فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر تئوری (انعکاس ـ تئوری) (۵)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۹

بنه دیکتوس اسپینوزا

(۱۶۳۲ ـ ۱۶۷۷)

فیلسوف هلندی

مؤسس راسیونالیسم و انتقاد مدرن از انجیل

  • سایر عناصر تصویرتئوری ماتریالیستی را اسپینوزا تدوین می کند.

۱۰

  • اسپینوزا می گوید:

  • شناخت عبارت است از تصویرسازی از چیزها و از نظم و ترتیب چیزها و ریختن تصاویر حاصله در قالب ایده ها.

  • (اسپینوزا، «اتیک»، جلد دوم، تز ۷)

۱۱

  • به نظر اسپینوزا، نظام ایده ها، یعنی نظام مبتنی بر روابط اندیشه ها در ضمیر بشری، باید روابط عینی چیزها را منعکس کند و باید با آن ها مطابقت داشته باشد.

۱۲

  • اگر ایده ها با چیزها منطبق باشند، آنگاه حقیقی محسوب می شوند.

  • (اسپینوزا، «اتیک»، جلد اول، تز ۶)

۱۳

  • شناخت باید تصویر واقعی از طبیعت ارائه دهد.

۱۴

  • استفاده اسپینوزا از تصویرتئوری در شناخت راسیونالیستی (خردگرایی)، درمقایسه با یکسونگری امپیریستی (تجربه گرایی)، پیشرفتی محسوب می شود و همراه با نظریات ماتریالیست های فرانسوی و انگلیسی، منبع تئوریکی مهمی را برای تصویرتئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی تشکیل می دهد.

  • مراجعه کنید به امپیریسم

امپیریسم

(تجربه گرایی)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8916

پایان

ادامه دارد.

درنگی در نامۀ فروغ فرخزاد به احمدرضا احمدی (۲)

درنگی

از

مسعود بهبودی

احمدرضای عزیز

«وزن»

را

فراموش نکن،

به توان هزار فراموش نکن،

حرف مرا گوش بده.

به خدا

آرزویم این است که استعداد و حساسیت و ذوق تو در مسیری جریان پیدا کند که یک مسیر قابل اطمینان و قرص و محکم باشد.

حرف‌های تو این ارزش را دارد که به یاد بماند.

من معتقدم

که تو هنوز فرم خودت را پیدا نکرده‌ای و این راهی که می‌روی راه درستی نیست.

این چیزی که تو انتخاب کرده‌ای،

اسمش آزادی نیست.

یک نوع سهل بودن و راحتی است.

عیناً مثل این است که آدمی بیاید تمام قوانین اخلاقی را زیر پا بگذارد و بگوید من از این حرف‌ها خسته‌ام و همین‌طور دیمی زندگی کند.

درحالیکه ویران کردن اگر حاصلش یک نوع ساختمان تازه نباشد، بالنفسه عمل قابل ستایشی نیست.

تا می‌توانی نگاه کن و زندگی کن و آهنگ این زندگی را درک کن.

تو اگر به برگ‌های درخت‌ها هم نگاه کنی

می‌بینی که با ریتم مشخصی در باد می‌لرزند.

بال پرنده‌ها هم همینطور است.

وقتی می‌خواهند بالا بروند بال‌ها را بهم می‌زنند، تند تند و پشت سر هم.

وقتی اوج می‌گیرند در یک خط مستقیم می‌روند.

جریان آب هم همین‌طور است.

هیچ‌وقت به جریان آب نگاه کرده‌ای، به چین‌ها و رگه‌ها.

وقتی یک سنگ را در حوضی می‌اندازی، دایره‌ها را دیده‌ای که با چه حساب و فرم بصری مشخص در یکدیگر حل می‌شوند و گسترش پیدا می‌کنند؟

هیچ‌وقت حلقه‌های کندۀ درخت را تماشا کرده‌ای که با چه هماهنگی و فرم حساب شده‌ای کنار هم قرار گرفته‌اند؟

اگر این حلقه‌ها می‌خواستند همین‌طور بی‌حساب به راه خودشان بروند،

آن‌وقت یک کندۀ درخت، دیگر یک حجم واحد نمی‌شد.

در تمام اجزاء طبیعت این نظم وجود دارد،

این حساب و محدودیت وجود دارد.

تو اگر بیشتر دقت کنی، حرف مرا خواهی فهمید.

هر چیزی که به وجود می‌آید و زندگی می‌کند تابع یک سلسله فرم‌ها و حساب‌های مشخصی است و در داخل آن‌ها رشد می‌کند.

شعر هم همین‌طور است

و

اگر تو بگویی نه، و دیگران بگویند نه، به نظر من اشتباه می‌کنند.

اگر نیرویی را در یک قالب مهار نکنی، آن نیرو را به کار نگرفته‌ای و هدر داده‌ای.

حیف است که حساسیت تو هدر برود و حرف‌های قشنگ و جاندار تو، فرم هنری را پیدا نکنند.

یک روز خواهی فهمید که من راست می‌گفتم.

خیلی نوشتم.

امیدوارم خسته‌ات نکرده باشم.

برای من نامه بنویس.

خوشحال می‌شوم.

مرا خواهر خودت حساب کن.

اگر من دیر به‌دیر می‌نویسم در عوض زیاد می‌نویسم و در نتیجه جبران می‌شود

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۵) (بخش اخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۲۵

  • جامعه سوسیالیستی در راستای توسعه و تکامل کل خود و هر عضو منفرد خود، طالب آن است که شهروندان حقوق اساسی خود را به طرز اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) تحقق بخشند.

۲۶

  • قانون اساسی آلمان دموکراتیک از این رو بر آن است که جامعه و دولت نمی توانند از اجرای تکالیف اساسی صرفنظرناپذیر شان صرفنظر کنند، اگر قرار بر این باشد، که حقوق اساسی شهروندان تضمین شود.

(منظور

دیالک تیک حق و تکلیف

(دیالک تیک حقوق اساسی شهروندان و تکالیف اساسی شهروندان)

است.

بدون تضمین حقوق اساسی شهروندان، تعیین تکلیف برای شهروندان

محال و بی معنی است.

مترجم)

۲۷

  • بدین طریق (شعار) مطالبه دیرین جنبش کارگری جامه عمل می پوشد:

  • «نه تکلیفی بدون حقی و نه حقی بدون تکلیفی.»

۲۸

  • به همین معنا، در قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک، تکالیف اساسی زیر تنظیم شده اند:

۱

  • حفظ صلح و حرایت از آن.

۲

  • حفظ میهن سوسیالیستی و حراست از آن.

۳

  • مدافعه از جمهوری آلمان دموکراتیک

۴

  • کردوکار جامعتی مفید

۵

  • تحصیل مدرسی کودکان و نوجوانان

۶

  • آموزش و پرورش حرفه ای کودکان و نوجوانان

۷

  • حفظ و تضمین مالکیت سوسیالیستی

۸

  • تکلیف والدین در تربیت اطفال.

۲۹

  • اینجا، قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک، شعور سوسیالیستی شهروندان را مبداء قرار می دهد که رفته رفته بهتر و بهتر در می یابند که تحقق حقوق اساسی با انجام و اجرای تکالیف اساسی، باید وحدتی ناگسستنی با هم داشته باشند.

۳۰

  • این پیش شرط پیش روی موفقیت آمیز به سوی توسعه و تکامل سوسیالیستی جامعه است.

