پروفسور دکتر ماتهویس کلاین

پروفسور دکتر مانفرد بور

 

برگردان

 شین میم شین

 

هومانیسم

به

 معنی محدود کلمه

(هومانیسم به لحاظ تاریخی)

  ادامه

 

۱۳

·      در درک بورژوائی از هومانیسم که پس از ورود سرمایه داری به مرحله امپریالیستی آن تدوین شده، وحدت موضعگیری هومانیستی با کردوکار هومانیستی منطبق با آن در تاریخ، (وحدت نظر و عمل)  که مورد نظر به ویژه هومانیست های بزرگ بوده است، تخریب و تار و مار شده است.

 

۱۴

·      اما قبل از همه باید این ادعای باطل و مطرود به گور سپرده شود که گویا هومانیسم به مثابه «تأثیر تربیتی فرهنگ یونانی»، به مثابه «اصل و پرنسیپ آموزش جوانان»، به مثابه «ایدئال آموزشی به معنای پداگوژیکی (تربیتی) کلمه» تنها در مورد افراد متعلق به «محافل فرهنگی اروپائی و وابستگان بدان» یافت می شود و این هم ـ در آخرین تحلیل ـ تنها در مورد «تعداد انگشت شماری از افراد برگزیده» مصداق پیدا می کند که «واقعا به زبان یونانی و لاتین تسلط دارند.»

·      (هومانیسم و تربیت جوانان، جلد ۵، ص ۱۷)

 

۱۵

·      بدین طریق، لیاقت توده های مردم و به ویژه دیگر خلق های ساکن کره زمین که با فرهنگ یونانی و رومی آنتیک فقط تماس تصادفی دارند و یا اصلا تماس ندارند، به داشتن تفکر، احساس، رفتار و عمل هومانیستی زیر علامت سؤال قرار داده شده و مورد انکار قرار می گیرد.

 

۱۶

·      چنین نظریه ای ـ علاوه بر این ـ آگاهانه و یا نا آگاهانه، به توجیه تئوری نخبگان (که یک تئوری ضد هومانیستی و امپریالیستی است) و به شووینیسم منجر می شود.

 

·      مراجعه کنید به تئوری نخبگان، شووینیسم

 

۱۷

·      برمبنای این نظریه هر جنایتکار جنگی، اگر «اگر تحصیلات هومانیستی داشته باشد»، یعنی «یونانی و لاتین آموخته باشد»، نیز می تواند «هومانیست» قلمداد شود.

 

۱۸

·      هومانیسم به هیچوجه فقط بر مبنای ایده هائی که در جرگه فرهنگ یونانی ـ رومی پدید پدید آمده اند و در به اصطلاح «غرب مسیحی» توسعه و تدوین یافته اند، به وجود نیامده است.

 

۱۹

·      توسعه تاریخی هومانیسم را تنها می توان در رابطه با تاریخ کار و مبارزات طبقاتی توده های زحمتکش، در رابطه با مجموعه توسعه اجتماعی و فکری و هنری بشریت درک کرد.

 

۲۰

·      همه خلق های فرهنگمند زمین، هر کدام به نوبه خود، کم و بیش، بر توسعه و تشکیل هومانیسم سهم خود را ادا کرده اند.

 

ادامه دارد.