فرضیه (هیپوتز)

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 
۱
 
۲
 
پایان

متد جعبه سیاه (بلک بوکس)

 پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
۳
 
پایان

تأملی در تأملات ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ (ﻣﺎﻧﻰ) (بخش اول)

ﻣﻴﺮﺯﺍ ﺁﻗﺎ ﻋﺴگرﻯ

(ﻣﺎﻧﻰ) 
(۱۳۳۰)
 شاعر، نویسنده و پژوهشگر  
  انقلاب در برابر انقلاب!  
منبع:
رادیو مانی

https://radiomani.org/?p=9451

تحلیلی 
از 
یدالله سلطانپور 
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
۶
 
۷
 
۸
 
۹
 
۱۰
 
ادامه دارد.

تزهای دهگانه راجع به رابطه نژاد و نژادپرستی (راسه و راسیسم) (بخش دوم)

برابری نژادی
اثری
از
الوارو سیکوه ئیروس
 
پروفسور دکتر مارتین بلومن تریت
برگردان
شین میم شین
 
۱۱
 
۱۲
 
۱۳
 
۱۴
 
۱۵
 
۱۶
 
۱۷
 
۱۸
 
پایان
 

متدئولوژی

 
 پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 

پایان 

سیری در شعری از دکتر اسعد رشیدی

ویرایش و تحلیل از
یدالله سلطان پور
 
پیشکش به
مریم
که مسبب اصلی این تأمل و تحلیل است.
 
اسعد رشیدی
بردگان ابدی
(زمستان ٢٠١٦)
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
پایان

متدئولوژیکی

 پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
  
·      متدئولوژیکی عبارت است از هر آنچه که به متدئولوژی تعلق دارد و هر آنچه که از نقطه نظر متدئولوژی در نظر گرفته می شود.
 
·      اصطلاح متدئولوژیکی را نباید با اصطلاح متدی اشتباه کرد.
 
پایان

مترقی

 پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
     
۱
·      معنی تحت اللفظی مترقی عبارت است از پیشرفته، پیشرو، درجهت منافع پیشرفت اجتماعی.
 
۲
·      ضد مترقی عبارت است از ارتجاعی، واپسگرا.
 
۳
·      مفهوم «مترقی» در فلسفه مارکسیستی برای نشان دادن دقیقتر سمت و سو و نتیجه روند توسعه به کار می رود.
 
۴
·      از توسعه مترقی و یا بالنده در شرایط زیر سخن می رود:
 
الف
·      در شرایطی که این توسعه از کیفیت نازلتر به کیفیت عالی تر منجر شود.  
 
ب
·      در شرایطی که سیستم توسعه یابنده به ثبات بیشتری نایل آید.
 
پ
·      در شرایطی که درجه سازمانی سیستم توسعه یابنده  افزایش یابد.
 
ت
·      در شرایطی که ساختار سیستم توسعه یابنده چندان تکامل یابد که بتواند بیشتر و بیشتر خود را با شرایط محیط پیرامون انطباق دهد.
 
۵
·      از توسعه ارتجاعی و یا تنزلی در شرایط زیر سخن می رود:
 
الف
·      در شرایطی که سیستم از یک مرحله سازمانی عالی تر به مرحله سازمانی نازلتر سقوط کند.
 
ب
·      در شرایطی که عرصه ثبات سیستم تنگترشود.
 
پ
·      در شرایطی که سیستم کمتر بتواند در مقابل اختلالات وارده از محیط پیرامون شیوه های رفتاری سیستم نگهدار از خود نشان دهد.
 
۶
·      در عرصه جامعه ـ بر طبق این معنای عام ـ زمانی از توسعه مترقی و بالنده سخن می رود که توسعه در جهت پیشرفت اجتماعی تعیین شده بوسیله قوانین توسعه عینی جامعه صورت گیرد.
 
