پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 

ب

اسکولاستیک متعالی

(۱۱۵۰ ـ ۱۳۰۰)

 

۱

 

  •       شاخص های اسکولاستیک متعالی (دوره رونق اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:

 

 

 

الف

 

  •       انتشار بقیه کتب ارسطو

 

 

 

ب

 

  •       تلاش در جهت ترکیب سیستم دگماتیکی کلیسا با فلسفه ارسطو به کمک متد اسکولاستیکی

 

 

 

پ

 

  •       مبارزه بر ضد فلسفه یهودی و فلسفه عربی متمایل به ماتریالیسم

 

 

 

ت

 

  •       «ختم» موقتی مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

 

 

 

۲

 

  •       نمایندگان اصلی اسکولاستیک متعالی به شرح زیر بوده اند:

 

 

 

الف

 

  •       الکساندر فون هالس

 

 

 

ب

 

  •       بونا ونتورا

 

پ

 

  •       آلبرتوس ماگنوس (آلبرت فون بولشتات)

 

 

 

ت

 

توماس فون اکوین

 

(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)

 

ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ

 

از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)

 

میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.

 

کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.

 

  •       توماس فون اکوین

 

 

 

  •       مراجعه کنید به تومیسم

 

 

 

پ

 

اسکولاستیک واپسین

 

(۱۳۰۰ ـ ۱۴۰۰)

 

 

 

ویلهلم اوکهام

 

 (۱۲۸۵ ـ ۱۳۴۸)

 

فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی

 

تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین

 

نماینده اصلی نومینالیسم

 

موضوعات آثار او:

 

منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی

 

 

 

۱

 

  •       شاخص های اسکولاستیک واپسین (دوره سقوط اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:

 

 

 

الف

 

  •       شعله ور شدن مجدد مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)

 

 

 

ب

 

  •       ظهور ویلهلم اوکهام و شروع مبارزه بر ضد آموزه او

 

 

 

  •       مراجعه کنید به نومینالیسم

 

 

 

پ

 

  •       انحطاط عظیم متد اسکولاستیکی و تبدیل آن به مفهوم بازی انتزاعی

 

 

 

۲

 

  •       مرحله اسکولاستیک واپسین، با سقوط اسکولاستیک مترادف است که با فروپاشی جامعه فئودالی همراه بوده است.

 

 

 

۳

 

  •       اسکولاستیک با شروع عصرجدید بورژوائی، هرچه بیشتر از زندگی فکری خلق ها رخت بر می بندد.

 

 

 

۴

 

  •       اسکولاستیک اگرچه در قرون بعدی، تحت حمایت و تبلیغ کلیسای کاتولیک، به طور رسمی به حیات خود ادامه می دهد، ولی به معابد و مجامع مذهبی محدود می شود.

 

  •       معابد و مجامعی که به مراکز ارتجاع ایدئولوژیکی بدل می شوند.

 

 

 

۵

 

  •       اسکولاستیک در جریان رفرماسیون ستیزی، در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در ایتالیا و اسپانیا (سوارز) برای مدت کوتاهی اعتبار کسب می کند.

 

 

 

۶

 

  •       اسکولاستیک و کلیسای کاتولیک در دوره گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم، به شدت تقویت می شوند.

 

 

 

۷

 

  •       اسکولاستیک در این دوره دوباره احیا می شود و در هیئت نئواسکولاستیک نفوذ ایدئولوژیکی کسب می کند.

 

 

 

۸

 

  •       اندیشه بازی واقعیت گریز مبتنی بر حدس و گمان فرمالیستی بی محتوا و بی اعتنا بر تجربه اسکولاستیک سبب شده که مفهوم «اسکولاستیک» به معنی توهین آمیزی به کار رود.

 

 

 

۹

 

  •       مفهوم «اسکولاستیک» به معنی اندیشه بازی بی محتوا و مته بر خشخاش گذاشتن مفهومی نیز به کار می رود.

 

 

 

  •       مراجعه کنید به نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری

 

 

 

پایان