پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

 شین میم شین

 

نمایندگان اگزیستانسیالیسم

 

۱

  •       نمایندگان اصلی اگزیستانسیالیسم به شرخ زیر بوده اند:

 

الف

  •       در آلمان:
  •       هایدگر
  •       یاسپرس

 

ب

  •       در فرانسه:
  •       سارتر
  •       مارسل

 

۲

  •       دیگر نمایندگان اگزیستانسیالیسم به شرح زیر بوده اند:

 

۱

  •       ووست

 

۲

  •       هائکر

 

۳

  •        گاردینی  

 

۴

  •       پرزیوارا

 

۵

  •       گریسباخ

 

۶

  •       هبرلین

 

۷

  •       بکر

 

۸

  •       بولنوف

 

۹

  •       سیلاسی

 

۱۰

  •       گادامر

 

۱۱

  •        فولکمن

 

۱۲

  •       اشلوک

 

۱۳

  •       بردیاژف

 

۱۴

  •       سیمون دبوار

 

۱۵

  •       مونیر

 

۱۶

  •        وال

 

۱۷

  •       مرلی پونتی

 

۱۸

  •       کوجف

 

۱۹

  •       آبگنان

 

۲۰

  •       گراسی و غیره.

 

۳

  •       عنوان «اگزیستانسیالیسم» در ادبیات، اغلب تنها برای نام بردن از اگزیستانسیالیسم به اصطلاح فرانسوی (ژان پل سارتر) به کار می رود. 

 

۴

  •       اگزیستانسیالیست های کشورهای آلمانی زبان تحت عنوان طرفداران «فلسفه حیات» (فلسفه اگزیستانس) جمعبندی و مطرح می شوند.

 

۵

  •       در رابطه با مارسل، ووست، هائکر، گاردینی، پرزیوارا از فلسفه حیات مسیحی، اگزیستانسیالیسم مسیحی و یا کاتولیکی صحبت می شود.

 

۶

  •       آموزه هایدگر را اونتولوژی حیات و یا فلسفه حیات اونتولوژیکی نیز می نامند.  

 

۷

  •       فرقه های مختلف اگزیستانسیالیسم، مفهوم «حیات» (اگزیستانس) را در کانون بررسی های خود قرار می دهند، ولی از تعریف دقیق آن امتناع می ورزند.

 

۸

به قول ژان پل سارتر، «حیات چیزی نیست که بتوان از دور به فکر خطور داد:

  •       حیات باید تو را ناگهان از سر بگذرد.
  •       چون سیلی، بر روی تو بماند.
  •       برقلب تو همچون هیولائی غول آسا و بی تکان به سنگینی تن برگسترد.
  •       و گرنه آن هیچ نیست.»  

 

۹

  •       اگزیستانسیالیسم تحت عنوان «حیات»، همواره حیات فردی انسان را درنظر می گیرد.

 

۱۰

  •       حیات فقط شامل حال انسان می شود و نه شامل حال چیزها.

 

۱۱

  •       حیات شیوه وجودی خاص انسان است.

 

۱۲

  •       حیات به مثابه حیات به انسان اعطاء نشده است، بلکه امکانی است که انسان می تواند و یا نمی تواند واقعیتش ببخشد.  

 

۱۳

  •       به نظر اگزیستانسیالیست ها انسان حیات خود را می آفریند:
  •       حیات «طرح» انسان است
  •       (مثل طرح ساختمان که روی کاغذ کشیده می شود).

 

۱۴

  •       انسان در زبان اگزیستانسیالیست ها قاعدتا به نام نامیده نمی شود، بلکه به عنوان «بود»، «حیات»، «من» «وجود برای خود» و امثالهم مطرح می شود.

 

۱۵

  •       نمایندگان اگزیستانسیالیسم وانمود می کنند که می توان به مفهوم «حیات» از طریق به اصطلاح اشراق و شهود حیاتی دست یافت.

 

۱۶

  •       هایدگر تجربه مرگ را، «به پیشواز مرگ رفتن» را حیات می نامد و سارتر «تهوع» را.

 

۱۷

  •       مارسل راز اشراق اساسی انسان را حیات می نامد.

 

۱۸

  •        یاسپرس شکنندگی وجود را، ناکامی انسان را در «شرایط سرحدی» (مرگ، درد، گناه) را

 

۱۹

  •       و بولنوف بی پناهی انسان را.
  •       فلسفه های آنها بدین طریق، خصلت سوبژکتیویستی بی چون و چرا کسب می کند.

 

ادامه دارد.