بررسی هایی پیرامون مسئله ملی و مبانی موضع گیری مترقی در باره آن

نوید نو

مطلب دریافتی

 

ویرایش و تحلیل

از

یدالله سلطان پور

 

با 

توجه به رشد مطالبات ملی در ایران و نیز منطقه 

و 

همچنین 

با 

توجه به مواضع گوناگون و بعضا متضاد احزاب و جریانات چپ در این باره،

 این نوشتار می کوشد 

تا

 به 

واکاوی بیشتر این مساله بپردازد 

و 

دشواری های موضع گیری پیرامون این موضوع 

و 

پارامترهای اساسی در تحلیل مساله ملی 

را 

بررسی نماید.

 

۱

ملت و ملی گرایی

مارکسیست ها و مساله ملی   

دشواری مساله ملی 

و

 یک نمونه ی تاریخی

لنین و حق حاکمیت ملل بر سرنوشت خویش 

  جمع بندی و فرموله کردن مطلب 

 

حریف

با

وعده و ادعای واکاوی «رشد مطالبات ملی در ایران و نیز منطقه 

و

مواضع گوناگون و بعضا متضاد احزاب و جریانات چپ در این باره»

 

اول

راجع به ملت و ناسیونالیسم (ملی گرایی کذایی)

بعد

راجع به مارکسیست ها و مسئله ملی

بعد

راجع به بغرنجی (دشواری) مسئله ملی

ضمن ارائه نمونه ای تاریخی از اختلاف نظر روزا با لنین

داد سخن سر می دهد

و

آخر سر

 به همت برخی از علمای فرنگی دست به جمعبندی می زند

و

قال قضیه را می کند.

 

خواننده بدبخت

با

خواندن این جور «پژوهش ها» 

به

همان روز می افتد 

که

 هیئت تحریریه نوید کهنه و نو و مؤلف این مطلب

 افتاده اند.

 

این طرز «تفکر» و طرز «تحلیل» مدعیان

قبل از هر چیز

اسکولاستیکی

است.

 

متد اسکولاستیکی تحلیل قضایا

مبتنی

 بر 

جست و جوی آیات و روایات و احادیث و اخبار

از

اوتوریته های علمی و فقهی و فلسفی و سیاسی 

ضمن

پرهیز اکید از تحلیل مشخص قضایای مشخص

 

است

 

و

 

نهایتا

 

به

 

 اشاعه سردرگمی و سرگیجه 

 

منجر می شود.

 

 

 


طرز «تفکر» و طرز «تحلیل» اسکولاستیکی

 

فقط و فقط

 

به

 

درد خر پروری

 

می خورد

 

و

 

نه

 

به 

 

درد روشنگری.

 

 

 

نوید کهنه و نو و حزب توده در دهها دار و دسته

 

فاقد توان تفکر مفهومی 

 

و

 

نتیجتا 

 

عاجز از تحلیل مشخص هر مسئله ای 

 

و

 

 در این مورد بخصوص، 

 

فاقد تحلیل مشخص از مسئله ملی

 

اند.

 

 

۲ملت و ملی گرایی

 

 

مؤلف

 

عنوان پژوهش اسکولاستیکی خود

 

را

 

ملت و ملی گرایی

 

اعلام می دارد،

 

بی آنکه زحمت تعریف مفهوم ملت

 

را

 

حتی

 

به

 

خود 

 

بدهد.

 

 

 

در 

 

ایران و منطقه

 

چه بسا

 

اصلا

 

ملت

 

تشکیل نشده است.

 

 

 

دم زدن از ناسیونالیسم در ایران و منطقه

 

به

 

معنی بیگانگی با مفهوم ملت (ناسیون) و ناسیونالیسم

 

است.

 

 

 

دلیل عدم تشکیل ملت

 

در

 

ایران و منطقه

 

جانسختی درازمدت مناسبات تولیدی فئودالی

 

از

 

سویی

 

و

 

پیوند مادی و فکری و ایده ئولوژیکی مستحکم بورژوازی بومی با ارتجاع فئودالی ـ روحانی بوده است.

 

 

 

بی دلیل نیست

 

که

 

در 

 

ایران و منطقه

 

جای ملت

 

را

 

امت

 

پر کرده است

 

و

 

جای ملت واحد

 

را

 

امت واحد.

 

 

۳

با شکل گیری مناسبات سرمایه داری ، 

ملی گرایی و میلیتاریسم 

به 

عنوان دو عامل اساسی پیشرفت و تفوق نظام جدید بر مناسبات فئودالی 

عمل کردند.

 

مؤلف

 

عوامل اساسی پیشرفته تر و برتر از فئودالیسم بودن کاپیتالیسم

 

را

 

نه

 

در

 

توسعه غول آسای نیروهای مولده 

 

نه

 

در

 

زیربنای اقتصادی مترقی تر کاپیتالیستی،

 

نه

 

در

 

مناسبات تولیدی انقلابی کاپیتالیستی

 

نه

 

در

 

مترقی و پیشرفت طلب و انقلابی بودن بورژوازی 

 

و

 

واپسگرا و مرتجع و پیشرفت ستیز بودن اشرافیت فئودال و روحانی،

 

بلکه

 

در

 

ناسیونالیسم و میلیتاریسم

 

می داند.

 

 

 

بی انکه تعریف روشنی از ناسیونالیسم و میلیتاریسم

 

داشته باشد.

 

 

 

همین نوید کهنه و نو

 

ضمنا

 

مدعی نمایندگی مارکسیسم ـ لنیینسم

 

است.

 

ادامه دارد.