بررسی هایی پیرامون مسئله ملی و مبانی موضع گیری مترقی در باره آن

نوید نو

مطلب دریافتی

 

ویرایش و تحلیل

از

یدالله سلطان پور

 

 

۲

 

بورژوازی واپسین

به

مثابه ضد بورژوازی آغازین

به

مثابه ضد سوبژکت طراز نوین تاریخ (پرولتاریا)

 به

مثابه دشمن آشتی ناپذیر فلسفه کلاسیک بورژوایی

به

مثابه متحد ارگانیک اشرافیت برده دار، فئودال و روحانی

به

مثابه بدترین دشمن پیشرفت و رئالیسم و راسیونالیسم

به

مثابه مهد پرورش فاشیسم، میلیتاریسم، فوندامنتالیسم، نیهلیسم 

به

مثابه بدترین دشمن شعارهای برنامه ای بورژوازی آغازین

(آزادی ـ برابری ـ برادری)

به

مثابه مؤسس و مبلغ و حامی خردستیزی، کمونیسم ستیزی، توده ستیزی، انواع مختلف مذهب، خرافه و خریت و خر پروری.

 

 

با

نمایندگانی

از شوپنهاور و تا نیچه

از ویتگن اشتاین تا پوپر

 

ستون اصلی ایده ئولوژی بورژوازی واپسین

فلسفه بورژوازی واپسین

است

که

با

فلسفه فریدریش نیچه

(خاتم الفیلسوف بورژوازی واپسین)   

به

پایان می رسد.

 

مراجعه کنید 

به

دایرة المعارف فلسفه بورژوایی واپسین

 

هر گردی

 

کردو

 

نیست.

 

 

 

مفاهیم فلسفی بورژوازی آغازین

 

در

 

فلسفه بورژوازی واپسین

 

تحریف می شوند.

 

چه بسا

 

به

 

ضد خود تبدیل می شوند.

 

 

 

بورژوازی مرتجع واپسین

 

پرچم بورژوازی آغازین

 

را

 

به

 

آتش می کشد.

 

 

 

همه دستاوردهای انقلابی آن

 

را

 

به

 

گور می سپارد.

 

 

 

بورژوازی مرتجع واپسین

 

نه

 

ضد برده داری، فئودالیسم، مذهب و خرافه و خریت است

 

و

 

نه

 

طرفدار تشکیل ملت (ملت سازی)، ناسیونالیسم، راسیونالیسم، هومانیسم، روشنگری، آزادی، برابری، خواهری ـ برادری و غیره.

ادامه دارد.