https://thumbs.dreamstime.com/z/abstrakt-gesicht-m%C3%A4dchen-vektor-portr%C3%A4t-abstraktion-kunst-frau-kopf-handgezeichnet-minimal-modern-kunstwerk-gemalt-menschlich-223602443.jpg 

 

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

پروفسور دکتر ولفگانگ سگت

برگردان

شین میم شین

 

   ۲

 

تئوری تجرید در فلسفه اسکولاستیک

 

 

 

۱

 

توماس فون اکوین

 

 (۱۲۲۵ـ ۱۲۷۴)

 

ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ بوده است.

 

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک) محسوب می شود.

 

میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

 

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

 

 

 

  •     توماس فون اکوین در تئوری تجرید خود به پیروی از ارسطو می پردازد.

 

  •     ولی ارسطوئیسم را با عناصری از افلاطونیسم پیوند می دهد.

 

 

 

۲

 

  •     به نظر او فهم انسانی به برکت سهیم بودن در انوار خرد الهی به تنویر تصاویر ذهنی می پردازد و از آنها فرم هائی را جدا می کند.

 

  •     فرم هائی که قبل از چیزها، به صورت تصاویر ازلی در فهم الهی وجود داشته اند.

 

  •     فرم هائی که در عین حال به طور تصویری در چیزها و سرانجام به مثابه مفاهیم عام بعد از چیزها در فهم انسانی وجود دارند.

 

  •     (توماس فون اکوین، «مدخل الهیات»، ۸۴،۶، ۸۵، ۱، ۴۰، ۳)

 

 

 

۳

 

  •     توماس فون اکوین با این شیوه اکلکتیکی (از هر چمن گلی) می کوشد تا مسئله «مشاجره بر سر مفاهیم عام» را حل کند

 

  •  

 

  •     مراجعه کنید به رئالیسم، مشاجره بر سر مفاهیم عام

 

 

 

۴

 

  •     توسعه بعدی تئوری تجرید را فلسفه ماتریالیستی به عهده می گیرد.

 

 

 

۳

 

تئوری تجرید امپریستی (مبتنی بر تجربه گرایی)

 

 

 

۱

 

جان لاک

 

 (۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)

 

فیلسوف انگلیسی

 

نماینده اصلی امپیریسم

 

از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس

 

از تئوریسین های قرارداد اجتماعی

 

اعلامیه استقلال آمریکا،

 

 قانون اساسی آمریکا

 

و

 

انقلاب فرانسته

 

 تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.

 

 

 

  •     جان لاک در انتزاع کردوکار فهم را می بیند که در طی آن ایده های عام و در رابطه با آنها، واژه های عام (واژه های معنی) از طریق جدا شدن از شرایط زمانی و مکانی و تفکیک از ایده های دیگر به وجود می آیند.

 

  •     (جان لاک، «راجع به فهم بشر»، جلد ۳، فصل ۳، ص ۶)

 

 

 

۲

 

  •     به نظر او درعمل انتزاع (تجرید) خصایصی که خاص ایده های منفردند، مورد صرفنظر قرار می گیرند و تنها خصایص مشترک میان همه آنها حفظ می شوند.

 

  •     (همانجا، ص ۷)

 

 

 

۳

 

  •     بدین سان، این ایده ها به نمایندگان عام کلیه چیزهای مربوط به نوعی معین بدل می شوند و از این طریق امکان طبقه بندی چیزها پدید می آید.

 

  •     (همانجا، جلد ۲، فصل ۱۱، ص ۹)

 

 

 

۴

 

  •     اما عامیت، که ثمره عمل انتزاع است، اختراع فهم انسانی است و به چیزها تعلق ندارد.

 

 

 

۵

 

  •     برای اینکه چیزها همه به صورت منفرد وجود دارند و آنچه که ماهیت نامیده می شود، چیزی جز ایده انتزاعی ساخته انسانها نیست.

 

  •     (همانجا، جلد ۳، فصل ۳، ص ۱۱)

 

 

 

۶

 

  •     انتزاع از این نظر مهم است که ما به کمک آن می توانیم انبوهی از چیزها را در نظر بگیریم و در باره شان بحث کنیم.

 

  •     (همانجا، جلد ۳، فصل ۳، ص ۲۰)

 

 

 

۷

 

  •     در غیر این صورت، یعنی در صورت نبودن اسامی عام، ما می بایستی اسامی بیشماری را بر زبان رانیم.

 

  •     (همانجا، جدل ۳، فصل ۱۱، ص ۹)

 

 

 

۸

 

  •     نظریه جان لاک مثال بارزی بر تئوری تجرید امپریستی است که تأثیر آن در گذر از برکلی و هیوم به نئوپوزیتیویسم کنونی رسیده است.

 

 

 

۹

 

  •     نواقص اصلی این نظریه به شرح زیرند:

 

 

 

الف

 

  •     اولا جان لاک از موضع متافیزیکی (یعنی غیردیالک تیکی) حرکت می کند و جهان مادی را متشکل از چیزهای منفرد و جدا از هم تلقی می کند و وجود پیوند ها، طبقات و غیره عام را منکر می شود.

 

 

 

ب

 

  •     ثانیا جان لاک فقط جریان ساده و «سطحی» روند انتزاع را، یعنی صرفنظر کردن از برخی از خصایص را در نظر می گیرد. 

 

 

 

ادامه دارد.