سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

۲۷۶

  • در چارچوب این طرح دوئالیستی، دو «تئوری» زیر توسعه یافته اند:

الف

  • پاراللیسم (توازی گرایی)

ب

  • تأثیر متقابل خارجی

۲۷۷

  • برای هر دو، روانی و فیزیکی سلسله ای از پدیده های متفاوت اند.

الف

۱

  • پاراللیسم (توازی گرایی) امکان وابستگی واقعی میان حلقه ای از یکی (مثلا سلسله روانی) به حلقات سلسله فیزیکی را مستثنی می دارد.

۲

  • پاراللیسم (توازی گرایی) علیرغم آن، ادعا می کند که میان آنها مطابقت یکسانی وجود دارد.

  • مطابقتی که مبنا و چگونگی پیدایشش نامعلوم است و نامعلوم می ماند.

ب

۱

  • تئوری دوم می کوشد، که حقایق امور زندگی رئال (واقعی) را، یعنی وجود وابستگی رئال (واقعی) میان پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) و پدیده های روانی رادر نظر بگیرد.

۲

  • این تئوری، تأثیرمقابل خارجی میان اندو را به رسمیت می شناسد.

  • اگرچه از پیش شرط تفاوت مندی آندو شروع به حرکت می کند. (مبداء قرار می دهد.)

۳

  • این تئوری بدین طریق می تواند کلیه قانونمندی های هم روانی و هم فیزیکی پدیده های مادی را نفی و انکار کند.

۲۷۸

  • این تئوری های آشکارا بی پایه، که در نقطه عطف قرن (قرن ۱۹ و ۲۰) وسیعا اشاعه یافته اند، هنوز از میدان فلسفی و پسیکولوژیکی رخت برنبسته اند.

۲۷۹

جیمز پرات

(۱۸۷۵ ـ ۱۹۴۴)

استاد فلسفه در دانشگاه

  • بدین طریق، جیمز پرات در مقاله ای تحت عنوان «وضع کنونی مسئله جسم و جان» فقط سه راه حل ممکنه این مسئله را نام می برد:

الف

  • تأثیر متقابل

ب

  • پاراللیسم

پ

  • ماتریالیسم

۲۸۰

  • منظور او، از ماتریالیسم، ماتریالیسم مکانیکی است که از بین بردن مسئله ای را، حل آن مسئله جا می زند.

  • برای اینکه او، وجود پدیده های روانی را که قابل ارجاع به پدیده های فیزیکی (فیزیولوژیکی) نیستند، نفی و انکار می کند.

  • (جیمز پرات، «وضع کنونی مسئله جسم و جان»، «مرور فلسفی»، ۱۹۳۶، جلد ۱۶، ص ۱۴۴ ـ ۱۶۶)

۲۸۱

ولفگانگ کولر

(۱۸۸۷ ـ ۱۹۶۷)

مؤسس پسیکولوژی هیئت

  • یکی از انحرافات تئوری دوئالیستی پاراللیسم (توازی گرایی) که با تئوری هویت پیوند دارد، ایزومورفیسم تئوری هیئت است.

  • · (ولفگانگ کولر، «پسیکولوژی هیئت»، نیویورک، ۱۹۴۷، ص ۳۱ ـ ۶۳)

ادامه دارد.