تئوری شناخت (معرفت)

پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

۲۲

تئوری شناخت در فلسفه هگل

گئورگ ویلهلم فریدریش هگل

(۱۷۷۰ ـ ۱۸۳۱)

ادامه

۲۵

  • به نظر هگل، مفهوم در آخرین مرحله توسعه و تکاملش، به مثابه ایده، از سه پله می گذرد:

الف

  • پله حیات

ب

  • پله شناخت

پ

  • پله ایده مطلق.

۲۶

  • هگل عمل را نیز در هیئت «ایده عملی» وارد شناخت می کند.

الف

  • کردوکار مفهوم به تغییر واقعیت عینی می انجامد.
  • آن سان که شناخت با «ایده عملی» به وحدت می رسد و به «ایده مطلق» اعتلا می یابد که هویت (یکسانی) نظری و عملی است.
  • (هگل، «منطق»، فصل سوم، ص ۲، ۳)

(عمل (پراتیک) واقعیت یابی و یا مادیت یابی و یا شیئیت یابی اندیشه (پراتیک) است.

مثال:

خانه نتیجه مادیت یابی اندیشه و یا مدل فکری خانه در ذهن عمله و بنا به مدد مصالح ساختمانی ست.

ما با دیالک تیک اندیشه و عمل سر و کار داریم

و

نه با هویت (یکسانی) اندیشه و عمل.

اندیشه (تئوری) نه زاده ذهن، بلکه انعکاس عین است.

اندیشه از پراتیک نشئت گرفته است.

بشر خانه را در واقعیت عینی مثلا در لانه و آشیانه حیوانات و پرندگان دیده است.

خانه نتیجه انعکاس لانه در آیینه ذهن بشر است.

مترجم)

ب

  • اگرچه پراتیک در سیستم هگل به صورت کردوکار مفهوم مطرح می گردد، ولی به رغم آن، به معانی زیرین است:

۱

  • «پراتیک به مثابه حلقه زنجیر تجزیه و تحلیل روند شناخت تلقی می شود.

۲

  • پراتیک به مثابه گذار به حقیقت عینی (و یا به قول هگل) به حقیقت مطلق تلقی می شود.»

(پراتیک

به معنی واقعیت یابی تئوری است و نه به معنی تبدیل تئوری به حقیقت مطلق و یا عینی.

حقیقت مطلق دسترس ناپذیر می ماند.

برای اینکه واقعیت عینی لایتناهی است و انعکاس لایتناهی در ایینه ذهن در بی نهایت امکان پذیر است.

حقیقت عینی

هم

خرافه ای بیش نیست که لنین از هگل اخذ کرده و به خدمت گرفته است.

حقیقت انعکاس واقعیت عینی است.

حقیقت انعکاس نسبتا درست واقعیت عینی است.

مترجم)

۳

  • به قول لنین، مارکس وقتی که معیار پراتیک را در تئوری شناخت وارد می کند، به هگل استناد می جوید.
  • مراجعه کنید به «تزهای راجع به فویرباخ.»
  • (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۲۰۲)

(خوب.

استناد بجوید.

مارکس پراتیک را هم به معنی زادگاه تئوری و هم به معنی محک مطمئن و عینی و علمی برای تعیین صحت و سقم تئوری کشف کرده است

و

این خدمت بزرگ مارکس به بشریت است.

مترجم)

۲۷

  • توسعه تئوری شناخت در چارچوب فلسفه بورژوائی در قالب فلسفه هگل به عالی ترین مرحله خود می رسد و به یکی از مهمترین منابع نظری تئوری شناخت ماتریالیسم دیالک تیکی مبدل می گردد.

ادامه دارد.