میم حجری

بدا به حال دلهایی که بیش از اندازه محفوظ بوده اند،

هنگامی که سودا راه به دل باز می کند،

آنکه عفیف تر است، بی دفاع تر است .
رومن رولان
جان شیفته

معنی تحت اللفظی:

هر کس که هرگز عاشق نشده باشد، وقتی عشق به سراغش می رود،

بیشتر از دیگران تسلیمش می شود.

رومن رولان

در این جمله (حکم و اندیشه)

دوئالیسم عیاش و عفیف

را

برای ابراز نظر به خدمت می گیرد:

عیاش

در

مقابل هجوم عشق

مقاوم تر از عفیف است.

آنچه که رومن رولان و به آذین ندارند،

اولا

خبر از دیالک تیک

است.

ثانیا

رادیکالیته فلسفی مارکسیستی

است.

رومن رولان و به آذین

اگر با دیالک تیک آشنا بودند، دیالک تیک عیش و عفت، عیاش و عفیف را به خاطر می اوردند و حکم دوئالیستی صادر نمی کردند.

در این صورت می دانستند که عیش و عفت و عیاش و عفیف

به یکدیگر تبدیل می شوند.

ضمنا می دانستند

که

عیش و عفت

حلقه علی (علتی ـ معلولی) نخستین در زنجیر علی نیستند.

عیش و عفت که جبلی و مادرزادی نیستند.

پشت سر عفت اصیل و نه فئودالی

عقل اندیشنده نشسته است که افسار غریزه را در دست دارد.

عقلی که عیاش به هر دلیلی از آن بی بهره است.

عیاش

اصولا

خر و خردستیز است.

اگر در پرتو دیالک تیک غریزه و عقل به این نظر رومن رولان بپردازیم،

باید بگوییم که عفیف مورد نظر او،

نه عفیف، بلکه ناقص العقل و بی تجربه در رابطه با ارضای حوایج غریزی خود

بوده است.

یعنی

تشنه و گرسنه سکس و لاس و لیس بوده است.

به همین دلیل تاب مقاومت در مقابل مغول عشق کذایی را ندارد

و

زودتر از عیاش سیر و سیراب و مجرب

تسلیم می شود.

پایان