۳۱

  • از آنجا که حقوق اساسی سوسیالیستی در جمهوری آلمان دموکراتیک مترقی تر و بهتر از حقوق اساسی بورژایی اند که به لحاظ تاریخی کهنه گشته اند، از آنجا که آنها حاکی از واقعیت تضمین شده ای برای کلیه شهروندان اند، از آنجا که آنها در مطابقت با حقوق ملل قرار دارند، شورای دولتی جمهوری آلمان دموکراتیک در سال ۱۹۶۸، آمادگی خود را برای قبول هر دو قرارداد (کنونسیون) سازمان ملل «راجع به حقوق اقتصادی، سیاسی و فرهنگی» که به تصویب گردهمایی کامل آن در سال ۱۹۶۶ رسیده بود، اعلام داشت.

۳۲

  • جمهوری آلمان دموکراتیک بدین طریق، سهم سازنده ای به تحقق حقوق بشر بین المللی ادا کرد.

پایان

خود آموز خود اندیشی (۶۸۸)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

چو مردان

ببر رنج

و

راحت رسان

مخنث خورد دسترنج کسان

معنی تحت اللفظی:

مثل مردها

زحمت بکش و از ضعفا حمایت کن.

کسی که مرد باشد (اخته و عقیم نباشد)، از دسترنج دیگران زندگی نمی کند.

سعدی

در

این بیت شعر،

به ظاهر،

مثل مارکسیستی تمامعیار

دیالک تیک ریاضت و لذت

را

به شکل دیالک تیک زحمت و راحت بسط و تعمیم می دهد و به انتقاد از طفیلیگری (تغذیه از دسترنج کسان) می پردازد.

اما در واقع دست به وارونه سازی می زند.

منظور سعدی،

اشراف بنده دار، فئودال و دربار نیست که از دسترنج توده مولد و زحمتکش می خورند،

بلکه توده مولد و زحمتکش خانه خراب شده و در ایام پیری و بیماری به گدائی افتاده است،

که بخش بسیار ناچیزی از ثروتی را که خود در ایام تندرستی و جوانی تولید کرده اند، به شکل گدائی باز پس می گیرد.

سعدی

باید مفاهیم انتزاعی «مردان» و «مخنث» را جامه مشخص بپوشاند و در هیئت طبقات اجتماعی نشان دهد.

رنجبران کیانند، که اسباب آسایش و راحتی «خداوندان نعمت» و«بزرگان» را آماده می سازند؟

مخنث ها کیانند که از غصب و غارت حاصل کار و رنج توده های مولد زندگی می کنند؟

باج و خراج و مالیات و بهره مالکانه ستانان کیانند؟

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر تئوری (انعکاس ـ تئوری) (۴)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۴

دنیس دیدرو

(۱۷۱۳ ـ ۱۷۸۴)

یکی از خلاق ترین اندیشمندان ماتریالیست روشنگری اروپا

از مؤلفین برجسته دایرة المعارف

از همکاران و دوستان دآلمبر، روسو، کاندیلا

  • دیدرو می گوید:

الف

  • میان احساس ها ، ادراکات و تفکر پیوند ارگانیک وجود دارد.

ب

  • همه آنها فونکسیون های مغز بشر اند و از تأثیر چیزهای خارج ناشی می شوند.
  • (دیدرو، «عناصر فیزولوژی»، ص ۱۷، ۲۹، ۳۳)

۵

  • تصویرتئوری ماتریالیست های انگلیسی و فرانسوی به سبب خصلت ماهیتا امپیریستی تئوری شناخت آنها ـ عمدتا ـ به شناخت حسی محدود می شود.

۶

  • آنها اگرهم به شناخت عقلی بر می خورند (که دیدرو در این زمینه تلاش وافر داشته) نمی توانند کیفیت خاص آن را در مقایسه با شناخت حسی در یابند.

۷

  • ماتریالیست های فرانسوی برای اثبات نظریات معرفتی ـ نظری خود، دانش علوم طبیعی، به ویژه فیزیولوژی زمان خود را مورد استفاده قرار می دهند.

۸

  • اگرچه در آثار آنان سلسله ای از اندیشه های ارزشمند راجع به خصلت دیالک تیکی شناخت یافت می شود، اما علیرغم آن تصویرتئوری آنان ـ به طور کلی ـ ماهیت غیر دیالک تیکی دارد.

ادامه دارد.

درنگی در نامۀ فروغ فرخزاد به احمدرضا احمدی (۱)

درنگی

از

مسعود بهبودی

برای تو که هوش و ذوق فراوانی داری

و

همچنین معصومیت و پاکیزگی فراوان،

و

همچنین ذهنی پاک و تأثرپذیر،

یک دوره زندگی مستقل و دور از جریان‌های مصنوعی و کم عمق،

بهترین زمینه و پشتوانۀ تکامل می‌تواند باشد.

سعی نکن زیاد شعر بگویی.

فریفتۀ هیجان و شدت نشو.

بگذار همه چیز در ذهنت ته‌نشین شود.

آنقدر ته‌نشین شود که فکر کنی اصلاً اتفاق نیفتاده.

زندگی کن تا از یک‌نواختی بیرون بیایی.

آدم وقتی خودش را در جریان زندگی بگذارد،

هر روز استحاله‌ای در او صورت می‌گیرد

و

این استحاله است که انسان را لحظه به لحظه و روز به‌روز می‌سازد و وسعت می‌دهد.

وقتی دیدی که داری یک ایدۀ مشخص را تکرار می‌کنی،

اصلاً قلم و کاغذ را کنار بگذار.

مثل من که لااقل برای یک‌سال کنار خواهم گذاشت.

زندگی می‌کنم و صبر می‌کنم تا باز دوباره شروع کنم.

اصل،

ریشه است

که

نباید گذاشت از میان برود.

حالا بگذار دیگران بگویند که «دیدی، این یکی هم تمام شد.»

اگر کسی این حرف را زد و تو شنیدی، نمی‌خواهد جوابش را بدهی،

فقط در دلت و به خودت بگو:

«من که کارخانۀ شعرسازی نیستم و دنبال بازار هم نمی‌گردم.»

من گمان می‌کنم

که

انسان وقتی واقعاً به حدّ خلاقیت رسید،

تنها وظیفه‌اش این است که این نیرو را دور از هر انتظار و قضاوتی بروز دهد.

حالا چه اهمیت دارد که ساکنان «ریویرا» یا «کافه نادری»

در مجلس ختم آدم، برای آدم دلسوزی کنند.

آدم برمی‌گردد،

مثل مرده‌ای

به مجلس ختم خودش برمی‌گردد و با موجودیتی تازه و جوان و خیره کننده.

اوضاع ادبیات

همان شکل است که بود،

مقدار زیادی وراجی و حرف مزخرف زدن و مقدار کمی کار.

من که دلم به‌هم می‌خورد و تا آنجا که بتوانم سعی می‌کنم خودم را از شعاع این مقیاس‌ها و هدف‌های احمقانه و مبتذل کنار نگه دارم.

من به دنیا فکر می‌کنم،

هرچند امید دنیایی شدن خیلی کم و تقریباً صفر است،

اما خوبی‌اش این است که آدم را از محدودیت این محیط دو ضربدر چهار و این حوض کرم‌ها نجات می‌دهد

و

دیگر

از این که در مراکز حقیر هنری این مملکت مورد قضاوت قرار گرفته است و بدبختانه رد شده است،

وحشتی نخواهد کرد، حتی خنده‌اش خواهد گرفت.

خیلی نوشتم.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۴)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۸

  • در جمهوری آلمان دموکراتیک، حق هر شهروند به ابراز نظر (پیشنهاد، انتقاد، شکایت) در رابطه با نمایندگی های خلق، ارگان های دولتی، کارخانجات و تأسیسات و درخواست توضیح از آنها از اهمیت وافری برخوردار است.

