پروفسور دکتر گونتر کروبر

(۱۹۳۳ ـ ۲۰۱۲)

برگردان

شین میم شین

۴

  • اسکولاستیک قرون وسطی، به پیروی از ارسطو و با عمده کردن ناپیگیری های ایدئالیستی او در درک دترمینیسم، به انکار دترمینیسم علی (علتی ـ معلولی) و به ترویج تله ئولوژی (غایت مندی) مذهبی معینی می پردازد.

  • مراجعه کنید به اسکولاستیک، تله ئولوژی

اسکولاستیک

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8334

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8357

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8370

۴

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8373

پایان

تله ئولوژی

(هدفگزاری، تعیین هدف)

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13435

دترمینیسم در فلسفه دوره گذار ازقرون وسطی به عصر جدید

نیکولاس کوزانوس

(۱۴۰۱ ـ ۱۴۶۴)

فیلسوف

فقیه ( تئولوگ)

ریاضی دان

استقف (کاردینال)

از نخستین هومانیست های آلمانی در دوره گذار از قرون وسطی واپسین به اعصر جدید آغازین

۱

  • فلسفه دوره گذار از قرون وسطی به عصر جدید (کوزانوس، جوردانو برونو) هم پیوند علی عینی و هم تحقق اهداف و آماج های از قبل موجود ناشی از اراده الهی در طبیعت را صادق می داند.

۲

  • با توسعه علوم در قرون شانزدهم و هفدهم تفکر تله ئولوژیکی رفته رفته از عرصه به در رانده می شود و در بسیاری از عرصه های علوم عمدتا و آشکارا توضیح پدیده های طبیعی به کمک علل طبیعی و کشف قوانین عینی حاکم بر حوادث طبیعی توصیه می شود.

۳

  • دستاوردهای این دوره به شرح زیر بوده اند:

الف

  • کشفیات بزرگ گالیله

ب

  • روی بر گرداندن از گمانورزی و حدس کیمیاگرانه (الشیمیستی) و روی آوردن به مبانی آغازین شیمی علمی

پ

فیلیپوس تئوفراستوس بمبست فون هوهین هایم

معروف به پاراسلسوس

(۱۴۹۳ ـ ۱۵۴۱)

دانشمند سوئیسی همه جانبه با آثار همه جانبه

مداوای موفقیت آمیز او افسانه وار بود

مؤلف آثار بیشمار که عمدتا پس از مرگ او منتشر می شوند

  • مخالفت پاراسلسوس با خرافه کلیسا، مبنی بر این که گویا بیماری ها مجازات الهی اند و روی آوردن او به علم پزشکی مبتنی بر تجارب طبیعی و مبتنی بر بررسی پیوندهای مشخص.

۴

  • در فلسفه فرانسیس بیکن، هیوم، دکارت و اسپینوزا برای توضیح پدیده های طبیعی، دیگر کسی دست به دامن مشیت الهی نمی شود، بلکه علل طبیعی به خدمت گرفته می شوند.

۵

  • به نظر فلاسفه یاد شده، دانش واقعی در شناخت علل مادی پدیده ها نهفته است.

۶

  • در این دوره و همچنین در دوره بعد، یعنی در قرن هجدهم، علم مکانیک رشد چشمگیری می یابد.

۷

  • کپلر، گالیله و به ویژه نیوتون سیستم نظری جدیدی را به وجود می آورند که بر مبنای آن حرکت و تأثیر متقابل مکانیکی اجسام موجود در محیط پیرامون انسان ها به درستی توصیف می شوند، با اتکا به محاسبه ریاضی، حتی مدار حرکت کرات آسمانی تعیین می شود و مورد پیشگوئی قرار می گیرد، بدون اینکه کسی اشاره ای حتی به علل ماورای طبیعی و الهی و یا اصول غیرمادی بکند.

۸

  • مکانیک کلاسیک تجسم مادی علم به طور کلی می شود و درک طبیعت بر مبنای قوانین اساسی آن صورت می پذیرد.

ادامه دارد.