پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت

۱

  • تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت، هم از محدودیت های مکانیکی بری است و هم از تحریفات ایدئالیستی آزاد است.

۲

  • این تئوری با پدیده ها و روندهای اوبژکتیو (عینی) زیر در پیوند بوده است:

الف

  • با تغییرات جامعتی عظیم در قرن نوزدهم که کشف قوانین عام حرکت جامعتی را امکان پذیر می سازند.

ب

  • با کشفیات علوم طبیعی در اواسط قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، که از خودویژگی کیفی فرم های مختلف حرکت ماده پرده برمی دارند و پیوند درونی آنها را بیشتر و بیشتر آشکار می سازند.

  • مراجعه کنید به فرم های حرکت ماده

۳

  • تئوری ماتریالیستی ـ دیالک تیکی حرکت، امروزه تنها آموزه فلسفی حرکت است که با شناخت رشد یابنده علوم طبیعی و علوم جامعتی مدرن همخوانی دارد.

۴

  • از دیدگاه ماتریالیسم دیالک تیکی، حرکت ـ به معنی وسیع کلمه ـ عبارت است از شیوه وجودی و خصیصه ذاتی ماده، کلیه تغییرات حاصله در کیهان و روندهای مربوطه، از تغییر جا تا تفکر.
  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۳۵۴)

۵

  • توسعه یکی از فرم های خاص حرکت سیستم های مادی است که در جریان آن اوبژکت ها، خواص و پیوندهای کیفیتا نوینی پدید می آیند.

۶

  • مفهوم فلسفی حرکت، همانند مفهوم فلسفی ماده، حاصل یک تجرید (انتزاع) است.

  • مراجعه کنید به تجرید

انتزاع

(تجرید، ابستراکسیون)

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9221

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9226

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9230

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9237

۵

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9245

پایان

تجرید

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/9252

پایان

۷

  • فرم های مشخصی از حرکت، به شکل محسوس، یعنی قابل درک برای حواس وجود دارند.

۸

  • مفهوم فلسفی حرکت را نمی توان با این و یا آن فرم حرکت (مثلا حرکت مکانیکی) یکی گرفت.
  • همانطور که مفهوم فلسفی ماده را نمی توان با این و یا آن فرم مشخص آن (مثلا جنس و میدان) عوضی گرفت.

۹

  • مفهوم فلسفی حرکت خصلت عام دارد، یعنی وجه مشترک کلیه فرم های محسوس حرکت را شامل می شود.

۱۰

  • «حرکت ـ اگر آن را در مورد چیزها، پدیده ها و سیستم های مادی در نظر بگیریم ـ عبارت است از تغییر به طور کلی.»
  • (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۵۱۳)

ادامه دارد.