  • مراجعه کنید به ابراز نظر شهروندان

۱۹

  • حقوق زیر از حقوق اساسی شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک اند:

الف

  • حق تجمع و گردهمایی آزاد

ب

  • حق بیان آزادانه نظر

پ

  • حق وجدان، اعتقاد و مرام

ت

  • حق انتخابات مستقیم (بی واسطه)، عمومی، مساوی و مخفی

ث

  • حق موبیلیته (سفر) آزادانه

ج

  • حق خدشه ناپذیری مسکن و پست و تلگراف و تلفن

۲۰

  • کلیه این حقوق اساسی را جامعه سوسیالیستی و دولت آن، به طرق متنوع تضمین کرده اند:

الف

  • «جمهوری آلمان دموکراتیک به تضمن حقوق همه شهروندان و برخورداری از حقوق خود و همکاری (مؤثریت مشترک) در هدایت (رهبری) توسعه جامعتی می پردازد.

ب

  • احترام به عزت و اختیار (آزادی) شخصیت انسانی و حراست از آندو، برای کلیه ارگان های دولتی، قوای جامعتی و هر شهروند الزامی است.»
  • (قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک، ماده ۱۹)

۲۱

  • تضمینات همه جانبه از هر نوع سیاسی، ایده ئولوژیکی، اقتصادی، حقوقی ـ قضایی، به هر شهروند اطمینان می دهند که او می تواند از حقوق اساسی خود برخوردار باشد و در صورت خدشه یابی شان مورد حمایت قرار می گیرد.

۲۲

  • تضمین ماهوی مهم حقوق اساسی در شکوفاسازی دموکراسی سوسیالیستی و بهبود مستمر کیفیت اداره (هدایت، رهبری) دولتی است که به برکت آن، به هر شهروند امکان شرکت اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) در مسائل دولتی در کلیه سطوح و جامه عمل پوشاندن به حقوق شهروندی خود داده می شود.

  • مراجعه کنید به دموکراسی سوسیالیستی

۲۳

  • مسئولیت حقوق جزایی، انضباطی و مادی تضمین شده توسط دولت سوسیالیستی در خدمت حفظ حقوق اساسی کلیه شهروندان است.

۲۴

  • کلیه کسانی که در جامعه سوسیالبستی مسئولیتی به عهده دارند، مکلف به احترام بی تمایز به کلیه شهروندان و رفتار مبتنی بر دقت و با ملاحظه و حساسیت و مؤدبانه اند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر تئوری (انعکاس ـ تئوری) (۳)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۵

هولباخ و دیدرو

۱

  • فلاسفه ماتریالیست فرانسوی درقرن هجدهم، به ویژه هولباخ و دیدرو، تصویرتئوری را با پیگیری بیشتری مطرح می سازند.

۲

  • آنها میان کیفیت های اولیه و ثانویه فرق اصولی قایل نمی شوند و احساس ها، ادراکات و ایده ها را به مثابه تصاویر چیزها با خواص خاص هر کدام از آنها تلقی می کنند.

۳

پل هنری تیری د هولباخ

(۱۷۲۳ ـ ۱۷۸۹ )

از متفکران رادیکال قرن هجدهم

از همکاران دید رو و دآلمبر

از مؤلفین دایرة المعارف (۳۵ جلدی)

آته ئیست، دترمینیست و ماتریالیست

  • هولباخ می گوید:

الف

  • «چیزهای مادی در خارج از ضمبر انسانی وجود دارند.

ب

  • آنها بر حواس ما تأثیر می گذارند.

پ

  • در نتیجه ی تأثیر آنها، احساس ها پدید می آیند.

ت

  • احساس ها در مغز ما مورد شناسائی قرار می گیرند، به ادراکات مبدل می شوند و به عنوان ایده ها به چیزها نسبت داده می شوند.
  • چیزهائی که منشاء آنها بوده اند.

ث

  • هر ایده ای، تصویر شیئی است، که منشاء آن بوده است»
  • (هولباخ، «سیستم طبیعت»، ، ص ۸)

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۳۰)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/07/blog-post_42.html

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۳)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۴

  • شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک، حق کار و حق انتخاب محل کار و حق برخورداری از ثمرات کار خود بنا بر میزان کار خود را دارند.

۱۵

  • حقوق شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک از قرار زیرند:

۱

  • حق داشتن محل کار

۲

  • حق دریافت دستمزد مساوی برای کار مساوی

۳

  • حق دریافت دستمزد برابر توسط زنان و مردان

۴

  • حق همکاری خلاق در تدوین پلان ها و جامه عمل پوشاندن به آنها

۵

  • حق همکاری در ریاست (اداره) کارخانجات و اقتصاد.

۶

  • حق شرکت در آموزش و پرورش و تحصیلات عالی حرفه ای.

۷

  • حق مرخصی و استراحت

۸

  • حق برخورداری از حفاظت از سلامتی و خدمات بهداشتی و حفاظت محیط کاری.

۹

  • حق دریافت حمایت مادی در صورت بیماری، تصادف در محل و روند کار، زایمان، علیلی و پیری

۱۶

  • شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک به مثابه شخصیت های آزاد از استثمار و سرکوب، از حق آموزش و پرورش، ترقی و حمایت همه جانبه برخوردارند تا از مهارت ها و خلاقیت های خود استفاده درخور به عمل آورند.

۱۷

  • حقوق زیر از آنجمله اند:

۱

  • حق آموزش و پرورش همه جانبه، بی اعتنا به جایگاه اجتماعی خود.

۲

  • حق شرکت در گنجینه های فرهنگی و هنری

۳

  • حق خودکوشی علمی، فرهنگی ـ هنری و ورزشی .

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر تئوری (انعکاس ـ تئوری) (۲)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

سیر تاریخی تصویرتئوری

۱

  • در تاریخ فلسفه، فلاسفه مختلفی هر کدام در تکوین تصویرتئوری علمی سهمی ادا نموده اند که خود گامی در جهت ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی بوده است.

۱

دموکریت

(۴۶۰ ـ ۳۷۱ ق. م.)

فیلسوف ماتریالیست یونان باستان

از فلاسفه پیشاسقراطی

شاگرد لویکیپ و بزرگترین فیلسوف طبیعتفلسفه

نماینده ماتریالیسم اتمیستی

او کل طبیعت را متشکل از ذرات تقسیم ناپذیر (اتم) می دانست.

شعار اصلی او:

به نظر او،

چیزها فقط به ظاهر رنگ دارند، فقط به ظاهر شیرین و یا تلخند.

در واقع فقط اتم ها وجود دارند، در فضای خالی!

۱

  • تصویرتئوری در فرم ابتدائی اش به وسیله دموکریت بنیانگذاری شده است.

۲

  • به نظر او همه چیزها از به هم پیوستن اتم ها پدید می آیند.
  • اتم هائی که به لحاظ فرم، نظام، جایگاه، بزرگی و وزن با هم تفاوت دارند.

۳

  • به نظر او، همه چیزها به طور لاینقطع گروه های اتمی (ایدولا) از خود آزاد می سازند که تصاویر کوچک و نامرئی چیزها هستند و در برخورد با اعضای حسی ما شناخت حسی را به وجود می آورند.

۲

هوبس و جان لاک

۱

  • تصویرتئوری، نوسازی و توسعه بعدی خود را مدیون سنسوئالیسم ماتریالیستی انگلیس و ماتریالیسم فرانسوی در قرن هجدهم بوده که پیرو سنسوئالیسم انگلیس بوده است.

  • مراجعه کنید به سنسوئالیسم (حسگرائی)

۲

  • تصویرتئوری شناخت با نظریات هوبس و جان لاک راجع به کیفیت های اولیه و ثانویه پیوند تنگاتنگی داشته که موجب ناپیگیری های مختلفی در کل تئوری شناخت شده است.