۷
·      در حال حاضرگرایش توسعه مترقی در مقیاس جهانی در جهت گذار از فرماسیون اجتماعی سرمایه داری به سوسیالیستی قرار دارد و بر طبق آن هر طبقه و قشر اجتماعی و یا هر عمل شخصیت های منفرد زمانی مترقی نامیده می شود که در خدمت پیشرفت جامعه ای باشد.
 
۸
·      در کشورهای سرمایه داری عمل مترقی ـ ضمنا ـ عبارت است از عملی که در جهت تضمین حقوق دموکراتیک زحمتکشان، در راستای از بین بردن استثمار انسان بوسیله انسان صورت گیرد.
 
۹
·      در کشورهای سوسیالیستی عمل مترقی عبارت از عملی است که در جهت تقویت همه جانبه دستاوردهای سوسیالیستی و در خدمت ساختمان همه جانبه سیستم اجتماعی سوسیالیسم پیشرفته باشد.
 
۱۰
·      امروزه موضعگیری مترقیانه در مبارزه جهانشمول میان سرمایه داری و سوسیالیسم ـ قبل از همه ـ در جهت حفظ و تضمین صلح و نقش بر آب کردن نیات تجاوزگرانه امپریالیسم است.
 
۱۱
·      ضد مترقی در عرصه اجتماعی و سیاسی «ارتجاعی» نامیده می شود.
 
·      مراجعه کنید به ترقی.
 
پایان

متشابه (اشتراک لفظی، هومونوم)

 
 پروفسور دکتر ولفگانگ سگت
برگردان
شین میم شین
  
  ۱
·      متشابه (هومونوم) ویا همنام به کلماتی اطلاق می شود که حاوی دو و یا چند معنی مختلفند.
 
۲
·      اگر چنین کلماتی در رابطه منطقی واحدی به دو معنی مختلف به کار روند، آنگاه از (اکوی ووکاسیون) صحبت می شود.
 
۳
·      کلمه ماتریالیسم از سوئی به معنی یک جریان اصلی فلسفی است و از سوی دیگر به معنی شیوه زندگی مبتذل مبتنی بر هوا و هوس به کار می رود.
 
۴
·      در همه دوران ها مخالفین ماتریالیسم این تشابه را مورد سوء استفاده وسیع قرار داده اند تا مفهوم فلسفی ماتریالیسم را بی اعتبار سازند.
 
۵
·      کلماتی مانند «نفی»، هویت و تضاد نیز کلمات متشابه اند و لذا مخالفین ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی ازاین امر سوء استفاده همه جانبه می کنند.
 
۶
·      آنها برای بی اعتبار سازی ماتریالیسم دیالک تیکی و ماتریالیسم تاریخی تضاد دیالک تیکی را با تضاد منطقی (تناقض) قاطی می کنند و آنگاه ادعا می کنند که جهان بینی طبقه کارگر جهان بینی غیرمنطقی است.
 
۷
·      کلمه کار به معنی انواع مختلف کار انسانی است.
 
۸
·      در فیزیک اما کار به معنی جنبه معینی از حرکت مکانیکی است، یعنی نتیجه نیروئی است که موجب حرکت جسم می گردد و مسافتی است که جسم تحت تأثیر نیروی وارده پشت سر می گذارد.
 
پایان

مثبت (پوزیتیو)

پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
  
·      مثبت (پوزیتیو) به معنی تأیید، واقعی است و ضد منفی (نگاتیو) است.
 
·      مثبت در توسعه ما بعد کلاسیکی فلسفه بورژوائی («فلسفه مثبت» شلینگ، «پوزیتیویسم»، کومته و مکتب حقوقی تاریخی تا نئوپوزیتیویسم)  به معنی تأیید هر آنچه که هست و قبل از همه به معنی تأیید اوضاع و احوال اجتماعی موجود به کار می رود.
 
·      مراجعه کنید به پوزیتیویسم، نئوپوزیتیویسم
 
پایان

ایدئالیسم

پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
۳
 
پایان

آه، عشق، رنگ عالی ات پیدا نیست.

