Bild

شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت سیزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۶۶)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

۱

نه بیگانه تیمار خوردش، نه دوست

چو چنگش، رگ و استخوان ماند و پوست

معنی تحت اللفظی:

کسی به حمایت از مرد گوشه نشین نپرداخت و او به غایت لاغر شد.

نتیجه این آزمایش عملی، به معنی ورشکستگی تئوری رزق مقدر است.

روزی انسانی نه منشاء الهی، بلکه منشاء اجتماعی دارد.

منشاء و سرچشمه ثروت اجتماعی، کار انسانی است.

روزی انسانی باید تولید شود.

این یکی از کشفیات بزرگ اقتصاد سیاسی کلاسیک بورژوائی، از سوی آدام اسمیث و داوید ریکاردو است.

سعدی اگر حکیم صادقی باشد، باید تئوری خود را باطل اعلام کند و به زباله دانی بیندازد.

آنجا که خرافه ها و یاوه های دیگر انداخته شده اند.

ادامه دارد.