۳

توماس هوبس

(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)

ریاضی دان،

دولت - تئوریسن

فیلسوف انگلیسی در عصر جدید آغازین

کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

  • هوبس ادراکات (ایده ها) را تصاویر اجسام مادی در ضمیر انسانی می داند، ولی احساس رنگ، نور، گرما و صدا ـ به نظر او ـ تخیلاتی اند که از تأثیر اوبژکت ها بر اعضای حسی ما پدید می آیند.
  • (هوبس، «آموزه مربوط به اجسام»، جلد ۴، ص ۲۵)

۴

جان لاک

(۱۶۳۲ ـ ۱۷۰۴)

فیلسوف انگلیسی

نماینده اصلی امپیریسم

از شخصیت های برجسته روشنگری انگلیس

از تئوریسین های قرارداد اجتماعی

اعلامیه استقلال آمریکا،

قانون اساسی آمریکا

و

انقلاب فرانسه

تحت تأثیر فلسفه سیاسی او بوده اند.

جان لاک

در نظریه خود راجع به ماهیت چیزها

میان ایدئالیسم و ماتریالیسم در نوسان بود.

جان لاک

در نظریه خود راجع به امکان شناخت ماهیت راستین چیزها

به ندانمگرائی (اگنوستیسیسم) گرایش داشت.

  • جان لاک هم ادراک کیفیت های اولیه اجسام را به همان سان تعبیر می کند.

۵

  • کیفیت های اولیه مثلا بزرگی، فرم، تعداد، جایگاه و حرکت به نظر او تصاویر واقعیت عینی اند.

۶

  • ولی او کیفیت های ثانویه مثلا رنگ، صدا، بو، مزه و غیره را به مثابه تأثیر کیفیت های اولیه بر اعضای حسی ما (حواس پنجگانه) می داند.
  • (جان لاک، «راجع به فهم بشری»، جلد ۲، ص ۸)

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر تئوری (انعکاس ـ تئوری) (۱)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

بخش اول

تصویرتئوری به طور کلی

۱

  • تصویرتئوری آموزه ای (تعلیماتی) است که بنا بر آن، شناخت یعنی تصویرسازی از واقعیت عینی و یا انعکاس واقعیت عینی در ضمیر انسانی.

۲

  • تصویرتئوری در فرم ماتریالیستی ـ دیالک تیکی اش هسته مرکزی تئوری شناخت مارکسیستی ـ لنینیستی را تشکیل می دهد.

۳

  • این تئوری بر آن است که موضوع شناخت، یعنی واقعیت عینی، مستقل از سوبژکت شناسنده و در خارج از او، یعنی مستقل از انسان اجتماعی وجود دارد و در روند بغرنج شناخت به وسیله او بر بنیان پراتیک درک می شود و به صورت تصاویر فکری، یعنی به صورت احساس ها، ادراکات، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره انعکاس می یابد.

۴

  • این بدان معنی است که چیزهای مادی در کارخانه مغز انسانی به چیزهای فکری مبدل می شوند و یا به قول مارکس، «ترجمه» می شوند.

۵

  • پاسخ ماتریالیستی به مسئله اساسی فلسفه به لحاظ معرفتی ـ نظری (یعنی در رابطه با تئوری شناخت) همزمان ـ به نحوی از انحاء ـ تصویرتئوری را نیز شامل می شود.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۸۷)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

بخور تا توانی به بازوی خویش

که سعی ات بود در ترازوی خویش

معنی تحت اللفظی:

برو کار کن و ثمره کارت را بخور.

سعدی

در این بیت شعر

با مفهوم «به بازوی خویش خوردن»،

دیالک تیک تولید و مصرف

را

مطرح می سازد.

این بیت شعر می توانست از زبان مارکس ادا شود.

سعدی

فقط باید به این سؤال جواب دهد،

که

«خداوندان نعمت» و «بزرگان» کجا و کی از «بازوی خویش» خورده اند

و

کجا و کی

«سعی شان در ترازوی شان» بوده است؟

آنها اگر هم شریف و نجیب مادرزاد بوده باشند،

علیل و ذلیل مادرزاد که نبوده اند،

تا همه عمر از حاصل کار و زحمت شیران مولد روزگار بگذرانند.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر (نقش) (۲) (بخش آخر)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

بخش دوم

نتیجه عملیات تصویرسازی

۱

  • اگر ما تصویرسازی را به مثابه یک روند در نظر نگیریم، بلکه آن را به عنوان رابطه ای ایستا تلقی کنیم که در آن الف در ب تصویر خود را نشان می دهد (عرصه متغیر الف عرصه تصاویر اولیه است و عرصه متغیر ب عرصه عکس ها و تصاویر)، پس عکس ها و تصاویر، عناصر مجموعه ای را تشکیل می دهند که تابع مجموعه دیگر است.

۲

  • اگر پ مجموعه چیزها، خواص و غیره باشد که از آنها تصویرسازی به عمل می آید، پ پریم مجموعه افکار، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره باشد، که تصاویر بر روی آنها نقش می شوند، آنگاه عناصر مجموعه دوم (پ پریم) راعکس ها و تصاویر عناصر مجموعه اول (پ) می نامند.

۳

  • اگر انسان ها حقیقت مطلق را در اختیار داشتند، آنگاه هر عنصر مجموعه اول، دقیقا با هر عنصر مجموعه دوم انطباق پیدا می کرد.

۴

  • اما از آنجا که این امر تنها شامل حال زیرعرصه های علوم شده و می تواند بشود، پس مجموعه (پ) مورد تصویربرداری قرار نمی گیرد، بلکه از آن تصویر برداری می شود.

۵

  • اما چون از سوی دیگر، کلیه عناصر مجموعه (پ) مطابق با تصاویر اولیه نیستند (انسان ها می توانند با استفاده از پراتیک، به ابتکار آزادانه روح به خلق چیزهائی در ذهن خود نایل آیند که در عالم واقع چیزی منطبق بر آنها وجود نداشته باشد)، پس در تصویرسازی، نه تصویر اندازی بر مجموعه (پ پریم)، بلکه تصویر اندازی در مجموعه (پ پریم) صورت می گیرد.

۶

  • بنابرین عرصه افکار، مفاهیم، احکام، تئوری ها و غیره وسیعتر است از عرصه تصاویر واقعیت عینی.

۷

  • سیر تاریخ علوم نشان می دهد که آفریده های فکری از این دست نیز در آخرین تحلیل تصاویری بیش نیستند.

۸

  • (هندسه غیراقلیدسی و یا جبر غیرکوموتاتیو ـ در آغاز ـ آفریده های صرف روح بشری بوده اند که بعدها خود را به مثابه تصاویر ریاضی امور عینی واقعی نشان داده اند.)

  • مراجعه کنید به تصویربرداری، تصویرتئوری.

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۲)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۷

  • حقوق اساسی سوسیالیستی به معنی حقوق بشر به معنی کامل این مفهوم است.

  • برای اینکه آماج آنها، توسعه بی مزاحمت شخصیت کلیه شهروندان در دولت مربوطه است.

  • توسعه ای که در هیچ جامعه مبتنی بر استثمار با حقوق اساسی دولتی اش هنوز واقعیت نیافته است و نمی تواند واقعیت یابد.

۸

  • این حقوق سوسیالیستی، در قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک تعیین شده اند و حاکی از این اینند که انسان در کانون کلیه تلاش های جامعه سوسیالیستی و دولت آن قرار دارد. (ماده ۲).

۹

  • در حقوق اساسی و تکالیف اساسی سوسیالیستی شهروندان که در قانون اساسی تعیین شده، طبقه کارگر و متحدینش درک و استنباط خود از رابطه اساسی دولت و شهروندان و رابطه جامعه (اجتماع) و فرد تحت شرایط سوسیالیستی را در فرم دولتی واجب الاجرا تنظیم کرده اند.

