سرگی لئونیدوویچ روبین اشتاین

(۱۸۸۹ ـ ۱۹۶۰)

برگردان

شین میم شین

۱

جایگاه پدیده ها و روندهای روانی در پیوند عام پدیده ها در جهان مادی

الف

راجع به طرح مسئله

ادامه

۲۴

  • پدیده های روانی قبل از همه در پیوند با مغز بروز می کنند.

۲۵

  • پدیده های روانی به مثابه یک روند، به مثابه یک کردوکار فقط به مثابه فونکسیون مغز و یا به مثابه کردوکار مغز بروز می کنند و وجود پیدا می کنند.

۲۶

  • پدیده های روانی به مثابه یک روند و به مثابه یک کردوکار، به مثابه کردوکار مغز، شیوه وجودی کلیه پدیده ها و روندهای روانی اولیه اند.

۲۷

  • وظیفه ما و یا دستکم، یکی از وظایف ما برای پژوهش پدیده های روانی، عبارت است از بررسی پیوند پدیده های روانی با مغز:

الف

  • مسئله این نیست که آیا چنین پیوندی وجود دارد.

  • در این زمینه شک و تردیدی وجود ندارد.

ب

  • مسئله نوع این پیوند است.

پ

  • مسئله چگونگی پیوند کردوکار روانی با مغز است.

ت

  • مسئله کشف معیارهای خاص مربوطه است.

۲۸

  • در تلاش برای حل این مسئله معلوم می شود که پیش شرط حل این مسئله، همزمان، کشف رابطه پدیده های روانی با جهان خارج (واقعیت عینی) است.

۲۹

  • کردوکار روانی، کردوکار مغز است.

۳۰

  • کردوکار روانی همزمان انعکاس جهان در آیینه مغز است.

۳۱

  • کردوکار روانی شناخت جهان است.

۳۲

  • همواره پدیده های روانی واحدی در این و یا آن کیفیت بروز می کنند.

۳۳

  • ما با دو سؤال مختلف و ظاهرا حتی ناهمگون سر و کار پیدا می کنیم:

الف

  • سؤال اول به جنبه معرفتی ـ نظری رابطه پدیده های روانی با واقعیت عینی مربوط می شود.

  • یعنی به جنبه معرفتی (شناخت) این رابطه مربوط می شود.

ب

  • سؤال دوم به جنبه علم الاشیایی رابطه پدیده های روانی با واقعیت عینی مربوط می شود.

  • یعنی به پیوند پدیده ها و روندهای روانی با مغز مربوط می شود.

۳۴

  • این دو جنبه، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارد.

  • پیوند تنگاتنگی که اگر یکی از ایندو جنبه به طرز معینی حل شود، جنبه دیگر نیز به همان سان می تواند حل شود.

  • یعنی به طرز سختگیرانه تعیین شده ای می تواند حل شود.

۳۵

  • هرگز نباید رابطه پدیده ها و روندهای روانی با مغز را از رابطه پدیده ها و روندهای روانی با جهان خارج (واقعیت عینی) مجزا ساخت و آندو را رو در روی یکدیگر قرار داد.

۳۶

  • قبل از همه به این دلیل که کردوکار روانی، کردوکار مغز است.

  • مغزی که با جهان خارجی (واقعیت عینی) در تأثیر متقابل قرار دارد و به تأثیرات جهان خارج جواب می دهد.

ادامه دارد.