فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) ترادیسیونالیسم (سنت گرایی) (۵)
پروفسور دکتر هاینتس پپرله
برگردان
شین میم شین
۲۸
- در قاموس ترادیسیونالیست ها، جامعه حامل حقیقت است و تنها معیار حقیقت همنظری عمومی است.
۲۹
- لامنا می گوید:
- «همنظری عمومی به نظر ما مهر و موم حقیقت است.
- مهر و موم دیگری وجود ندارد.»
۳۰
- برای تعدیل موضعگیری افراطی دبونا که بشریت را صف طویلی از کوران تلقی می کند که فقط نفر اول عصائی در دست دارد، شاگردان او و لامنا تلاش می کنند، تعداد حقایق را که منشاء وحی دارند، کاهش دهند و برای خرد در مورد «جهان پدیده های جسمانی (فیزیکی)» اعتبار قائل شوند.
۳۱
- آموزه (تعلیمات) ترادیسیونالیستی در تاریخفلسفه، ماهیتا با درکی اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) تعیین می شود.
۳۲
- درک اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی (جبر و اختیار) کلیه حوادث تاریخی را، همانند حوادث طبیعی، به علت العلل همه چیز بودن خدا نسبت می دهد.
۳۳
- این درک از رابطه ضرورت و آزادی بر تفسیر دترمینیستی از تاریخ اشارت دارد.
- البته با حذف آزادی (اختیار) انسانی و عمل خلاقانه او.
۳۴
- الهیت از دیدگاه پانته ئیسم با طبیعت، زمان، شرایط و اوضاع و احوال یکی تلقی می شود و هر عملی تا کوچکترین اجزایش مقدر شده انگاشته می شود.
۳۵
- به نظر دمایستر صحت این نظریه (درک اوکی ژنالیستی از رابطه ضرورت و آزادی) در انقلاب فرانسه و سیر آن به طرز بی سابقه ای به اثبات رسیده است.
۳۶
- چون در انقلاب فرانسه و سیر آن معلوم شده که سیر تاریخ نه بر مبنای تصورات انسان ها، بلکه بر اساس ضرورت نامرئی حاکم بر همه حوادث صورت می گیرد.
۳۷
- نتایج این نظریه عبارتند از فاتالیسم و کویه تیسم که از سوی ترادیسیونالیست ها برای دفاع همه جانبه از نظام موجود مورد استفاده قرار می گیرند.
۳۸
- اصل مرکزی این نظریه حاکی از این است که هرآنچه که هست، اگر «ماندگار» باشد، خوب و معقول است.
۳۹
- بدین طریق اوضاع قبل از پیروزی انقلاب فرانسه مورد تجلیل قرار می گیرد.
- از رژیم قبل از انقلاب دفاع به عمل می آید.
- تفتیش عقاید و جنگ توجیه می شود.
- حتی انقلاب به مثابه کیفر اعمال ناپسند فرانسوی ها قلمداد می گردد.
ادامه دارد.
+ نوشته شده در شنبه سیزدهم خرداد ۱۴۰۲ ساعت 8:22 توسط سیاوش زهری
|