فرهنگ مفاهیم فلسفی (ح) حرکت (جنبش) (۵)
پروفسور دکتر گونتر کروبر
برگردان
شین میم شین
۸
حرکت و سکون در عصر جدید
۱
- با پیشرفت علوم طبیعی (علم الاشیاء)، مسئله پیوند ماده و حرکت بار دیگر موضوع پژوهش فلسفی قرار می گیرد.
۲
- در سایه پیشرفت شتابان علم مکانیک که تحت تأثیر حوایج فنی در دوره مانوفاکتور و شیوه تولیدی سرمایه داری آغازین قرار داشته، درک مکانیکی ـ ماتریالیستی از حرکت رواج می یابد.
۳
- بنا بر آن، حرکت مکانیکی، یعنی تغییر محل (جا به جایی) ، تنها فرم حرکت است و انواع دیگر تغییر از این حرکت ناشی می شوند.
توماس هوبس
(۱۵۸۸ ـ ۱۶۷۹)
ریاضی دان
دولتتئوریسن
فیلسوف انگلیسی
در
عصر جدید آغازین
کتاب معروف او «هیولا» نام دارد.
- حرکت ـ به نظر هوبس ـ عبارت است از جا عوض کردن مدام اجسام.
رنه دکارت
(۱۵۹۶ ـ ۱۶۵۰)
فیلسوف، ریاضی دان و عالم علوم طبیعی
از مؤسسین راسیونالیسم مدرن عصر جدید آغازین
تفکر راسیونالیستی او را کارتزیانیسم نیز می نامند.
دکارت به وجود ایده های مادرزاد باور داشت.
- حرکت ـ به نظر دکارت ـ عبارت است از انتقال یک جسم از مجاورت چیزهای ثابت که با آن در تماس قرار دارند، به جوار چیزهای دیگر.
۴
- خلاصه کردن حرکت در حرکت مکانیکی (یعنی در جا عوض کردن چیزها) مشخصه کلیه جریانات ماتریالیسم بورژوائی در قرن ۱۷ و ۱۸ بوده است.
۵
- این طرز تفکر نمی توانست نظریه تئولوژیکی تلنگر اولیه و تکانه «از خارج از ماده» را رد کند.
اسحاق نیوتون
(۱۶۴۲ ـ ۱۷۲۷)
فیزیکدان
ریاضی دان
ستاره شناس
کیمیاگر
فیلسوف و کارمند دولتی
سرگردان میان تئولوژی طبیعی، علوم طبیعی و فلسفه
- از این رو ست که نیوتون اعلام می کند که کلیه حرکت ها در جهان، مثلا حرکت سیاره ها به دور خورشید، بر طبق قوانین مکانیکی صورت می گیرند و باعث و بانی همه آنها تلنگر اولیه الهی بوده است.
ادامه دارد.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و چهارم تیر ۱۴۰۳ ساعت 10:50 توسط سیاوش زهری
|