فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) اسکولاستیک (۴) (بخش آخر)
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین
ب
اسکولاستیک متعالی
(۱۱۵۰ ـ ۱۳۰۰)
۱
- شاخص های اسکولاستیک متعالی (دوره رونق اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:
الف
- انتشار بقیه کتب ارسطو
ب
- تلاش در جهت ترکیب سیستم دگماتیکی کلیسا با فلسفه ارسطو به کمک متد اسکولاستیکی
پ
- مبارزه بر ضد فلسفه یهودی و فلسفه عربی متمایل به ماتریالیسم
ت
- «ختم» موقتی مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)
۲
- نمایندگان اصلی اسکولاستیک متعالی به شرح زیر بوده اند:
الف
- الکساندر فون هالس
ب
- بونا ونتورا
پ
- آلبرتوس ماگنوس (آلبرت فون بولشتات)
ت
توماس فون اکوین
(۱۲۲۵ ـ ۱۲۷۴)
ایتالیائی الاصل و یکی از پرنفوذترین فلاسفه و تئولوگ های تاریخ
از مهمترین فقهای کلیسای کاتولیک و از نمایندگان اصلی فلسفه در قرون وسطی متعالی (اسکولاستیک)
میراث معنوی خارق العاده او هنوز هم در نئوتومیسم و نئواسکولاستیک مؤثر است.
کلیسای کاتولیک روم او را جزو قدیسان تلقی می کند.
- توماس فون اکوین
- مراجعه کنید به تومیسم
پ
اسکولاستیک واپسین
(۱۳۰۰ ـ ۱۴۰۰)
ویلهلم اوکهام
(۱۲۸۵ ـ ۱۳۴۸)
فیلسوف انگلیسی نامدار قرون وسطی
تئولوگ، نویسنده سیاسی ـ مذهبی در اسکولاستیک واپسین
نماینده اصلی نومینالیسم
موضوعات آثار او:
منطق، فلسفه طبیعت، تئوری شناخت، تئوری علوم، متافیزیک، اتیک، فلسفه سیاسی
۱
- شاخص های اسکولاستیک واپسین (دوره سقوط اسکولاستیک) به شرح زیر بوده اند:
الف
- شعله ور شدن مجدد مشاجره بر سر یونیورسال ها (مفاهیم عام)
ب
- ظهور ویلهلم اوکهام و شروع مبارزه بر ضد آموزه او
- مراجعه کنید به نومینالیسم
پ
- انحطاط عظیم متد اسکولاستیکی و تبدیل آن به مفهوم بازی انتزاعی
۲
- مرحله اسکولاستیک واپسین، با سقوط اسکولاستیک مترادف است که با فروپاشی جامعه فئودالی همراه بوده است.
۳
- اسکولاستیک با شروع عصرجدید بورژوائی، هرچه بیشتر از زندگی فکری خلق ها رخت بر می بندد.
۴
- اسکولاستیک اگرچه در قرون بعدی، تحت حمایت و تبلیغ کلیسای کاتولیک، به طور رسمی به حیات خود ادامه می دهد، ولی به معابد و مجامع مذهبی محدود می شود.
- معابد و مجامعی که به مراکز ارتجاع ایدئولوژیکی بدل می شوند.
۵
- اسکولاستیک در جریان رفرماسیون ستیزی، در قرن شانزدهم و هفدهم میلادی، در ایتالیا و اسپانیا (سوارز) برای مدت کوتاهی اعتبار کسب می کند.
۶
- اسکولاستیک و کلیسای کاتولیک در دوره گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم، به شدت تقویت می شوند.
۷
- اسکولاستیک در این دوره دوباره احیا می شود و در هیئت نئواسکولاستیک نفوذ ایدئولوژیکی کسب می کند.
۸
- اندیشه بازی واقعیت گریز مبتنی بر حدس و گمان فرمالیستی بی محتوا و بی اعتنا بر تجربه اسکولاستیک سبب شده که مفهوم «اسکولاستیک» به معنی توهین آمیزی به کار رود.
۹
- مفهوم «اسکولاستیک» به معنی اندیشه بازی بی محتوا و مته بر خشخاش گذاشتن مفهومی نیز به کار می رود.
- مراجعه کنید به نئواسکولاستیک در تارنمای دایرة المعارف روشنگری
پایان