 
تئوری مارکسیستی ـ لنیینستی ژرف و بغرنج انعکاس
 
میم حجری
 
 
پایان

تأملی در لاطائلات سید جواد طباطبایی (بخش اول)

 
سید جواد طباطبایی
(۱۹۴۵)
 
  استاد و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه و تاریخ و سیاست 
  عضو سابق هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 
  از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» 
  در حال حاضر مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
تحصیلکرده
در
  دانشگاه پانتئون- سوربن، دانشگاه تهران
 
 
ویرایش و تحلیل
از
 ربابه نون
  
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
۶
 
۷
 
۸
 
۹
 
۱۰
 
ادامه دارد.

نوع ایدئال

 
 
ویلیام کارل امیل وبر
 (ماکس وبر)
(۱۸۶۴ ـ ۱۹۲۰)
جامعه شناس، حقوقدان، ناسیونال ـ اکونوم آلمانی
از کلاسیک های جامعه شناسی، علوم فرهنگی ـ اجتماعی
بلحاظ تئوری و مفهوم سازی مؤثر در زمینه های زیر:
جامعه شناسی اقتصادی
جامعه شناسی حاکمیت
جامعه شناسی مذهب
مؤسس اصل خنثائیت ارزش
آرامگاه او در هایدلبرگ است.
فرانک دپه او را «سوسیال ـ امپریالیست» می نامد.
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
پایان

سیری در عرعریات فاشیست های عیرانی

 
تحلیلی
از
میم حجری
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
۶
 
۷
 
۸
 
۹
 
۱۰
 
پایان

مذهب چیزی فراتر از افیون و اعتراض

 
کونو فوسل
 (۱۹۴۱)
 
ریاضی دان، تئولوگ، معلم، مؤلف کتاب
دکتر تئولوژی، معلم تئولوژی بنیادی در دانشگاه ویلهلم مونستر
جزو نمایندگان تئولوژی رهائی بخش
آثار
زبان، مذهب، ایده ئولوژی
(از تئولوژی زبانی ـ تجزیه ـ تحلیلی به تئولوژی ماتریالیستی)
علائم و ساختارها
(مقدمه ای بر مفاهیم بنیایدی، مواضع و گرایشات استروکتورالیسم)
تئوری ایده ئولوژی
 مذهب چیزی فراتر از افیون و اعتراض
مذهب پایگاه اجتماعی نیز دارد!
پروفسور دکتر کونو فوسل
 
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
۶
 
۷
 
پایان

خود آموز خود اندیشی (بخش پنجم)

لئو لیونی
 
تحلیلی
از
شین میم شین
 
 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 
۴۱
 
۴۲
 
۴۳
 
۴۴
 
۴۵
 
۴۶
 
۴۷
  
۴۸
 
۴۹
 
۵۰
 
ادامه دارد.

مجرد و مشخص  

 
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
پروفسور دکتر الفرد کوزینگ
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
پایان

تأملی در لاطائلات سید جواد طباطبایی (بخش دوم)

 
سید جواد طباطبایی
(۱۹۴۵)
 
  استاد و پژوهشگر ایرانی در زمینهٔ فلسفه و تاریخ و سیاست 
  عضو سابق هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران 
  از سال ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۵ مشغول تدریس در مؤسسه مطالعات سیاسی-اقتصادی «پرسش» 
  در حال حاضر مدیر گروه فلسفهٔ مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
تحصیلکرده
در
  دانشگاه پانتئون- سوربن، دانشگاه تهران
 
 
ویرایش و تحلیل
از
 ربابه نون
 
۱۱
  
۱۲
 
۱۳
 
۱۴
 
پایان
 

گذار از مجرد به مشخص (فرازی از رساله های اقتصادی کارل مارکس)

برگردان

شین میم شین
 
کارل مارکس
 ۱۵۰ سال پیش 
در
 اثر خود تحت عنوان «گروندریسه اقتصاد سیاسی»
 متد تجزیه ـ تحلیلی علمی خود 
را 
معرفی می کند.
 
