Bild

 

پروفسور دکتر ولفگارنگ پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

 

۱

شعور جامعتی

(شعور اجتماعی)

 

فرم های شعور جامعتی

 

  •     امروز می توان فرم های شعور جامعتی  را زیر نام برد:

 

۱

  •     فرم های سیاسی شعور جامعتی  

 

۲

  •     فرم های حقوقی شعور جامعتی  

 

۳

·    فرم های فلسفی شعور جامعتی

 

۴

  •     فرم های علمی شعور جامعتی  

 

۵

  •     فرم های اخلاقی شعور جامعتی  

 

۶

  •     فرم های استه تیکی شعور جامعتی

 

  •     مراجعه کنید به استه تیک  

 

۷

  •     فرم های مذهبی شعور جامعتی

 

۱

  •     فرم های یاد شده شعور جامعتی ـ در عین حال ـ با فرم های معینی از رفتار اجتماعی در پیوند قرار دارند.

 

۲

  •     شعور جامعتی نه به صورت «درخود» (فی نفسه)، بلکه تنها به عنوان شعور عملا موجود تعداد بیشماری از افراد وجود دارد.

 

۳

  •     شعور جامعتی از حاصل جمع شعور فردی افراد منفرد جامعه تشکیل نمی شود.

 

۴

  •     شعور فردی علاوه بر خطوط منحصر به فرد بیشماری که از شرایط خاص زندگی و تجربه شخصی افراد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی نیز است که شعور فردی کلیه افراد جامعه را به همدیگر پیوند می دهد.  

 

۵

  •     شعور جامعتی بر پایه روابط و منافع اجتماعی یکسان تشکیل می شود.

 

۶

  •     شعور جامعتی از جمع ساده شعور فردی همه افراد جامعه تشکیل نمی شود. 

 

۷

  •     شعور فردی علاوه بر خطوط نادری  که از شرایط زندگی و معرفتی ـ تجربی خاص هر فرد ناشی می شوند، حاوی وجوه مشترکی است که آن را با شعور افراد دیگر پیوند می دهند.

 

۸

  •     شعور جامعتی از استقلال نسبی برخوردار است که خود را به انحای مختلف نمایان می سازد.

 

۹

  •     شعور جامعتی ـ به مثابه انعکاس وجود جامعتی ـ هرگز تابع بیواسطه و مو به موی درجه  توسعه مناسبات مادی جامعتی نیست.
  •     آن سان که بتوان مثلا هر اندیشه ای را ناشی از شالوده مادی منطبق با آن تصور کرد.

 

۱۰

  •     اندیشه های نو قاعدتا در پیوند با گنجینه فکری موجود قرار دارند.

 

۱۱

  •     اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود تغییر می دهند.

 

۱۲

  •     اندیشه های نو گنجینه فکری موجود را به نوبه خود   غنی تر می سازند.

 

۱۳

  •     اندیشه های نو به تداوم گنجینه فکری موجود کمک می کنند.
  •     و لذا می توان گفت که نحوه پیوند و چند و چون بازسازی افکار قدیمی ـ در تحلیل نهائی ـ به وسیله مناسبات مادی جامعتی مربوطه و منافع طبقاتی ناشی از آن تعیین می شود.

 

پایان

ادامه دارد