۱۰

  • محتوای این تنظیم عبارت از این است که هر شهروندی می تواند در تحقق (جامه عمل پوشی) حق خودمختاری (خودفرمایی) خلق، در تشکیل سوسیالیستی نظام جامعتی و نظام دولتی به طور اکتیو شرکت ورزد و باید هم شرکت ورزد.

۱۱

  • محتوای این تنظیم عبارت از این است که هر شهروندی از امکانات لازمه برای شکوفاسازی همه جانبه و بی مزاحنت شخصیت خود در مطابقت با قانونمندی های جامعتی برخوردار است.

۱۲

  • قانون اساسی جمهوری آلمان دموکراتیک بدین معنی، به تنظیم فراگیر حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان خود می پردازد. (ماده ۱۹ ـ ۴۰)

۱۳

  • بدین طریق، شهروندان جمهوری آلمان دموکراتیک از حق شرکت در تعیین و تشکیل کل حیات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برخوردارند

  • مراجعه کنید به حق شرکت در تعیین و تشکیل

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصویر (نقش) (۱)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

پروفسور مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

بخش اول

۱

  • تصویر به فرم فکری حسی و عقلی اطلاق می شود که ضمیر انسانی به کمک آن، واقعیت عینی را در روند شناخت منعکس می کند.

۲

  • تصاویر فکری به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

الف

تصاویر حسی

  • تصاویر حسی به شرح زیرند:

۱

  • احساس

۲

  • ادراک حسی

۳

  • تصور

ب

تصاویر عقلی

  • تصاویر عقلی به شرح زیرند:

۱

  • مفهوم

۲

  • قضاوت

۳

  • نتیجه

۴

  • تئوری و غیره.

۲

  • تصاویر ـ به مثابه از آن خود کردن واقعیت عینی در روند شناخت ـ بر مبنای کردوکار عملی انسان ها به وجود می آیند.

۳

  • تصاویر کپیه های صرف از واقعیت عینی نیستند، بلکه «ترجمان» بغرنج و تضادمند عناصر مادی به عناصر فکری اند.

۴

  • هر تصویری ـ قبل از همه ـ وحدتی است از عناصر اوبژکتیو و عناصر سوبژکتیو، که به واسطه کردوکار سوبژکت شناخت خواص، جنبه ها، جوانب و روابط واقعیت عینی را منعکس می کند.

۵

  • دیالک تیک عناصر اوبژکتیو و عناصر سوبژکتیو در تصاویر اغلب به شرح زیر تشکیل می یابد:

الف

  • محتوای تصاویر از عناصر اوبژکتیو تشکیل می یابد و فرم تصاویر از عناصر سوبژکتیو.

(این بدان معنی است

که

تصاویر دیالک تیکی از فرم و محتوا هستند.

فرم تصاویر

سوبژکتیو (ذهنی)

است

و

محتوای تصاویر

اوبژکتیو (عینی)

مترجم)

ب

  • اما ـ در واقع ـ محتوای تصاویر نیز حاوی عناصر سوبژکتیو معینی اند و فرم آنها ـ در تحلیل نهائی ـ به طور اوبژکتیو مشروط می شود.

پ

  • تصاویر هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ فرم ـ عمدتا ـ به طور اوبژکتیو تعیین می شوند و عناصر سوبژکتیو آنها موجب ممانعت از فونکسیون معرفتی آنها نمی شوند.

ت

  • انگلس در پاسخ به این پرسش که آیا حواس ما تصاویر صحیحی از اشیاء مورد نظر ارائه می دهند، می گوید:

۱

  • «در آن واحد که ما چیزها را بنا بر خواصی که ما از آنها ادراک کرده ایم، برای رفع حوایج خود مورد استفاده قرار می دهیم، در همان آن ادراکات حسی خود را به محک می زنیم، به محک خطا ناپذیر.

۲

  • اگر ادراکات ما خطا بوده باشند، پس قضاوت ما نیز راجع به استعمال چنین چیزی باید نادرست باشد و عمل ما در استفاده از آن باید ناموفق از آب در آید.»
  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۲، ص ۲۹۶، لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۰۳)

ث

  • انگلس و لنین مؤکدا خاطرنشان می شوند که منظور از تصاویر نه بازتاب مکانیکی واقعیت عینی، بلکه روند اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی) برای نفوذ فکری در واقعیت عینی است:

۱

  • «تصورات انسانی نسبی اند.
  • ولی حقیقت مطلق از این تصورات نسبی ترکیب می یابد.

۲

  • این تصورات نسبی پله به پله به سوی حقیقت مطلق بالا می روند و رفته رفته بدان نزدیکتر می شوند.»
  • (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۴، ص ۱۷۱)

ادامه دارد.

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۲۹)

میم حجری

https://hadgarie.blogspot.com/2023/07/blog-post_46.html

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ح) حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان (۱)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱

· حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان بیانگر حقوق و تکالیف شهروندان است که در قانون اساسی کشور مربوطه تنظیم شده است.

· شهروندانی که در مجموع، برخورداری اصولی شان از حقوق در جامعه مربوطه و دولت مربوطه تبیین می یابد.

۲

· حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان ضمنا تحت عناوین زیر نیز مطرح می شوند:

الف

· حقوق شهروندی

ب

· حقوق شخصیتی

پ

· حقوق بشری

ت

· به طور کلی به مثابه حقوق و تکالیف شهروندان که در قانون اساسی تعیین شده اند.

۳

· محتوای حقوق اساسی و تکالیف اساسی شهروندان و تحقق آنها، وابسته به شرایط تاریخی و آماج های نظام جامعتی و نظام دولتی مربوطه است.

۴

· از این رو، میان حقوق اساسی و تکالیف اساسی بورژوایی و سوسیالیستی تفاوت اصولی وجود دارد.

۵

· تنها با اعمال قدرت سیاسی توسط طبقه کارگر و متحدین طبقه کارگر، با لغو مالکیت خصوصی بر وسایل تولید و با تشکیل و تکثیر مالکیت سوسیالیستی، حقوق اساسی تضمین می شوند.

۶

· حقوق اساسی سوسیالیستی اند که شکوفایی شهروندان را و توسعه و ترفیع آنها به مقام شخصیت های سوسیالیستی را بر مبنای نظام جامعتی سوسیالیستی و شرایط کار و زندگی، هم امکان پذیر می سازند و هم پیشبرد می بخشند.

ادامه دارد.

درنگی در تزهای هشتگانه راجع به جنگ روسیه با اوکراین (۴)

پروفسور دکتر کلاوس گستوا

(استادی از دانشگاه توبینگن آلمان)

https://www.youtube.com/watch?v=6GqWDhHzRdo

درنگی

از

مسعود بهبودی

تز اول

ناتو

روسیه را مورد تهدید قرار داده است

و

پوتین

می بایستی دفاع کند.

از دید علامه امپریالیستی

دلیل عضویت کشورهای اولیگارشیستی (طوایل سابقا سوسیالیستی) مشاهده اوجگیری تمایلات نئوامپریالیستی در روسیه و بیمه کرن خود در مقابل حملات آن بوده است.

اجامر امپریالیستی

فقط خر و خردستیز نیستند.

ضمنا

محروم از سواد و صداقت اند.

حتی یکی از طوایل اولیگارشیستی به این دلیل واهی عضو ناتو و اتحادیه اروپا نشده است.

در بلغارستان پس از شکست سوسیالیسم،

خلایق در انتخابات دموکراتیک (یعنی در انتخابات مانی پولیزه نگشته توسط امپریالیسم)

به حزب کمونیست رأی دادند.

همین بلغارستان که پیوندهای تاریخی عمیق با روسیه دارد، می توانست به عوض پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو، به پیمان جدید با روسیه بپیوندد.

