طبقه بندی

 
پروفسور دکتر گئورگ کلاوس
برگردان شین میم شین
 
1
 
2
 
3
 
پایان

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (بخش سی و سوم)

سیری در کلامی از مسعود کیمیائی (بخش دوم)

هماندیشی با مریم (بخش چهارم)


کودکان کار در نظام سرمایه داری

طبقه اجتماعی

سیری در شعر « راستی، ای وای، آیا» از مهدی اخوان ثالث (بخش هجدهم)

راستی، ای وای، آیا
مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
132
 
133
 
پایان
ادامه دارد.

جهان و جهان بینی نادر ابراهیمی

سیری در کلامی از مسعود کیمیائی (بخش اول)

 
تحلیلی از
شین میم شین
 
حکم رییس صادر شد
گفتگوی امید روحانی با کیمیایی 
 
روشنفکر و تکنوکرات
 
نگاه کنیم به نقش روشنفکران ، آگاهان و دانستگان
در20 دهه پیش تا حالا و ببینیم چه قدر بوده است و هست . زمانی بود کهروشنفکران در همه جای جهان حضور داشتند و راجع به همۀ سیاست ها تصمیم میگرفتند .
حرف شان خوانده می شد .
پیشنهاد سارتر زمین نمی ماند .
پیشنهاد مثلا توماس مان زمین نمی ماند.
آن ها هم راجع به همه چیز و همه جا حرف و سخن می گفتند و نه فقط در بارۀ وضع خود و کشور خودشان
بلکه راجع به هر موضوع کلان یا حتی جزیی
در همه جای دنیا.


اکنون این جایگاه دیگر وجود ندارد ،
برای اینکه پیدایش تکنوکراتیسم ، فاصلۀ بین روشنفکر و مردم را کم کرد .
تکنوکراتحالا همان جایگاه را دارد و چون تکنوکرات است ، اصلا در این مباحث فکری وعقیدتی شرکت نمی کند . تکنوکرات حضور از خود نشان نمی دهد
بلکه سایه از خودش نشان می دهد .
بیشتر سیاستگزاران فعلی در جهان تکنوکرات هستند .
حالا من سؤال می کنم که ما چه قدر درگیر این نکته هستیم ؟
هماکنون روشنفکری که قرار است در حیطۀ روشنفکری قرار بگیرد ، تا چه حد دراین مقام از روی دست قبلی ها می نویسد ؟ به همین سینما رجوع کنیم وسینماگرانی که در سمت موافق هستند، اما می خواهند به سمت مخالف بیایند واپوزیسیون شوند ، تا نویسندۀ جوان امروزی ....
که چه قدر از خودش خلاقیت دارد و چه قدر از روی دست گذشته ها و قدیمی ها بر می دارد یا دست کم نگاه می کند ؟
چه قدر نوع زندگی روشنفکر قدیمی را الگو قرار می دهد ؟ دیگر روشنفکری به وجود می آید که روشنفکر زمانۀ خودش باشد.
اگر این به وجود بیاید آن وقت می تواند در جهان تفکرحضور داشته باشد.
پایان
ویرایش از تارنمای دایرة المعارف روشنگری
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
تکنوکراسی
 
1
 
2
 
پایان

ضرورت و تصادف

پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان  شین میم شین
 
1
 
2
 
3
 
پایان

سیری در شعر «نوحه» از مهدی اخوان ثالث (بخش هفدهم)

مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
130
 
131
 
پایان
ادامه دارد.

هماندیشی با مریم (بخش سوم)

ضرورت (جبر)

 
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان  شین میم شین
 
پیشکش به
 
هوشنگ ناظمی 
(امیر نیک آیین)
(1310 ـ 1367)
تاریخ اعدام : ۲۹ تیر (شهریور) ۱۳۶۷
زندان اوین
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
پایان

سیری در شعر « تنها، صدا ست که می ماند.» از فروغ فرخزاد (بخش سوم)

استالینیسم (بخش دوم)

سیری در شعر «هنگام» از مهدی اخوان ثالث (بخش شانزدهم)

مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
128
 
129
 
پایان
ادامه دارد.

سیری در شعر «و ندانستن» از مهدی اخوان ثالث (بخش پانزدهم)

 
مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
125
 
126
 
127
 
پایان
ادامه دارد.

سفری ـ نظری ـ ابراز نظری ـ گذری (بخش سی و دوم)

سیری در شعر «سیاه و سپید» از هوشنگ ابتهاج (بخش اول)

دایرة المعارف فلسفه بورژوائی واپسین (بخش چهل و دوم)

 
پروفسور دکتر هورست هولتسر
برگردان شین میم شین 
 
هورست هولتسر (1935 ـ 2000) 
استاد دانشگاه مونیخ
جامعه شناس
از مبارزان کمونیست
محرومیت از تدریس به جرم دگر اندیشی
مؤلف آثار متعدد
 
پروفسور دکتر هورست هولتسر
فصل هشتم
علوم اجتماعی / جامعه شناسی
برگردان شین میم شین
 
بخش هفتم
توسعه جامعه شناسی بورژوائی
در کشورهای مختلف سرمایه داری:
 
قسمت چهارم
جامعه شناسی در المان
 
پیشکش به
کاظم انصاری
 
423
 
424
 
425
 
426
 
427
 
428
 
429
 
430
 
431
 
432
 
433
 
434
 
435
 
436
 
437
 
438
 
439
 
440
 
441
 
442
 
پایان
ادامه دارد.

سیری در نقل قولی از لئون تروتسکی (بخش اول)

سرچشمه:
صفحه فیسبوک
علی فولادین 
تحلیلی از
مسعود بهبودی
 
1
 
2
 
3
 
4
 
پایان
ادامه دارد.

سیری در شعر «نماز» از مهدی اخوان ثالث (بخش چهاردهم)

 
نماز 
مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
121
 
122
 
123
 
124
 
پایان
ادامه دارد.

صلح

 
پروفسور دکتر ماتهویس کلاین
برگردان  شین میم شین
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
پایان

سیری در شعر «صبح» از مهدی اخوان ثالث (بخش سیزدهم)

 
صبح 
مهدی اخوان ثالث
 (1307 ـ 1369)
از این اوستا
(1344)
 
ویرایش و تحلیل از
ربابه نون
 
116
 
117
 
118
 
119
 
120
 
پایان
ادامه دارد.