پروفسور دکتر الفرد کوزینگ

برگردان

شین میم شین

۱

· تنوع مفهومی است که تفاوت کیفی بی پایان پدیده های جهان مادی را در فرم تعمیم یافته اش منعکس می کند.

۲

· مفهوم تنوع همراه با مفهوم وحدت جهان حاکی از این واقعیت امر است که ماده وحدتمند را نمی توان ناشی از فرم معینی از ماده و یا ناشی از ماده اولیه بی کیفیت (جوهر) دانست.

· ماده همواره در فرم های توسعه کیفی معین بی پایانی وجود دارد.

· مراجعه کنید به دیالک تیک کمیت و کیفیت، جوهر، وحدت مادی جهان

وحدت مادی جهان

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/4687

پایان

۳

· این درک از وحدت و تنوع جهان تنها بر بنیان پیوند ارگانیک ماتریالیسم و دیالک تیک امکان پذیر گشته که به وسیله مارکس و انگلس صورت گرفته است.

(ما با دیالک تیک وحدت و تنوع سر و کار داریم.

مترجم)

۴

· تضاد وحدت و تنوع جهان در تاریخ فلسفه در چالش میان جریانات مختلف فلسفی نقش مهمی بازی کرده است.

۵

· گروهی از فلاسفه ماتریالیست جهان باستان، تنوع جهان را ناشی از ماده اولیه واحدی با کیفیتی معین می دانستند:

۱

تالس

تالس میلطی

(۶۲۴ ـ ۵۴۶ ق. م.)

فیلسوف مکتب میَلَطی

از طبیعتفلاسفه یونان باستان

دولتمدار

ریاضی دان

ستاره شناس

مهندس

به نظر ارسطو، مؤسس فلسفه و علم به طور کلی

از فلاسفه ماقبل سقراطی

او و آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.

· تالس تنوع جهان را ناشی از آب می دانست.

۲

اناکسی منس

آناکسی منس

(۵۸۵ ـ ۵۲۸ق. م.)

فیلسوف مکتب میَلَطی

از طبیعتفلاسفه یونان باستان

ستاره شناس

از فلاسفه ماقبل سقراطی

تالس، آناکسی مندر و آناکسی منس مؤسسین مکتب ایونی (قدیمی ترین مکتب فلسفی) محسوب می شوند.

· آناکسی منس تنوع جهان را ناشی از هوا می دانست.

۳

اناکسی مندر

اناکسی مندر ملطی

(۶۱۰ ـ ۵۴۷ ق. م.)

همراه با تالس و آناکسی منس نماینده اصلی جنبش فلسفی موسوم به روشنگری ایونی و یا فطبیعتلسفه میلطی

جهانتصویر آناکسی مندر

مؤسس تئوری اوولوسیون

از فلاسفه ما قبل سقراطی

· آناکسی مندر اما برعکس، ماده اولیه را که شالوده همه پدیده ها ست، عاری از کیفیت می دانست.

۴

پارمنیدس

پارمنیدس اهل الئا

(۵۴۰ ـ ۴۸۳ ق. م.)

فیلسوف یونان باستان

از شاگردان سنوفانس

مؤسس مکتب الئات

مؤسس تئوری شناخت

· پارمنیدس (مؤسس مکتب الئات) تلاش داشت به طریق زیر تضاد میان تنوع پدیده ها و شالوده واحد آنها را به طور ریشه ای (رادیکال) حل کند:

· او وجود مادی تجزیه ناپذیر، تغییرناپذیر و ابدی را به عنوان جوهر حقیقی قلمداد می کرد و تنوع پدیده ها را به عنوان سراب محض می دانست.

ادامه دارد.