پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 

و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

 

 

تئوری

 (نظریه)

 

 

۶۱

  •     تئوری های مته متیکی در نظام خود تحت تابعیت هنجارهای منطق (علم قوانین تفکر) قرار دارند و باید منطقی تشکیل شده باشند.

 

۶۲

  •     صحت منطقی تئوری های مته متیکی زمانی حاصل می آید که پیوست واقعی مفاهیم و احکام در تئوری ها با مشخصات ساختاری شان مطابقت داشته باشد که به واسطه تئوری منطق تبیین می یابند.

 

۶۳

  •     باید توجه داشت که فقط منطق وجود ندارد.
  •     بلکه حداقل دو تئوری منطقی وجود دارند که با یکدیگر تفاوت دارند.

 

۶۴

  •     بسته به قبول و یا عدم قبول «اصل ممنوعیت ثالث»، بسته به اینکه ما احکام مربوط به اوبژکت های موجود  را و یا مربوط به اعمال مورد نظر را در محاوره ببینیم، می توانیم یا به منطق به اصطلاح کلاسیک دست یابیم و یا به منطق عملیاتی (اوپراتیو.)

 

  •     (اصل ممنوعیت و یا طرد ثالث به قوانین سه گانه بنیادی در منطق (علم قوانین تفکر) اطلاق می شود که رعایت آنها برای استفاده درست از عقل، هم لازم است و هم کافی. مترجم)

 

۶۵

  •     این بدان معنی است که ایندو نباید با یکدیگر به لحاظ منطقی تضاد (تناقض) داشته باشند.
  •     بلکه برعکس، هر کدام از آندو باید مستقل از دیگری بدون داشتن تضاد منطقی (تناقض) قابل اجرا باشد.

 

۶۶

  •     منطق به اصطلاح کلاسیک عمدتا بر آن است که شاخص احکام، می تواند مشخصه حقیقت باشد.
  •     منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما بر آن است که احکام باید قابل رد باشند. 
  •     (یعنی بتوان صحت و سقم آنها را اثبات کرد.)

 

۶۷

  •     منطق به اصطلاح کلاسیک، تئوری احکام همیشه حقیقی (معتبرالعام) است.
  •     منطق عملیاتی (اوپراتیو) اما تئوری استراتژی های برد (برنده شدن) در محاوره (دیالوگ، گفتگو) را نمودار می سازد.

 

ادامه دارد.