آذر و احسان طبری

پژوهشی از احسان طبری

راجع به ارزیابی و شناخت شخصیت انسانی

(مجله “دنیا” دوره دوم، سال ششم، شماره ۴ زمستان ١٣۴۴)

درنگی

از

شین میم شین

طبری
دو ملاک در ارزیابى شخصیت انسانى

شخصیت

ادامه

۴۶

· پژوهش مشخص تشکیل و توسعه شخصیت

با مسائل سوسیال ـ پسیکولوژیکی (روانشناسی اجتماعی)، یعنی با موضعگیری، با سمتگیری ارزشی، با رفتار افراد با همدیگر، با روابط افراد با همنوعان، با رفتار و روابط افراد با نهادهای جامعتی و غیره پیوند ناگسستنی دارد.

۴۷

· معاییر زیر شخصیت، آشکارا بر همین پیوند تنگاتنگ دلالت دارند:

الف

· خردمندی و مسئولیت شناسی در اعمال خود در مقابل جامعه

ب

· فردیت

۱

· مشخصات شخصی رفتار

۲

· مشخصات شخصی منافع

۳

· لیاقت ها

۴

· آماج ها و غیره

پ

· عزت نفس شخصی

ت

· خردمندی و مسئولیت شناسی شخصیت بدان معنی است که اعمال او باید در مطابقت با از آن خود کردن (درک) ماهیت اجتماعی اش از سویی و در مطابقت با انجام وظایف اجتماعی خود در شرایط مشخص از سوی دیگر باشد.

ث

· تشکیل این مطابقت نمی تواند فقط بر حفظ موضع واحد معینی محدود باشد.

· شخصیت باید مستمرا شرایط توسعه یابنده جدید پیشرفت جامعتی را در نظر بگیرد.

۴۸

· بی توجهی به این معاییر (معیارها)، توسط شخصیت به تشکیل شرایط تعارض آمیز برای او منجر می شود که خود را در رابطه تضادمند شخصیت با گروه، کلکتیو و جامعه نمودار می سازد.

۴۹

· باید میان فردیت و فردگرایی (ایندیویدوئالیته و ایندیویدوئالیسم) تفاوت قایل شد.

· فردگرایی (ایندیویدوئالیسم) یکی از تحریفات و انحرافات بورژوایی فردیت است.

۵۰

· توسعه و تکامل فردیت بدان معنی است که لیاقت ها و تمایلات شخصیت در مطابقت با منافع جامعه شکوفا شوند و برای انسان های دیگر مفید باشند.

۵۱

· تربیت سوسیالیستی شخصیت

نه به توسعه فردگرایی (ایندیویدوئالیسم)، بلکه به توسعه فردیت (ایندیویدوئالیته) منجر می شود.

۵۲

· این بدان معنی است که باید بر بی شخصیتی، یعنی فقدان نظر و نگرش و تمایلات و گرایشات شخصی انسان ها و همراه با آن، بر فردگرایی (ایندیویدوئالیسم)، یعنی بر جداسازی شخصیت از جامعه، بر فقط به فکر منافع شخصی خود بودن، غالب آمد.

۵۳

· عزت نفس شخصی، قبل از همه با مفهوم ارزش انسانی، یعنی با زندگی ـ تصویر (سبک و استیل زندگی) سوسیالیستی که با زندگی ـ تصور بورژوایی تفاوت ماهوی دارد، گره خورده است.

۵۴

· شالوده تصور سوسیالیستی از زندگی ـ تصویر (استیل زیست) را کار صادقانه و وجدانمندانه به نفع جامعه و پاکی و پارسایی در زندگی روزمره تشکیل می دهد و نه ایدئال بورژوایی مبتنی بر جمع آوری ثروت به هر قیمت و زندگی لاابالی و بی ثمر.

۵۵

· این معاییر عام شخصیت

در هر فرماسیون اقتصادی جامعه حاوی مشخصات متنوع و فرم های مختلفند.

۵۶

· مفهوم «شخصیت» نه مفهومی ایستاتیکی (ایستا)، بلکه مفهومی دینامیکی (پویا) ست.

۵۷

· در هر جامعه شخصیت هایی با سطوح توسعه متفاوت وجود دارند.

۵۸

· وظیفه حاصل از آن برای جامعه سوسیالیستی عبارت است از توسعه آگاهانه خطوطی از شخصیت که بسته به ایدئال های سوسیالیستی انسان ها و بسته به روابط انسانی تعیین شده باشند و غلبه آگاهانه بر خطوطی از شخصیت که با این ایدئال ها در تضاد قرار دارند.

۵۹

· شخصیت سوسیالیستی،

انسان جامعتا (به لحاظ جامعتی) اکتیوی است.

· انسانی است که روابط شخصی خود را آگاهانه نسبت به گروه ها، کلکتیوها و جامعه به مثابه کل قوام می بخشد و بر توسعه جامعه تأثیر می گذارد.

پایان

ادامه دارد.