترقی در ماتریالیسم دیالک تیکی

۱

  • در ماتریالیسم دیالک تیکی هم مفهوم پیشروی پایان ناپذیر به طور دیالک تیکی نفی می شود و هم مفهوم «پایان ناپذیری حقیقی» هگل

۲

  • انگلس خاطرنشان می شود که پیشروی پایان ناپذیر را باید نه به مثابه تکرار محض، بلکه به مثابه توسعه تلقی کرد که در آن هم پیشرفت وجود دارد و هم پسرفت.

۳

  • پیشروی پایان ناپذیر بدین طریق به شکل حرکتی ضرور در می آید.

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۰۴)

۴

  • از این رو، مفهوم ترقی در ماتریالیسم دیالک تیکی در جوار معانی فوق الذکر ـ قبل از همه ـ برای نشان دادن جنبه معینی از روند توسعه عینی و گشتاور معینی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

۵

  • اینجا ترقی به دو معنی زیر بکار می رود:

الف

  • به معنی صعود از مرحله نازل به مرحله عالی (توسعه بالنده)

ب

  • به معنی نتیجه این توسعه از مرحله نازل به مرحله عالی تر.

۶

  • هر توسعه مترقی (بالنده) همواره به توسعه سمت مند اطلاق می شود که در جریان آن گذار از کهنه به نو، گذار از کیفیات نازل به عالی صورت می گیرد.

۷

  • ایده ترقی اجتماعی و ایده پیشرفت اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار است.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سود (سود کارخانجاتی) (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

  • سود (سود کارخانه) یکی از مقولات تولید کالایی سوسیالیستی است.

۲

  • سود در سوسیالیستم، بخشی از درآمد اقتصادی خالص جامعه است.

۳

  • سود در پیوند با تولید متناسب با حوایج همگانی، معیار اساسی مهمی برای کار انجام یافته در کارخانجات خلقی (تحت مالکیت خلق) است.

۴

  • محاسبه سود مبتنی بر تفاوت میان هزینه تولید کالا و بهای فروش کالای مربوطه است.

۵

  • سود یکی از اجزای پلان دولتی است.

۶

  • سود تا میزان معینی در کارخانجات سوسیالیستی می ماند و برای توسیع (وسعت بخشی به) تولید، پرداخت پاداش و برای خدمات اجتماعی و فرهنگی به زحمتکشان به خدمت گرفته می شود.

۷

  • بخشی از سود کارخانجات به مثابه درآمد خالص سانترالیزه گشته در بودجه دولتی سوسیالیستی جاری می شود و منبع (سرچشمه) بازتولید سوسیالیستی وسعت یافته است.

۸

  • سود در سوسیالیسم با منفعت کاپیتالیستی که نتیجه استثمار طبقه کارگر و چپاول اقشار زحمتکش دیگر و خلق های خارجی است، تفاوت بنیادی دارد.

ادامه دارد.

درنگی در فرمایشات مهوش موسوی رضی الله عنه (۲۱)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/06/blog-post_55.html

ادامه دارد.