هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۳

  • در دوره تشکیل مبانی (شالوده ها و پایه های) سوسیالیسم و شکوفایی اقتصادی ملی سوسیالیستی، مدارس عالی جدید بیشماری تأسیس یافتند تا کادرهای علمی و فنی لازم برای تشکیل پایه مادی ـ فنی سوسیالیسم در اختیار اقتصاد ملی جمهوری آلمان دموکراتیک قرار داده شوند.

۱۴

  • تعداد مراکز تحصیلات عالی تا سال ۱۹۵۹ به ۴۶ و تعداد دانشجویان به ۸۰ هزار نفر رسید.
  • یعنی در مدتی کوتاهتر از ۱۰ سال. مترجم

۱۵

  • بیش از ۵۰ درصد دانشجویان از خانواده های کارگری و دهقانی بوده اند.

۱۶

  • در نتیجه سیاست مدارس عالی سیستماتیک حزب سوسیالیستی متحده آلمان میان طبقه کارگر و روشنفکریت رابطه مبتنی بر اعتماد متقابل اصیلی تشکیل یافت.

۱۷

  • برنامه مصوبه در پلنوم پنجم حزب سوسیالیستی متحده المان و در کنفرانس سوم مدارس عالی (۱۹۵۸) در زمینه تحول سوسیالیستی دانشگاه ها و مدارس عالی علیرغم سمپاشی ها و خرابکاری های تهاجمی قوای ارتجاعی در آلمان فدرال، مورد استقبال اکثریت دانشمندان و دانشجویان قرار گرفت و مبنای عمل آنها گشت.

۱۸

  • در این روند گذار پیگیر (لاینقطع) به تحول دموکراتیکی و سوسیالیستی دانشگاه ها و مدارس عالی، دانشمندان هرچه بیشتر به سوی مسائل پراتیک سوسیالیستی سمتگیری کردند.

ادامه دارد.