۱
 
۲
 
پایان

 

محتوا (مضمون)

 
پروفسور کاملیا وارنکه
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
پایان

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (بخش سی و دوم)

پیشکش
به

امیر حسین آریان پور
 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 
 
۳۱۱
 
 
۳۱۲
 
۳۱۳
 
۳۱۴
 
۳۱۵
 
۳۱۶
 
۳۱۷
 
۳۱۸
 
۳۱۹
 
۳۲۰
 
ادامه دارد.

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (بخش هفتاد و نهم)

جمعبندی
از
مسعود بهبودی

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (بخش هفتاد و هشتم)

 

 
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
۷۷۱
 
۷۷۲
 
۷۷۳
 
۷۷۴
 
۷۷۵
 
۷۷۶
 
۷۷۷
 
۷۷۸
 
۷۷۹
 
۷۸۰
 
ادامه دارد.

هیومن ری لی شنز (روابط انسانی)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 
 
۱
 
۲
 
پایان

خود آموز خود اندیشی (بخش چهارم)

لئو لیونی
 
تحلیلی
از
شین میم شین
 
 نه اندیشه مادرزاد وجود دارد
و
نه اندیشیدن مادرزادی.
اندیشیدن
را
باید مثل هرعلم،
در روندی دشوار فراگرفت.
 
۳۱
 
۳۲
 
۳۳
 
۳۴
 
۳۵
 
۳۶
 
۳۷
 
۳۸
 
۳۹
 
۴۰
 
ادامه دارد.
 

شعری از مهدی اخوان ثالث

 

در این  زندان، برای خود هوای دیگری دارم
جهان، گو بی صفا شو، 

من صفای دیگری دارم 

اسیرانیم و با خوف و رجا درگیر، اما باز
در این خوف و رجا 

من دل به جای دیگری دارم 

در این شهرِ پر از جنجال و غوغایی، از آن شادم
که با خیلِ غمش

 خلوتسرای دیگری دارم 

پسندم مرغِ حق را، لیک با حقگویی و عزلت
من اندر انزوای خود، 

نوای دیگری دارم 

شنیدم ماجرای هر کسی، 
نازم به عشق خود
که شیرین‌ تر ز هر کس، 

ماجرای دیگری دارم 

اگر روزم پریشان شد، 
فدای تاری از زلفش
که هر شب با خیالش 

خواب‌ های دیگری دارم 

من این زندان 
به جرمِ مرد بودن می‌ کشم، 
ای عشق 

خطا نسلم 

اگر جز این 
خطای دیگری دارم 

اگر چه زندگی در این خراب‌ آباد زندان است‌ 
  و من هر لحظه در خود تنگنای دیگری دارم 


سزایم نیست این زندان و حرمان‌ های بعد از آن
جهان گر عشق دریابد، 

جزای دیگری دارم 

صباحی چند از صیف و شتا هم گرچه در بندم
ولی پاییز را در دل، 

عزای دیگری دارم 

غمین باغ‌ِ مرا باشد بهار‌ِ راستین
 پاییز
که با این فصل، 

من
 سرّ و صفای دیگری دارم 

من این پاییز در زندان، به یاد باغ و بستان‌ ها
سرود‌ِ دیگر و شعر و غنای دیگری دارم 


هزاران
 را
 بهاران 
در فغان آرد، 
مرا 
پاییز
که هر روز و شبش 

حال و هوای دیگری دارم 

چو گریه های های ابر‌ِ خزان، 
شب، 
بر سر‌ِ زندان
به 

کنج‌ِ دخمه
 من 
هم‌ 
های های دیگری دارم

عجایب شهر ِ پر شوری‌ است، این قصر قجر، 
من
 نیز
در این شهر‌ِ عجایب، 

روستای دیگری دارم

دلم سوزد، 
سری چون در گریبانِ غمی بینم
برای هر دلی، 

جوش و جلای دیگری دارم 

چو بینم موج‌ِ خون و خشم‌ِ دل‌ ها،
 می‌ برم از یاد
که در خون غرقه،

 خود 
خشم‌ آشنای دیگری دارم 

چرا؟ 
یا
 چون نباید گفت؟ 
گویم، 
هر چه بادا باد!
که 

من در کارها 
چون و چرای دیگری دارم 

به جان بیزار از این عقل‌ِ زبونم، ای جنون، گُل کن
که سودا و سَرِ زنجیرهای دیگری دارم


