هومانیسم و جنبش هومانیستی (۳)
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
هومانیسم
به
معنی محدود کلمه
(هومانیسم به لحاظ تاریخی)
ادامه
۱۳
· در درک بورژوائی از هومانیسم که پس از ورود سرمایه داری به مرحله امپریالیستی آن تدوین شده، وحدت موضعگیری هومانیستی با کردوکار هومانیستی منطبق با آن در تاریخ، (وحدت نظر و عمل) که مورد نظر به ویژه هومانیست های بزرگ بوده است، تخریب و تار و مار شده است.
۱۴
· اما قبل از همه باید این ادعای باطل و مطرود به گور سپرده شود که گویا هومانیسم به مثابه «تأثیر تربیتی فرهنگ یونانی»، به مثابه «اصل و پرنسیپ آموزش جوانان»، به مثابه «ایدئال آموزشی به معنای پداگوژیکی (تربیتی) کلمه» تنها در مورد افراد متعلق به «محافل فرهنگی اروپائی و وابستگان بدان» یافت می شود و این هم ـ در آخرین تحلیل ـ تنها در مورد «تعداد انگشت شماری از افراد برگزیده» مصداق پیدا می کند که «واقعا به زبان یونانی و لاتین تسلط دارند.»
· (هومانیسم و تربیت جوانان، جلد ۵، ص ۱۷)
۱۵
· بدین طریق، لیاقت توده های مردم و به ویژه دیگر خلق های ساکن کره زمین که با فرهنگ یونانی و رومی آنتیک فقط تماس تصادفی دارند و یا اصلا تماس ندارند، به داشتن تفکر، احساس، رفتار و عمل هومانیستی زیر علامت سؤال قرار داده شده و مورد انکار قرار می گیرد.
۱۶
· چنین نظریه ای ـ علاوه بر این ـ آگاهانه و یا نا آگاهانه، به توجیه تئوری نخبگان (که یک تئوری ضد هومانیستی و امپریالیستی است) و به شووینیسم منجر می شود.
· مراجعه کنید به تئوری نخبگان، شووینیسم
۱۷
· برمبنای این نظریه هر جنایتکار جنگی، اگر «اگر تحصیلات هومانیستی داشته باشد»، یعنی «یونانی و لاتین آموخته باشد»، نیز می تواند «هومانیست» قلمداد شود.
۱۸
· هومانیسم به هیچوجه فقط بر مبنای ایده هائی که در جرگه فرهنگ یونانی ـ رومی پدید پدید آمده اند و در به اصطلاح «غرب مسیحی» توسعه و تدوین یافته اند، به وجود نیامده است.
۱۹
· توسعه تاریخی هومانیسم را تنها می توان در رابطه با تاریخ کار و مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش، در رابطه با مجموعه توسعه اجتماعی و فکری و هنری بشریت درک کرد.
۲۰
· همه خلق های فرهنگمند زمین، هر کدام به نوبه خود، کم و بیش، بر توسعه و تشکیل هومانیسم سهم خود را ادا کرده اند.
ادامه دارد.