Siyavash Kasraei.jpg

تحلیلی

از

شین میم شین

۴

گفتم، هر آنچه بود با خرد روز سازگار

بدرود تلخ من

سیاوش

در این بیوگرافی حکیم طوس و اوتوبیوگرافی خویش

به توصیف فراورده فکری حکیم و خویشتن می پردازد:

آنچه گفته شده با خرد روز سازگار بوده است.

نه کمتر و نه بیشتر.

اما منظور از مفهوم «خرد روز» چیست؟

خرد روز را شاید بتوان خرد تاریخی نامید:

خرد بشری بسته به توسعه نیروهای مولده رشد می کند:

کشف تلسکوپ و یا میکروسکوپ به عنوان مثال،

به توسعه خروشان خرد بشری منجر می شود:

پا به پای توسعه نیروهای مولده

قوانین و قانونمندی های جدیدی کشف و فرمولبندی می شوند.

مفاهیم و مقولات و اصطلاحات جدیدی تشکیل می یابند و واقعیت عینی را به مراتب دقیقتر و بهتر بازتاب می دهند.

خرد بشری

روندی تاریخی طی می کند و روز به روز غنی تر می شود.

فردوسی و سیاوش

متناسب با خرد تاریخی گفته اند و سروده اند.

این البته کار کمی نیست.

چون از آن خود کردن خرد زمانه خویش

هنر بزرگی است و کرد و کاری به غایت عرقریز و توانفرسا ست.

چیزی در حد «سودن مادام العمر جان» است.

به همین دلیل فردوسی و سیاوش در عرصه فکری و تئوریکی بی همانند می مانند.

ما هنوز برای ایندو نظیری نیافته ایم.

اگرچه فقط لبی از میراث ایندو تر کرده ایم.

۵

گفتم، هر آنچه بود با خرد روز سازگار

سیاوش در این جمله،

ضمنا حکیم طوس را و خود را

در جرگه خردگرایان قرار می دهد

و

بدین طریق

با گله خردستیزان از همه نوع،

مرزبندی می کند.

حکیم طوس و سیاوش همیشه به خرد وفادار مانده اند.

در این زمینه نیز هر دو بی نظیر و ستایش انگیز بوده اند.

ادامه دارد.