پروفسور دکتر

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان

مانفرد پوشمن

روبرت شولتس

هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر

(۱۹۶۹)

 

برگردان 

شین میم شین 

 

پوزیتیویسم

ادامه 

 

۷۰

·    تبدیل جامعه شناسی بورژوایی به علمی امپیریکی (تجربی)، به تغییر محتوا و فونکسیون آن در جامعه منجر شد.

 

۷۱

·    علل این تغییر به شرح زیر بوده اند: 

 

الف

·    علت اول آن، اجتماعی بوده است:

·    بحران عمومی جامعه سرمایه داری بوده است.

 

ب

·    علت دیگر آن، توسعه پوزیتیویسم منطقی بوده است.

 

۷۲

 

ارنست ماخ

(۱۸۳۸ ـ ۱۹۱۶)

فیزیکدان، فیلسوف و تئوریسین علمی اطریشی

از

مؤسسین امپیریوکریتیسیسم

از

راهگشایان تئوری هیئت و روانشناسی هیئت

 

·    توسعه پوزیتیویسم منطقی و تأثیرش بر جامعه شناسی بورژوایی با ماخیسم شروع می شود.

 

۷۳

·    ماخیسم، سنسوئالیسم (حسگرایی) سوبژکتیوی است.

 

۷۴

·    ماخیسم مدعی آن است که فقط سوبژکت وجود دارد و مجموعه شناخت در تجارب (دانش تجربی) سوبژکت فردی وجود دارد.

 

۷۵

·    ردیه درخشانی بر ماخیسم توسط لنین در اثر او تحت عنوان «امپیریوکریتیسیسم و ماتریالیسم» تحریر یافته است.

 

۷۶

·    تداوم پوزیتیویسم با توسعه پوزیتیویسم منطقی «محفل وین» صورت گرفت.

 

۷۷

·    نمایندگان محفل وین به شرح زیر بوده اند:

 

الف

 

موریتس اشلیک

(۱۸۸۲ ـ ۱۹۳۶)   

فیزیکدان و فیلسوف و مؤسس محفل وین

·    موریتس اشلیک

 

ب

 

 

اوتو نویرات

(۱۸۸۲ ـ ۱۹۴۵)

  فیلسوف و اقتصاددان

 

·    اوتو نویرات

 

پ

·    فیلیپ فرانک

ت

 

 

رودولف کارناپ

(۱۸۹۱ ـ ۱۹۷۰)  

فیلسوف

 از نمایندگان امپیریسم منطقی (نئوپوزیتیویسم)

 

·    رودولف کارناپ و غیره

 

۷۸

·    معاییر پوزیتیویستی مهم برای متدئولوژی پژوهش سوسیولوژیکی قبل از همه به شرح زیرند:

 

الف

·    تقلیل موضوع فلسفه به مسائل متد تصدیق و یا به وسیله تصدیق (اثبات صحت حدسی، ادعایی و نظری)

 

ب

·    توسعه امپیریسم (تجربه گرایی) یکسویه و نئونومینالیسم

 

·    مراجعه کنید به نومینالیسم

 

ادامه دارد.