پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور

برگردان

شین میم شین

جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی

۱

· اما جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی که در شرایط کاپیتالیستی جامعه بشری پدید آمده و بیانگر منافع پرولتاریای انقلابی و دیگر زحمتکشان تحت ستم بوده، وحدت جهان بینی با علم و فلسفه و سیاست را درخود تحقق بخشیده است.

۲

· در فلسفه مارکسیستی ـ لنینیستی، هرگونه دوئالیسم میان جهانتصویر مبتنی بر علوم طبیعی از سوئی و انسانتصویر و تاریختصویر از سوی دیگر از میان برداشته می شود.

· زیرا این فلسفه از مبداء وحدت مادی جهان و پیوند عینی واقعا موجود میان طبیعت و جامعه آغاز به حرکت می کند.

۳

  • در تئوری مارکسیسم ـ لنینیسم، وحدت جهانتصویر علمی و جهان بینی علمی جامه عمل می پوشد.

۴

  • زیرا اولا تئوری مارکسیسم ـ لنینیسم، در نتیجه جمعبندی کلیه احکام علوم مربوط به واقعیت عینی (ساختار، توسعه) جهان، جامعه و غیره پدید آمده و رشد و توسعه یافته است.

الف

  • یعنی جهانتصویر مبتنی بر علوم طبیعی و تاریختصویر و انسانتصویر مبتنی بر جامعه شناسی علمی، پیش شرط های تئوری مارکسیسم ـ لنینیسم محسوب می شوند.

ب

  • ثانیا این تئوری نتیجه تعمیم فلسفی کلیه داده های علوم دقیقه در زمینه پراتیک تمامجامعتی انسان ها، احکام مربوط به جهان به طور کلی، قانونمندی های درونی عام جهان و جایگاه و مقام انسان در آن و غیره بوده است.

۵

  • از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، میان علم و جهان بینی نمی تواند تضادی وجود داشته باشد.
  • زیرا تعمیم ها و استنتاجات جهان بینانه با استفاده از متدهای خاص علوم صورت می گیرند و صحت و سقم آنها در پراتیک به محک زده می شود.

۶

  • از این رو مسائل مربوط به جهان بینی، نه فقط از اهمیت معرفتی ـ نظری، بلکه علاوه بر آن، از ارزش فوق العاده ای برای تفکر و عمل انسان ها برخوردارند.

۷

  • چون مسائل جهان بینانه حامل نگرش عام نسبت به جهان به طور کلی اند، می توانند رابطه انسان را نسبت به محیط زیست و نحوه رفتار او را در محیط زیست تعیین کنند.

۸

  • در حالیکه جهان بینی های ارتجاعی و ضد علمی طبقات به لحاظ تاریخی در حال زوال، در خدمت پاسداری از نظام موجود و سرکوب و تحمیق توده های مردم اند، بر تضادهای طبقاتی موجود سرپوش می نهند و به توجیه سیاست های طبقات حاکم می پردازند، جهان بینی علمی ـ انقلابی مارکسیسم ـ لنینیسم، کردوکار طبقه کارگر و توده های مردم به طور کلی را در راستای مبارزه برای رهائی و ساختمان جامعه سوسیالیستی و کمونیستی هدایت می کند.

۹

  • جامعه سوسیالیستی و کمونیستی، جامعه فارغ از استثمار و ستم و جامعه سعادت و رفاه عمومی است.

۱۰

  • جامعه سوسیالیستی و کمونیستی، همبودی است، که تحقق اراده فردی هر کس را، یعنی تحقق راستین زندگی شایسته انسان را امکان پذیر می سازد.

۱۱

  • این جهان بینی در انطباق کامل با توسعه پیشرونده جامعه بشری قرار دارد، به تسریع پیشرفت جامعتی کمک می کند و به رهائی فکری انسان ها در کردوکار خودآگاهانه و خلاقانه اجتماعی مدد می رساند.

۱۲

  • جهان بینی مارکسیستی ـ لنینیستی در جامعه سوسیالیستی رفته رفته به جهان بینی مسلط جامعه بدل می شود.

۱۳

  • درجه پیروزی کامل آن ـ به مثابه جهان بینی علمی ـ به درجه اقناع مردم در روند تلاش برای ساختمان موفقیت آمیز جامعه نو بستگی دارد.

  • مراجعه کنید به ماتریالیسم دیالک تیکی و تاریخی، مسئله اساسی فلسفه، فلسفه، ماتریالیسم، ایدئالیسم.

ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8001

مسئله اساسی فلسفه

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12782

ایدئالیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/10710

ماتریالیسم

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3767

پایان