قرآن کریم از دیدی دیگر (سوره الأنعام ) (۳۸۲ )
![]()
ویرایش و تحلیل
از
فریدون ابراهیمی
﴿وَهُوَ اللَّهُ فِي السَّمَاوَاتِ وَفِي الْأَرْضِ ۖ يَعْلَمُ سِرَّكُمْ وَجَهْرَكُمْ وَيَعْلَمُ مَا تَكْسِبُونَ﴾
[ الأنعام: ۳]
در آسمانها و زمين، اوست كه خداوند است.
نهان و آشكارتان را مىداند و از كردارتان آگاه است.
کریم
در این آیه،
الله کذایی را زیر ذره بین می گذارد.
نه به نیت تجزیه و تحلیل آن، بلکه به نیت گنده نمایی اش.
کریم
در این آیه،
الله را مالک زمین و آسمان ها (کاینات) جا می زند.
کریم
در این آیه،
عینا و عملا
به تبلیغ مالکیت خصوصی می پردازد.
کریم
از مالکیت خصوصی معیار و ملاک و میزان ارزیابی سر هم بندی می کند:
مالکیت خصوصی هر کس وزینتر،
یعنی
هر کس ثروتمندتر،
عظمت و ارج و ارزش و حتی حق و حقیقت و حقانیت او به همان اندازه بیشتر.
مالکیت خصوصی هر کس حقیرتر،
یعنی
هر کس فقیرتر،
عظمت و ارج و ارزش و حتی حق و حقیقت و حقانیت او به همان اندازه کمتر.
الله کذایی
انعکاس انتزاعی (مجرد) ـ آسمانی مالکین خصوصی مشخص و زمینی است.
الله کذایی کریم،
طبقه حاکمه ـ خدا ست.
یعنی
ضد دیالک تیکی توده ـ خدا (توده های زحمتکش) «بی همه چیز» است.
«بی همه چیزی»
(فقر مادی و فکری مطلق)
(Pauperismus)
در ایده ئولوژی همه طبقات اجتماعی انگل و استثمارگر،
از قبایح اخلاقی است
و
با همه چیزی(ثروت مادی و فکری) از سجایای اخلاقی آنها ست.
در آسمانها و زمين، اوست كه خداوند است.
نهان و آشكارتان را مىداند و از كردارتان آگاه است.
کریم
در این آیه،
دیالک تیک مادی و فکری
را
به صورت دیالک تیک دارایی مادی و دارایی فکری ـ معرفتی (دیالک تیک تصاحب آسمانها و زمین و وقوف به افکار و اعمال و خیالات و تصورات و روحیات و روانیات خلایق)
بسط و تعمیم می دهد.
این جامعه ـ تصویر کریم
در تحلیل نهایی
ماتریالیستی است.
مراجعه کنید
به
درک ایدئالیستی تاریخ
https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15917
پایان
درک ماتریالیستی تاریخ
https://mimhadgarie.blogfa.com/post/15921
پایان
ادامه دارد.