قرآن کریم از دیدی دیگر (۱۴۹)
ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا تَحِلُّ لَهُ مِن بَعْدُ حَتَّىٰ تَنكِحَ زَوْجًا غَيْرَهُ ۗ فَإِن طَلَّقَهَا فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا أَن يَتَرَاجَعَا إِن ظَنَّا أَن يُقِيمَا حُدُودَ اللَّهِ ۗ وَتِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ يُبَيِّنُهَا لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ﴾
[ البقرة: ۲۳۰]
پس اگر باز زن را طلاق داد
ديگر بر او حلال نيست،
مگر آنكه به نكاح مردى ديگر درآيد؛
و
هرگاه آن مرد آن را طلاق دهد،
اگر مىدانند كه حدود خدا را رعايت مىكنند
رجوعشان را گناهى نيست.
اينها حدود خدا است كه براى مردمى دانا بيان مىكند.
کریم در این آیه،
مقررات طلاق را تعمیق می بخشد:
۱
پس اگر باز زن را طلاق داد
ديگر بر او حلال نيست،
مگر آنكه به نكاح مردى ديگر درآيد؛
و
هرگاه آن مرد آن را طلاق دهد.
اگر پس از دوبار ازدواج، باز هم همزیستی زن و شوهر به بن بست رسد و برای باز سوم جدا شوند،
در این صورت ازدواج مجدد مجاز نیست.
کریم
اما
راه حلی برای این معضل دارد که برای هیچ زن بدبختی آرزو کردنی نیست:
زن باید به ازدواج مصلحتی با نره خری تن در دهد.
بعد از او طلاق مصلحتی بگیرد تا با شوهر تحفه قبلی اش بتواند مجددا ازدواج کند.
فیلم هایی در اروپا در این زمینه منتشر شده است:
مردان مهاجر عرب
دل خوشی از آزادی زنان شان در اروپا ندارند
و
به هر بهانه ای جدا می شوند
و
وقتی دو بار جدا شدند، دنبال نره خری می گردند
تا با زن مطلقه شان به دیالک تیک ازدواج و طلاق مصلحتی تن در دهد.
۲
اگر مىدانند كه حدود خدا را رعايت مىكنند
رجوعشان را گناهى نيست.
اينها حدود خدا است كه براى مردمى دانا بيان مىكند.
معلوم نیست که منظور کریم از رعایت حدود الهی چیست.
کریم در هر صورت
استثنائا
هندوانه ای زیر بغل مسلمین می چپاند:
حدود الهی فقط برای مسلمین علامه است.
خوش به حال شان.
﴿وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ ۚ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِّتَعْتَدُوا ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ﴾
[ البقرة: ۲۳۱]
هرگاه زنان را طلاق داديد و مهلتشان سرآمد،
يا آنان را به نيكو وجهى نگه داريد
يا به نيكو وجهى رها سازيد.
و
تا بر آنها زيان برسانيد يا ستم بكنيد
نگاهشان مداريد.
و
هر كس كه چنين كند
به خويشتن ستم كرده است.
و
آيات خدا را به ريشخند مگيريد
و
از نعمتى كه خدا به شما داده است
و
از آيات و حكمتى كه براى موعظه شما فرستاده است
ياد كنيد
و
از خدا بترسيد
و بدانيد كه او به همه چيز آگاه است.
۱
هرگاه زنان را طلاق داديد و مهلتشان سرآمد،
يا آنان را به نيكو وجهى نگه داريد
يا به نيكو وجهى رها سازيد.
و
تا بر آنها زيان برسانيد يا ستم بكنيد
نگاهشان مداريد.
محتوای این آیه کریم،
نهی از زن آزاری است.
فمینیسم کریم
در توحش فرماسیون اقتصادی برده داری، ستایش انگیز است.
این فمینیسم چشمگیر کریم،
یکی از دلایل محبوبیت اسلام برای زنان تهیدست سیاه پوست
در کشورهای امپریالیستی مثلا امریکا ست.
اینکه کریم به تنهایی اینهمه قانون و مقررات وضع کرده است،
نشانه هوش سرشار او و تحمل زحمات فکری فوق العاده او ست.
دلیل بیهوشی پیامبر به بهانه نزول حضرت جبرئیل
احتمالا
سنگینی همین کار بوده است.
بیهوشی بهانه ای برای داشتن فرصتی جهت تعمق بیشتر باید باشد.
۲
هر كس كه چنين كند
به خويشتن ستم كرده است.
اگر کسی زن آزاری کند، از دید کریم، به خود ستم کرده است.
درک و توضیح مفهوم «ستم به خود» کریم
باید درروند تحلیل قرآن او صورت گیرد.
۳
آيات خدا را به ريشخند مگيريد
و
از نعمتى كه خدا به شما داده است
و
از آيات و حكمتى كه براى موعظه شما فرستاده است
ياد كنيد
و
از خدا بترسيد
و بدانيد كه او به همه چيز آگاه است.
این ایه دال بر ان است که بعضی ها آیات قران را به ریشخند گرفته اند.
یعنی
در مقابل اسلام مقاومت کرده اند.
ادامه دارد.