Bild

پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

۱۶

  • رفته رفته متدی رواج داده می شود که درک مارکسیستی از پیشرفت را به طرح مبتنی بر اشاتولوژی و حرکت خطی ـ ابتدائی متهم می کند.

۱۷

  • البته نظراتی نیز کم کم اهمیت کسب می کنند، که پیشرفت تاریخی را منکر نمی شوند، ولی آن را به معنای تئوری همگرائی و یا تئوری جامعه فرم گرفته تعبیر می کنند، که با استراتژی جهانی امپریالیسم ایالات متحده امریکا و آلمان انطباق دارد.

۱۸

  • در بسیاری از زیرعرصه های حیات جامعتی، کسی در مورد حقیقت امر توسعه بالنده مثلا در مورد پیشرفت علمی ـ فنی تردید نمی کند.

۱۹

  • روند همه جانبه تکمیل تکاملی و انقلابی بی وقفه وسایل کار، موضوعات کار و همچنین علوم، شالوده تئوریکی برای آن را پدید می آورد.

۲۰

  • این روند در عصر حاضر و در آینده قابل پیش بینی، قبل از همه، با عوامل زیر پیوند دارد:

۱

  • با مکانیزاسیون سراسری

۲

  • با اوتوماتیزاسیون (اوتوماسیون، خودکار سازی)

۳

  • با توسعه و تکمیل ماشین های حلاجی اطلاعات

۴

  • با تحول بنیادی مواد خام

۵

  • با رشد سرسام آور معارف علمی

۶

  • با پیدایش علوم و متدهای جدید

۷

  • با تبدیل اصول علمی به نیروی مولده بلا واسطه

۸

  • با تبدیل اصول علمی به علوم هدایتی

۹

  • با تبدیل اصول علمی به علوم اطلاعاتی و مبادله ای

۲۱

  • پیشرفت علمی و فنی، نتایج خود در زمینه روندهای جامعتی را به خارج از تولید مادی بلا واسطه (مثلا به امور نظامی و بهداشتی) انتقال می دهد.

۲۲

  • این روند پیشرفت (رشد معارف، افزایش راندمان کار و غیره) را می توان نسبتا آسان تعیین کرد و اندازه گرفت.

۲۳

  • اما ارزیابی مسئله پیشرفت در زمینه حیات جامعتی به مثابه کل، دشوار است.

ادامه دارد.