پروفسور دکتر مانفرد بور

پروفسور گئورگ کلاوس

برگردان

شین میم شین

۲۵

  • بدین طریق می توان رفتارگرائی را از پیشاهنگان طرز تفکر سیبرنتیکی محسوب داشت.

۲۶

  • متدهای مختلف رفتارگرائی را می توان به نحو احسن به مثابه دستورالعمل های آزمایشی برای بررسی سیستم های بغرنج (بخصوص) ارگانیکی سیبرنتیکی مورد استفاده قرار داد.

۲۷

  • از این رو تصادفی نیست که برخی از نمایندگان رفتارگرائی زیرنتیجه های سیبرنتیکی را پیشاپیش مطرح کرده اند.

۲۸

  • اما این امر بدان معنی نیست که رفتارگرائی با تئوری سیبرنتیکی رفتار یکسان است و یا سیبرنتیک، تأییدی بر صحت رفتارگرائی است.

۲۹

  • از آنجا که رفتارگرائی وجود هرآنچه را که از حد رفتار فراتر می رود (مثلا وجود حیات درونی و روحی خاص انسان ها و امثالهم را) منکر می شود و یا برخورد علمی را به خطه آنها راه نمی دهد، سیستم های سیبرنتیکی را نیز به همان سان تلقی خواهد کرد.

۳۰

  • رفتارگرائی در عرصه تفکر تنها اینپوت سیستم های مربوطه را و نتایج تفکر یعنی آوت پوت را در نظر می گیرد.

۳۱

  • طرز نگرش بیهیویوریستی (رفتارگرایی) به مفاهیمی از قماش تفکر اوتومات های حسابگر منتهی می شود.

۳۲

  • در واقع میان دستگاه فکری انسانی و اوتومات های حسابگر فقط رابطه آنالوژی (تشابه) وجود دارد و نه هویت (یکسانی).

۳۳

  • مطلق کردن بیهیویوریستی (رفتارگرایی) مفهوم رفتار، به ناحق تاریخ تفاوتمند هر موجود متفکر انسانی و هر اوتومات حسابگر را نادیده می گیرد و تفاوت کیفی موجود میان مراحل مختلف توسعه ماده را از دیده ها پنهان می دارد.

پایان