یعنی

هراس از نئو امپریالیسم کذایی روسیه در بین نبوده است.

بلکه بر عکس، با تجربه سرنوشت یوگوسلاوی، هراس از کهنه ـ امپریالیسم در بین بوده است.

ثمرات تلخ این پیوست به اردوگاه امپریالیستی را هم خلق های بلغارستان و لهستان و بالکانستان و بقیه طوایل اولیگارشیستی

۲۰ سال است که نوش جان می کنند.

در بلغارستان قحط پزشک و پرستار است.

چون همه پزشکان و پرستاران به طوایل امپریالیستی المان و غیره مهاجرت کرده اند تا لقمه نان بیشتری به دست آورند.

علامه امپریالیستی

از

تجارب تغییر سرکردگی (هژه مونی) جهانی

یا به کلی بی خبر است و یا خود را به بی خبری زده است.

همین کشورهای سابقا سوسیالیستی

پس از پیروزی انقلاب اکتبر بر تزاریسم

و

بعدها،

پس از پیروزی ارتش سرخ بر فاشیسم

داوطلبانه جزو اتحاد جماهیر شوروی و بعد عضو پیمان ورشو شده اند.

در آذربایجان لنین را امام زمان جا زده اند.

حتی به خودش گفته اند.

تاریخ مابعد جنگ جهانی دوم،

تاریخ خلع ید از بریتانیای کبیر و تزاریسم و ابرقدرت های سابق مثلا فرانسه و اسپانیا و پرتغال و ژاپن و غیره بوده است.

پس از شکست سوسیالیسم

تسخیر مناطق تحت نفوذ سوسیالیسم در اروپا و آسیا و افریقا

و یا تخریب آنها برای تسخیر

در دستور روز امپریالیسم بوده است.

یکی از مضامین (محتواهای) ژئوپولیتیکی حمله امپریالیسم به افغانستان و عراق و لیبی و غیره

همین بوده است.

سیاست نفوذ اولیگارشیسم روس در سوریه و لیبی و کشورهای افریقایی

هم

به دلیل همین سودای ژئوپولیتیکی عملی امپریالیسم است.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۸۶)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

به چنگ آر و با دیگران نوش کن

نه بر فضله دیگران گوش کن

معنی تحت اللفظی:

خودت مایحتاج خود را در بیاور و منتظر تغذیه از پس مانده این و آن نباش.

سعدی

در این بیت شعر،

برای طفره رفتن از پرداختن به نتیجه آزمایش،

دست به وارونه سازی حقایق اجتماعی می زند و دست خود را رو میک ند.

یعنی جامعه ـ تئوری خود را فراموش می کند.

آنچه سعدی مورد انتقاد قرار می دهد،

در واقع شیوه زندگی اشراف بنده دار، فئودال و دربار است.

آنها هستند که در تولید اجتماعی شرکت ندارند و از طریق کندن پوست رعایا و بنده ها به زیست انگلی خود ادامه می دهند و توده مولد و زحمتکش را در ایام پیری و بیماری و علیلی به گدائی می اندازند.

به گدائی افتادن توده مولد و زحمتکش به هنگام پیری و یا بیماری و علیلی نتیجه حاکمیت این طبقه اجتماعی ارتجاعی و فاسد است،

نه خصلت بنیادی و مادرزادی آنها.

سعدی بر این امر واقف است،

او می داند که بنده ها و غلامان به هنگام پیری «آزاد» می شوند،

همان طور که خری به هنگام پیری و ضعف و بیماری در صحرا رها می شود تا طعمه گرگ بیابان شود.

او نمی تواند نداند که گدایان محصول جامعه فئودالی اند.

از این رو ست که می گوید:

«با دیگران نوش کن!»

سعدی و حافظ

مبلغ درویش دوستی و گداپروری اند.

بدون درویش دوستی و گداپروری به امید اجر دنیوی و اخروی

توده های بی خانمان

سیستم فئودالی را منفجر خواهند کرد.

حافظ این را با شم تیزطبقاتی اش بومی کشد و ویکتور هوگو دراثرماندگارش به نام «گوژپشت نوتره دام» صحت پیشگوئی حافظ را در انقلاب بورژوائی فرانسه نشان می دهد:

ساقی به جام عدل، بده باده

تا

گدا

غیرت نیاورد که جهان پر بلا کند.

معنی تحت اللفظی:

اگر عدل در جامعه برقرار نباشد،

توده های تهیدست، دست به انقلاب خواهند زد.

احسان و گداپروری

مفری برای جلوگیری از انفجار انقلابی است.

سعدی بهتر می بود که این رهنمود را به شاهان و اشراف بدهد، که از فضله زحمت دیگران می خورند،

نه به مرد تیزهوش آزمایشگر.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصور (۲) (بخش آخر)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

۱۱

  • تصور همانند ادراک با تفکر و سخنگوئی پیوند تنگاتنگ دارد:

الف

  • تصور همیشه با واژه ای همراه است که شیئ منعکس شده را نمودار می سازد.

ب

  • تصور از سوی دیگر به طور لاینقطع «مواد تصور حسی» را در مد نظر دارد.

  • آنسان که شناخت حسی و شناخت عقلی به طور مداوم در همدیگر نفوذ می کنند.

  • مراجعه کنید به دیالک تیک حسی و عقلی

پ

  • تصور نقش تعیین کننده ای در شناخت علمی، در کنش عملی و در «کردوکار» هنری انسانها بازی می کند.

  • زیرا تصور امکان آن را پدید می آورد که از واقعیت موجود فاصله گرفته شود، مسائل ایام گذشته بازسازی شوند، مسائل آتی پیش بینی شوند و اشیاء ایدئالیزه شده و خیالی به وجود آیند.

ت

  • به همین دلیل است که تخیل (فانتزی) انسانی نیروی محرکه مهمی در شناخت و عمل انسانی محسوب می شود.

۱۲

  • هر «کردوکار» انسانی با تصورات مرتبط است.

۱۳

  • «در پایان روند کار، نتیجه ای حاصل می شود که در آغاز کار در تصور کارگر، یعنی به طور ایده ای (فکری) موجود بوده است.»

  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۱۹۳)

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان (اس ای دی) (۳) (بخش آخر)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۱

  • برای انجام عمیقتر (فشرده تر، غلیظ تر) کار حزبی، می توان در کارخانجات و انستیتوها و غیره که بیش از ۱۵۰ عضو و نامزد عضویت دارند، در چارچوب سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان، سازمان های حزبی بخش ها، مقاطع کار و غیره با وظایف، تکالیف و حقوق یکسان تشکیل داد.

۱۲

  • در چارچوب سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان و یا سازمان های حزبی بخش ها می توان گروه های حزبی تشکیل داد که در آنها کلیه اعضا و نامزدهای عضویت هر روند کار مشترک، هر مقطع کاری و هر گردان کاری را در بر گیرند.

۱۳

  • رهبری این گروه های حزبی در دست سازمانده گروه حزبی و یا معاون او ست.

۱۴

  • سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان در تولید، تجارت (توزیع)، صنایع حمل و نقل و رسانه ها، در تعاونی های کشاورزی، کارخانجات خلقی و در دفاتر (بوروهای) پروژکتیزاسیون (امتداد، پروژه سازی) و کنستروکسیون (سازندگی)، در انستیوتوهای پژوهشی علمی، در آموزشگاه ها، در تأسیسات آموزشی ـ پرورشی و فرهنگی، در انستیتوهای طبی و در دیگر تأسیسات و سازمان ها از حق کنترل کردوکار رؤسای کارخانجات برخوردار است تا از عهده برآورده سازی سطح کار و انجام وظایف تولیدی برآید.

