دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۵۸۵)
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
پوزیتیویسم
ادامه
۷۰
· تبدیل جامعه شناسی بورژوایی به علمی امپیریکی (تجربی)، به تغییر محتوا و فونکسیون آن در جامعه منجر شد.
۷۱
· علل این تغییر به شرح زیر بوده اند:
الف
· علت اول آن، اجتماعی بوده است:
· بحران عمومی جامعه سرمایه داری بوده است.
ب
· علت دیگر آن، توسعه پوزیتیویسم منطقی بوده است.
۷۲
ارنست ماخ
(۱۸۳۸ ـ ۱۹۱۶)
فیزیکدان، فیلسوف و تئوریسین علمی اطریشی
از
مؤسسین امپیریوکریتیسیسم
از
راهگشایان تئوری هیئت و روانشناسی هیئت
· توسعه پوزیتیویسم منطقی و تأثیرش بر جامعه شناسی بورژوایی با ماخیسم شروع می شود.
۷۳
· ماخیسم، سنسوئالیسم (حسگرایی) سوبژکتیوی است.
۷۴
· ماخیسم مدعی آن است که فقط سوبژکت وجود دارد و مجموعه شناخت در تجارب (دانش تجربی) سوبژکت فردی وجود دارد.
۷۵
· ردیه درخشانی بر ماخیسم توسط لنین در اثر او تحت عنوان «امپیریوکریتیسیسم و ماتریالیسم» تحریر یافته است.
۷۶
· تداوم پوزیتیویسم با توسعه پوزیتیویسم منطقی «محفل وین» صورت گرفت.
۷۷
· نمایندگان محفل وین به شرح زیر بوده اند:
الف
موریتس اشلیک
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۳۶)
فیزیکدان و فیلسوف و مؤسس محفل وین
· موریتس اشلیک
ب
اوتو نویرات
(۱۸۸۲ ـ ۱۹۴۵)
فیلسوف و اقتصاددان
· اوتو نویرات
پ
· فیلیپ فرانک
ت
رودولف کارناپ
(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)
فیلسوف
از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)
· رودولف کارناپ و غیره
۷۸
· معاییر پوزیتیویستی مهم برای متدئولوژی پژوهش سوسیولوژیکی قبل از همه به شرح زیرند:
الف
· تقلیل موضوع فلسفه به مسائل متد تصدیق و یا به وسیله تصدیق (اثبات صحت حدسی، ادعایی و نظری)
ب
· توسعه امپیریسم (تجربه گرایی) یکسویه و نئونومینالیسم
· مراجعه کنید به نومینالیسم
ادامه دارد.




