پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

پیشکش به 

 


هوشنگ تیزابی
 (۱۳۲۲ ـ ۱۳۵۳ ) 
مؤلف «نقدی بر فرویدیسم»

 

روانکاوری

 

۱

·    روانکاوی به روش شناخت اختلالات عصبی و معالجه بیماران مبتلا به اختلالات عصبی اطلاق می شود که توسط فروید در اواخر قرن ۱۹ توسعه داده شده و بعد توسط او به صورت تئوری پسیکولوژیکی درآمده است.

·    پسیکولوژی (روانشناسی) ژرف

 

۲

·    روانکاوی از این نقطه حرکت می کند که مجموعه رفتارهای بشری با به اصطلاح لیبیدو (انرژی تمایلات، گرایشات و غرایز جنسی برای ارضای هوس) تعیین می شود.

 

۳

·    فروید در سال های بعد غریزه جنسی را در مقابل غریزه مرگ قرار می دهد.

 

۴

·    فروید ایندو غریزه را علیرغم متضاد بودن شان به عنوان دو غریزه اصلی حیات بشری قلمداد می کند.

 

۵

·    به نظر فروید، غرایز جنسی کودک که چه بسا در سن و سال پایین توسعه یافته اند، بسته به جنسیت کودک به مادر و یا به پدر سمتگیری می کنند.

·    سمتگیری ئی که با ممنوعیت رابطه جنسی با خویشاوندان خونی در جامعه منافات دارد و از این سمتگیری «عقده اودیپوس» تشکیل می یابد.

 

۶

·    بدین طریق، لیبیدوی به طور بیولوژیکی تعیین شده در تضاد با هنجارها و تابوهای جامعتی قرار می گیرد.

 

۷

·    فروید از این تضاد (بندتنبانی. مترجم) تضاد اصلی میان طبیعت و جامعه را استخراج می کند.

 

۸

·    بر اساس این تصور فروید، خواهش های جنسی کودکی و بعد ها خواهش های جنسی بالغین، باید سرانجام «سرکوب شوند» تا کودک و بالغ در تضاد با جامعه قرار نگیرد.

 

۹

·    اما از آنجایی که لیبیدو باقی و پا بر جا می ماند، باید مؤثر واقع شود.

 

۱۰

·    افراد سالم می توانند به «تبخیر» لیبیدو نایل آیند.

·    یعنی قطار لیبیدو را بر ریل (راه آهن) دیگری بیندازند.

·    یعنی در کرد و کارهای دیگری شکوفا سازند.

 

۱۱

·    در قاموس فروید، کلیه کردوکارهای انسانی در فرهنگ، علم، سیاست و غیره از این تبخیر نشئت می گیرند.

·    (یعنی همه چیز منشاء بند تنبانی دارد. مترجم)

 

ادامه دارد.