پروفسور دکتر 

ولفگانگ ایشهورن

اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت

و

دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  

 

 

متدئولوژی

ادامه

 

۵۷

·     پژوهش روابط بغرنج در سیستم های اجتماعی مشخص در وهله اول باید به تجزیه و تحلیل دقیق شرایط عینی بپردازد.

·     شرایط عینی ئی که سیستم اجتماعی مورد نظر در آن قرار دارد.

 

۵۸

·     این به معنی گردآوری و حلاجی داتاهای (اطلاعات ساختاربندی شده) عینی است.

 

۵۹

·     تعیین کننده ی روابط میان افراد، شرایط عینی اند.

 

۶۰

·     درک خود روابط و رفتار افراد هرگز نمی تواند فقط با شناخت نیات و نظرات افراد میسر شود.

 

۶۱

·     ترکیب متدهای مختلف ضمنا به معنی در نظر گرفتن روش های کمی نیز است.

 

۶۲

·     آغازگاه (مبدأ، نقطه آغازین) متدئولوژیکی برای وحدت متدها و نفوذ متقابل آنها باید وحدت کیفیت و کمیت باشد.

·     مراجعه کنید به کیفیت و کمیت

 

۶۳

·     موضوعات پژوهش با وحدت مشخصات کمی و کیفی آنها تعیین می شوند.

 

۶۴

·     از این رو، شاخص متدیک پژوهش امپیریکی (تجربی) باید وحدت استنباطات کیفی و کمی باشد که انطباق خود را در جنبه های دوگانه همپیوند تعین عینی پدیده ها دارند.

 

۶۵

·     جمع آوری بی غل و غش کمی و یا کیفی داتاها وجود ندارد.

 

۶۶

·     متدهای جداسازی ضرور (جبری) جمع آوری کمی و کیفی داتاها خصلت نسبی دارند.

 

۶۷

·     مطلق سازی یکی از دو جنبه فوق الذکر یا به امپیریسم بی غل و غش سنجش منجر می شود و یا به به تفکر مقوله ای توخالی.

 

۶۸

·     هر دو گرایش فوق الذکر نه به بازتولید مشخص فکری، بلکه به ماندن در تعینات مجرد (انتزاعی) منجر می شوند.

 

۶۹

·     استفاده از روش های مته متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) اگر به طرز معنامندی در متدیک پژوهش به خدمت گرفته شوند، به اوبژکتیویزاسیون (عینی سازی) معارف منجر می شود.

 

۷۰

·     روش های مته متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) تأثیر برگشتی مثبت بر دقت پیش شرط های تئوریکی دارند و به اطمینان در استفاده از متدهای پژوهشی دیگر کمک می کنند.

 

۷۱

·     روش های مته متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) در درخوری کاربستی شان به پژوهش امپیریکی محدود نمی شوند.

 

۷۲

·     به ویژه روش های مته متیکی (ریاضی) می توانند وسیله ای برای تشکیل و تکمیل مستقیم تئوری های سوسیولوژیکی باشند.

 

۷۳

·     قاعده در پژوهش امپیریکی عبارت است از استفاده هرچه بیشتر از امکانات سنجش (اندازه گیری) دقیق و توصیف ایستاتیستیکی (آماری) و به خدمت گیری حلاجی مته متیکی و ایستاتیستیکی (ریاضی و آماری) داتاها. 

 

۷۴

·     از سوی دیگر باید در مرحله پژوهش تئوریکی نیز روش های مته متیکی وارد شوند.

 

۷۵

·     هر دو طریق باید طی شوند و به وحدت رسند.

 

۷۶

·     بغرنجی موضوع جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی تأثیر دوربردی بر روابطش با دیگر علوم جامعه ای دارد.

 

۷۷

·     برای درک بغرنجی روابط انسانی در سیستم ها و زیرسیستم های اجتماعی که در آنها وساطت میان عوامل فردی و جامعه ای (و برعکس) صورت می گیرد، باید جنبه های اقتصادی، حقوقی، سیاسی و غیره این روابط در تأثیر متقابل شان مورد بررسی قرار گیرند.

 

۷۸

·     به همین دلیل باید جویبارهای معارف فلسفی و معارف علوم منفرد راجع به جامعه و راجع به جوانب و عرصه های منفرد جامعه به شط جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی جاری شوند.   

 

۷۹

·     بنابرین، کار همبودی (مشترک) میانرشته ای (میان رشته های علوم مختلف) شرط ضرور پژوهش سوسیولوژیکی موفقیت آمیز است.

 

۸۰

·     در پژوهش زیرعرصه های مشخص جامعه، در وابستگی به خصوصیت این زیرعرصه ها، روابط به ویژه تنگاتنگی میان علوم جامعه ای (علوم اجتماعی) مختلف برقرار می گردد.

 

 

پایان

 ادامه دارد.