هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان

شین میم شین

۱۰

  • تجارت داخلی در برگیرنده تجارت چیزهای زیر است:

الف

  • تجارت وسایل تولید که گردش کالاهایی برای مصارف تولیدی اند.

ب

  • تجارت کالاهای مصرفی که گردش کالاهایی برای مصارف شخصی اند.

  • تجارت کالاهای مصرفی به انواع زیر طبقه بندی می شود:

۱

  • تجارت بزرگ (عمده خری ـ عمده فروشی) که روابط مصرفی با تولید را و با تجارت منفرد را و سیر راسیونال (عقلایی) کالاها را سازمان می دهد.

۲

  • تجارت منفرد (خرده خری ـ خرده فروشی) که کالاها را از تجارت بزرگ و یا تولید (مستقیما از کارخانه و غیره) می خرد و به مصرف کنندگان منفرد می فروشد.

۱۱

  • پلنوم هشتم حزب سوسیالیستی متحده آلمان برای تجارت کالاهای مصرفی در زمینه رفع حوایج جمعیت کشور، مسئولیت بزرگی محول کرده است.

۱۲

  • همکاران تجارت باید منافع خریداران (مشتریان) را به طور پیگیر و مستمر نمایندگی کنند.

۱۳

  • تجارت در مجموع، به ویژه تجارت بزرگ باید حوایج جمعیت کشور را بشناسد و همراه با صنایع و دیگر عرصه های تولید از کلیه امکانات بهره برگیرد تا کالاهای مصرفی لازم را به میزان کافی، با کیفیت خوب و بسته به نیاز مشتری با انواع مختلف قیمت ها و در سر موعد تعیین شده عرضه کند و منطبق با فرم های فروش در اختیار جمعیت کشور قرار دهد.

۱۴

  • از نقطه نظر فرم های مالکیت میان انواع زیر تجارت تفاوت گذاشته می شود:

الف

  • تجارت بزرگ (عمده خری ـ عمده فروشی) سوسیالیستی کالاهای مصرفی
  • (کارخانجات تجارت بزرگ سوسیالیستی)

ب

  • تجارت منفرد (خرده خری ـ خرده فروشی) تحت مالکیت خلقی
  • (سازمان تجارت)

پ

  • تجارت منفرد (خرده خری ـ خرده فروشی) تعاونی
  • (تعاونی های مصرفی)

ت

  • انواع دیگر تجارت سوسیالیستی

ث

  • تجارت منفرد (خرده خری ـ خرده فروشی) خصوصی

ج

  • تجارت مصرفی

۱۵

  • در سال ۱۹۷۱ در تجارت حدود ۸۴۷۳۰۰ نفر مشغول کار بودند

ادامه دارد.