۱۵

  • سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان در وزارتخانه ها و ارگان های دولتی که در نتیجه شرایط کاری موجود دستگاه دولتی قادر به انجام فونکسیون های کنترولی نیستند، موظف به نفوذ اکتیو در تکمیل دستگاه و موظف به اعلام نارسایی ها و خطاها در کار انستیتوی مربوطه و هر کدام از همکاران و رساندن پرونده ها و پیشنهادات به اطلاع ارگان های حزبی مسئول اند.

۱۶

  • سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان در ارگان های دولتی در کردوکار تبلیغاتی، ترویجاتی و حزبی ـ سازمانی شان تابع رؤسای شهر و یا قصباتی اند که بدان تعلق دارند و در مسائل خاص کار ارگان دولتی مربوطه، تابع ارگان حزبی منطبقه اند.

پایان

خود آموز خود اندیشی (۶۸۵)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

اما شیر درنده شدن را کنار بگذاریم و از بحث پیرامون حقیقت و کذب تئوری رزق مقدر دور نشویم.

سعدی می تواند به پرخاش و تخریب روانی و تحقیر و توهین مرد بپردازد،

ولی نمی تواند بطلان جامعه ـ تئوری خود را انکار کند.

از این رو ست که برای شانه خالی کردن ازموضعگیری نسبت به نتیجه آزمایش،

گرد و خاک راه می اندازد و مرد تجزبه گرا را به رگبار تحقیر و توهین می بندد:

چو شیر، آن که را گردنی فربه است

گر افتد چو روبه، سگ از وی به است

معنی تحت اللفظی:

کسی که مثل شیر، گردن کلفتی دارد،

اگر مثل روباه منتظر رزق مقرره باشد،

بدتر از سگ است.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک طبقه حاکمه و توده

را

به شکل دیالک تیک شیر و روباه بسط و تعمیم می دهد و شرط جدیدی را وارد این دیالک تیک می سازد:

اگر کسی گردنش مثل گردن شیر، فربه باشد، حق ندارد دست به آزمایش بزند و مثل روباه شل در گوشه محراب بیفتد و گرنه بدتر از سگ تلقی خواهد شد، که اذل موجودات است.

هر ارباب فئودالی، هر کارفرمائی، هر سرکارگری و هر تاجری می تواند عین همین جملات سعدی را در خطاب به رعیت، کارگر، عمله و شاگرد خود بر زبان راند و بر زبان می راند.

استعمال مفهوم «گردن کلفت» از سوی طبقات استثمارگر، در حق توده مولد و زحمتکش

هنوز هم امری عادی و متداول است.

کسانی که در عمرشان کردوکار عملی را حتی به خواب هم ندیده اند و جز خور و خواب و منقل و قمار و عیش و نوش مشغله ای نداشته اند،

با بی شرمی بی نظیری توده های زحمتکش را «گردن کلفت»، «تن پرور»، «تنبل»، «از زیر کار در رو»، «علاف» و غیره می نامند.

اکنون توده مولد و زحمتکش، حداقل از یک نظر به شیر تشبیه می شود:

از نظر گردن فربه.

دهقان لاغری که پوست و استخوانی بیش ندارد، به شیر گردن کلفت تشبیه می شود، تا به سر کشت و کار برگردد و برای شیران درنده فئودالی اسباب معاش و عیش و نوش تولید کند.

اما بدون کوچکترین شرم و حیا

بیکاری و بی عاری «خداوندان نعمت» و«بزرگان» از سوی «خداوند رأی» مسکوت گذاشته می شود.

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصور (۱)

پروفسور دکتر افرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

۱

  • تصور به فرمی از انعکاس ایده ای (فکری) واقعیت عینی به واسطه سیستم مرکزی عصبی جانوران عالی و انسان اطلاق می شود.

۲

  • تصور عبارت است از تصویر حسی کلی (مبتنی بر کلیت) اشیاء با خواص و روابط شان.

۳

  • تصور اما بر خلاف ادراک، تصویر بی واسطه و مستقیم از اشیاء حاضر که بر اعضای حسی تأثیر می گذارند، نیست.

۴

  • تصور عبارت است از بازتولید «تصویر ادراک».
  • تصویری که قبلا به واسطه ادراک از اشیاء حاصل آمده است.

۵

  • تصور مثل احساس و ادراک به فرم های شناخت مبتنی بر مشاهده تعلق دارد که پایه و اساس عصبی ـ پویای (نویرودینامیکی) آنها در «کردوکار» واکنش مشروط سیستم علامتی اولیه دیده می شود.

۵

  • تصور به مثابه تصویر بازتولید شده، خصلت غیرمستقیم و با واسطه دارد.

۶

  • تصور با خصلت غیرمستقیم و با واسطه بودن خود از ادراک متمایز می شود.

۷

  • خصلت غیرمستقیم و با واسطه، فعالیت آگاهانه وسیعتری را شامل می شود.

۸

  • روندهای بیوشیمیائی که در مراکز حسی مغز بزرگ بازتولید تصاویر قبلا ادراک شده را ممکن می سازند، هنوز به اندازه کافی روشن نشده اند.

۹

  • چون تصور با اشیاء واقعیت عینی به طور مستقیم و بی واسطه مرتبط نیست، امکان تعمیم معینی را پدید می آورد، امکان کنار گذاشتن مختصات فرعی و کم اهمیت را و امکان عمده کردن مختصات مهم را.

۱۰

  • این تعمیم حسی، تصور را به حلقه واسط میان ادراک و مفهوم مبدل می سازد.

ادامه دارد.

درنگی در تزهای هشتگانه راجع به جنگ روسیه با اوکراین (۳)

پروفسور دکتر کلاوس گستوا

(استادی از دانشگاه توبینگن آلمان)

https://www.youtube.com/watch?v=6GqWDhHzRdo

درنگی

از

مسعود بهبودی

تز اول

ناتو

روسیه را مورد تهدید قرار داده است

و

پوتین

می بایستی دفاع کند.

این تز به نظر علامه امپریالیستی

تزی غیرعلمی و توخالی است.

یعنی ناتو (و به عبارت علمی، امپریالیسم تحت سرکردگی امریکا)

سودای تجزیه کشورهای چند ملیتی (روسیه و جمهوری خلق چین و ایران و سوریه و عراق و غیره)

را

در سر نداشته است.

یعنی

سیاست امپریالیسم

تجزیه و ترکیب کشورهای چند ملیتی نبوده و نیست.

اکنون این سؤال مطرح می شود که مگر یوگوسلاوی، توسط امپریالیسم و حتی توسط ناتو تجزیه نشده است؟

مگر چکوسلواکی و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی تجزیه نشده اند؟

علامه امپریالیستی

در صدد عوامفریبی «علمی» است:

ایراد کار

به نظر علامه امپریالیستی،

غفلت امپریالیسم در سال های پس از سقوط سیستم سوسیالیستی جهانی (سال ۱۹۹۱) از تحقق طرح امنیت تمام ـ اروپایی و شرکت دادن به روسیه در این طرح و رعایت سوداهای امپریالیستی روسیه بوده است.

دلیل این غفلت

هم

سوء تفاهمات دو طرفه بوده اند.

در نتیجه، روسیه خطر ناتو را بهانه قرار داده و به اوکراین تجاوز کرده است.

آنچه که ناگفته می ماند،

وعده الکی دادن به گربه چف مبنی بر اینکه ناتو در صدد عضو کردن کشورهای اروپای شرقی نیست.

تمایل پوتین به عضویت در پیمان ناتو،

اعلام پایان اختلافات ایده ئولوژیکی کذایی توسط پوتین در پارلمان آلمان

و

ربشخند سران امپریالیسم به سخنرانی پوتین در اجلاس امنیتی اروپا

و

بعد عضویت همه کشورک های اروپای شرقی در پیمان ناتو ست.

