پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

شین میم شین

۸

حرکت و سکون در عصر جدید

۱

  • با پیشرفت علوم طبیعی (علم الاشیاء)، مسئله پیوند ماده و حرکت بار دیگر موضوع پژوهش فلسفی قرار می گیرد.

۲

  • در سایه پیشرفت شتابان علم مکانیک که تحت تأثیر حوایج فنی در دوره مانوفاکتور و شیوه تولیدی سرمایه داری آغازین قرار داشته، درک مکانیکی ـ ماتریالیستی از حرکت رواج می یابد.

۳

  • بنا بر آن، حرکت مکانیکی، یعنی تغییر محل (جا به جایی) ، تنها فرم حرکت است و انواع دیگر تغییر از این حرکت ناشی می شوند.

توماس هوبس

(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)

ریاضی دان

دولتتئوریسن

فیلسوف انگلیسی

در

عصر جدید آغازین

کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.

  • حرکت ـ به نظر هوبس ـ عبارت است از جا عوض کردن مدام اجسام.

رنه دکارت

(۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)

فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی

از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین

تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.

دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.

  • حرکت ـ به نظر دکارت ـ عبارت است از انتقال یک جسم از مجاورت چیزهای ثابت که با آن در تماس قرار دارند، به جوار چیزهای دیگر.

۴

  • خلاصه کردن حرکت در حرکت مکانیکی (یعنی در جا عوض کردن چیزها) مشخصه کلیه جریانات ماتریالیسم بورژوائی در قرن ۱۷ و ۱۸ بوده است.

۵

  • این طرز تفکر نمی توانست نظریه تئولوژیکی تلنگر اولیه و تکانه «از خارج از ماده» را رد کند.

اسحاق نیوتون

(۱۶۴۲ ـ ۱۷۲۷)

فیزیکدان

ریاضی دان

ستاره شناس

کیمیاگر

فیلسوف و کارمند دولتی

سرگردان میان تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه

  • از این رو ست که نیوتون اعلام می کند که کلیه حرکت ها در جهان، مثلا حرکت سیاره ها به دور خورشید، بر طبق قوانین مکانیکی صورت می گیرند و باعث و بانی همه آنها تلنگر اولیه الهی بوده است.

ادامه دارد.