پروفسور دکتر ورنر شوفنهاور

(۱۹۳۰ ـ ۲۰۱۲)

برگردان

شین میم شین

علل معرفتی (شناخت) مذهب

· علل معرفتی مذهب به شرح زیر اند:

۱

· پا فراتر گذاشتن فکری از سدهای معرفتی که شرایط تولیدی و حیاتی در مقابل درک عینی پیوندهای واقعی طبیعت و به ویژه جامعه برپا می دارند.

۲

· این پا فراتر گذاشتن فکری توسط قوه تخیلی صورت می گیرد که عواطف (احساس ترس، عجز، سرسپردگی، وابستگی، سپاسگزاری و امثالهم) به کارش می اندازند.

۳

· مذهب، ضد علم و شناخت علمی است و به لحاظ محتوای جهان بینانه با ایدئالیسم عینی پیوندی تنگاتنگ دارد.

علل جامعتی مذهب

۱

· علل جامعتی اولیه تعیین کننده ی مذهب در سرکوب توده های خلق و در نادانی آنها در جامعه طبقاتی نهفته است.

۲

· طبقات حاکمه در جوامع طبقاتی، مذهب را برای تحکیم فکری قدرت خویش، برای نهادینه کردن آن و برای فلج کردن فعالیت انقلابی توده های تحت ستم به خدمت می گیرند.

۳

· جانشینی مذهبی با مذهبی دیگر در تاریخ با پیشرفت هائی در فرهنگ مادی و فکری خلق ها و با تحولاتی در نظامات جامعتی پیوند ناگسستنی داشته است.

· نظامات جامعتی ئی که جهان تصورات مذهبی باید خود را با آن دمساز سازند.

۴

· در روندهای تاریخی معینی، جنبش های اجتماعی و سیاسی مترقی نیز حامل تصورات مذهبی نوینی بوده اند و مبارزه جریانات مذهبی بر ضد یکدیگر نیز ـ چه بسا ـ بر مبنای تضادهای اجتماعی و سیاسی صورت گرفته اند.

۵

· این حقایق امور اما در ماهیت مذهب به طور کلی تغییری پدید نمی آورند.

۶

· علل مذهب تنها پس از امحای استثمار انسان به وسیله انسان، پس از استقرار جامعه بی طبقه کمونیستی و پس از امحای بقایای جامعه طبقاتی، به طور قطعی از بین خواهند رفت.

۷

· با توسعه نظام جامعتی کمونیستی و با اشاعه فراگیر جهان بینی علمی طبقه کارگر، یعنی ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مذهب از زندگی جامعه رخت برخواهد بست.

ادامه دارد.