بهایی نیست پیشِ من 
نه آن مُس را نه این بَه را
که من با نقد‌ِ مَزدُشتَم، 

بهای دیگری دارم 

دروغ است آن خبرهایی که در گوش تو خواندستند
حقیقت را خبر 

از مبتدای دیگری دارم

خدای ساده‌ لوحان 
را 
نماز و روزه بفریبد
ولیکن من برای خود، 

خدای دیگری دارم 

ریا و رشوه نفریبد، اهورای مرا،
 آری
خدای زیرک بی‌اعتنایِ دیگری دارم 


بسی دیدم "ظلمنا" خوی‌ِ مسکین "ربنا" گویان
من اما با اهورایم،

 دعای دیگری دارم 

ز "قانون" عرب درمان مجو، دریاب اشاراتم
نجات‌ِ قوم خود را من

 "شفای" دیگری دارم 

بَرَد تا ساحل‌ِ مقصودت، از این سهمگین غرقاب
که حیران کشتی‌ ات را ناخدای دیگری دارم


ز خاک‌ِ تیره برخیزی، همه کارت شود چون زر
من از بهر‌ِ وجودت 

کیمیای دیگری دارم 

تملک شأنِ انسان وَز نجابت نیست، 
بینا شو
بیا کز بهر چشمت 

توتیای دیگری دارم 

همه عالم به زیر خیمه‌ ای، بر سفره‌ ای، با هم
جز این هم بهر جان تو 

غذای‌ِ دیگری دارم

محبت
 برترین آیین، 
رضا 
عقد است در پیوند
من این پیمان ز پیر‌ِ پارسای دیگری دارم 


بهین آزادگر مزدشت میوه‌ یْ مزدک و زردشت
که عالم را ز پیغامش رهای‌ِ دیگری دارم 


شعورِ زنده این گوید، 
شعار زندگی این است   امید،
 اما برای شعر، رای دیگری دارم 

سنایی در جنان نو شد، به یادم ز آن طهوری می
که بیند مستم و در جان 

سنای دیگری دارم

سلامم می‌ کند ناصر، که بیند در سخن امروز
چنین نصرٌ من‌ اللهی لوای دیگری دارم 


مرا در سر همان شور است و در خاطر همان غوغا
فغان 

هر چند
 در فصل و فضای دیگری دارم 

نصیبم لاجرم باشد، همان آزار و حرمان‌ ها
همان نسج است کز آن من قبای دیگری دارم 


سیاستدان شناسد کز چه رو من نیز چون مسعود
هر از گاهی مکان در قصر و نای دیگری دارم 


سیاستدان نکو داند که زندان و سیاست چیست
اگرچ

 این بار
 تهمت ز افترای دیگری دارم 

چه باید کرد؟ 
سهم این است و من هم با سخن
 باری
زمان را هر زمان ذَمّ و هجای دیگری دارم 


جواب‌ِ های باشد هوی 
- می‌گوید مثل - 
و این پند
من از کوهِ جهان با هوی،

 های دیگری دارم.

پایان
ویرایش
از تارنمای دایرة المعاف روشنگری

تأملی در سبک و استیل از سگ بهتران

 

تحلیلی

از 
میم حجری
 
 
 
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
پایان
 

متد تجزیه ـ تحلیلی (آنالیتیکی)

تجزیه و تحلیل) 
 (آنالیز)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
 
۱
 
۲
 
۳
 
۴
 
۵
 
پایان
 

تأملی در میراث دوست ـ مهندس صادق انصاری ( الف برزگر) (۳)

مهندس صادق انصاری 
 (ا. برزگر) 
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)
 
ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین
 
 
۲۱
 
۲۲
 
۲۳
 
۲۴
 
۲۵
 
۲۶
 
۲۷
 
۲۸
 
۲۹
 
۳۰
 
ادامه دارد.