دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۸۱۱)
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
تئوری
(نظریه)
۶۱
- تئوری های مته متیکی در نظام خود تحت تابعیت هنجارهای منطق (علم قوانین تفکر) قرار دارند و باید منطقی تشکیل شده باشند.
۶۲
- صحت منطقی تئوری های مته متیکی زمانی حاصل می آید که پیوست واقعی مفاهیم و احکام در تئوری ها با مشخصات ساختاری شان مطابقت داشته باشد که به واسطه تئوری منطق تبیین می یابند.
۶۳
- باید توجه داشت که فقط منطق وجود ندارد.
- بلکه حداقل دو تئوری منطقی وجود دارند که با یکدیگر تفاوت دارند.
۶۴
- بسته به قبول و یا عدم قبول «اصل ممنوعیت ثالث»، بسته به اینکه ما احکام مربوط به اوبژکت های موجود را و یا مربوط به اعمال مورد نظر را در محاوره ببینیم، می توانیم یا به منطق به اصطلاح کلاسیک دست یابیم و یا به منطق عملیاتی (اوپراتیو.)
- (اصل ممنوعیت و یا طرد ثالث به قوانین سه گانه بنیادی در منطق (علم قوانین تفکر) اطلاق می شود که رعایت آنها برای استفاده درست از عقل، هم لازم است و هم کافی. مترجم)
۶۵
- این بدان معنی است که ایندو نباید با یکدیگر به لحاظ منطقی تضاد (تناقض) داشته باشند.
- بلکه برعکس، هر کدام از آندو باید مستقل از دیگری بدون داشتن تضاد منطقی (تناقض) قابل اجرا باشد.
۶۶
- منطق به اصطلاح کلاسیک عمدتا بر آن است که شاخص احکام، می تواند مشخصه حقیقت باشد.
- منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما بر آن است که احکام باید قابل رد باشند.
- (یعنی بتوان صحت و سقم آنها را اثبات کرد.)
۶۷
- منطق به اصطلاح کلاسیک، تئوری احکام همیشه حقیقی (معتبرالعام) است.
- منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما تئوری استراتژی های برد (برنده شدن) در محاوره (دیالوگ، گفتگو) را نمودار می سازد.
ادامه دارد.
+ نوشته شده در یکشنبه بیست و یکم دی ۱۳۹۹ ساعت 3:55 توسط سیاوش زهری
|