پروفسور دکتر گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۱

  • هر حکم عبارت است از بافت منطقی ئی که واقعیت امری را منعکس می کند.

۲

  • برخلاف مفاهیم که انعکاس چیزها، خواص و روابط مشخص اند، احکام بیانگر آنند که برخی چیزها حاوی برخی از خواص اند و میان آنها رابطه معینی وجود دارد.

۳

  • اگر حکمی انعکاس درستی از چیزی باشد و حاکی از آن باشد که آن چیز حاوی خواص معینی است و اگر از نظر عینی این چیز خواص یاد شده را داشته باشد، آنگاه می گوییم که این حکم حقیقی و درست است و در غیر این صورت باطل و نادرست خواهد بود.

۴

  • اگر ما رابطه میان چیز، خاصیت، مناسبت و مفهوم را از سوئی و رابطه میان واقعیت امر و حکم را از سوی دیگر مورد تحلیل قرار دهیم، آنگاه روشن خواهد شد که ما تنها صحت و سقم یک حکم را می توانیم تعیین کنیم و نه صحت و سقم یک مفهوم را (اگرچه هر از گاهی ادعای دیگری در این مورد به گوش می رسد.)

۵

  • اگرچه مفهوم نتیجه یک انعکاس است، ولی مناسبت انعکاس با مناسبت حقیقت یکسان نیستند.

۶

  • باید توجه داشت که هر حکمی در جامه جمله عرض اندام می کند و جمله فرم وجودی ـ زبانی حکم را تشکیل می دهد.

۷

  • حکم واحدی می تواند در جملات مختلفی بیان شود.

(رابطه جمله با حکم، شبیه رابطه فرم با محتوا (ظرف با مظروف) است.

مترجم)

۸

  • برای تعیین درونمایه جملات ادا شده در زبان محاوره ای و یا علمی باید به تحلیل منطقی آنها اقدام کرد.

۹

  • درونمایه منطقی جملات محاوره ای وقتی به بهترین وجه نمایان می گردد که جملات یاد شده به طور سمبلیک نشان داده شوند:
  • اگر M(x) به مثابه خاصیت، انسان باشد و St (x) به مثابه خاصیت، فانی باشد، جمله «انسان فانی است»، با حکم منطقی زیر بیان می شود:
  • V(x) [M(x) à St (x)] .

۱۰

  • برای استدلال منطقی دقیق و برای دور انداختن پیش شرط های زاید به هنگام استنتاج منطقی و غیره چنین نشان دادن سمبلیک به کمک ابزارهای منطق مدرن ضرورت حتمی دارد.

۱۱

  • بنابرین، حکم منطقی را نباید با جمله دستور زبانی عوضی گرفت.

۱۲

  • حکم منطقی را با قضاوت هم نباید عوضی گرفت.

۱۳

  • قضاوت عبارت از تأیید و یا تکذیب یک حکم است.

۱۴

  • بنابرین، قضاوت نه یک پدیده منطقی، بلکه عمدتا یک پدیده پسیکولوژیکی است.

  • مراجعه کنید به قضاوت

پایان