دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۵۱)
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
حقیقت
ادامه
۱۶
- با کشف حقایق نسبی همواره جدیدتر، شناخت بشری به حقیقت مطلق نزدیکتر می شود.
- البته بدون اینکه در نقطه زمانی معینی بتواند قطعا به حقیقت مطلق برسد.
۱۷
- در مناسبت حقیقت نسبی و حقیقت مطلق، خصلت دیالک تیکی روند شناخت بشری خود را نشان می دهد.
۱۸
- ما باید میان تعریف حقیقت و معیار حقیقت تفاوت قایل شویم.
۱۹
- عالی ترین معیار حقیقت، پراتیک است.
- مراجعه کنید به پراتیک
پراتیک
http://mimhadgarie.blogfa.com/post/3011
پایان
۲۰
- اگر شناختی در کاربست پراتیکی (عملی) اش به نتیجه پیشایپش تعیین شده، منجر شود، آنگاه آن دلیل غیرقابل ردی بر آن است که آن تصویر حقیقی ئی از واقعیت عینی است.
- یعنی تصویر در سرحدات آنچه که پراتیک نشان داده، واقعا با اصل مطابقت دارد.
۲۱
- علاوه بر پراتیک به مثابه عالی ترین و تعیین کننده ترین معیار حقیقت، معاییر دیگری نیز وجود دارند که حاوی خصلت مستخرجه (استخراج شده) اند.
۲۲
- در شناخت مدرن، معیارهای تئوریکی (نظری) حقیقت، مثلا قوانین منطق فرمال (صوری)، قوانین طبیعی بنیادی و ثوابت طبیعی نقش بزرگی بازی می کنند.
- برای اینکه بسیاری از زمینه های شناخت با پراتیک به طرز باواسطه مرتبطند.
پایان
ادامه دارد.
+ نوشته شده در پنجشنبه بیست و هشتم اسفند ۱۳۹۹ ساعت 2:6 توسط سیاوش زهری
|