Art Times

سرچشمه:

صفحه فیسبوک

میشله جم

 

یدالله سلطان پور

 

درنگی در نعمات مادی و فکری و هنری و روحی و روانی بشری

 

الف

مریم

بنابراين كالا بيشتر شبيه فرزند آدم است تا خدا

 

۱

کالا مفهوم دقیقی نیست.

 

۲

در 

این بحث

چون کالاپرستی موضوع بحث بود

به

 عوض نعمات مادی و فکری و هنری

از 

کالا 

سخن رفت.

 

۳

کالا

مفهوم جدیدی

در 

عصر جدید 

است:

کالا

سلول اصلی و اساسی اندام جامعه سرمایه داری

 است.

 

۴

نعمات مادی و فکری و هنری

شبیه فرزند همه اعضای جامعه نیستند.

 

۵

نعمات مادی و فکری و هنری

فقط

فرزند

مولدین شان 

هستند.

 

طبقات انگل جامعه 

کالاپرست 

نیستند 

ولی 

کالا 

را 

آلت دست 

قرار می دهند 

و 

از

 آن 

 برای تکثیر کالا 

(پول، تجملات، ثروت، حرمسرا، اعتبار، امکانات برخورداری از عیش و نوش و عشرت و لذت و قدرت) 

بهره برمی گیرند. 

 

و گرنه 

آنها

برافروزندگان جنگ های بی پایان

و

نابود کنندگان کالا و مولدین کالا

هستند.

 

۶

شعر شاعر

نعمتی هنری و استه تیکی و روحی و روانی

 است

که

فقط

برای شاعر

شبیه فرزندش است

و

نه

برای هر رهگذر.

 

گاهی 

هم 

برای کسی که شعر حوایج روحی و فکری و روانی اش را رفع می کند.

 

۷

ای بسا کسا که دیوان شعر را زیر گلدان می گذارند

و 

در زمستان

 در

 اجاق می اندازند.

 

جنگ

چیست

اگر فرمی از کالاسوزی و مولدان کالاسوزی 

نیست؟

 

۸

ما 

با

 دیالک تیک مولد و مولود 

در همه این موارد سر و کار داریم.

 

ب

مریم

خدا شبيه كالا نيست

 

۱

خدا و رب النوع و بت

نعمات فکری و روحی و روانی اند

که

انسان برای رفع حوایج فکری و روحی و روانی خود

خلق شان کرده است.

 

۲

دلیل وارونه کردن رابطه مولد و مولود

دلیل خالق جا زدن بت و رب النوع و خدا

و

مخلوق جا زدن انسان ها

چه بسا 

عمدی بوده است

تا

مؤثریت نعمت فکری و روحی و روانی

تقویت و تکثیر و تشدید شود.

 

۳

ما با نوعی خودفریبی هم سر و کار داریم.

 

۴

یعنی 

حتما 

نباید 

ناشی 

از 

«از خود بیگانگی»

 باشد

 

یعنی

ناشی 

از

به 

باد فراموشی سپردن 

در 

اثر گذشت زمان

 باشد.

 

۵

مثال

همه می دانند که فال بین

عوامفریبی بیش نیست

ولی

خودفریبانه نزدش می روند

حتی 

پول می دهند تا فالش را ببیند 

و

 دروغ های خر پسند

تحویلش دهد.

 

۶

در چین چیانکایچک و حتی در ج. خ. چین 

فال بینی 

ممر درآمد مهمی است.

 

در چین چیانکایچک

 حتی

 سران سیاست و اقتصاد و غیره

مشتری مستمر فال بین ها هستند.

 

پ

مریم

خدا آخرين چيزى كه ما دوستش داريم البته اگر اسمش دوستداشتن باشه ، ما فقط بدليل رفع حوايجمان به خدا متوسل مى شويم و ابراز عبوديتمان ريشه در چشمداشت ما از خدا دارد و بس.

 

۱

همه نعمات مادی و فکری و هنری 

هم

بسان بت و رب النوع و خدا

باب الحوایح 

اند.

 

۲

کالایی که ارزش مصرف نداشته باشد

مشتری ندارد.

 

۳

خدایی که رفع حاجت نکند

پرستنده نخواهد داشت

 

ت

خدا ماحصل هيچ گونه كار و تلاشى از جانب ما نيست كه بدان عشق بورزيم مثل شعر يا هر نوع مولود ديگرى

 

۱

چرا.

بت پرست با همان زحمت و مشقت و ذلت 

بت و صنم تولید می کند 

که 

کوزه گر 

کوزه 

تولید می کند

 

۲

خدا 

قبلا

خورشید بوده است

ماه بوده است.

 

۳

رب النوع 

بوده است

 

۴

خدا 

قبلا

مادر بوده است

پدر بوده است.

 

۵

خدا 

با 

همان زحمت و مشقت و ذلت 

تولید شده است

که

نان و آب و خانه و کارخانه تولید شده اند.

 

۶

خدا

نعمتی فکری و روحی و روانی بوده است.

 

۷

خدا

جواب سؤالات بی جواب نیاکان ما ست.

 

۸

تولید خدا 

چیزی کمتر از تولید شعر و ترانه و تندیس 

ندارد

 

۹

با

 توسعه علم و فن

باب الحوایج ما 

عوض می شود:

مثلا

 اکنون

 در

 مبارزه با ویروس کرونا

علم و فن و فرهنگ

اندک اندک نقش باب الحوایج

بازی می کنند

 

۱۰

اگر علم و فن عاجز گردد

خلایق دوباره به درگاه خدا برمی گردند.

 

پایان