پروفسور دکتر ولفگانگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

ج

مفهوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه

۱

  • مفهوم جامعه از دیدگاه مارکسیسم ـ لنینیسم نتیجه بی واسطه طرز تفکر ماتریالیستی در بررسی حیات جامعتی بوده است.

۲

  • طرز تفکر ماتریالیستی نه از افراد انتزاعی و غیرتاریخی، بلکه از افراد واقعی، یعنی از افراد مؤثر (تأثیر گذار) آغاز به کار می کند.
  • از کردوکار عملی آنان آغاز به کار می کند، که همواره تحت شرایط جامعتی معین و «تاریخی گشته» انجام می گیرد.

۳

  • انسان ها در کنش تاریخی عملی خویش با یکدیگر رابطه برقرار می کنند و وارد مناسبات جامعتی با یکدیگر می شوند، که در کلیتش، یعنی در سیستمش، جامعه مربوطه را تشکیل می دهد.

۴

  • مناسبات جامعتی که انسان ها در عرصه ها و شرایط مختلف حیات جامعتی خویش برقرار می سازند، بی نهایت متفاوتند، ولی می توان آنها را به دو طبقه بزرگ تقسیم بندی کرد:

الف

  • مناسبات جامعتی مادی که ماهیتا با مناسبات تولیدی انطباق دارند.

  • مراجعه کنید به مناسبات تولیدی

مناسبات تولیدی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3156

پایان

ب

  • مناسبات ایدئولوژیکی که از ایدئولوژی، دولت، احزاب و غیره تشکیل می یابند.

۵

  • ماتریالیسم تاریخی، مناسبات تولیدی و طبقاتی را به مثابه مناسبات مادی اولیه، بنیادی و تعیین کننده از انبوه متنوع روابط جامعتی متمایز می سازد که بالضروره (جبرا، ضرورتا) از مرحله توسعه معین نیروهای مولده نشئت می گیرند.

  • مراجعه کنید به نیروهای مولده

نیروهای مولده

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3956

پایان

۶

  • مناسبات تولیدی و طبقاتی ساختار اقتصادی مادی هر جامعه ای را تشکیل می دهند و بر روی آنها ست که سرانجام فرم های مشخص همه دیگر روابط جامعتی زیر، بنا می شوند:

الف

  • نهادهای (مؤسسات) دولتی معین

ب

  • ساختار سیاسی و قضایی و حقوقی معین

پ

  • ایدئولوژی معین.

۷

  • بدین طریق جامعه ای در مرحله توسعه تاریخی معینی با خصلت خاص خود که ناشی از مناسبات تولیدی و طبقاتی موجود است، تشکیل می یابد و فرماسیون اقتصادی ـ جامعتی معین نامیده می شود.

فرماسیون اقتصادی جامعه

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7254

فرماسیون اقتصادی

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/2906

پایان

ادامه دارد.