Ist möglicherweise ein Bild von 1 Person

سیمین خلیلی

معروف به سیمین بـِهْبَهانی

( ۱۳۰۶ – ۱۳۹۳)

معلم، نویسنده، شاعر و غزل‌سرای معاصر ایرانی و از اعضای کانون نویسندگان ایران

میم حجری

۲

همه آدم ها ظرفیت بزرگ شدن را ندارند.

اگر بزرگ شان کنیم، گم می شوند

و

دیگر نه شما را می بینند و نه خودشان را.

سیمین بهبهان واقعا حرف زدن بلد نیست.

وقتی فاعل جمله «ما» است (اگر بزرگ شان کنیم)، قاعدتا باید بگوید (دیگر نه ما را می بینند و نه خویشتن را.)

سیمین بهبهان اما می نویسد:

دیگر نه شما را می بینند و نه خودشان را.

منظور سیمین بهبهان این است که تجلیل از افراد به بیگانگی آنها منجر می شود:

به دیالک تیکی از توده بیگانگی و خودبیگانگی منجر می شود.

این نظر سیمین بهبهان درست است.

چون چه بسا امر به خود افراد مشتبه می شود:

با تکیه بر تعارفات اوپورتونیستی و مصلحتی مردم، خیال می کنند که خدا شده اند و با توهم خدایی، توده را مشتی گاو و خر می پندارند که عرعر و ماو ماو می کنند.

این دیالک تیک شگفت انگیزی است:

توسط توده تجلیل می شوند و به تحقیر توده تجلیل کننده می رسند.

این دیالک تیک اما در مورد شخصیت های لنینی، اعتبار ندارد.

لنین

هرگز فراموش نمی کند که سرسپرده و مأمور و نماینده پرولتاریا ست و بارها بر زبان می راند و بر تقدم توده بر شخصیت باور دارد.

۲

بیایید به اندازه ادم ها دست نزنیم.

منظور سیمین پرهیز از تجلیل آدم ها ست.

ایراد نظری سیمین بهبهان این است که معنی و محتوای دیالک تیک تحقیر و تجلیل را نمی داند.

دیالک تیک تحقیر و تجلیل

فرمی از دیالک تیک مبارزه طبقاتی است:

توده (و یا طبقه حاکمه)

دشمن خود را مورد تحقیر قرار می دهد و دوست خود را مورد تجلیل.

این امری غریزی ـ طبیعی ـ طبقاتی است.

مورد منفی و ارتجاعی مورد نظر سیمین بهبهان زمانی پیش می آید

که

توده

عاجز از تمیز دشمن از دوست باشد.

مثلا

امثال هیتلر و خمینی و خامنه ای را مورد تجلیل قرار دهد و به عرش اعلی برساند.

ایراد نظری دیگری سیمین بهبهان این است

که

عامل اصلی و مستور پرده نشین تعیین کننده ی دیالک تیک تجلیل و تحقیر را نمی شناسد.

اصولا و اساسا

قهرمانان را نه توده، بلکه طبقات حاکمه می سازند و بر گرده توده می نشانند و به حساب توده می گذارند.

ترفند کار آنجا ست که طبقات حاکمه، بخشا بر اریکه قدرت نشسته است و بخشا در اوپوزیسیون است.

طبقات حاکمه نشسته بر اریکه قدرت می کشد و از مرده (شهید) قهرمان می سازد

و

طبقات حاکمه فعال در اوپوزیسیون، مرده را به عرش اعلی می برد و از او قهرمان می سازد و به خورد توده می دهد.

پایان