پروفسور دکتر وینفرید شرودر

برگردان

شین میم شین

تاریخ تئوری های حقوق طبیعی

ادامه

حقوق طبیعی مسیحی

۱

  • حقوق طبیعی مسیحی عبارت است از پذیرش حقوق طبیعی استوئیکی و بازسازی آن بر مبنای مسیحیت.

۲

آگوستین

(۳۵۴ ـ ۴۳۰)

اهل الجزایر

از فقهای مهم مسیحیت

فیلسوف دوره گذار از آنتیک به قرون وسطی

مؤلف آثار تئولوژیکی بیشمار

پدر علوم فقهی (تئولوژیکی) و فلسفی مسیحیت

تحت تأثیر افلاطون

واقعیت را سه شقه کرده است:

جهان عالی ترین وجود

که فقط برای روح قابل دسترسی است.

جان ـ روح انسانی

جهان شونده

که برای حواس قابل دسترسی است.

اگوستین

ایمان مسیحی را مبنا و بنیان شناخت می دانست.

  • اپولوگت ها (دسته ای از نویسندگان یونان که در قرن دوم میلادی وارد دین مسیح شدند) و آگوستین اسطوره مسیحی بهشت و ارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و آموزه استوئیستی را در یکدیگر ذوب می کنند.

۳

  • بدین طریق تئوری ئی پا به عرصه وجود می گذارد که تنها در ایام آغازین همبود مهرآمیز و از خود گذشته مسیحی وجود داشته و بی نیاز از دولت و حقوق بوده است.

۴

  • بعد ازارتکاب گناه از سوی آدم و حوا و سرپیچی های دیگر بشریت از فرامین الهی، نظام جامعتی و دولتی فعلی تا حدی به مثابه افسار بنی بشر برای جلوگیری از ارتکاب گناه و تا حدی به مثابه کیفر گناهان تشکیل می یابد.

۵

  • نظام جامعتی و دولتی از سوئی نتیجه قانون طبیعی نسبی حاکم در شرایط ارتکاب گناه و از سوی دیگر نشانه خرد الهی قلمداد می شود.

۶

  • چون قانون طبیعی هم قانون الهی و هم قانون ابدی است.

۷

  • از این رو حقوق مثبت (حقوق رایج) تغییرپذیر باید خود را حتی الامکان با این قانون طبیعی نسبی و ده فرمان کلیسا تطبیق دهد.

۸

  • اگرچه جریان فوندامنتالیستی (بنیادگرای) مسیحی که به حقوق طبیعی مطلق و ایدئال مسیحیت آغازین پای بند بود، ریشه کن نمی شود، ولی با حقوق طبیعی نسبی مسیحی، موضع محافظه کارانه نسبت به سیستم فئودالی حاکم پیروز می شود.

۹

  • دولت اگرچه، در مقایسه با کلیسا، از سوئی به مثابه نتیجه گناه آدم و حوا خوار شمرده می شود، ولی از سوی دیگر به سبب حفظ مردم در مقابل شر و به مثابه دستگاه خرد الهی به درجه دستگاه حامی کلیسا ارتقا داده می شود.

۱۰

  • بدین طریق، سازش کلیسا با دولت استدلال و اثبات نظری (تئوریکی) می شود.

ادامه دارد.