پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

۱۰۵

  • علیت با ضرورت (جبر) یکی نیست.

۱۰۶

  • اگرچه رابطه متقابل علی دارای خصلت ضرور (جبری) است.

۱۰۷

  • به عبارت دیگر، علت بالضروره (ضرورتا) معلول را پدید می آورد.

۱۰۸

  • اما هر رابطه متقابل ضرور را نمی توان رابطه متقابل علی قلمداد کرد

  • (مثلا ضرورت منطقی را).

۱۰۹

  • در این زمینه، ضرورت عام تر از مفهوم علیت است.

۱۱۰

  • از سوی دیگر در جهان عینی روابط متقابل ضرور و تصادفی وجود دارند.

۱۱۱

  • روابط متقابل تصادفی نیز علی اند.

  • زیرا علیت، کلیه پدیده های جهان مادی را شامل می شود.

۱۱۲

  • در این زمینه، مفهوم علیت عام تر از مفهوم ضرورت است.

۱۱۳

  • علیت را نباید با قانونمندی یکی گرفت.

۱۱۴

  • هر قانونی اگر چه به یک رابطه متقابل علی مربوط می شود.

  • ولی همه قوانین بنا بر محتوای خود بیانگر رابطه متقابل علی نیستند.

۱۱۵

  • مثلا قوانین هندسه حاکی از روابط کمی و یا مکانی اند و در رابطه علی نسبت به هم قرار ندارند.

۱۱۶

  • منطق صوری رابطه متقابل علی را با فرمول «اگر ـ پس» نشان می دهد.

  • ولی این فرمول خصلت رابطه متقابل علی را به اندازه کافی روشن نمی سازد.

۱۱۷

  • فرمول «اگر ـ پس» یک رابطه شرطی است و تنها می تواند بیانگر یک شرط برای پدید آمدن معلول به طور کلی باشد.

۱۱۸

  • اما هر شرط باید دارای پیش شرط های معینی باشد، تا بتواند علت گردد.

۱۱۹

  • به عبارت دیگر هر شرطی علت نیست.

۱۲۰

  • فرمول «اگر ـ پس» رابطه ای اکستن سیونال است و لذا نمی تواند رابطه این تن سیونال علی را به طور کامل منعکس کند.

۱۲۱

  • در منطق مودالیته کوشش می شود تا رابطه علی به طرز صوری شده (فرمالیزه شده) نشان داده شود.

  • مراجعه کنید به علت، معلول، تأثیر متقابل.

علت

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7618

پایان

تأثیر

(معلول)

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12086

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12095

پایان

تأثیر متقابل

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12139

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12145

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12158

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/12167

پایان