ادامه دارد.

سخنانی از روزا لوکزمبورگ

روزا لوکزمبورگ

(۱۸۷۱ ـ ۱۹۱۹)

برگردان

شین میم شین

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12725

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12731

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12733

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12737

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12741

۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12745

۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12746

۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12750

۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12752

۱۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12756

۱۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12759

۱۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12766

۱۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12768

۱۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12771

۱۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12773

۱۶

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12777

۱۷

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12785

۱۸

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12787

۱۹

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12790

۲۰

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12794

۲۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12800

پایان

سخنانی از روزا لوکزمبورگ (۲۱)

روزا لوکزمبورگ

(۱۸۷۱ ـ ۱۹۱۹)

برگردان

شین میم شین

۴۶

خوب بودن، اصل است.

خوب بودن صاف و ساده

بهتر از عقل کل و حق به جانب بودن

همه چیز را فصل و وصل می کند.

زندگی از دیرباز همین است.

درد و رنج و جدایی و عشق و اشتیاق

جزو زندگی اند.

همه چیز را باید پذیرا شد و خوب پنداشت.

خود من حداقل چنین می کنم.

نه به دلیل عقل کل بودن، بلکه صاف و ساده بنا بر طبیعت خود.

من به طور غریزی احساس می کنم که

پذیرایی حیات

تنها راه درست زیست است

و

به همین دلیل همه روزه، واقعا احساس سعادت می کنم.

۴۷

اگر پای عملیات (اکت های) تردید و ترس و یأس فردی و شهامت از خودگذشتگی مبارزان منفرد راه آزادی

در بین باشد،

اگر پای انفجارات خشم خارق العاده خلق در بین باشد،

آنگاه فقط جزو طبع هیزم نهادن بر آتش اصیل است

که

عملیات تدافعی بی غل و غش اینچنینی

را

به مثابه «تبلیغت عمل» مورد لعن و نفرین قرار دهیم.

پایان

فرهنگ مفاهیم سیاسی (س) سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان (اس ای دی) (۲)

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۰

  • وظایف سازمان اساسی حزب سوسیالیستی متحده آلمان به شرح زیر بوده اند:

۱

  • روشنگری سیاسی میان کارگران و دیگر اقشار زحمتکش با توجه به مصوبات حزب.

۲

  • رهبری مطبوعات کارخانجاتی

۳

  • رهبری رادیو و تلویزیون و غیره کارخانجاتی

۴

  • سازماندهی آموزش سیاسی سیستماتیک (منظم) اعضای حزب و نامزدهای عضویت در حزب.

  • مراجعه کنید به آموزش حزبی حزب در سوسیالیستی متحده آلمان (اس ای دی)

۵

  • استفاده کامل از کلیه امکانات کسب و کاربست تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی توسط اعضای حزب و نامزدهای عضویت در حزب.

۶

  • مبارزه آشتی ناپذیر با کلیه فرم های نفوذ ایده ئولوژی بورژوایی.

۷

  • مبارزه آشتی ناپذیر با کلیه نوسانات خرده بورژوایی در حزب و میان زحمتکشان.

۸

  • شرکت اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) در حیات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.

۹

  • شرکت اکتیو در مبارزه در راه ساختمان سوسیالیستی در جمهوری آلمان دموکراتیک

۱۰

  • انتخاب بهترین ها برای عضویت در حزب و کاندید عضویت در حزب و تربیت سیاسی آنها.

۱۱

  • انجام دقتمند و به هنگام وظایف مصوبه توسط رهبری حزب.

۱۲

  • بسیج و سازماندهی زحمتکشان در راه انجام وظایف دولتی، اقتصادی و فرهنگی

۱۳

  • رعایت قوانین اخلاقی و اتیکی توسط اعضای حزب و نامزدهای عضویت در حزب.

۱۴

  • مبارزه بر ضد بوروکراتیسم (کاغذبازی)، ریخت و پاش و حیف و میل، مدیریت اقتصادی غلط.

۱۵

  • تربیت اعضای حزب و نامزدهای عضویت در حزب و کلیه زحمتکشان به هشیاری و بیداری انقلابی در مقابل حزب و خلق.

۱۶

  • تلاش هر روزه برای بهبود مناسبات زندگی زحمتکشان.

۱۷

  • رونق بخشیدن به انتقاد و انتقاد از خود و تربیت اعضای حزب و نامزدهای عضویت در حزب در زمینه اشتی ناپذیری با نقایص و نارسایی ها.

۱۸

  • تربیت و حمایت و ارتقای مرتبت اعضای حزب.

ادامه دارد.

خود آموز خود اندیشی (۶۸۴)

Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

چنان سعی کن، کز تو ماند چو شیر

چه باشی چو روبه، به وامانده سیر

معنی تحت اللفظی:

سعی کن مثل شیر باشی تا فقرا ریزه خوار سفره تو باشند.

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک طبقه حاکمه و توده

را

به شکل دیالک تیک شیر و روباه بسط و تعمیم می دهد و طبقه حاکمه (شیر) را به دلیل داشتن ثروت (طعمه) بیش از نیاز خود، سرمشق قرار می دهد، نه روباه فقیر و راضی به ریزه سفره شیران را.

در این جور مواقع است که ایدئولوگ های طبقات استثمارگر دست خود را رو می کنند.

سعدی

نمی خواهد و نمی تواند از تئوری رزق مقدر صرفنظر کند.

کلیت سیستم نظری سعدی بر مشیت ماورای بشری استوار شده است.

سعدی

نمی تواند بدون وارونه سازی حقایق مبرهن و آشکار به دفاع از نظام و ایدئولوژی فئودالی بپردازد.

بدون خدا،

سایه خدائی نمی تواند وجود داشته باشد،

بدون جزم «مشیت الهی»

توجیه اختلافات طبقاتی غیرممکن می گردد.

از این رو ست که خداوند رأی در قاموس سعدی،

به فئودالی تمام عیار استحاله می یابد و شلاق تحقیر و توهین را بر جسم و جان مرد آزمایشگر فرود می آورد.

مفاهیمی که سعدی برای حمله برمی گزیند، بمب هائی مهلک و ویرانگر اند :

«دغل»، «روباه شل» و «شیر درنده».

دغل در حق فریبکار و کلاهبردار به کار می رود، ولی سعدی آن را مثل تفی بر چهره مرد کنجکاو آزمایشگر می اندازد.

دغل بیشتر در مورد خود سعدی مصداق دارد، تا در مورد مردی که برای تعیین صحت و سقم ادعای سعدی به آزمایش دردناکی تن در داده است.

اما در دو مفهوم دیگرسعدی،

«روباه شل» و «شیر درنده»،

ستایش طبقاتی ـ فئودالی او از شیردرنده و تحقیر روباه شل به وضوح تمام خودنمائی می کند.

نتیجه آزمایش مرد،

سعدی را چنان به خشم آورده، که از سرحواس پرتی، برای اولین بار، نه اشراف بنده دار، فئودال و دربار، بلکه نماینده توده را مخاطب خود قرار می دهد و از او می خواهد که فئودال واره شود:

«برو، شیر درنده باش، تا از تو بماند!»

ادامه دارد.

فرهنگ مفاهیم فلسفی (ت) تصمیمگیری پذیر (قابل تصمیمگیری)

پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۱

  • هرگویش منطقی در چارچوب یک سیستم، تصمیمگیری پذیر است، اگر آن در چارچوب این سیستم قابل اثبات و یا رد باشد.
  • (یعنی نفی (نگاسیون) آن قابل اثبات باشد).

۲

  • تصمیمگیری در باره هر گویش منطقی می تواند با اتکا بر یک دلیل و یا به واسطه یک روش تصمیمگیری صورت گیرد.

پایان