نام هنگام تولد

کوین شاه

(۵۵۱ قبل از میلاد ـ ۴۷۹ قبل از میلاد)

(عمر: ۷۱–۷۲ سال)

درنگی

از

شین میم شین

کنفوسیوس

با زنی ازدواج کنید که اگر مرد می بود، بهترین دوست شما می شد.

این اندرز و ادعای کنفوسیوس

هم نشانگر جهان بینی و جامعه شناسی او ست

و

هم مملو از معایب و ایرادات معرفتی و نظری زیر است:

کنفوسیوس

اولا

منکر برابری زنان و مردان است.

اگر چنین نبود، چنین اندرزی نمی داد.

ثانیا

تعریف روشنی از مفاهیم آشنایی، عشق، دوستی، رفاقت ندارد.

ثالثا

از علل و دلایل و مبانی و معانی ازدواج بی خبر بوده است.

رابعا

این اندرز کنفوسیوس

اندرزی سوبژکتیویستی (مبتنی بر ذهنگرایی، میلی، این و آنی) است.

یعنی

حداقل اوبژکتیویستی (مبتنی بر عینگرایی، مستقل از زن و مرد) نیست.

چه رسد به اینکه دیالک تیکی باشد.

خامسا

ازدواج

پیوندی دیالک تیکی است.

یعنی

دو طرفه است و نه یکطرفه.

زن

اوبژکت واره و چیز واره و برده واره نیست

تا مرد تصمیمگیر مطلق باشد.

مرد

با رهی و برده و کنیز می تواند بدون رضایت او جفتگیری کند.

ولی نمی تواند ازدواج کند

و گرنه زندگی مشترک برایش به دوزخی با عذاب الیم مبدل می شود.

زن

زباله نیست.

زن

جنده نیست تا مرد به ازای پشیزی رفع حاجت جنسی کند و برود.

زن

چیزی جامد و بیجان و بی احساس و بی روح و روان نیست.

زن

از سر تا پا

سوبژکت

است.

زن

به اندازه ای مرد را از نعمت لذت از هرنوع برخوردار می سازد که خود می تواند و می خواهد.

علاوه بر این،

پیوند ازدواج

به علل و دلایل سوبژکتیو و اوبژکتیو و مادی و معیشتی و طبقاتی و مصلحتی و منفعتی و استه تیکی و اروتیکی و اتیکی و سکسوئالیستی و ژنه تیکی و غریزی و ملی و غیره

هم از سوی مرد و هم از سوی زن

برقرار می گردد.

ضمنا

رابطه زن و شوهر

رابطه ای دیالک تیکی است.

یعنی

مبتنی بر همزیستی و همستیزی، قهر و آشتی، عشق و نفرت، مهر و قهر، زر و زور، عهد و وفا، خدمت و خیانت، عهد شکنی و جفا و غیره است.

کریم

ازدواج

را

به مراتب رئالیستی تر و راسیونالیستی تر از کنفوسیوس

درک می کند و توضیح می دهد:

ان من اولادکم، ازواجکم، اموالکم

فتنه

عدو لکم.

فرزندان تان، زنان تان، اموال تان

اسباب آزمایش اند.

دشمنان تان اند.

ادامه دارد.