فرهنگ مفاهیم سیاسی (ص) صلح (۷) (بخش آخر)
هیئت تحریریه کلکتیو
برگردان
شین میم شین
۲۴
- در فلسفه و شعر یونان، اندیشه صلح و انسانیت به وحدت می رسند.
۲۵
- هسته این تصور مثبت از صلح به مثابه وضع عادی بشریت، در تاریخ جامعه طبقاتی هم باقی مانده است.
۲۶
- ایده ئولوگ های بورژوازی آغازین به تمایلات صلح خواهانه توده های خلق، شالوده فکری و سیاسی اعطا کرده اند.
(ایده ئولوگ های بورژوازی آغازین
کانت و فیشته و هگل و فویرباخ، شیللر و روبسپیر و هلوه تیوس و هولباخ و روسو وغیره بوده اند.
کانت
صلح ابدی
را
تماتیزه کرده است.
مترجم)
۲۷
- جامه عمل پوشاندن به ایدئال (آرمان) هومانیته (انسانیت) نوین که سمتگیری اش خرد، عزت و آزادی انسان بود و افکار صلح خواهانه را با ایده های هومانیته و تحمل (تولرانس)، آزادی، برابری و برادری انسان ها گره می زد، برچیدن بساط فئودالیسم را الزامی می ساخت.
۲۸
- با ورود مستقل طبقه کارگر به صحنه تاریخ، مبارزه در راه صلح به قدرت مادی ـ جامعتی مبدل می شود.
۲۹
- طبقه کارگر و حزب مارکسیستی ـ لنینیستی اش در مبارزه عملی در راه صلح ، وحدت کلیه انسان های صلح خواه را جامه عمل می پوشانند.
۳۰
- تاریخ جنبش صلح در ۱۰۰ سال اخیر نشان داده است که مبارزه در راه صلح، مجزا از مبارزه اجتماعی طبقه کارگر قادر به کسب مؤثریت سیاسی نیست.
پایان
+ نوشته شده در شنبه سیزدهم اسفند ۱۴۰۱ ساعت 7:36 توسط سیاوش زهری
|